Externe HDD Intern geplaats, pc start niet?

Pagina: 1
Acties:

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-01 09:11
Na een jaar of 2 prima te hebben gewerkt wilde mijn MyBook ineens niet meer zichtbaar worden. Zodra ik hem op usb aansloot gaf hij wel aan dat er een mybook aangesloten was, maar deze was niet meer te bereiken.
Direct het een en andere gegoogled, en dit schijnt dus een kwaaltje te zijn van WD.

Op verschillende fora werd genoemd dat het intern plaatsen van de schijf wel eens een oplossing kon zijn. Ik heb dus de HDD uit de behuizing gehaald en intern aangesloten. Maar zodra ik mijn pc weer wilde opstarten kwam deze tot de bootvlag, en daar bleef hij hangen. Bij moederbord (Asrock 870 Extreme3) instellingen even gekeken of hij mijn standaard samsung schijf wel als eerste en ook als bootschijf gebruikte en dat was dus het geval. Daarbij gaf hij de WD caviar gewoon als 2e schijf aan, typenummer en alles stond erbij.

Nu was mijn vraag uiteraard, weet iemand waar dit aan kan liggen, of is mijn HDD inclusief data echt heel erg overleden?

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-12-2025
Via een USB stick ubuntu opstarten en kijken of hij de schijf herkent als je hem intern heb aangesloten.
hier staat hoe je zo'n USB stick maakt

• Ardj
Dankje, ik ga dat eens proberen :)

Verwijderd

Tip: boot Ubuntu en start de Disk Utility. Kijk dan eerst naar de SMART data bij beide schijven intern en extern. Kijk specifiek naar deze SMART-attributen:

Current Pending Sector
UDMA CRC Error Count

Beide horen een 'raw value' van 0 te hebben (getal op het laatst). De pending sectors geven onleesbare bad sectors aan, de UDMA CRC errors zijn kabelfouten.

Hopelijk kun je zo vooruit; dit is de eerste diagnose voor hardeschijven. Je kunt vervolgens ook de disks in Ubuntu proberen te mounten door er op te klikken in een normaal file browser (aan de linkerkant zie je dan je schijf als het goed is).

Probeer dit eens en kijk hoe ver je komt. Heb je nog proberen post dan je SMART gegevens hier in screenshot vorm. In Ubuntu kun je een screenshot maken met de print screen knop; makkelijk toch? Vervolgens via Firefox uploaden dus je kunt alles met die LiveCD.

Succes!

• Ardj
Na een hoop frustratie destijds gestopt met proberen. Nu kwam ik de schijf tegen en ben weer eens aan het proberen gegaan.

Krijg het volgende te zien bij de schijf:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/einvix.png

Wanneer ik op format drive, of format volume klik, krijg ik fouten als:
A job is pending on /dev/sdb1
A job is pending on /dev/sdb

Smart data is helemaal niet in te zien, ben bang dat dat geen goed teken is?