Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies voor laptop gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

• Cosmiccc
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-12-2024
Hallo,

Ik ben op zoek naar objectief advies alvoor ik me tot een paar verkopers wend. Ik zal de laptop gebruiken voor alledaagse activiteiten (internet, e-mail, MS Office, series en films etc.) maar ook voor gaming. De games die ik speel zijn quasi allemaal van het strategie-genre (RTS, TBS) zoals de Civilization-reeks (4, Col en 5), de Paradox Interactive-games (CK 2, Victoria 2, HOI 2 en 3 en aanverwanten, EU 3, PoN, Warlock) en nog wat diverse games in dat genre (Portal, Endless Space, Sword of the Stars, Galactic Civilizations, Sins of a Solar Empire).

Ik heb de aankoop van een nieuwe laptop de afgelopen tijd uitgesteld maar het moet er nu maar eens van komen. Ik ben geen tweaker maar heb, dankzij de vele uurtjes lezen hier, uitgemaakt dat ik het volgende zeker moet hebben: een 17" scherm, een SSD én een reguliere (grotere) harde schijf voor dataopslag en een AZERTY-klavier (Belgisch) met numeriek pad (backlight leuk maar niet noodzakelijk).
Ik heb ook begrepen dat de goedkoopste i7-processor ruim volstaat en dat 8 Mb RAM in principe voldoende is (al ga ik wrs voor 12 of mss 16 Mb opteren om zeker te zijn).

Ik zit nog met volgende vragen:

- Ik zie door de bomen het bos niet meer m.b.t. de GPU. Door al hetgeen ik lees over driverproblemen opteer ik liever voor nVidia. Zou een GTX 660m, GTX 670m of een GTX 675m goed volstaan of is een GTX 680m noodzakelijk om de volgende 3 à 4 jaren goed door te komen (in het genre games die ik hierboven heb vermeld)?
- Hoe groot moet ik de SSD kiezen? Ik zou naast het OS ook alle andere programma's hierop installeren m.h.o. op de performantie. De omvang van de mappen "Program Files" en "Program Files (x86)" is 16,5 Gb. Is dit maatgevend voor de vereiste omvang van de SSD? Is het zinvol om eventueel een afzonderlijke SSD te hebben voor het OS (van bvb. 128 Gb) enerzijds en voor de rest (MS Office, webbrowser, mailclient, Steam, games) anderzijds (van bvb. 256 Gb)? Is er een significant verschil tussen de verschillende merken die overal worden aangeboden?
- Is het aangeraden om een duurdere WiFi-kaart aan te schaffen zoals een Intel Ultimate of een Killer Bigfoot?
- Tot slot: hebben jullie een concreet advies m.b.t. merk en model. Ik heb geen specifieke voorkeur of afkeer van een bepaald merk. Ik heb tot nu toe vooral gekeken naar Clevo (Xnotebooks, BTO en NotebookTotaal) en Dell maar 'k wil eigenlijk gewoon een kwalitatief en functioneel apparaat tegen een aanvaardbare prijs waarmee ik voor de komende 3 à 4 jaren gerust ben. Wat Dell betreft heb ik wel een probleem met de kortingsbonnen-ellende (nogal vaag en omslachtig en slechts zeer kleine cashback in België). Daardoor is Dell toch beduidend duurder voor de bovenvermelde specs aangezien ik zelf onvoldoende technisch onderlegd ben om een SSD en RAM te installeren in een splinternieuwe laptop (en dit door een andere, lokale PC-winkel laten doen is natuurlijk zinloos op financieel vlak).

Excuus voor de nogal lange aanzet maar ik wilde voldoende volledig zijn om goed advies te krijgen. Alvast bedankt.

Verwijderd

12 gb ram? 4 gb is in principe al voldoende, je kan 8 nemen om zeker te zijn..
Windows 7 kost rond de 30 GB in totaal dacht ik, dan komen er nog de spellen bij die je erop wilt zetten.
Jij zou dus met 256gb genoeg moeten hebben.

Die wifi kaart is vooral handig als je wifi router ook erg snel is, dus je zult de specificaties van je router moeten vergelijken met die van de netwerkkaart. Je kan natuurlijk ook een netwerkkabel in je laptop stoppen, als deze daar een aansluiting voor heeft.

Verwijderd

Ik weet niet wat voor technische skills jij al dan niet hebt, maar persoonlijk vond ik een ssd installeren makkelijker dan een ikea kast in elkaar zetten...een paar schroeven, een windows install en je bent klaar. Bedenk wel dat 4 jaar games op max spelen compleet onmogelijk is, maar ieder van die videokaarten zou die spellen prima moeten draaien. De 680m gaat natuurlijk wat langer mee, maar is ook wel ongelofelijk veel duurder. Een 256gb ssd is trouwens wel ruim genoeg: ik heb er zelf een en deze is 10% overprovisioned (25gb), heeft er windows 7 professional, steam, deus exHR, lol, tf2 en civ 4 op staan (steam ga ik er toch vanaf gooien, maar dat is meer voor performance) en ik heb nog 150gb over. Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken, en als je uiteindelijk toch geen ruimte meer hebt, installeer je het gewoon op je tweede hard drive, simpel genoeg.
Ik weet niet wat je precies voor budget hebt, maar op zich als je echt niets wilt doen is de asus g75vw nog een aardige optie: 256gb ssd, 1tb hdd, gtx670m videokaart, 12gb ram. Best een aardig ding, alleen wel wat duur en geen azerty. Deze heeft wel zeer goede koeling, waardoor deze kaart flink over te klokken is, meer dan bijvoorbeeld de msi hieronder.
De msi gt70 is ook nog wel goed, alleen is deze nog wat duurder als je hier ook een ssd in gaat zetten. Daarnaast heeft deze maar 8gb ram, maar dat zal echt wel genoeg zijn voor deze games. Heeft echter wel een beetje last van cpu throttling als ik notebookcheck mag geloven.
Voor dell weet ik het niet zo goed in belgie, maar deze zijn wel heel goed qua bouwkwaliteit en zijn de enigen met de mogelijkheid tot gtx680m gpu, als je daar het geld voor hebt.

• Cosmiccc
De Asus is een héél goeie tip! Alleen: het QWERTY-klavier. Ik weet zeker dat ik me daaraan enorm ga ergeren hetgeen voor ca. 1.900 euro gewoon niet aanvaardbaar is. Doodzonde want anders leek deze het te worden.

Ik zou eigenlijk een Alienware M17x R4 willen kopen maar ik zie het eigenlijk niet zitten om zelf RAM en een goede SSD te installeren in zo'n nieuw en duur ding. Ik heb zelfs nog nooit een clean install van Windows en drivers gedaan dus dat lijkt me niet echt een goed idee.

Verwijderd

Cosmiccc schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 20:05:
De Asus is een héél goeie tip! Alleen: het QWERTY-klavier. Ik weet zeker dat ik me daaraan enorm ga ergeren hetgeen voor ca. 1.900 euro gewoon niet aanvaardbaar is. Doodzonde want anders leek deze het te worden.

Ik zou eigenlijk een Alienware M17x R4 willen kopen maar ik zie het eigenlijk niet zitten om zelf RAM en een goede SSD te installeren in zo'n nieuw en duur ding. Ik heb zelfs nog nooit een clean install van Windows en drivers gedaan dus dat lijkt me niet echt een goed idee.
RAM kan je er zo in plaatsen, gewoon even op youtube kijken hoe je het precies moet doen.
SSD zou ik zelf ook niet kunnen dus daar kan ik niks over zeggen

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:21
Als je vindt dat je windows niet kunt installeren (wat in mijn ogen 10x makkelijker is dan jouw spelletjes, je hoeft bijna niets te doen tegenwoordig) dan houdt het maatwerk natuurlijk sowieso op.

Ik zou me echter niet te druk maken, je komt er echt wel uit met een recovery CD van je levancier of zelf installeren met behulp van drivers van de website van de fabrikant en een windows 7 cdeetje.

Niet te bang zijn!

Verwijderd

Een ssd installeren kan bijna niet makkelijker zijn. Als je wilt kan ik wel eventjes een stappenplannetje typen, dan heb ik het toch bij de hand als mensen het verhaal nog eens willen hebben (en dat is vaak op het forum). Ik had ook nooit iets anders met computers gedaan dan een keer een videokaart eruit slopen, maar met 2x4 schroefjes was het klaar. Geen enkel probleem mee gehad. Het is ook nog eens heel makkelijk in zowel de m17x als de gt70, omdat deze gewoon een extra drive bay hebben en je dus gewoon een ssd ernaast kan zetten zonder je hdd eruit te halen. Meer dan een schroevendraaier en een usb stick heb je niet nodig.
De m17x is zo te zien voor zo'n €1670 te krijgen. Hier kun je dus nog een ssd naast zetten. Deze is wel met azerty en heeft als voordeel dat er een gtx675m in zit, die toch al weer 20% sneller is dan de 670m's van hiervoor.

• Cosmiccc
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 21:14:
Een ssd installeren kan bijna niet makkelijker zijn. Als je wilt kan ik wel eventjes een stappenplannetje typen, dan heb ik het toch bij de hand als mensen het verhaal nog eens willen hebben (en dat is vaak op het forum).
Dat zou ik erg appreciëren!

Verwijderd

komt er zometeen aan

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Er zijn legio aftermarketoplossingen om van een QWERTY een AZERTY toetsenbord te maken dan wel het als zodanig te laten fungeren. Dit zou je echt niet moeten laten weerhouden een bepaalde laptop niet aan te schaffen, want je keuzemogelijkheden worden dan te veel beperkt.

De games die je hebt genoemd zijn allen niet echt een van de zwaarste. Doorgaans zijn shooters grafisch de zwaarste games, strategiespellen leunen vaker meer dan shooters op de CPU. Ik denk dus dat je in een verkeerde (te hoge) prijsklasse zit te zoeken naar een laptop. Voor om en nabij 900-1100 zijn er ook genoeg opties, zoals de Asus N76VZ, de Dell Inspiron 17R SE en de Lenovo Y580 (wel een 15").

Moet het per sé een 17" zijn, overigens?

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Cosmiccc
Er zijn legio aftermarketoplossingen om van een QWERTY een AZERTY toetsenbord te maken dan wel het als zodanig te laten fungeren. Dit zou je echt niet moeten laten weerhouden een bepaalde laptop niet aan te schaffen, want je keuzemogelijkheden worden dan te veel beperkt.
Wat bedoel je? Kan je het keyboard dan (laten) vervangen door eentje in AZERTY?
De games die je hebt genoemd zijn allen niet echt een van de zwaarste. Doorgaans zijn shooters grafisch de zwaarste games, strategiespellen leunen vaker meer dan shooters op de CPU. Ik denk dus dat je in een verkeerde (te hoge) prijsklasse zit te zoeken naar een laptop. Voor om en nabij 900-1100 zijn er ook genoeg opties, zoals de Asus N76VZ, de Dell Inspiron 17R SE en de Lenovo Y580 (wel een 15").
Tot op zekere hoogte heb je zeker gelijk. Civ5 en bvb. Warlock zijn volgens mij grafisch wel vrij zwaar waardoor ik dacht een sterke(re) GPU nodig te hebben.
Moet het per sé een 17" zijn, overigens?
Bij voorkeur wel. Mobiliteit blijft beperkt tot in huis en strategiespellen vereisen wel wat overzicht dus groter scherm is toch echt wel vereist.

[ Voor 6% gewijzigd door Cosmiccc op 17-08-2012 22:20 ]

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Dan moet je zonder meer voor de N76VZ gaan en gewoon genoegen nemen met het consequent terugschroeven van de grafische kwaliteit over een jaar of 2. Een google search levert genoeg ideeën en oplossingen voor het AZERTY vraagstuk. Of denk je dat je de eerste Belg bent die niet op een QWERTY zit te wachten? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Omni op 17-08-2012 22:26 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

Verwijderd

Ok, hij is soort van af, maar het is een tekst van 5 pagina's geworden. Als je nog vragen hebt kun je me dm'en.
Jaa, hier is ie dan. Hoop dat je er wat aan hebt. Ik zal kijken of ik het ook nog ergens anders kan posten.

• Cosmiccc
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 22:57:
Ok, hij is soort van af, maar het is een tekst van 5 pagina's geworden. Als je nog vragen hebt kun je me dm'en.
Jaa, hier is ie dan. Hoop dat je er wat aan hebt. Ik zal kijken of ik het ook nog ergens anders kan posten.
Heel erg bedankt voor de moeite! Ik lees het rustig door en laat weten hoe het gegaan is (als ik ervoor ga tenminste ;-) ).

• Sjoerd611
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-11 13:39
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 22:57:
Ik was ook van plan een ssd in mijn laptop te zetten, maar wist niet echt hoe te beginnen..
Na deze tut is het me helemaal duidelijk, bedankt voor de moeite!! _/-\o_

Verwijderd

graag gedaan :D

• Flox0r
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-11-2022
Wat is eigenlijk het verschil tussen het formatteren van de hdd via properties i.p.v. met cmd "clean all"?

Verwijderd

Ik weet het niet helemaal zeker, maar met "clean all" wordt de gehele schijf leeg gemaakt door in alle sectoren nullen te schrijven, zodat de hele schijf "unallocated space" wordt en er geen andere partities meer opstaan. Dan weet je zeker dat je schijf echt helemaal leeg is en kun je zonder moeilijkheden als GPT of rare recovery partities aan de slag. Ook zie je in diskpart->listdisk in eerste instantie de fysieke disk staan. Dit in tegenstelling tot properties in My Computer, waar je de partities ziet, waar er dus meerdere van op een schijf staan. Via properties krijg je wel de primaire partitie leeg, maar op mijn asus was er nog een extra recovery partitie van 25GB op de hdd die ik niet kon verwijderen, ook niet in disk management. Clean all was hier dus een goede optie, en de enige die ik zo even uit kon voeren.

• Cosmiccc
@ Redono

Ik heb je handleiding doorgelezen: volgens mij ontbreekt er een stukje tekst m.b.t. de activatie van het OS (alinea net boven "Drivers").

Na het lezen van je doc en het bekijken van een YouTube-tutorial, geloof ik dat ik voor Alienware M17x R4 zal gaan met de GTX 680m als GPU zodat ik toch voor een paar jaren verder kan. Ik denk dat ik opteer voor de 750 GB HDD en de 6 GB RAM. Ik zal zelf upgraden naar een Samsung 830 256 GB SSD en 8 GB Corsair Vengeance RAM.

Ik moet wel telefonisch contact opnemen met Dell want in BE is de GTX 680m niet selecteerbaar online. Toch ook maar eens polsen of Dell nog wat extra korting wil geven.

Verwijderd

Goed, ik zal er naar kijken. Veel succes met dell, gtx680m lijkt me heel mooi, ik wou dat ik het kon betalen...:)

Verwijderd

Er is een hele goede reden om de GTX 680m te nemen in plaats van de HD 7970m: die prutsdrivers.
Daarnaast is er een hele goede reden om de M17x te nemen: daar heb je geen last van prutsdrivers, omdat je enduro kan uitschakelen.

The verdict, waarom zou je niet de M17x met HD 7970m nemen? Om de driver problemen zou ik me niet veel zorgen maken.
Ik weet wel meer dingen die voor een laptop van €1900 niet aanvaardbaar is: een grafische kaart die je ook vind in laptops van €1000. De G75 is een hele mooie laptop. Maar echt. Duurder dan de M17x en met een significant slechtere grafische kaart, dat kunnen ze niet menen. Het verschil met de HD 7970m/GTX 680m is echt enorm.

• Cosmiccc
The verdict, waarom zou je niet de M17x met HD 7970m nemen? Om de driver problemen zou ik me niet veel zorgen maken.
Pfff, weet het niet. Ik heb begrepen dat ik d.m.v. de toetsencombinatie Fn+F7 de 7970m-GPU continu kan inschakelen zodat Enduro buitenspel wordt gezet? De hele toestand m.b.t. de drivers doet me toch sterk twijfelen aan de AMD-kaarten.

Ik heb uitgemaakt dat het de Asus in ieder geval niet wordt: de nVidia 670m valt te zeer uit de toon. Ik heb begrepen dat de 670m en 675m eigenlijk gebaseerd zijn op GPU's die ondertussen al een tweetal jaren oud zijn. Ik opteer liever nu voor het topsegment zodat ik voor 3 à 4 jaar goed zit. 'k Heb echt geen zin om alle 2 jaar uit te kijken naar een nieuwe laptop.

Verwijderd

Klopt. En aangezien de M17x de enige laptop is waarbij je voor een acceptabele prijs de HD 7970m of GTX 680m kan krijgen... Het is jammer dat er geen G75 bestaat met moderne GPU en acceptable prijs.

Overigens zou de MSI GT70 met GTX 680m of HD 7970m ergens in de zomer komen, maar daar heb ik nog niets van gezien.
Pagina: 1