Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Eergisteren heb ik voor het eerst zelf een computer in elkaar gezet. Alles verliep vrij soepeltjes en met wat hulp van mede-tweakers is het allemaal goed gekomen. Gisteren heb ik Aida64 (voorheen Everest) geïnstalleerd om de temperaturen uit te lezen. Dit deed ik bewust, omdat ik mijn Corsair Obsidian 550D behuizing het liefst in de (open) behuizing van m'n bureau wil plaatsen en ik wilde kijken of ie dan niet te warm wordt. Aan de voorkant en achterkant van m'n bureau is er overigens voldoende ruimte of lucht aan- en af te voeren. Echter zijn de temperaturen niet echt zoals ik gehoopt had en dat waren ze eigenlijk ook al niet toen ik m'n computer nog niet in m'n bureau geplaatst had.

Hieronder heb ik een screenshot geplaatst van de temperaturen met zowel Aida64 en HW Monitor. Beide screenshots heb ik genomen met alleen Firefox geopend, dus zonder zware toepassingen op de achtergrond.

Aida64:

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/WcjW

HW Monitor:

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/Wclu

Nu is het in mijn kamer al niet erg koel, ik schat tussen de 22 en de 26 graden Celsius, maar dan vind ik deze temperaturen nog steeds aan de hoge kant. Als ik bijvoorbeeld een spel als Red Faction opstart schieten de temperaturen voor de cpu (i5 3570k) al richting dan 70 graden Celsius. Uiteraard kan ik mijn stock cpu-cooler en stock casefans vervangen door een betere CPU-cooler en casefans, maar dan vraag ik me nog steeds af waarom ik nu al dit soort hoge temperaturen krijg. Ook m'n videokaart (HD 7770) stijgt al snel door naar de 70 graden, terwijl ik 'm dan voor m'n gevoel nog niet eens zwaar belast heb.

Wat ik overigens ook vreemd vind is dat de Corsair 550D geleverd wordt met 2 intake fans en 1 outtake fan. In bijna alle tutorials en artikelen die ik heb gelezen over airflow, wordt juist aanbevolen om een lichte onderdruk te creeëren in de behuizing en naar mijn weten moet er dan juist meer lucht worden afgevoerd dan aangevoerd. Bovenop de kast en aan de zijkant is er wel nog ruimte voor wat extra casefans.

Wat kan ik nu het beste doen? M'n stock-cooler vervangen inclusief alle casefans of is er misschien een ander slim truukje om de temperaturen in ieder geval voor nu wat omlaag te krijgen? De casefans harder laten draaien vanuit de BIOS heb ik overigens al geprobeerd, met dat richtte ook weinig uit.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:06
Bij mijn weten zijn dit normale temps, niks ergs dus. Zeker als je hem al in de behuizing van je bureau hebt staan vind ik 't wel meevallen.

Verwijderd

Topicstarter
KnoxNL schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:08:
Bij mijn weten zijn dit normale temps, niks ergs dus. Zeker als je hem al in de behuizing van je bureau hebt staan vind ik 't wel meevallen.
Ik wil eigenlijk gewoon een spelletje kunnen spelen zonder dat m'n cpu over de 80 graden gaat. Dan investeer ik liever nog wat extra geld in betere koeling.

Verwijderd

Topicstarter
Hier is nog een screenshot niet 5 minuten Red Faction spelen op de hoogste settings. Wat me opvalt is dat m'n processor nu niet meer boven de 60 graden uitkomt. Zou het kunnen zijn dat de koelpasta nu beter is uitgesmeerd door de warmte van de processor?

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/WcI7

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2012 17:22 ]

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Jazekers. Mijn ervaring is dat de koeler zich nog even moet settelen en de pasta nog een beetje op z,n plek moet komen. Ik zie vaak ook iets hogere temperaturen in het begin en dat zakt dan na gelang de PC aanstaat.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Topicstarter
marquis schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:26:
Jazekers. Mijn ervaring is dat de koeler zich nog even moet settelen en de pasta nog een beetje op z,n plek moet komen. Ik zie vaak ook iets hogere temperaturen in het begin en dat zakt dan na gelang de PC aanstaat.
Oké, mooi zo! Kan iemand mijn vraag nog beantwoorden over de casefans? Kan ik beter dan 2 extra fans monteren aan de bovenkant, die de naar boven opgestegen warme lucht kunnen afvoeren en tevens zorgen voor onderdruk?

• marquis
Je kan beter voor overdruk zorgen. Onder verse lucht en boven het warme weer aanzuigen naar buiten toe. Warme lucht wil zoiezo stijgen, zelfs een gewone opening aan de bovenkant werkt al. Als je maar wel fans heb die zorgen dat er onderin frisse lucht komt.

[ Voor 42% gewijzigd door marquis op 17-08-2012 17:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
marquis schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:31:
Je kan beter voor overdruk zorgen. Onder verse lucht en boven het warme weer aanzuigen naar buiten toe.
Waarom overdruk, dan blijft toch alle warme lucht hangen in de behuizing? Met onderdruk zorg je er juist voor de lucht naar binnen wilt en dan kan dan alleen via de voorkant, waar zich voornamelijk koude lucht bevindt. Correct me if I'm wrong.

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:18

dimako_

Vogel

Ik zou sowieso zo dan de stock cooler vervangen als je deze temps te warm vind.
Ik heb een corsair h50 cpu watercooling, koelt echt goed en tijdens een game blijft cpu goed gekoeld.

Maar een andere koeler gaat zeker voor je cpu stuk schelen.

• marquis
Er zijn aan de zijkant (bij je PCI poorten) genoeg openingen. En onderdruk voorkomt ook dat je videokaart niet weet wat ie met de warme lucht moet doen. Als je hem een zetje geeft door voor een klein beetje overdruk, dan blaast ie makkelijker de warme lucht naar buiten. En dan doel ik op de kaarten die hun uitlaat naar de achterkant hebben (langs je monitor aansluitingen.
Zoiezo moet je niet teveel overdruk hebben, maar iets is beter dan onderdruk.

Edit: je wil eigenlijk gewoon een mooie airflow hebben. Dus een beetje balans in wat er in komt en wat er uit gaat. Wat je niet wil hebben is, dat de lucht stil gaat staan.

[ Voor 16% gewijzigd door marquis op 17-08-2012 17:39 ]

• Solvinkor
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-06-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:33:
[...]

Waarom overdruk, dan blijft toch alle warme lucht hangen in de behuizing? Met onderdruk zorg je er juist voor de lucht naar binnen wilt en dan kan dan alleen via de voorkant, waar zich voornamelijk koude lucht bevindt. Correct me if I'm wrong.
Omdat bij onderdruk het systeem zelf lucht aantrekt door alle open gaten.
Bij overdruk wordt enkel koele lucht aangezogen (liefst via fans aan de onderzijde) en via alle open gaten wordt de warme lucht uit het systeem geduwd.

Dit zou theoretisch zorgen voor een iets lagere temperatuur, ook zorgt het voor minder stof in het systeem.
Volgens mij stond dit principe op de website van coolermaster Silverstone uitgelegd, zal ik ff opzoeken.

Hier is de link: http://www.silverstonetek.com/techtalk_cont.php?area=en&tid=wh_positive

[ Voor 10% gewijzigd door Solvinkor op 17-08-2012 17:47 ]

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:59
Solvinkor schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:40:
[...]
Dit zou theoretisch zorgen voor een iets lagere temperatuur, ook zorgt het voor minder stof in het systeem.
Volgens mij stond dit principe op de website van coolermaser Silvertone uitgelegd, zal ik ff opzoeken.

Hier is de link: http://www.silverstonetek.com/techtalk_cont.php?area=en&tid=wh_positive
Wij van Coolermaster Silverstone zeggen Coolermaster Silverstone
Meningen verschillen maar het ligt wel iets gecompliceerder en hangt van de kast opbouw af.

Met overdruk volgt de lucht de weg met de minste weerstand en onstaan op plekken met minder/geen lucht circulatie zogenaamde hotspots.
Bij onderdruk is dit probleem niet aanwezig omdat er meer lucht naar buiten wordt gedrukt dan wat er binnenkomt bij de Inlaat fans.
Er onstaat een lagere druk, de aanwezige lucht wordt van alle plekken afgevoerd en er ontstaan geen hotspots bij warmte bronnen.
Nadeel van onderdruk is stof opbouw.
marquis schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:37:.
Edit: je wil eigenlijk gewoon een mooie airflow hebben. Dus een beetje balans in wat er in komt en wat er uit gaat. Wat je niet wil hebben is, dat de lucht stil gaat staan.
Hier sluit ik mij bij aan!

[ Voor 13% gewijzigd door Zanac-ex op 17-08-2012 18:11 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wil ik ook nog eventjes een opmerking bij plaatsen namelijk houd er rekening mee bij de Corsair Obsidian 550D dat ie dempingsmatten heeft en hierdoor de warmte iets meer blijft hangen in de kast. Dit is heel normaal verder en je temperaturen vind ik persoonlijk niet echt bijzonder hoog op de Soutbridge na dan.

Zelf heb ik trouwens ook dezelfde kast en ik heb dan wel onderin een 14 cm fan en bovenin 2 14 cm fans erbij gezet, en alle andere casefans allemaal vervangen door Noctua. Dus ik heb nu in de gehele kast alles Noctuafans maar tja daar hangt dan wel een prijskaartje aan vast maar stil zijn ze in elk geval.

Verwijderd

Topicstarter
Roel1966 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 19:40:
Wil ik ook nog eventjes een opmerking bij plaatsen namelijk houd er rekening mee bij de Corsair Obsidian 550D dat ie dempingsmatten heeft en hierdoor de warmte iets meer blijft hangen in de kast. Dit is heel normaal verder en je temperaturen vind ik persoonlijk niet echt bijzonder hoog op de Soutbridge na dan.

Zelf heb ik trouwens ook dezelfde kast en ik heb dan wel onderin een 14 cm fan en bovenin 2 14 cm fans erbij gezet, en alle andere casefans allemaal vervangen door Noctua. Dus ik heb nu in de gehele kast alles Noctuafans maar tja daar hangt dan wel een prijskaartje aan vast maar stil zijn ze in elk geval.
Dus jij hebt nu 6 casefans? Heb je die via een fan-controller aangesloten? Ik heb nu alleen de 3 standaard casefans, die op zich al best stil zijn, maar als jij zegt dat die Noctua écht stil zijn, dan ga ik die ook maar eens proberen.

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Voordat je het prijskaartje van noctua fans neertelt. (Groot fan trouwens). Is het misschien goed om de grootte van het probleem te zien. Temps vallen mee, zeker je gpu.
Ik draai zelf al een tijde op onderdruk en de stofvorming die uitblijft is echt een voordeel.

Nu moet ik zeggen dat de temps naar mijn mening echt meevallen.
Een waterkoelingsset van crosair zou ik wellicht een betere besteding van het geld geresreveerd voor die noctua fans vinden.

Verwijderd

Topicstarter
PAPPLE schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 19:56:
Voordat je het prijskaartje van noctua fans neertelt. (Groot fan trouwens). Is het misschien goed om de grootte van het probleem te zien. Temps vallen mee, zeker je gpu.
Ik draai zelf al een tijde op onderdruk en de stofvorming die uitblijft is echt een voordeel.

Nu moet ik zeggen dat de temps naar mijn mening echt meevallen.
Een waterkoelingsset van crosair zou ik wellicht een betere besteding van het geld geresreveerd voor die noctua fans vinden.
Is het niet zo dat een waterkoelingsset alleen de processor koelt? Ik bedoel, als ik dan toch m'n stock casefans wil vervangen door stillere, betere fans, dan kan ik net zo goed wat Noctua's aanschaffen.

• marquis
Is het niet zo dat een waterkoelingsset alleen de processor koelt? Ik bedoel, als ik dan toch m'n stock casefans wil vervangen door stillere, betere fans, dan kan ik net zo goed wat Noctua's aanschaffen.
Ja, dat klopt (deels). Ondanks dat je dan op waterkoeling overstapt, mis je een stukje luchtverplaatsing maar heb je ook weer een minder groot object wat je airflow in de weg staat.
Ten tweede, je VRM koeling is deels gebaseerd op aanwezigheid van een conventionele proc koeler. Deze worden dus ook wat gekoeld daardoor maar met het gebruik van een waterkoeling mist deze die koeling. Je airflow is daardoor ook belangrijker maar is ook makkelijker goed te krijgen omdat je koelblok van de proc niet in de weg staat.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:59
Eigenlijk denk ik dat een belangrijk punt gemist word.

De best mogelijke koeling met zo min mogelijk geluid.

En hierbij moet je altijd een compromis sluiten.
Waterkoeling is niet per definitie stiller want je hebt nog steeds fans nodig maar de warmte wordt wel meteen buiten de kast geleid.
Een goede CPU lucht koeler komt dicht bij een kant-en-klare water setup en is bijna altijd stiller maar met het nadeel dat je exhaust fans de hitte uit de kast moeten halen oftewel andere componenten worden opgewarmd.

Wat voor koeling zit er op je video kaart(en)? Exhaust fan of gaat de warme lucht meteen je kast in en moeten de case fans de warmte afvoeren?

Eerlijk gezegd vind ik de temperaturen op de screenshots keurig, is je systeem stabiel en (relatief) stil zou ik er niets aan doen. Noctua fans zijn stil maar verre van goedkoop (spreek uit ervaring).

Zelf een flink bedrag uitgegeven om mijn systeem stil te krijgen en na 12 jaar met dezelfde kast ben ik uiteindelijk redelijk tevreden

Antieke Lite-On FS020
Thermalright Archon push/Pull
1 * Noctua 120 1200 In-take (Temp gestuurd)
2 * Noctua 120 1200 Out-take (Temp gestuurd)
2 * GTX680 default exhaust koeler (flink stiller dan een HD5970 + HD5850 die alles in de kast blies)
Corsair TX650 v1
Akasa dempende matten (en dit houd warmte vast dus fans moeten harder werken)
Klassiek voorbeeld van een onderdruk kast, moderne cases zijn beter ontworpen op koeling maar eenheids worst.

Kan het koeler?: Ja, fans met meer toeren dus meer geluid
Kan het stiller?: Ja, maar de temperaturen overstijgen dan mijn tolerantie factor.

[ Voor 26% gewijzigd door Zanac-ex op 17-08-2012 21:33 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 19:52:
[...]

Dus jij hebt nu 6 casefans? Heb je die via een fan-controller aangesloten? Ik heb nu alleen de 3 standaard casefans, die op zich al best stil zijn, maar als jij zegt dat die Noctua écht stil zijn, dan ga ik die ook maar eens proberen.
Ik heb zelf een Asus Sabertooth X79 moederboard erin waarop 4 casefan headers zitten en dan apart nog 2 fanheaders voor de cpu koeler dus ik stuur alle fans via het moederboard zelf in combinatie met AI Suite van Asus.

Zondermeer zit er een prijskaartje aan de Noctua fans maar als je van stilte houd en toch een goede koeling wilt vind ik het persoonlijk meer dan het geld waard. Neem van mij aan dat ik al heel wat fans geprobeerd heb en er velen niet beloofden wat op het doosje stond.

Maar inderdaad zoals anderen al schrijven zijn je temperaturen echt niet slecht en hoef je je eigenlijk niet echt zorgen te maken. Het is sowieso nu ook wel behoorlijk warm weer wat het hier in NL toch maar voor korte periode vaak is.
Zanac-ex schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 21:06:
Eigenlijk denk ik dat een belangrijk punt gemist word.

De best mogelijke koeling met zo min mogelijk geluid.

En hierbij moet je altijd een compromis sluiten.
Waterkoeling is niet per definitie stiller want je hebt nog steeds fans nodig maar de warmte wordt wel meteen buiten de kast geleid.
Een goede CPU lucht koeler komt dicht bij de een kant-en-klare water setup en bijna altijd stiller maar met het nadeel dat je exhaust fans de hitte uit de kast moeten halen.
Vandaar dat ik gekozen heb voor een Noctua NH-D14 die zelfs nog ietwat beter presteerde in mijn systeem dan een Corsair H100, met als vooral grote voordeel de stilte waarmee ie zijn werk doet. Luchtafvoer is ook geen punt want je kan dan een 14 cm Noctua als backfan plaatsen en dat werkt uitstekend.

Wat betreft waterkoeling is wat dat betreft het Sabertooth board goed uitgerust want de VRM's worden namelijk geforceerd gekoeld door een apart fannetje die de lucht achter uit de kast blaast. De temperaturen blijven dan ook prima bij mij ondanks dat het een redelijk high-end systeem is.

[ Voor 35% gewijzigd door Roel1966 op 17-08-2012 21:27 ]

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
ik zie geen rare temperaturen, helemaal niet voor lucht-koeling met dit weer....

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

Pagina: 1