Toon posts:

HDD met SSD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
dit kwam ik tegen tijdens het samenstellen van een laptop:

320 GB Serieel ATA (5400 rpm)
320 GB HDD + 32 GB Flash SSD

die kost niks extra's maar deze wel:

128 GB SATA Flash SSD [+ 150.0 € ]
(1 x 128 GB) Solid State Drive

wat ik mij nou afvroeg, wat is het voordeel van die 32 gig SSD?
En weegt die 150 euro extra op tegen het verlies aan opslagcapaciteit

Groeten

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
Ik heb een jaar een 128GB SSD in mijn laptop gehad te hebben, heb ik me uitermate vermaakt met de gigantische performance winst. Daartegen was de lage capaciteit mij erg storend. Uiteindelijk de gok genomen om een Seagate Momentus XT in mijn lappie te plaatsen: Geen spijt.

Dat ding is naar mijn ervaring niet trager dan een SSD. Er is vast een duidelijk performance verschil meetbaar, maar ik heb er niets van gemerkt: De laptop is nog steeds fucking snel. Daarbij heb ik netjes 750GB opslag capaciteit.

De Seagate Momentus XT is netjes 150 euro, waarvoor je een snelle en grote schijf krijgt. Persoonlijk geen spijt van. Goedkoper dan een SSD, niet merkbaar trager en een hele verademing aan ruimte.

Mijn 2 centjes:
- Die 32GB SSD kan gebruikt worden voor veelgebruikte apps en je OS. De Momentus XT doet dit automatisch met 8GB en werkt uitstekend. Als je dit met de hand moet instellen, denk ik dat het teveel gedoe kost. Ik weet niet hoe het zit met jouw laptopje.
- 128GB is voldoende maar niet comfortabel. Ik merkte zelf dat ik continue met capaciteit-management bezig was. Het is mijn werklaptop. Keuzes om bepaalde software te installeren werd afgewogen op basis van de hoeveelheid ruimte ze innamen. Met de 750GB schijf heb ik dat probleem niet meer (en toch doe ik het onbewust nog)

[ Voor 29% gewijzigd door Gamebuster op 17-08-2012 16:48 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Verwijderd

Topicstarter
okee najah die 128 gig kan ik denk ik wel mee overweg aangezien ik mijn films toch op een externe hdd bewaar.. maar kan ik voor prestaties beter die hdd met sdd nemen en een
Intel® CoreTM i7-3517U, 1.9GHz
met 4 MB Smart Cache
of beter die 128 gig sdd met een
Intel® CoreTM i5-3317U, 1.7GHz [ - 80.0 €]
met 3 MB Smart Cache

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
128GB kan je ook wel mee overweg; films e.d. zet ik ook extern. Toch loop je altijd met een externe HDD te klungelen. Ook heb je problemen als je een grote download hebt: Ik downloadde eens een serie in full HD; 40GB aan afleveringen. Dan mag je eerst even je hele schijf opruimen om ruimte te maken, of je download direct naar de externe schijf waarbij je die schijf de hele tijd aangesloten moet hebben.

Ik ben in ieder geval blij dat ik er vanaf ben :P

[ Voor 6% gewijzigd door Gamebuster op 17-08-2012 16:54 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Verwijderd

Topicstarter
ja nah ik denk dat ik daar gewoon mn desktop voor ga gebruiken hoor;) maar voor mij gaat t om de prestaties op dit moment

Verwijderd

Topicstarter
denk jij dat de prestaties beter zullen zijn met die sdd en een mindere processor of met hdd+sdd en een betere processor

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:12
Die 32GB is leuk (en erg snel!) maar net te weinig om je OS op te installeren met de gebruikelijke apps. 128 GB is dan weer lekker maar 150 euro duurder.

Kennelijk zitten er 2 drivebays in. Waarom niet voor de default harddisk gaan voor dataopslag en er een SSD naar keuze zelf bij prikken? Dan heb je aan 64 GB voor je OS en apps waarschijnlijk zat, en het kost je geen 150 euro. :9

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

Topicstarter
de default is 320 gig hdd + 32 gig sdd dit gaat trouwens gewoon om een stadaard 11 inch sony vaio T series ding die je bij de sony shop kan customicen

• asing
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:57:
denk jij dat de prestaties beter zullen zijn met die sdd en een mindere processor of met hdd+sdd en een betere processor
5400 rpm disk, zeker in laptop formaat is niet snel. De beste upgrade die je kan doen is SSD erin. Heb je daar net niet genoeg budget voor, dan kan je je cpu wat kleiner nemen. Of wat minder geheugen, maar ik zou niet minder dan 4GB nemen.

Zoek maar eens op youtube naar een vergelijking SSD-HDD en verbaas je.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

Topicstarter
dat is echt ongelooflijk dus jij denkt dat ik met de ssd ipv een hdd mn processor 1 stapje lager kan laten zijn?
en zal ssd snel goedkoper worden?

• asing
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 19:38:
dat is echt ongelooflijk dus jij denkt dat ik met de ssd ipv een hdd mn processor 1 stapje lager kan laten zijn?
en zal ssd snel goedkoper worden?
Nee je leest niet goed. De grootste bottleneck in een pc/laptop is de harddisk. Het duurt gewoon even voor kop en data elkaar gevonden hebben. Dan is de transferrate ook beperkt tot de bitdichtheid op de platters, en het aantal platters. Dan heb ik het nog niet over een gefragmenteerde schijf.

Wat ik verder bedoel is dat als je niet genoeg budget hebt voor snelle processor+ssd je beter een iets tragere processor kan pakken+ssd, dan de snelle processor+hdd. De combinatie met de SSD zal sneller zijn.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Je kunt zo te zien aan de prijzen beter de goedkoopste hhd optie kiezen en zelf een SSD dr bij prikken, voor 150 euro heb je los veel meer dan 32 gig..

Verwijderd

Topicstarter
AlexanderB schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 01:34:
Je kunt zo te zien aan de prijzen beter de goedkoopste hhd optie kiezen en zelf een SSD dr bij prikken, voor 150 euro heb je los veel meer dan 32 gig..
voor die 150 e heb je 128 gig ;)
asing schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 01:18:
[...]

Nee je leest niet goed. De grootste bottleneck in een pc/laptop is de harddisk. Het duurt gewoon even voor kop en data elkaar gevonden hebben. Dan is de transferrate ook beperkt tot de bitdichtheid op de platters, en het aantal platters. Dan heb ik het nog niet over een gefragmenteerde schijf.

Wat ik verder bedoel is dat als je niet genoeg budget hebt voor snelle processor+ssd je beter een iets tragere processor kan pakken+ssd, dan de snelle processor+hdd. De combinatie met de SSD zal sneller zijn.
ja dat bedoelde ik indirect ook ;) wat voor mij beter is.. maar is het verschil tussen deze 2 erg groot:

Intel® CoreTM i5-3317U, 1.7GHz [ + 50.0 €]
met 3 MB Smart Cache

Intel® CoreTM i7-3517U, 1.9GHz [ + 130.0 €]
met 4 MB Smart Cache

want al dat wel zo is kan ik bijvoorbeeld ook ipv 6 gig intern ook wel 4 gig doen ofzo wat langer door sparen :p

en dan de laatste vraag denkt iemand te weten hoe snel de prijs van ssd naar benedenzal gaan in het komende half jaar?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:49:
[...]

en dan de laatste vraag denkt iemand te weten hoe snel de prijs van ssd naar benedenzal gaan in het komende half jaar?
Dat weet niemand. Bestaande modellen zijn pakweg 30% goedkoper geworden in het afgelopen half jaar.
Maar misschien komen er ook weer betere ssd uit over half jaartje....
En dat is met alles op computergebied. Een laptop die half jaartje geleden 1000 euro was, kan nu ook goed voor 700 euro over de toonbank gaan.

En dan kan de euro ook in waarde dalen, waardoor computers, onderdelen, en dus ook ssd's juist duurder zullen worden.

Dat kan dus ook.
Kortom, je moet je afvragen wat je NU nodig hebt, en bekijken of je het NU ook kan betalen. Als je nu geen laptop nodig hebt, dan moet je die ook niet kopen. Eigenlijk heek simpel.
Pagina: 1