Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWR
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06-2024
Beste Tweakers,

Na wat rondlezen op dit forum en uitgebreid geGoogel kom ik niet verder, vooral omdat het lastig is om vergelijkbare situaties op internet te vinden. Mijn hoop is dan ook dat een van jullie mij een duwtje in de goede richting kan geven.

De situatie
In mijn huis in Delft (DUWO/Ziggo internet) zijn er verschillende computers met een UTP-kabel op het internet aangesloten, deze computers kunnen elkaar ook zien op het netwerk, kunnen filesharen et cetera. Deze aansluitingen zijn door onze ISP Ziggo in samenwerking met de studentenhuisvesting (huisbaasbedrijf) DUWO verzorgd middels een grote router in de kelder van het gebouw, en op elke kamer is er een UTP-'contactpunt' aanwezig waar zo'n UTP-kabel in kan.
Om naast deze kabel-aansluitingen ook draadloos internet te krijgen hebben wij op 1 van deze aansluitpunten een D-link DIR-635 WiFi router aangesloten zodat alle mobieltjes, laptops en ipads ook internet hebben in onze woning. Tevens hebben we op poort 1 van deze router onze Western Digital WD TV Live (2009) mediabox aangesloten, zodat deze op internet kan. Tot nu toe werkt dit allemaal, de draadloze apparaten hebben allemaal internet, evenals de mediabox.

Het doel
Het doel is om vanaf de met-kabel-aangesloten PC's bestanden te kunnen overzetten naar de mediabox, die op zijn beurt aangesloten is via de WiFi router op het UTP-netwerk. In een bredere zin is het doel dat het "blauwe" en het "rode" netwerk (tekening hieronder) elkaar volledig kunnen zien en bestanden kunnen uitwisselen. Ik wil dus vanaf mijn laptop een film kunnen overzetten naar de mediabox maar ook bijvoorbeeld naar een gedeelde map van PC1.

Het probleem
De mediabox is alleen zichtbaar op het netwerk van apparaten die via WiFi internet gebruiken, en niet vanaf de overige computers die net als de WiFi router met een UTP-kabel in de muur aangesloten zijn. Ook de WiFi router kunnen we niet benaderen vanaf de vaste PC's, alleen vanaf een apparaat dat via WiFi verbonden is.

Zie ook onderstaande tekening voor wat verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://hugoromer.com/png/uitlegwifirouter.png

Voor de duidelijkheid: Netwerk 1 kan alleen de apparaten uit Netwerk 1 zien, idem voor Netwerk 2. In een ideale situatie is Netwerk 2 geintegreerd in Netwerk 1, maar als alleen de mediabox al benaderbaar is ben ik al heel blij.

Belangrijke punten en updates
Om het geheel makkelijk leesbaar te houden zal ik hieronder een samenvatting bijhouden van de dingen die ik inmiddels geprobeerd en ontdekt heb, maar die niet het probleem verholpen hebben. Met dank aan verschillende tweakers.
  1. Alleen Ziggo heeft controle over de "grote router" (zie tekening) en wat er mee gebeurd
  2. Ziggo hanteert een whitelist met MAC-adressen, er wordt er maar 1 toegestaan per UTP-contactpunt
  3. D-Link als access point aansluiten (werkt niet): DHCP-functie uitschakelen, UPnP uitschakelen, eigen IP-adres kiezen en een UTP kabel in de LAN1 poort van de D-Link en het contactpunt zetten. Er komen nu meerdere niet-toegestane MAC-adressen door en we kregen een tijdelijke ban.
  4. Alle IP-adressen van de contactpunten beginnen met 80.112.*.* en zijn waarschijnlijk een publiek adres ipv intern. Het subnetmasker ziet er zo uit (ipconfig bij contactpunt): 255.255.254.0
  5. De helpdesk van Ziggo verwijst naar een portforward om mappen te kunnen delen. Dit is mij totaal onbekend, omdat de enige portforwards die ik ken voor toepassingen als webservers, FTP-servers, vroeger Bittorrent etc. zijn
Graag jullie gedachten hierover, wij komen er maar niet verder mee. Er zijn overigens veel meer studentenhuizen in de buurt met hetzelfde probleem.

Met vriendelijke groet,

HWR

[ Voor 25% gewijzigd door HWR op 27-08-2012 10:55 . Reden: Belangrijke punten en updates ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-06 15:57
Laat de "Grote Router" de DHCP afhandelen en zet je D-Link in acces-point mode ipv router mode. Alle computers zitten dan in hetzelfde netwerk en kunnen elkaar zien. De bekabelde PC's zijn dan ook benaderbaar door je mediabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWR
Beste Polster,

Bedankt voor de reactie. Ik had erbij moeten vermelden dat ik geen controle heb over de "grote router", alleen over de D-link. Ik heb op internet opgezocht hoe ik de D-link als access point moet instellen, ik heb inderdaad DHCP uitgezet en een beschikbaar IP-adres ingevuld. Helaas werkte dit niet.

Ik zal nu nog wat andere dingen proberen om dat access point verhaal aan de praat te krijgen, intussen zijn andere suggesties ook welkom!

Mvg,

HWR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 19:19
Als je de d-link aan de "wan-kant" op dhcp zet en je zet de dhcp op het apparaat zelf uit dan zou het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWR
Beste Polster en Piebas,

Toen ik eergister de DHCP optie uitzette en een IP-adres veranderde werkte dit in eerste instantie niet, maar erger: toen ik de instellingen terugzette (DHCP weer aan en UPnP aan) op de D-Link zijn we waarschijnlijk eruit gegooid door onze ISP, de D-Link krijgt namelijk geen IP-adres meer toegewezen en geeft steeds aan dat de kabel niet aangesloten is. We hebben ook al een revert naar oude instellingen gedaan, helaas zonder resultaat.
Maandag dus even aan de telefoon met de helpdesk die op afstand de "grote router" kunnen bedienen.

Is het misschien mogelijk dat de D-Link een ongeschikt apparaat is om dit soort grappen mee uit te halen? De custom hacked firmware DD-WRT wordt namelijk ook niet ondersteund op onze D-Link (DIR-635). Of ligt dit toch aan de "grote router" (zie illustratie in eerste post) en haar instellingen? Deze kunnen wij namelijk niet veranderen.

Mvg,

HWR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:11

Edd

Waarschijnlijk heb je de D-Link verbonden met de "Grote Router" via de WAN-poort op de D-Link?
De D-Link ziet het dan als internet en door de ingebouwde firewall zie je de andere PC's/netwerk niet.

Mijn tip zou zijn: Zet DHCP uit op de D-Link en verbind deze met het netwerk via een LAN-poort op de D-Link. De clients van de D-Link zullen dan een ip-adres van de "Grote Router" krijgen en alles zien als 1 netwerk. Let op, het zou wel kunnen zijn dat je een cross cable moet gebruiken tussen je aansluitpunt en de D-Link router.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 17:25
Even er van uit gaande dat de "grote router" inderdaad een grote router is en beheerd door Ziggo dan krijgen de aansluitingen waarschijnlijk allemaal een publiek ip adres.

Gewoon even een accesspoint (of router gebruikt als accesspoint) hierop aansluiten is dan niet zomaar mogelijk. Zo zouden de poorten beveiligd kunnen zijn en maar 1 Mac adres per aansluiting toe kunnen staan. Ook zou het kunnen dat de ip range in de dhcp op die router niet groot genoeg is ook ook nog alle wireless apparaten van een ip adres te kunnen voorzien.

Om dit vanaf afstand te kunnen bepalen is het handig om ongeveer de ip instellingen te weten.

TS. De pc's die op de contactpunten naar de ziggo router zitten. Wat voor ip adres hebben die? Je hoeft niet het hele ip adres te posten. De eerste twee blokken zijn voldoende. Dus bijvoobeeld:

192.168...... of 172...... of iets heel anders? Ook het subnet masker is handig. Is dit bijvoorbeeld 255.255.255.0 of iets anders?

[ Voor 4% gewijzigd door Brabix op 19-08-2012 16:40 . Reden: Subnet masker vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWR
Beste Fridgeman, Edd en Brabix,

Allereerst bedankt voor jullie reactie.
Bedankt, maar zoals je misschien had kunnen lezen in eerdere berichten blijkt het dus niet zo simpel als gewoon een access point aansluiten. Toch bedankt voor je moeite om te reageren.
Edd schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 13:04:
Waarschijnlijk heb je de (...) de D-Link router.
Dit is precies wat ik gedaan heb - DHCP en UPnP uit, eigen IP-adres gekozen voor de router en de kabel in de eerste LAN poort. Dit had helaas als resultaat dat we een tijdelijke ban kregen, zie ook hieronder.

We zijn inmiddels verder: Na contact met de ITTDesk (helpdesk) blijkt het dat Ziggo ons er inderdaad heeft uitgegooid omdat er meerdere MAC-adressen doorkwamen dan die ene die toegestaan was voor dat aansluitpunt, precies zoals Brabix eigenlijk al schetste:
Brabix schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 16:39:
Gewoon even een accesspoint (of router gebruikt als accesspoint) hierop aansluiten is dan niet zomaar mogelijk. Zo zouden de poorten beveiligd kunnen zijn en maar 1 Mac adres per aansluiting toe kunnen staan. Ook zou het kunnen dat de ip range in de dhcp op die router niet groot genoeg is ook ook nog alle wireless apparaten van een ip adres te kunnen voorzien.
Dit is waarschijnlijk precies wat er gebeurde. DHCP uitzetten en gewoon als een access point gebruiken werkte niet en we kregen een tijdelijke ban. Om even in te gaan op de informatie die jij (Brabix) vroeg:

De IP-adressen van de aansluitpunten beginnen met 80.112.***.***
Het subnetmasker (via ipconfig) lijkt te zijn 255.255.254.0

Verder meldde de ITTDesk dat ik in de richting van portforwarding moet gaan kijken om het delen van mappen tussen deze 2 netwerken (D-link en "grote router") mogelijk te maken. Nu ken ik portforwarding voor toepassingen als webservers, FTP-servers, vroeger Bittorrent etc. Doet dit iemand een belletje rinkelen?

Met vriendelijke groet,

HWR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWR
Iemand die hier nog iets mee kan? Zie ook de Belangrijke punten en updates in de oorspronkelijke post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Wat jij wilt, kan waarschijnlijk niet in deze configuratie.

De beste manier om bestanden op de mediabox te zetten, is via een USB stick of verwisselbare harde schijf.

Of je moet het bereik v/h draadloze netwerk van de WiFi router vergroten, zodat iedere machine op hetzelfde LAN zit.

Ieder aansluitpunt v/d grote router krijgt n.l. een publiek WAN adres.

Snap de opmerking v/d helpdesk port forwarding in te stellen ook niet helemaal, die mediabox openzetten voor het gehele internet lijkt me geen goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWR
Fridgeman,

Bedankt voor je reactie. Wat betreft het port forwarden: is het niet mogelijk om een port te forwarden voor windows explorer (zelfde als network view), maar dan password protected en encrypted met bvb AES of iets vergelijkbaars? Want dan kan ie misschien wel open voor 'het internet', mits ie goed beveiligd is...

Ook hiervoor geldt: dit geval is redelijk specifiek, Google kan mij hier niet echt goed meer helpen. Ik waardeer jullie hulp ontzettend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Je zou op een PC van Netwerk 1 een (s)FTP server kunnen installeren, zodat de wireless gebruikers daar via een (s)FTP client bestanden op kunnen zetten.

*mits de poort niet door de ISP/grote router word gefilterd

** lees je goed in over FTP beveiliging.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 04-09-2012 18:46 ]

Pagina: 1