Toon posts:

Macbook wordt veel te warm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb met het spelen van League of Legends (via iLoL) een gigantisch probleem met de temperatuur. Hij wordt dik boven de 90 graden, dan dropt de framerate en wordt het spelen niet te doen.
Tevens ben ik bang dat de Macbook zijn logicboard het zometteen weer begeeft, wat ik uiteraard wil voorkomen, omdat hij ook dik en dik buiten de garantie valt.

Nu heb ik al smcFancontrol en Fan Control geprobeerd, maar dit doet het allemaal niet goed, de Macbook wordt gewoonweg veels te warm.

Nu mijn vraag, is er niet een programma waarmee je echt volledig handmatig de fan kan aansturen. Als ik ga gamen wil ik hem gewoon op 7000 of 8000 rpm zetten zodat die niet warm wordt, echter kan ik echt geen 1 degelijk programma vinden die dat doet.

Ik draai Lion en ga binnenkort naar ML. smcFanControl lijkt niet te werken, als ik hem namelijk op default RPM hoogste stand zet, switcht hij automatisch terug naar de "gewenste" rpm volgens de temperatuurmeter.

Can someone help me out?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Over welke Macbook hebben we het hier en op welk kwaliteitsniveau speel je het spel?

Mijn ervaring met een Macbook Pro en (native) games is dat dat ding best warm wordt en dat het terugzetten van de grafische prestaties een ander wat koeler houdt. Maar eigenlijk is een Macbook - of eigenlijk laptops in zijn algemeenheid - niet gemaakt om te gamen. De compromissen voor warmteafvoer en dus keuze voor componenten maakt laptops minder geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-08 08:32
je kan met smcFancontrol toch ook de snelheid van de fan's zelf instellen... Maar zou hij nou ± 70 graden worden, is er nog wat aan te doen met smcFancontrol. Maar 90 graden is wel erg veel.

Word ge cpu of de gpu te warm? wat voor cpu is het? Wat is de praktische snelheid van de fans? Welk model laptop is het? Uit welk jaar komt hij? Is hij al een keer ontstoft? Misschien een keer de koelpasta van de cpu laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DAzN schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:28:
Over welke Macbook hebben we het hier en op welk kwaliteitsniveau speel je het spel?

Mijn ervaring met een Macbook Pro en (native) games is dat dat ding best warm wordt en dat het terugzetten van de grafische prestaties een ander wat koeler houdt. Maar eigenlijk is een Macbook - of eigenlijk laptops in zijn algemeenheid - niet gemaakt om te gamen. De compromissen voor warmteafvoer en dus keuze voor componenten maakt laptops minder geschikt.
Macbook Mid 2009, en alles zet ik op laag. Het spel is naar mijn weten niet native, want hij wordt gerund d.m.v. een Wine skin.
WokeBroke schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:33:
je kan met smcFancontrol toch ook de snelheid van de fan's zelf instellen... Maar zou hij nou ± 70 graden worden, is er nog wat aan te doen met smcFancontrol. Maar 90 graden is wel erg veel.

Word ge cpu of de gpu te warm? wat voor cpu is het? Wat is de praktische snelheid van de fans? Welk model laptop is het? Uit welk jaar komt hij? Is hij al een keer ontstoft? Misschien een keer de koelpasta van de cpu laten vervangen.
De CPU (wat ik bij iStat zie) wordt te warm. Hij heeft ook een ingebouwde grafische kaart, namelijk de 9400m van nVidia. De snelheid ligt nu bij ±60 graden om en nabij de 4500rpm. Ik wil feitelijk handmatig het instellen. Als ik ga gamen wil ik de fans volle toeren laten draaien, ook al is de CPU maar 40 of 50 graden. Dan houd ik dat ding koel en kan ik er nog mee door. Nu laat hij hem eerst tot 70 graden komen en begint dan rond de 6000 toeren te draaien, wat naar mijn weten nog altijd hoger kan. Dus ja ik zoek echt iets handmatigs.

Als ik smcFanControl gebruik en ik zet de base speed op 6000, dan gaat hij alsnog van de temperatuur uit en switcht hij terug naar een lager toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 13:51
Aan het feit dat je een 9400m videokaart hebt, denk ik dat je Macbook al een aantal jaar oud is?

Als je dit probleem pas sinds kort heb is het wellicht een kwestie van schoonmaken, kijk is of je veel stof ziet zitten in de ventilator gaten.

Speel je trouwens met je laptop op tafel of je gebruik je bijvoorbeeld een kussen op je schoot? Als de laptop ergens in weg zakt waar de warme lucht niet goed weg kan heb je ook snel problemen natuurlijk.

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-08 08:32
De UPC mag maximaal 90 graden worden. Bij 91 graden heb je dus kans dat hij kapot gaat. De GPU mag maximaal 81 graden worden als ik het goed heb. Echter als je CPU boven de 75 graden wordt, kan je koelpasta uitdrogen en slecht gaan werken.

Als je je fans boven de 4500 RPM gaat zeggen. Zuig je alleen maar meer stof naar binnen. En slijten je coolers nog sneller. De praktische snelheid van de coolers zegt ook niet alles over de werkelijke luchtverplaatsing. Als de bladen versleten zijn krijg je minder luchtverplaatsing.

Ik zou op zoek gaan/laten gaan, naar de echte fysieke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-10 19:48
De kans is groot dat je macbook verstopt zit met stof en daardoor zijn warmte niet meer kwijt kan. Haal de onderkant er even af en dan kun je de ventilatoren zo zien zitten.

[ Voor 27% gewijzigd door sweebee op 17-08-2012 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-10 18:57
+ De 9400 Serie is nou niet het betrouwbaarst en the beginning of the end begint vaak met " in eens uit het niets " van koud naar BLOED heet.

En helaas zitten er meerdere van dit soort monsters in laptops 8serie 9 serie..
GeForce 9400 mGPU October 2008 MCP7A-U 65 282 162 1 PCIe 2.0 x16 Up to 512 from system memory 16:8:4 580 1400 800
1333 2.32 4.64 6.4/12.8
10.664/21.328 DDR2
DDR3 64/128 10.0 3.3 67.2 12 based on 8400 GS
Waar ik dat op baseer, is op mijn ervaring met de diverse chips en 1 van de vele artikelen zoals.

http://apcmag.com/nvidia_...usands_of_gpus_faulty.htm

Niet dat hij nu defect is ofzo, maar het is vaak wel hoe ze beginnen met raar doen.

[ Voor 59% gewijzigd door Mektheb op 17-08-2012 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb het probleem min of meer opgelost. Ik heb mijn fan schoongemaakt, zat veel stof in, en ik heb daarbij ook de batterij losgekoppeld van het moederbord. Nu lijkt het alsof de fans wel reageren op Fan Control, want de fans blijven nu altijd, op welke temp. dan ook 6200 rpm maken. DUs hij wordt nu niet warmer dan 67 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 14:22
@ Mektheb
(misschien enigzins off-topic maar kan het toch niet laten om je te corrigeren)

De 9400M is GEEN probleem chipset, is namelijk een ontwerp waarbij het probleem veroorzaakt door het herhaaldelijk afkoelen en opwarmen is opgelost door een andere techniek van verbinden toe te passen. (Heeft uit mijn hoofd gezegd te maken met de lood / tin verhouding)

Het feit dat het ontwerp gebaseerd is op de 8400 serie zegt iets over de architectuur, niet over het productieproces!

De 9600 serie is daarentegen wel een probleem reeks aangezien Nvidia (ondanks dat ze op de hoogte waren van het probleem in de voorgaande modellen) hetzelfde productieproces toegepast heeft als bij eerdere modellen. (als de 8600 serie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 00:33:
Ok ik heb het probleem min of meer opgelost. Ik heb mijn fan schoongemaakt, zat veel stof in, en ik heb daarbij ook de batterij losgekoppeld van het moederbord. Nu lijkt het alsof de fans wel reageren op Fan Control, want de fans blijven nu altijd, op welke temp. dan ook 6200 rpm maken. DUs hij wordt nu niet warmer dan 67 graden :)
Dat heeft niets met het programma fan control te maken, eens je je batterijtje afkoppelt gaat de bijhorende sensor een fout geven waardoor de fans altijd vol zullen draaien ;) temp sensor op de heat sink afkoppelt krijg je net hetzelfde :D of dat nu zo gezond is dat is een ander paar mouwen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-10 18:57
vdkleijn schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:12:
@ Mektheb
(misschien enigzins off-topic maar kan het toch niet laten om je te corrigeren)

De 9400M is GEEN probleem chipset, is namelijk een ontwerp waarbij het probleem veroorzaakt door het herhaaldelijk afkoelen en opwarmen is opgelost door een andere techniek van verbinden toe te passen. (Heeft uit mijn hoofd gezegd te maken met de lood / tin verhouding)

Het feit dat het ontwerp gebaseerd is op de 8400 serie zegt iets over de architectuur, niet over het productieproces!

De 9600 serie is daarentegen wel een probleem reeks aangezien Nvidia (ondanks dat ze op de hoogte waren van het probleem in de voorgaande modellen) hetzelfde productieproces toegepast heeft als bij eerdere modellen. (als de 8600 serie)
Dat klopt, maar toch vreemd dat de 9400 serie ook veel kapot gaan en ook "gebakken kunnen worden".
Of het letterlijk het zelfde is natuurlijk niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:48:
[...]

Dat heeft niets met het programma fan control te maken, eens je je batterijtje afkoppelt gaat de bijhorende sensor een fout geven waardoor de fans altijd vol zullen draaien ;) temp sensor op de heat sink afkoppelt krijg je net hetzelfde :D of dat nu zo gezond is dat is een ander paar mouwen ...
Ik heb de batterij losgekoppeld en daarna weer vastgekoppeld, ik vermoed dat dit de instellingen min of meer heeft gereset waardoor hij wel weer goed reageert op Fan Control. Misschien dat smcFanControl en FanControl elkaar een beetje in de weg zaten waardoor hij niet goed kon beslissen wat hij nou moest doen.

EDIT:

Ok, te vroeg gejuicht. Dit is toch wel enigszins opzienbarend te noemen. De computer is letterlijk 84 graden en de fans draaien op 5800 rpm. Sowieso kunnen de fans al een snelheid van 6200 aan, maar ook meer, en toch blijftie zo goddamn laag. Waarom doet mijn computer zo achterlijk?

Heeft niemand een programma waarmee je echt handmatig (ook al is het via de console) de fans op een default speed kan zetten?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2012 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbatenburg
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-02 11:23
Mijn MacBook Pro 17" wordt met het renderen van films constant tussen 100 - 120 graden
Pagina: 1