Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-08 10:52
Beste tweakers,

Ik heb 2 dagen geleden een build in elkaar gezet bestaande uit:
- Asrock A75M-ITX
- AMD athlon x4 631
- Sapphire 5850 radeon (1gb)
- 4gb geheugen van corsair (de cheap ass versie)
- Silverstone sugo SG05
- Standaard voeding, 300W
- Primaire harde schijf: OCZ agility 3 60gb
- Secundaire harde schijf: Samsung spinpoint S3 1TB
- Een of andere slimline dvd drive
- Windows 7

Deze computer leek op het begin prima te functioneren. Ik had prime95 gedraaid, slechts 15 minuten, niet lang genoeg om te kunnen testen of de CPU volledig stabiel is, maar lang genoeg om te zien dat de temps niet (veel) hoger gaan dan 62 graden (70 graden is toegestaan bij deze cpu).

Na 2 dagen speelde ik sid's mayer Civilization V, ik had mn pc pas net dus ik keek tijdens het spelen nog even naar de temps, die kwamen niet hoger dan 52 graden. Na 2 uur spelen bleef het spel en hele computer hangen en was ik geforceerd de uit-knop in te drukken om de pc uit te zetten.

Hierna kreeg ik de pc niet meer aan de praat (alle onderdelen maken wel geluid, geen beeld), een keer kreeg ik nog beeld en wist ik in de bios te komen, waar de pc zelfs vast bleef hangen en ik opnieuw geforceerd was de pc uit te zetten.

Toen ik de ethernet ontkoppelde wist de pc ineens normaal op te starten naar windows, toen ik wilde testen of het werkelijk de ethernet kabel was, plugde ik de ethernet kabel erin en bleef de pc hangen. Hierna heb ik hetzelfde geprobeerd, maar ik heb geen beeld meer gekregen.

Ik heb geen enkel idee waar ik moet beginnen. Normaal zou ik de videokaart er als eerste uithalen, maar de 631 heeft zelf geen gpu aan boord, dus dat kan niet. Ik heb wel ander ram geprobeerd (crucial) en in andere slots, dit had ook geen effect. Ik heb zelf en ken ook niemand met een fm1 socket, dus cpu en mobo testen word voor mij lastig. De voeding is 300W, wat betrekkelijk weinig is, maar voordat ik deze build in elkaar zette had ik hier wel naar gekeken. Op internet waren mensen heel positief over de voeding en las ik over mensen die i7's met dikke videokaarten werkend wisten te krijgen.

Bedankt voor uw aandacht,
Diederik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ga rustig alles af, ontkoppel eerst alle overbodige hardware. En probeer te booten zonder hdd en met slechts 1 plakje ram, werkt dat voeg dan een onderdeel toe. Algemene vragen: Zijn de 4-pins moederbord en gpu connector aangesloten. Heeft het geheugen genoeg prik? staan de multiplyers en andere bios instellingen goed ingesteld? Als het allemaal echt niet lukt bouw dan het moederbord uit en probeer het nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:16

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

diedjuh2 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:49:
Beste tweakers,

Ik heb 2 dagen geleden een build in elkaar gezet bestaande uit:
- Asrock A75M-ITX
- AMD athlon x4 631
- Sapphire 5850 radeon (1gb)
- 4gb geheugen van corsair (de cheap ass versie)
- Silverstone sugo SG05
- Standaard voeding, 300W
- Primaire harde schijf: OCZ agility 3 60gb
- Secundaire harde schijf: Samsung spinpoint S3 1TB
- Een of andere slimline dvd drive
- Windows 7

Deze computer leek op het begin prima te functioneren. Ik had prime95 gedraaid, slechts 15 minuten, niet lang genoeg om te kunnen testen of de CPU volledig stabiel is, maar lang genoeg om te zien dat de temps niet (veel) hoger gaan dan 62 graden (70 graden is toegestaan bij deze cpu).

Na 2 dagen speelde ik sid's mayer Civilization V, ik had mn pc pas net dus ik keek tijdens het spelen nog even naar de temps, die kwamen niet hoger dan 52 graden. Na 2 uur spelen bleef het spel en hele computer hangen en was ik geforceerd de uit-knop in te drukken om de pc uit te zetten.

Hierna kreeg ik de pc niet meer aan de praat (alle onderdelen maken wel geluid, geen beeld), een keer kreeg ik nog beeld en wist ik in de bios te komen, waar de pc zelfs vast bleef hangen en ik opnieuw geforceerd was de pc uit te zetten.

Toen ik de ethernet ontkoppelde wist de pc ineens normaal op te starten naar windows, toen ik wilde testen of het werkelijk de ethernet kabel was, plugde ik de ethernet kabel erin en bleef de pc hangen. Hierna heb ik hetzelfde geprobeerd, maar ik heb geen beeld meer gekregen.

Ik heb geen enkel idee waar ik moet beginnen. Normaal zou ik de videokaart er als eerste uithalen, maar de 631 heeft zelf geen gpu aan boord, dus dat kan niet. Ik heb wel ander ram geprobeerd (crucial) en in andere slots, dit had ook geen effect. Ik heb zelf en ken ook niemand met een fm1 socket, dus cpu en mobo testen word voor mij lastig. De voeding is 300W, wat betrekkelijk weinig is, maar voordat ik deze build in elkaar zette had ik hier wel naar gekeken. Op internet waren mensen heel positief over de voeding en las ik over mensen die i7's met dikke videokaarten werkend wisten te krijgen.

Bedankt voor uw aandacht,
Diederik
Ten eerste, standaard merk voeding? Geen bepaald (goed) merk? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat deze voeding kan werken met 'dikke i7's en videokaarten'.

Begin eens met de troubleshooter.

Ik verwacht toch dat je voeding hier het probleem kan zijn, zeker als het een B merk is.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:58
Als ik op PSU calculator even kijk dan is 300 watt echt te krap. Recommended is minstens 338 watt.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een 5850 Radeon heeft een TDP waarde van 27 W idle en 151 W max load
bron: Wikipedia: Evergreen (GPU family)

Ik heb zelf een 380W Antec voeding met een 5770 (18W en 108 W) en een I7 processor. Persoonlijk denk ik dat je 300 W toch aan de zeer lage kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:14

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Even de videokaart eruit knallen en kijken of het systeem dan werkt op de on-board video-chip. Zo niet, dan is er een grote kans dat je moederbord gewoon faalt.
Anders misschien ergens sluiting door een afstandsbusje onder het moederbordje ofzo?
300W is idd tamelijk krap! Nadeel van een kleine case: Je krijgt er (bijna) nooit een high-performance voeding bij.

Ik weet toevallig dat mn broertje een mini-itx-case heeft met een (uit mijn hoofd) 600W voeding. Ook van Silverstone. Misschien een optie als de voeding het probleem blijkt te zijn? (misschien is zelfs de voeding los te krijgen, wat nòg meer mogelijkheden voor jou zou kunnen bieden!

succes!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
InjecTioN schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:19:
Even de videokaart eruit knallen en kijken of het systeem dan werkt op de on-board video-chip.
Die heeft zijn cpu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Yep, al dat gamen kan die 300W best overbelast hebben. Misschien kun je een andere voeding proberen ? Met een beetje geluk heb je verder geen schade aan andere onderdelen ...

En zoals ook in de troubelshoot guides staat, probeer het met een minimum aan hardware; 1 RAM bankje, geen HDDs, DVD-spelers, etc. Of bouw de boel weer uit en probeer het los buiten de kast weer aan de praat te krijgen (wel oppassen met statische electriciteit uiteraard), dan kun je er beter bij en het sluit b.v. kortsluiting of een niet goed geprikte kabel in de kast uit.

En uiteraard voor de zekerheid de CMOS clearen, mocht je b.v. overgeklokt hebben of RAM timings aangepast hebben, etc.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
Hallo en dank jullie wel voor het reageren,

Ik heb de dvd drive en harde schijven eraf gehaald, het werkt nog steeds niet. Terwijl ik de harde schijven ontkoppelde moest ik ook de videokaart eruit halen. Ik merkte dat een pootje half is afgebroken (een paar millimeter eraf), en vraag me af of dit het probleem kan zijn. De voeding is dezelfde die silverstone zelf erbij levert (van FSP group), ik heb erg goede recensies erover gelezen. Verder zit er normaal maar 1 ram stickje in, maar heb ik deze al vervangen tot geen resultaat. De cpu heeft geen onboard gpu, dus de videokaart eruit halen word lastig, ik kan echter wel een andere videokaart van een vriend lenen om te testen of dit wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
FSP developed their own retail brand "FSP" in 2003. They use fans manufactured by Yate loon electronics and Protechnic electric. Power supplies manufactured by FSP are sold by Antec, Sparkle Power International (SPI), OCZ, SilverStone Technology, Thermaltake, Nexus and Zalman under their own names.
Ok, seems legit.

Pootje afgebroken ?

Heb je hier een foto van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:26
Zo te zien aan je configuratie lijkt de PSU wel erg aan de krappe kant. Als je over de mogelijkheid beschikt, probeer een voeding met meer vermogen te gebruiken. Minimaal 450Watt zou niet verkeerd zijn in jouw configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
diedjuh2 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:42:
Ik merkte dat een pootje half is afgebroken (een paar millimeter eraf), en vraag me af of dit het probleem kan zijn.
Die hebben geen pootjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
Afbeeldingslocatie: http://dc186.2shared.com/download/COaRxYzL/Photo_on_8-17-12_at_155_PM_2.jpg?tsid=20120817-120143-1a6fc609 Hier is de foto van het pootje. Let niet op die gast in de achtergrond, dat is een vriend van me.

[ Voor 14% gewijzigd door DtenBrink op 17-08-2012 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Merk alleen zegt niets; ene model kan brak zijn, andere toppertje.
Specs zijn hier te vinden: http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=210
Helemaal onderaan die pagina vind je een linkje naar de 'GPU support list'; de 5770 wordt daar wel genoemd,
maar de 5850 niet meer. Als je naar de 12V rails kijkt (2 stuks), max 14A en 16A, maar combined 22A (264W), dan moet het net kunnen (14x12 = 168W), maar de marges zijn wel erg klein, met max 100W voor de CPU en alle overige 12V devices.

PS: Dat 'afgebroken' pootje is niet afgebroken, dat is de PRSNT#1 (Hot plug presence detect) en die hoort zo te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door SKiLLa op 17-08-2012 14:13 . Reden: typo ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
Ik snap dat de voeding misschien het probleem kan zijn, maar zou dat dan zorgen dat mn pc helemaal niet meer opstart? Mn fans beginnen wel te draaien en soms gaat hij dus wel aan. Bij de eerste keer dat hij vastliep checkte ik gelijk of ik iets verbrands kon ruiken, maar dat was niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Kan nog zijn dat de voeding het loodje heeft gelegd. Merkvoeding erin, beetje marge erop (450W) en kijken of je geen verdere schade hebt.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem geen risico's en bel de hulp lijn :-) voor reperatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
SKiLLa schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:09:
Merk alleen zegt niets; ene model kan brak zijn, andere toppertje.
Specs zijn hier te vinden: http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=210
Helemaal onderaan die pagina vind je een linkje naar de 'GPU support list'; de 5770 wordt daar wel genoemd,
maar de 5850 niet meer. Als je naar de 12V rails kijkt (2 stuks), max 14A en 16A, maar combined 22A (264W), dan moet het net kunnen (14x12 = 168W), maar de marges zijn wel erg klein, met max 100W voor de CPU en alle overige 12V devices.

PS: Dat 'afgebroken' pootje is niet afgebroken, dat is de PRSNT#1 (Hot plug presence detect) en die hoort zo te zijn.
ATI Radeon HD 5850 - 9.5"(ST45SF PSU recommended)
Staat aangegeven op de bovengenoemde link.
Ze adviseren zelf dus ook een 450Watt voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
Ik heb net de videokaart in een ander systeem getest, die werkt nog prima. Dit waren fora waarvan ik vanuit ging: http://hardforum.com/showthread.php?t=1609130, http://www.hardwarecanuck...enough-zacate-5850-a.html, http://hardforum.com/showthread.php?t=1540737

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qua Salébra
  • Laatst online: 02-04-2022
Inderdaad, de voeding. Moederborden zijn echter wel gevoelig voor gare voedingen. Ergo: Je mag hopen dat er niet meer beschadigd is geraakt door het mogelijk overbelasten van de voeding dan de voeding zelf. Soms neemt dit soort voedingen het hele systeem mee.

Ga bij een voeding voor een 80-plus met minimaal 400 watt. Anders heb je je straks een vaag en goedkoop merk met 450 Watt met precies hetzelfde probleem. Als je systeem loopt, kijk dan even met Speccy, of HWMonitor of de voltages onder load stabiel blijven (en het systeem zelf natuurlijk). De voltages moeten behoorlijk hebben afgeweken voordat de boel vastliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik zou minimaal een 500W voeding kopen. Die kost nl. eigenlijk vrijwel niets meer, maar geeft je wat meer "ademruimte." We praten dan natuurlijk wel over een degelijke voeding. Leuk geprijsde voeding: Antec Earthwatts serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
Ja, alles leuk en aardig, maar er zit een sfx voeding in, daar zijn er niet veel van en ze zijn ook nog duur. De meesten hier nemen per direct aan dat het de voeding is, maar dat klinkt voor mij niet logisch. Waarom zou de computer dan uberhaupt soms nog aan gaan, als de voeding is doorgebrand, en waarom zou ik dat dan niet hebben geroken. Verder beginnen onderdelen wel te draaien, maar zie ik echter geen beeld. Wat betreft dat pootje van de videokaart, er zit er nog zo een (half) op het gewone 16 pinnen vlak, ik weet niet of dat normaal is.

Dit is een foto van die andere pin: Afbeeldingslocatie: http://dc174.2shared.com/download/uzqLZvyC/Photo_on_8-17-12_at_507_PM.jpg?tsid=20120817-150947-9d1c79a5

[ Voor 12% gewijzigd door DtenBrink op 17-08-2012 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qua Salébra
Een 300 Watt merkloze voeding met een quadcore processor en een Radeon 5850 (een harde schijf, een SSD en een DVD-drive) is geen goed idee. Ook al hoeft dit niet direct de oorzaak van je probleem te zijn. Het moederbord (bijvoorbeeld) kan ook stuk zijn gegaan.

Je zult onderdelen los moeten testen om erachter te komen wat er niet meer werkt. Het goedkoopste onderdeel lijkt me in dit geval de voeding. Oftewel wat gebeurt er met een ander moederbord? Heb je een andere voeding, of een videokaart die minder stroom gebruikt?

Je kunt zo gemakkelijk afvinken:

Harde schijven: Geen oorzaak
Videokaart: Geen oorzaak
Geheugen: Geen oorzaak
Processor: ?
Moederbord: ?
Voeding: ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
ja, dat halve contactje aan die kant hoort ook zo.
Je hebt bovendien al vastgesteld dat de graka het goed doet.

Je zal nu ook de andere onderdelen moeten verwisselen om erachter te komen wat kapot is.
Geheugen kan je wel software matig testen met memtest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Laatst online: 10-09 23:11
Dit is de voeding, heb dit al meerdere keren meegemaakt met computers.
Het lijkt op een soort lus in de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
diedjuh2 schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:00:
Ja, alles leuk en aardig, maar er zit een sfx voeding in, daar zijn er niet veel van en ze zijn ook nog duur. De meesten hier nemen per direct aan dat het de voeding is, maar dat klinkt voor mij niet logisch. Waarom zou de computer dan uberhaupt soms nog aan gaan, als de voeding is doorgebrand, en waarom zou ik dat dan niet hebben geroken. Verder beginnen onderdelen wel te draaien, maar zie ik echter geen beeld. Wat betreft dat pootje van de videokaart, er zit er nog zo een (half) op het gewone 16 pinnen vlak, ik weet niet of dat normaal is.
Een voeding hoeft niet persee meteen door te branden met vlammen en rookwolken maar kan ook langzaam maar zeker als het ware uitsterven. Vaak is het zelfs zo dat pc's vreemde kuren beginnen te vertonen en langzaam maar zeker steeds gekkere dingen ontstaan door een kapot gaande voeding.

Het kan best zijn doordat je de voeding behoorlijk belast hebt dat ie daardoor nu alleen net nog genoeg stroom heeft om b.v. de fans van stroom te voorzien. Alleen wanneer je hem dan meer gaat belasten kan het goed zijn dat ie inklapt, dus mijn vermoedens zijn toch ook wel die voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qua Salébra
Ah nog even beter gelezen. Je hebt wel een 80-plus voeding in je systeem hangen. Voor Mini-ITX is dat prima overigens. De kans dat het je voeding is neemt hierdoor af (toch maar testen).

Het is niet heel gebruikelijk om zoveel zaken in een Mini-ITX systeem te hangen. Meestal wordt dit soort systemen zonder (relatief zware) videokaart gebouwd (met bijvoorbeeld een A6-3650). Je had achteraf beter een Micro-ATX systeem kunnen bouwen. Voedingen hiervoor zijn (gewoon ATX) veel goedkoper (en met meer marge).

Waarschijnlijk heb je niet heel veel onderdelen die je kunt testen, want zo gangbaar zijn deze systemen niet. Een idee is om het geheel te laten testen door de winkel waar je de onderdelen hebt gekocht (indien mogelijk). De meeste winkels willen best (een systeem) testen als een aantal van de onderdelen maar bij hen is gekocht.

Misschien kun je nog een keer opstarten met zo min mogelijk stroom (zonder harde schijven met minimaal geheugen bijvoorbeeld met Ubuntu Live). Als dit lukt en je kunt de voltages uitlezen weet je het zeker. Het kan echter ook nog altijd een defect moederbord zijn al dan niet veroorzaakt door de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik zou zeggen, test het geheugen ook nog in een andere PC; als dat werkt houd je alleen de combo: voeding + mobo + CPU over. Die nieuwe CPU zal niet overleden zijn, dus vermoedelijk mobo en/of voeding (mobo kan ook een tik hebben gehad als de voeding kuren heeft). Dat alle fans gaan draaien zegt niet veel, alleen dat er (enige) spanning op de 12V staat.

De power-on sequence is namelijk als volgt: voeding staat in standby modus, 5V op mobo. Je drukt de power-knop in, mobo sluit 5V circuit en voeding gaat 'aan' (de fans gaan draaien, etc.). Zodra de voeding de 'bedrijfs-spanning / -vermogen' levert, geeft deze een seintje aan het mobo --> ik ben er klaar voor, boot maar. Mobo doet dan nog self checks (mem, graka, cpu, etc.) en boot dan.

Als een van de interne circuit van de voeding krak is (en de voeding het benodigde vermogen dus niet kan leveren), zal de PC nooit echt booten. PS: Sommige mobo's zijn ook gevoeliger voor 'langzame' voedingen (lees: full-blown power-on duurt te lang), vooral Asus heeft er een paar beruchte bij. Staat verder echter los van jou probleem ...

Kan niets garanderen, maar ook mijn ervaring doet sterk vermoeden dat het de voeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
Okee, ik ben dus nu al een stuk wijzer. Ik ga proberen de spullen naar een vriend te nemen en daar alles op zijn voeding aan te sluiten (werkende ocz modxsteam II 600w) en kijken of het beter gaat. Wat betreft mobo en cpu testen word het voor mij lastig omdat ik niemand ken met een fm1 socket. Zoals ik al eerder heb vermeld heb ik wel die 300w voeding van te voren opgezocht, aangezien ik niet zomaar een 300w voeding zo'n zwaar systeem zal laten draaien, maar na al die positieve ervaringen op internet te hebben gelezen dacht ik dat het wel zou kunnen. Ten slotte wordt er ook vaak overdreven wat betreft voedingen en hoeveel je werkelijk nodig hebt. FSP group is wel een goed bedrijf wat voor de meeste bedrijven in de industrie voedingen produceert, je kunt het niet afdoen als "merkloos". Antec, Sparkle Power International (SPI), OCZ, SilverStone Technology, Thermaltake, Nexus en Zalman verkopen hun voedingen.
Qua Salébra schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:43:
Het is niet heel gebruikelijk om zoveel zaken in een Mini-ITX systeem te hangen. Meestal wordt dit soort systemen zonder (relatief zware) videokaart gebouwd (met bijvoorbeeld een A6-3650). Je had achteraf beter een Micro-ATX systeem kunnen bouwen. Voedingen hiervoor zijn (gewoon ATX) veel goedkoper (en met meer marge).
Dit valt nog wel mee, silverstone probeert geloof ik vooral enthusiasts te lokken. Ze maken ook behoorlijk reclame om te laten zien dat er lange videokaarten en goede systemen in kunnen in tegenstelling tot de meeste itx systemen.

Nog wel een vraag: Zou de voeding niet gewoon bescherming tegen overbelasting hebben?

[ Voor 28% gewijzigd door DtenBrink op 17-08-2012 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qua Salébra
Nog wel een vraag: Zou de voeding niet gewoon bescherming tegen overbelasting hebben?
Goede voedingen hebben allerlei beveiligingsmethoden. Als een goede voeding zelf waarneemt dat de output niet correct is schakelt hij zichzelf uit. Aangezien je voeding nog wel stroom levert lijkt dat niet aan de orde.

Aangezien je aangeeft dat je computer wel een tijdje gewerkt heeft (inclusief volle belasting) lijkt het inderdaad waarschijnlijker dat je moederbord, of voeding tijdens de volle belasting gewoon kapot is gegaan. Anders was de computer wel opnieuw opgestart, of uitgegaan op het moment dat je hem volledig belastte en niet na een tijdje vastgelopen.
Pagina: 1