internet lijn vanaf UMTS locaties in een buitengebied

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 09:07

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
Internet in een (afgelegen) gebied is vaak lastig... vooral als je niet over kabel beschikt zoals (ziggo, upc). Adsl is ook een drama omdat je te ver van de wijkcentrale zit, en hetgeen wat je al kunt krijgen aan snelheid is dan vaak ook niet stabiel (klapperlijn).

Terwijl we op deze locatie 6741KP toch echt snel internet nodig hebben, liefst 1:1.

Dan kun je eventueel nog lijnen stapelen, maar ja de lijnen die er al liggen zijn door de provider(s) niet stabiel te krijgen. Nu zat ik in mijn zoektocht naar snel internet eens te kijken naar http://www.antennebureau.nl/antenneregister, ik ben hierop gekomen door deze post LaserJet in "Geen snel breedband beschikbaar, wat kan ik nog doen?". Hoe groot is de kans voor een groot bedrijf om mee te liften/aangesloten te worden op de (glasvezel?) kabels die toch al bij een UMTS mast liggen ?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:23
5,1KM tot de wijkcentrale is niet bijzonder goed voor je DSL lijn nee. Satch zat op 5,3 en die haalde (wel helemaal stabiel dankzij DLM) 290KB/sec over Telfort WBA-E. Hij is recentelijk op een straatkast van KPN aangesloten en kan daardoor nu 7,5mbit halen. De vraag is echter of er in Lunteren een straatkast omgezet wordt. Dit is eigenlijk je enige hoop op sneller internet via DSL.

Je huidige lijnen, worden die al bewaakt door DLM of zijn dit nog oude KPN WBA-A lijnen? Zo ja, zorg dat die lijnen worden omgezet naar WBA-E (wel alleen analoog mogelijk), daar zullen ze al een stuk stabieler van worden (nieuwere DSL-kaarten in de centrale die iets harder zenden).

Ik zag op de VDSL publicatielijst niets staan in Lunteren, maar wellicht dat er wel het een en ander gebeurt. Vraag eens in het Telfort topic of Telfort Webcare (Hugo) dit voor je uit kan zoeken. Het is dan nog steeds niet top, maar wel werkbaar.

Voor wat betreft je andere vraag, niet alle UMTS masten hebben een glasvezel uplink. Toen de radiomast in de brand stond had Vodafone ook een hele hoop masten down omdat die geen uplink meer hadden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:44
Klopt, de meeste UMTS stations hebben een straalverbinding naar een hoofdstation. Je zult dan een ethernet draadje in zo'n kast moeten krijgen: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1298399089.jpeg ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Arnout op 17-08-2012 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:10

The Wizard

Moderator Mobile
Arnout schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:20:
Klopt, de meeste UMTS stations hebben een straalverbinding naar een hoofdstation. Je zult dan een ethernet draadje in zo'n kast moeten krijgen: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1298399089.jpeg ;)
Misschien een kleine correctie, de meeste masten (uitgezonderd die van KPN) maken gebruik van straalverbindingen. KPN maakt voornamelijk gebruik van glasvezel of een koperverbinding naar hun masten.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
tha_bulldog schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:10:
5,1KM tot de wijkcentrale is niet bijzonder goed voor je DSL lijn nee. Satch zat op 5,3 en die haalde (wel helemaal stabiel dankzij DLM) 290KB/sec over Telfort WBA-E. Hij is recentelijk op een straatkast van KPN aangesloten en kan daardoor nu 7,5mbit halen. De vraag is echter of er in Lunteren een straatkast omgezet wordt. Dit is eigenlijk je enige hoop op sneller internet via DSL.

Je huidige lijnen, worden die al bewaakt door DLM of zijn dit nog oude KPN WBA-A lijnen? Zo ja, zorg dat die lijnen worden omgezet naar WBA-E (wel alleen analoog mogelijk), daar zullen ze al een stuk stabieler van worden (nieuwere DSL-kaarten in de centrale die iets harder zenden).

Ik zag op de VDSL publicatielijst niets staan in Lunteren, maar wellicht dat er wel het een en ander gebeurt. Vraag eens in het Telfort topic of Telfort Webcare (Hugo) dit voor je uit kan zoeken. Het is dan nog steeds niet top, maar wel werkbaar.

Voor wat betreft je andere vraag, niet alle UMTS masten hebben een glasvezel uplink. Toen de radiomast in de brand stond had Vodafone ook een hele hoop masten down omdat die geen uplink meer hadden..
En dat straatkast omzetten gaat via KPN ? dus inlichtingen daarover bij hun aankloppen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multispeed

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Topicstarter
The Wizard schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:00:
[...]

Misschien een kleine correctie, de meeste masten (uitgezonderd die van KPN) maken gebruik van straalverbindingen. KPN maakt voornamelijk gebruik van glasvezel of een koperverbinding naar hun masten.
Even navraag doen welke provider die mast van is... (ik vermoed daar KPN). Dan blijft echter nog de vraag... als daar koper of glas ligt.. Zijn de dan ooit voornemens om je daarop aan te sluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Op die postcode kom ik uit op een theoretische waarde van zo'n 6Mbit max uit.

Ik kom ook een park ofzo tegen, daar hebben veel huisjes zo te zien een eigen ISRA, maar in veel gevallen maar 1 aderpaar.

Op dergelijke afstanden is adsl idd lastig. Dan blijven er een paar opties over:

- UMTS
Relatief duur, snelheid schommelt aardig, (afhankelijk van het gebruik van de mast) en je zit met datalimieten.

- Schotel
Redelijk stabiel, investeringen zijn vrij fors (tenminste, laatste keer dat ik keek), hoge latency. Niet geschikt voor voip/gamen enz, pingtijden zuigen

- Wifi
Straalverbinding opzetten is misschien mogelijk, mits er in de buurt een plek is waar je wel fatsoenlijk internet hebt, en line-of-sight is eigenlijk essentieel

- Gestapeld SDSL
Relatief prijzig in verhouding met een consumentenadsl, maar voor zakelijk gebruik best betaalbaar vaak. Als ik even zo snel een postcodecheck doe zou 5120/5120 mogelijk zijn.

- Kabel of glasvezel laten leggen.
Eenmalig duur geintje, zeker als er veel gegraven moet worden. Maar als je er lang wilt gaan zitten met een bedrijf kunnen aansluitkosten toch over die totale periode meevallen.
Als het om een park gaat kun je mogelijk ook eea combineren. Vergt wel een compleet andere aanpak, maar als je 1 dikke pijp laat aanleggen en dit zelf verder distribueerd kun je best goedkoper uitzijn. (ipv iedereen die nu afzonderlijk 20-30 eur betaald). 20 man die meedoen geeft je al 600 eur maandelijks budget..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:51
The Wizard schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:00:
[...]

Dan weer een kleine correctie: Dat was wel altijd zo maar sinds twee jaar is Eurofiber druk bezig om zowel de masten van T-Mobile als Vodafone op glas te zetten in plaats van de straalverbindingen die relatief weinig capaciteit hebben.
En meer netwerken zijn er niet in Nederland dus ik snap de het idee van de OP wel.

Dat gezegd hebbende: het is wel een operatie van een paar jaar lang..

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:55
Dit misschien een optie? Glasvezel door riool

Is een stuk goedkoper om aan te laten leggen, omdat er niet gegraven hoeft te worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Kalua op 18-08-2012 16:53 ]

Pagina: 1