Calibration retry count warning loopt snel op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 438266

Topicstarter
Hallo,

Op 13 augustus had ik de volgende melding:
Calibration retry count warning
Current: 100
Worst: 100
Data: 859
Status: warning

Op 15 augustus stond deze melding al op 902, dus de waarde loopt snel op.
de laptop (dus de schijf) schijf is nog maar 1,5 jaar oud. Wat ik graag wil weten voordat ik vervang is, ligt dit wel aan de hdd. Ik heb gelezen dat een slechte voeing ook de oorzaak kan zijn.

Wie weet raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Het is geen probleem, het is enkel een teken van beginnende ouderdom dat je schijf niet na één kalibratie gelijk perfect werkt, maar dat soms overnieuw moet gebeuren. Zoals je ziet aan de genormaliseerde waarde 100 (hoe hoger = beter) staat deze nog steeds op de meest perfecte waarde, en zijn 859 retries dus niet erg boeiend. Zou je honderdduizend retries hebben, dan zal je genormaliseerde waarde wel gaan dalen (eerst naar 99, 98, etc..).

Kortom, maak je geen druk om elke scheet die je schijf laat. Je maakt gebruik van mechanische techniek dus dit ligt inherent aan die techniek.

Jij gebruikt HDtune. Weet dat je niets hebt aan de waarschuwingen die HDtune geeft. Voor onschuldige waardes zal HDtune 'warning' zeggen, maar voor KRITIEKE ULTRA BELANGRIJKE meldingen zegt HDtune dat de health 'ok' is. Vrijwel geen enkel programma kan correct SMART interpreteren. Dit moet je dus zelf doen door naar de waardes te kijken. Jammer, want zo gaat de kracht van SMART verloren.

Misschien dat ik zelf eens een SMART programma schijf die wel normale uitleg en advies kan geven, voor nu kun je alle 'SMART adviezen' overboord gooien en je concentreren op de ruwe data. Je neemt ook niet klakkeloos het advies van je 4-jarige dochter over als je bij de snoepafdeling in appie heijn staat, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 438266

Topicstarter
Dank je voor de verduidlijking, het probleem is dat ik mechanicus ben en geen computer wizzard. En daarbij krijg je dan adviesen van mensen die het DENKEN te weten. Voor mij is het elke keer een hoop werk om er dan achter te komen dat de adviesen niet zijn gebaseerd op feiten, enkel giswerk.
Dit zie ik in mijn baan als engineer erg vaak bij storingsonderzoeken. Mensen die vermoedens als feiten verkopen en dan zeg ik altijd maar.... Gissen is missen..

Dank je voor de informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Ja helaas, ik kan er ook niets aan doen. Misschien mailtjes sturen naar HDtune en CDI enzo, maar denk niet dat het helpt. Dit is gewoon een mentaliteit die in de IT-industrie lijkt te hangen. Jammer, want met wat kleine veranderingen werkt het beter en begrijpen mensen het stukken beter. Vooral dat laatste is iets waar computertechniek de mist in gaat. Klassieke nerds/technici die software of hardware ontwikkelen hebben vaak niet de sociale en communicatieve vaardigheden die nodig zijn om een duidelijk, helder en begrijpelijk product te maken.