Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[SEO] verborgen content + rich text snippets

Pagina: 1
Acties:

• Rhain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 16:37
Beste,

Momenteel ben ik bezig met SEO voor een website. Attenderen op dingen die niet kloppen SEO-wise is altijd makkelijk, maar het verzinnen van een oplossing is wat anders. Daarom heb ik even een vraagje over hidden content en Google. De opmaak van de website leent zich niet makkelijk voor het tonen van bepaalde dingen.

Zo wil ik bijvoorbeeld breadcrumbs inzetten, maar vanaf dag 1 was de klant hier al op tegen, dit was lelijk etc etc. Wat gebeurd er als ik wel breadcrumbs inzet, desnoods nog netjes richtext snippets, maar in een hidden div.

H1's zijn te klein, slechts 1 a 2 woorden, even adviseren deze langer te maken gaat niet, omdat de templates/opmaak zich daar niet toe lenen. Wat gebeurd er als ik de huidige h1 vervang voor een h2, en een text geoptimaliseerde H1 hidden weg zet?

Is Google zo slim dat hij de stylesheet erbij betrekt en gaat kijken of er hidden content is? gaat Google steekproefsgewijs websites na om te controleren op hidden content? of is het helemaal geen issue?

Dragen rich text snippets nog bij aan SEO of is het puur zodat je zoekresultaat wat beter opvalt?

Bedankt!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-11 15:33
Voor zover ik weet checkt google inderdaad op hidden context. Sites die veel hidden context gebruiken worden lager op de ranglijst geplaatst. Het is namelijk gebruikt als truuk om hoger op de ranglijst te komen: Veel woorden met 1pt font, voorgrond gelijk aan de achtergrond.
Google straft dit af.

Overigens: H1 is normaal gesproken het grootste font. H2 is kleiner. Is dit in de CSS anders geregeld?

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:39
Ik denk dat hij bedoeld dat de huidige H1 koppen, te weinig woorden hebben, niet dat ze te klein worden weergegeven.

Verwijderd

marijnvtg schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:05:

Zo wil ik bijvoorbeeld breadcrumbs inzetten, maar vanaf dag 1 was de klant hier al op tegen, dit was lelijk etc etc. Wat gebeurd er als ik wel breadcrumbs inzet, desnoods nog netjes richtext snippets, maar in een hidden div.
Hidden content vind ik hoe dan ook not done. Je houdt er namelijk zoekmachines en klanten mee voor de gek. Als iets niet gewenst of onnodig is volgens de klant zou ik mezelf niet in onnodige bochten wringen om alsnog mijn zin door te drukken. Want wat als je kant door jouw hidden content super slechte posities behaald doordat zoekmachines hem straffen? Wie krijgt er dan op zijn "flikker"?

Als de klant iets niet wil en deze daardoor online mogelijk tot niet gaat scoren is dat jouw probleem? Wat zijn de verwachtingen van de klant en wat wil deze bereiken met zijn website? Is dit wel helder? Qua indruk zeg ik nee.

Mijn advies: blijf doorvragen en / of sluit af en ga door. Waarom vindt de klant de breadcrumbs lelijk, is er een tussen oplossing mogelijk? Wijs jouw klant op de voordelen van breadcrumbs voor zijn klanten en zoekmachines, zijn klanten komen immers ook binnen via zoekmachines. Wat doet zijn concurrentie? Wil je klant potentiele omzet mislopen door geen breadcrumbs te gebruiken terwijl concurrenten dit wel doen en hierdoor gemakkelijker via zoekmachines gevonden kunnen worden. Ondernemers willen geld verdienen en ik zou hem dan ook op de nadelen wijzen van zijn gedachtengoed mits deze er zijn.. Test het anders door pagina's met en zonder breadcrumbs te realiseren en laat je klant zien dat de sites met breadcrumbs meer bezocht worden en beter vindbaar zijn. Mits het uiteraard mogelijk is en / of je dit wilt testen voor de klant.
H1's zijn te klein, slechts 1 a 2 woorden, even adviseren deze langer te maken gaat niet, omdat de templates/opmaak zich daar niet toe lenen. Wat gebeurd er als ik de huidige h1 vervang voor een h2, en een text geoptimaliseerde H1 hidden weg zet?
Mijn eerste vraag? Waarom is een H1 met twee woorden slechter dan een langere variatnt? Als een klant met headers van twee woorden juist meer omzet genereerd dan met een langere variant waarom zou je deze dan wijzigen? Zijn de klanten wel geholpen bij een langere variant? Heb je onderzoek gedaan naar de huidige positie en omzet van de klant versus de haalbaarheid en meerwaarde van de langere variant?

Ik zou me persoonlijk niet zo druk maken dat een H2 zoveel slechter is dan een H1. Mijn ervaring leert dat zoekmachines hier ook niet zo strikt in zijn. Er zijn ook zat websites welke voor headers alleen H1 gebruiken waardoor enige meerwaarde hierdoor te niet wordt gedaan. Deze websites komen echter ook gewoon voor in de resultaten evenals websites welke alleen H2 of eender welke andere mix gebruiken. Mijn advies: testen, testen, testen. H1 omzetten naar H2 is niet zoveel werk lijkt mij en als je aanpassingen meer omzet voor je klant oplevert is deze je eeuwig dankbaar.
Is Google zo slim dat hij de stylesheet erbij betrekt en gaat kijken of er hidden content is? gaat Google steekproefsgewijs websites na om te controleren op hidden content? of is het helemaal geen issue?
De exacte werking van Google kunnen wel alleen maar raden. Volgens mij wel staat het wel in hun richtlijnen dat hidden content niet is toegestaan. Maar ik verwacht dat het voor Google niet zo moeilijk zal zijn om hidden content te ontdekken. Ik zou het risico in ieder geval niet willen nemen om bestraft te willen worden en een boze ontevreden klant te willen hebben.
Dragen rich text snippets nog bij aan SEO of is het puur zodat je zoekresultaat wat beter opvalt?
Een zoekresultaat welke beter opvalt, meer kliks genereerd en daardoor populairder en betere posities kan behalen is toch het doel welke je met SEO bereiken wilt?

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Een design dat beperkingen oplegt aan een titel is een slecht design. Aangezien je daar blijkbaar niks aan mag veranderen, kun je misschien kijken of je in de <title> wel de gewenste titel kan plaatsen (m.a.w. zet een betere tekst in de title dan in de h1-heading). Dat is ook de paginatitel die in de zoekresultaten verschijnt en daarmee belangrijker om goed te hebben dan de h1.
Google kijkt al naar je css. Verder gebruiken veel sites hidden headings die bijv. door font-replacementtechnieken worden vervangen voor een mooier opgemaakte titel; die accepteert Google ook, al vinden ze het een beter idee dat je geen tekst verbergt.
SEO betekent zoekmachineoptimalisatie, lijkt mij dat tweaken van je vermelding in zoekresultaten valt onder zoekmachineoptimalisatie.

Cogito ergo dubito

• Rhain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 16:37
@_Bastiaan_

Allereerst bedankt voor de tijd en moeite die je in je bericht steekt :P
Hidden content vind ik hoe dan ook not done. Je houdt er namelijk zoekmachines en klanten mee voor de gek.
Dat snap ik niet helemaal. Kan me wel vinden dat het not done is om een functionaliteit als een breadcrumb te hiden. Maar soms ontkom je niet aan hidden content, ofwel hidden tekst. Wat als je een pagina hebt met een tijdlijn, waarbij wat jaren ingeklapt zijn en welke je middels een onclick toont wat voor tekst er gekoppeld is aan dat jaartal (en zo zijn er nog zat voorbeelden), dat is dan ook not done?
Mijn eerste vraag? Waarom is een H1 met twee woorden slechter dan een langere variatnt? Als een klant met headers van twee woorden juist meer omzet genereerd dan met een langere variant waarom zou je deze dan wijzigen? Zijn de klanten wel geholpen bij een langere variant? Heb je onderzoek gedaan naar de huidige positie en omzet van de klant versus de haalbaarheid en meerwaarde van de langere variant?
Nee ik heb geen ab-test o.i.d. gedaan of een titel met 2 woorden beter scoort t.o.v. een met meerdere. Het is wel zo dat Google zelf adviseerd in hun SEO basic handleiding om h1 titels te verzinnen tussen de 4 en de 7 woorden..

M.b.t. of rich text snippets bijdragen aan de positionering reageerde jij:
Een zoekresultaat welke beter opvalt, meer kliks genereerd en daardoor populairder en betere posities kan behalen is toch het doel welke je met SEO bereiken wilt?
Wat heb je aan een zoekresultaat dat beter opvalt als deze een zeer lage positionering heeft? Stel dat je een pagina > 3 notering heb, dan kan je nog zo'n mooi zoekresultaat hebben.

Ook boelie-boelie, barryvdh en kzin bedankt voor jullie input.

Verwijderd

marijnvtg schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 17:10:

@_Bastiaan_

Allereerst bedankt voor de tijd en moeite die je in je bericht steekt :P
Graag gedaan, online (marketing) is mijn passie dus je doet er niets aan :D
marijnvtg schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 17:10:
Dat snap ik niet helemaal. Kan me wel vinden dat het not done is om een functionaliteit als een breadcrumb te hiden. Maar soms ontkom je niet aan hidden content, ofwel hidden tekst. Wat als je een pagina hebt met een tijdlijn, waarbij wat jaren ingeklapt zijn en welke je middels een onclick toont wat voor tekst er gekoppeld is aan dat jaartal (en zo zijn er nog zat voorbeelden), dat is dan ook not done?
Bij hidden content denk ik aan manipulatieve werkwijzen welke resulteren in een verschillende in content voor een bezoeker en zoekmachines. Voorbeeld: een blauwe tekst op een blauwe achtergrond. De gebruiker ziet hem niet en de zoekmachine wel.

Functionele zaken zou ik persoonlijk niet tot hidden content rekenen (maar nu kan ik niet in de keuken van Google kijken). Maar ik zie er geen probleem in om bijvoorbeeld middels een tijdlijn / onclick event te werken. Immers de content voor de gebruiker en zoekmachine is gelijk met als uitzondering dat een gebruiker niet met voor hem onnodige informatie wordt overspoelt en alleen die informatie opvraagt die, die wil.

Stel jezelf de vraag: is wat ik hier doe netjes / manipulatief. Meestal kunnen we zelf al goed genoeg inschatten of we de boel flessen of niet.
[b]marijnvtg schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 17:10

[...]
Nee ik heb geen ab-test o.i.d. gedaan of een titel met 2 woorden beter scoort t.o.v. een met meerdere. Het is wel zo dat Google zelf adviseerd in hun SEO basic handleiding om h1 titels te verzinnen tussen de 4 en de 7 woorden.
Ik optimaliseer voor klanten dan win je mijn inziens op de lange termijn altijd. Zoekmachines zijn een belangrijk medium, maar ik wil die klanten want die zorgen dat er geld in het laadje komt.
Mijn eerste insteek bij SEO was ook de techniek en ja het is belangrijk dat de techniek van je website goed staat. Maar ik focus mij nu niet meer teveel op de technische details van mogelijke bewoordingen van zoekmachines. Zoekmachines willen namelijk ook wel eens van mening veranderen.
[b]marijnvtg schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 17:10

[...]

Wat heb je aan een zoekresultaat dat beter opvalt als deze een zeer lage positionering heeft? Stel dat je een pagina > 3 notering heb, dan kan je nog zo'n mooi zoekresultaat hebben.
Een zoekresultaat welke meer opvalt dan je concurrent is altijd een win-win ongeacht de positie. Ik weet uiteraard niet wat je verwachtingen of zoektermen zijn, maar goede posities behaal je niet door richsnippets.
Het "probleem van een slechte positie" wordt in jouw situatie mogelijk veroorzaakt doordat Google nog niet genoeg waarde toekent aan je website en / of je zoekterm(en) mogelijk veel concurrentie kan hebben?
Ben nu wel aan het freeballen, weet immers je zoekterm(en) niet en verwachtingen. Meer informatie is welkom.
Pagina: 1