• CrispyGMR
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-12-2020
Hallo,

Vorige week heb ik een nieuwe Asus A75VM gekocht.
De Asus A75VM heeft een metalen plaatje wat de handsteun koel zou moeten houden, maar als ik mijn handen tegen de hoeken houd voel ik een soort van kleine schokjes in mijn handen.
Ik dacht dat het aan mij lag, en heb het mijn vrienden laten testen, en zij zeiden dat ze het ook voelden.

Het is niet verschrikkelijk ofzo, maar van een nieuwe laptop verwacht ik niet dat ik constant een schokje zal voelen.
Enig idee wat dit is? Of hoe dit zou kunnen komen?

PS. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn ma hem vorige week in haar handen heeft gehad, en hem heeft gestoten tegen een kastje. Het was niet hard, misschien met dezelfde kracht als je hem neer zou leggen op tafel. Dus ik betwijfel of dit de oorzaak zou zijn?

Alvast bedankt,
Robin

Edit: Oplossing Probleem
Het probleem ligt inderdaad aan het stopcontact.
Zorg ervoor dat je een geaard stopcontact gebruikt, dan heb je geen last van de schokjes.

[ Voor 12% gewijzigd door CrispyGMR op 27-09-2012 10:29 . Reden: Probleem opgelost ]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
RMA (garantie)? Niet vermelden dat 'ie gestoten is geweest, als het niet zichtbaar is :)

Heb je een geaard stopcontact in de buurt, waarop je kan uitproberen of je daarmee de schokjes niet voelt?

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Sommige laptops hebben een bepaald gedeelte (bijvoorbeeld metaal), wat onder stroom staat (maximaal zo'n 12 volt indien er geen geaard stopcontact wordt gebruikt). Met je vingers voel je dit niet, omdat hier een relatief dikke huid op zit, maar op je polsen (dunne huid) voel je dit heel goed en doet het soms zelfs pijn.
Probeer anders eens een geaard stopcontact te gebruiken.

• CrispyGMR
Ik heb wel 2 jaar garantie, maar als ik het zelf kan oplossen is dat natuurlijk wel beter, vind ik :)
Deze schokken heb ik niet eerder gehad. Ik heb constant in de keuken gezeten met de laptop, dus met geaarde stopcontacten heb ik niks gemerkt.
Ik heb hem ook weleens zonder stekker gebruikt, en toen merkte ik ook niets.
Maar sinds ik vandaag bij een maat van mij ben merkte ik na een tijdje opeens dat ik iets prikkelends voelde op mijn arm. En dat bleek mijn laptop dus te zijn. Gelijk op accu geprobeerd, nog steeds die schokjes.
In de reis naar mijn maat heb ik mijn laptop niet gestoten of iets dergelijks.
Ik vind het maar vreemd, ik heb nog nooit eerder van zoiets gehoord.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:46

Mavamaarten

Omdat het kan!

Heb het ook wel eens gemerkt bij een MacBook van een vriend. Gewoon terug RMA sturen als dat nog kan (en idd niet vermelden dat hij gestoten is)

EDIT@hieronder, hij heeft de schokjes ook op accu.

[ Voor 15% gewijzigd door Mavamaarten op 16-08-2012 20:04 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:15
Zet eens een spanningzoeker op de behuizing. (Kans is groot dat het komt omdat je stopcontact niet geaard is)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• CrispyGMR
Dat klopt Alex, ik heb het inderdaad getest met mijn vingers en polsen en dergelijke.
Alle plekken met een dunne huid zijn gevoeliger voor deze schokjes.

Zoals ik in mijn post hiervoor zei, heb ik alleen nog maar in de keuken gezeten, dus dat is inderdaad geaard.
Ook in mijn kamer, maar ik weet niet zeker of dat nou geaard was of niet, ik heb niets gemerkt.

Het is niet pijnlijk ofzo, maar het stoort me wel. Het zijn van die kleine details wat ik net weer jammer vind.

EDIT:
Ik ben nu thuis en ik zie dat het stopcontact in mijn kamer ook geaard is.
Mijn laptop is nu een tijdje uit geweest, vanochtend opgestart vanaf de accu, en nu heb ik geen last van de schokken.

Volgens mijn pa kan het ook opgelost worden door de stekker om te draaien. Ik heb het nog niet geprobeerd, ik post later voor het resultaat ;)

[ Voor 26% gewijzigd door CrispyGMR op 17-08-2012 12:37 ]

Pagina: 1