Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik wil een nieuwe GPS kopen voor geocaching, na wat geklungel met een Nokia 5230 wil ik een nieuwe GPS.

Momenteel twijfel ik tussen de Garmin Etrex 20 en Garmin Etrex 30

Financieel gezien heb ik meer de voorkeur voor de Etrex 20

Iemand ervaringen met de Etrex 20?

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-11 09:46
De grote vraag is of je de ¿30 euro? uit wil geven aan het elektronische kompas. (Ik denk dat dit het grootste verschil is tijdens geochachen. Hoogteprofiel gebruik ik maar zelden, en het draadloos uitwisselen kan wel eens handig zijn om cachegegevens die je mist van iemand te kopieren, maar is in mijn ogen meer een gimmick.)

Ik heb zelf de map62s, en merk daar toch wel veel voordeel aan het elektronisch kompas, zeker de 3 assige kompassen (deze zit ook in de etrex 30) zijn erg handig en een grote verbetering tegenover de kompassen in de oudere apparaten.

Zonder kompas is het ook goed te doen hoor, maar soms ben je wat meer rondjes aan het lopen bij vertrek en aankomstpunt. Toen ik nog ging cachen met mijn etrex legend (zwart wit, minimale kaarten erin) zorgde ik meestal dat ik een klein kompasje aan m'n horloge had zitten. Zodat je toch wat besef had van waar het noorden is als je stilstaat. Is ook een optie.

Verder is de etrex een mooi apparaatje, zowel de 20 als de 30. Succes met je keuze!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:58

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Mijn ervaring (met de Etrex 30) is dat het kompas de meest nutteloze functie van het hele ding is. Het kost hem een ruime seconde om een beetje up to date te komen, en hoewel ik het nooit met een 2-assige geprobeerd heb vermoed ik dat beide ongeveer even vlot zijn (allebei trager dan willekeurig welk spotgoedkoop kompasje uit de 1-euro-bak). Echter vind ik de hoogtemeter dan weer wel een hele nuttige toevoeging, hoewel die voor geocaching niet veel helpt. Meestal schakel ik voor de laatste meters tot de cache over op kaart, om dan flink in te zoomen, en aan de hand daarvan de laatste meters goed te schatten. Caches zijn vaak accuraat ingemeten, maar als je even een brakke dag hebt qua satellieten kun je er toch meters naast komen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:44

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Wat vind jij het belangrijkste van een nieuwe GPS, is dat alleen de prijs? Waar wil je hem voor gebruiken? Heb je zelf al reviews gelezen? Waarom ben je op deze 2 types uitgekomen?
Geef in je topicstart aub zo veel mogelijk relevante informatie, hoe meer we weten hoe beter het advies zal zijn. Je topicstart kun je aanvullen dmv de [edit.] knop rechts boven je post.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• EelcoG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-11 14:02
Persoonlijk zou ik voor de Dakota serie gaan. Het prijsverschil (etrex20-dakota10 en etrex30-dakota20) is ongeveer een tientje en de functionaliteit ligt heel dicht tegen elkaar aan. Het touchscreen zorgt in sommige omstandigheden gewoon voor een beter userinterface.
Juist voor geocaching is een touchscreen handig als je veel multichaches doet.Een numeriek toetsenbordje maakt het invullen van coordinaten heel veel makkelijker dan met die clickstick.

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-11 09:46
Mijn ervaring met touchscreen op een gps is met de oregon, en niet-touchscreen dus met de gpsmap62s. Dat zou anders kunnen zijn als de dakota/etrex vergelijking.

Maar die ervaring is dat de niet-touchscreen schermen veel beter leesbaar zijn in de zon, vergeleken met wel touchscreen schermen. Dat vind ik een heel groot voordeel bij een gps, die je toch meestal buiten gebruikt.

Als je veel wilt gaan typen is een touchscreen weer handiger.

De etrex heeft ook ondersteuning voor glonass, maar daar heb ik helemaal geen ervaring mee. Iemand die weet of dat ooit iets uitmaakt?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik heb zelf een GPSmap60CX (inmiddels EOL model) en door het transflective TFT is de leesbaarheid in zonlicht prima. Het ontbreken van een touchscreen vind ik geen enkel probleem.

• joep doei
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-11 15:13
Een 3-assig kompas is erg makkelijk. Een 'normaal' kompas werkt nl alleen als je het toestel precies horizontaal houdt en dat blijkt lastiger dan het lijkt. Zeker bij het naderen van de cache zal je snelheid zodanig laag kunnen zijn dat je ook niet op de richtingbepaling van de gps kunt vertrouwen.

http://serve.infoteur.nl

Pagina: 1