@MAX3400: NCQ is iets wat al bij SATA/150 bestond, maar toen was het nog niet verplicht en veel SATA/150 controllers waren 'nep' controllers op PCI bus. Pas vanaf SATA/300 werd NCQ verplicht en is dus op elke AHCI SATA controller te vinden. NCQ was destijds bedoeld om tekortkomingen in software (Windows) op te vangen, door de schijf I/O te laten herorderen omdat de software dat niet goed genoeg deed (onder Linux/BSD een ander verhaal... die kon beter optimaliseren dan NCQ in de schijven zelf, wat ook latencynadelen kent).
NCQ voor hardeschijven is zeker voor desktops nooit interessant geweest. Maar het is Intel die met de X25-M voor het eerst NCQ inzette om zo tot 10 I/O instructies parallel te laten verwerken, net zoals een 10-core CPU 10 threads tegelijkertijd aankan.
Dat wil je moederbordfabrikant je graag doen laten geloven, maar je hebt enkel:
2x échte SATA/600 poorten via je Intel chipset
4x échte SATA/300 poorten via je Intel chipset
2x nep SATA/600 poorten via een Marvell chipje die geeneens één SSD op SATA/600 kan laten lopen, en er is nog meer mis met die controller.
De Marvell controller alleen gebruiken voor opticals of losse schijven waar performance toch niet uitmaakt, en alleen als het écht moet. Het beste is als je in je BIOS de controller echt UITschakelt, dan ziet Windows geen device en kun je ook geen driverproblemen krijgen. For all intents and purposes: je hebt maar 6 SATA poorten niet 8.
Dat is leuk voor marketing, maar een hardeschijf heeft daar vrijwel niets aan. Het scheelt héél iets qua stroomverbruik en lezen uit de DRAM buffer kan nu twee keer zo snel. Kortom: maakt geen drol uit of je SATA/300 of SATA/600 gebruikt voor een hardeschijf. De cap ligt op rond de 140MB/s wanneer de hardeschijf zich voluit kan geven, bij de snelste plek op de schijf en dan iets van A tot Z inlezen; alleen dan haal je 140MB/s.
Ofwel: leuk dat je op de Duitse Autobahn 600 kilometer per uur zou mogen, maar dat betekent niet dat jouw fiat panda dat gaat halen. Het wegdek en snelheidslimiet zijn hierbij de SATA kabel en de auto stelt je hardeschijf voor.
Verder je vragen:
Moet ik Windows opnieuw installeren? Ik ga uit van wel ja, want je hebt je SSD niet voor niets gekocht lijkt me. Je wilt Windows op je SSD installeren. Het gebruik van cloningprogramma's om een oude installatie op SSD te zetten raad ik sterk af. Je wilt performanceverbetering want je hebt een SSD gekocht; installeer dat dus ook zo optimaal mogelijk zodat je krijgt waar je voor hebt betaald.
[
Voor 15% gewijzigd door
Verwijderd op 16-08-2012 18:48
]