Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

CPU FSB plotseling omlaag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Me_Giant
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 04-05 14:47
Hoi allen,

sinds een paar weken had ik tijdens het spelen van een game (Lord of the Rings online) op willekeurige momenten plotseling zeer zware lag, 1fps ofzo. Mijn processor bleek ineens op 100% te draaien. Eerst dacht ik dat een ander proces alle kracht opeiste, en ik heb zelfs windows 8 weer verruild voor windows 7, maar het probleem bleef bestaan.

Ik heb toen eens naar cpu-z gekeken en hier bleek het volgende:

Na booten:

Na de inzet van de lag:

De FSB van m'n processor klokt nu rond de 20Mhz (varieert wat) waardoor de totale coresnelheid nog maar zo'n 250Mhz is. De lag verbaast me nu niet meer, maar hoe is dit mogelijk? Is mijn processor gewoon stuk? Een reboot lost het op.

Het gaat om een HP 8510w notebook met een Intel T9300 processor.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23:15
Iets met temperatuur, vooral in de bus clock generator?
Want bij de CPU zou bij een hoge temperatuur alleen de multiplier verschil kunnen maken.

Edit:
Ik zie dat het een HP notebook is, dan durf ik wel geld in te zetten op te hoge temperaturen.

jeroen3 wijzigde deze reactie 16-08-2012 17:40 (26%)

• marquis
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13-05 14:27
Toont hij sneller na een reboot deze vreemde waardes? Is dat zo, dan is het, lijkt me, temperatuur gebonden. Is dat niet zo, dan ben ik bang dat er iets mis is aan de proc of mainboard. Dat ie van slag raakt na gestrest te worden. Maar kijk eens idd of ie niet vol met stof zit?

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Me_Giant
Het is dus zo dat door temperatuur de FSB kan kelderen? Ik dacht namelijk dat dan hooguit automatisch de multiplier werd aangepast?

Overigens krabbelt hij niet weer op als ik het stressen stop en de temperaturen weer zijn gedaald, er is een reboot nodig.

Hierbij een plaatje van m'n temperaturen. De daling zet in wanneer de clock omlaag is gegaan.

Me_Giant wijzigde deze reactie 16-08-2012 18:15 (61%)

• marquis
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13-05 14:27
Mmm, je temps zijn niet gevaarlijk hoog. Ik denk dat er wel wat meer aan de hand is. Maar heb je laptop al schoon gemaakt? het kan zijn dat er stof zit op een component dat die storing geeft.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Me_Giant
Ik zal hem binnenkort schoonmaken en kijken of het blijft.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True