Een tweedehandse i5 2500k halen: doen of niet doen?

Pagina: 1
Acties:

• 3bdelilah
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-02-2025
Beste Tweakers,

Ik heb op dit moment een i3 2130 en doet het nog perfect, maar ik ben van plan een i5 2500k te halen om meer future proof te zijn. Die kosten nieuw ongeveer 210 euro als ik me niet vergis en ik kan 'm (4 maanden oud) van een bekende van mij overnemen voor 90 euro. Het bedrag (+ 100 euro) dat ik dan als het ware overhield, wilde ik mijn budget mee verhogen om een betere videokaart te kopen.

Mijn vraag is dus: kan ik een gebruikte 2500k halen zonder dat het de prestaties belemmert? Beter gezegd: is een gebruikte processor (merkbaar) trager vergeleken met een model dat nieuw uit de winkel komt? Ik heb die vraag ook aan die bekende gevraagd, maar hij weet het ook niet. Heb Google en andere hardware websites bijna plat gezocht en ik heb niks gevonden dat mij kan helpen. Lijkt alsof het antwoord eigenlijk zo logisch is dat men zo'n vraag niet stelt of zoiets.

Met vriendelijke groet,
3bdelilah

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het algemeen beleid #quickstart ?

En nee; hij is niet trager... Een CPU werkt of hij werkt amper... En in het laatste geval merk je dat als je de CPU hebt ingebouwd en slechter presteert dan je 2130... Ook zijn er benchmark-tools om je PC (en ook je CPU) te testen en te vergelijken met andere machines.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Je geeft aan dat jouw gebruikte i3 perfect werkt. Die werd dus ook niet trager door gebruik :)

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-04 02:11
Slijtage van een CPU uit zich in het overlijden en dus gewoon niet meer functioneren.
Slechter werken is er dus niet bij, hij doet of hij doet het niet.

Waar je het wel in zou kunnen merken is dat je eerder gehaalde OC's niet meer haalt of meer V's nodig hebt.

• Midnight4u
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-02-2024
Double-X-L schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:49:
Slijtage van een CPU uit zich in het overlijden en dus gewoon niet meer functioneren.

Waar je het wel in zou kunnen merken is dat je eerder gehaalde OC's niet meer haalt of meer V's nodig hebt.
Kleine correctie.
Mocht de CPU toch te erg zijn overgeclockt voor een bepaalde tijd, dan is er sprake van "degradatie". En mocht de CPU een te hoge Vcore voltage gehad hebben, kan er toch schade zijn ontstaan. Ja, hij kan werken, maar dat geeft nog geen uitsluitsel van interne beschadiging(en). Zoals je zelf al aangeeft, dat er meer Vcore voltage nodig is.

[ Voor 10% gewijzigd door Midnight4u op 16-08-2012 17:28 ]

if the corruption has no consequences then there is no end to it

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een aankoopvraag. Daarvoor hebben we: Componenten Aankoopadvies

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Double-X-L schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:49:

Alleen bij die hard overclockers gaat het slechter werken in de zin van dat je geen 4ghz meer kan draaien maar bijvoorbeeld 3,0 na 2 jaar gebruik

Met normaal gebruik slijt een cpu echt amper tenzij je in de sahara woont en het is 60 graden in huis

[ Voor 8% gewijzigd door A87 op 18-08-2012 11:26 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Pagina: 1