• ChuckBartowski
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-09 09:20
Ik ben een absolute photoshop beginner en ben bezig met een zeer uitgebreide tutorial, hier en daar gebruik ik andere afbeeldingen en nu heb ik het volgende probleem:

[img=309,175][/img]

Op de afbeelding zie je de blauwe lucht boven de gebouwen, die is lichter dan de onderliggende laag.

Ik wil dus met een Layer Mask het gedeelte van de lucht bewerken zodat de ondergrond daar doorheen komt (zoals bij de donkere vlek).

Wat zijn de mogelijkheden om dit netjes te doen?
Selectie lijkt me onmogelijk gezien de vele details in de afbeelding, daar ben ik dus ook niet ver mee gekomen.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:52

SomerenV

It's something!

Ik snap niet helemaal wat je wilt doen. Moet de blauwe achtergrond weg of wat wil je precies? Ook handig als je even het volledige plaatje online zet in plaats van deze kleine versie.

en waarom is alles blauw? :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
Wat ik begrijp is dat je alleen de lucht die blauwe kleur wil laten zijn, en het gebouw in zijn normale kleur op de plaat laten verschijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Jeetje, wat is /GFX tegenwoordig dood zeg -O-

Begrijp ik het goed dat je dus een tutorial aan het volgen bent (en niet zelf aan het maken) en lekker eigenwijs de slechtste afbeelding die je kon vinden wil gebruiken om daar een selectie uit te halen?

Gaat wel heel erg lelijk worden als je er zo'n blauwe kleur achter wil mikken, maar goed:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EMR5K.png

Als dat ^^^ het is wat je zoekt, dan is het heel simpel:

• Open de afbeelding
• Ga naar je "channels"-paneel (tabje naast layers)
• Sleep het meest contrastrijke kanaal (in dit geval blauw) naar het knopje met papiertje (maakt een nieuw kanaal)
• Klik op het RGB-kanaal om alles te deselecteren behalve het nieuwe kanaal met de blauwe kopie
• Ga naar menu: "Image" > "Apply Image" en blend de kopie van het blauwe kanaal met blauw op 100% alpha
• Ga naar menu: "Select" > "Color Range", gebruik het pincetje om de juiste (donkerste) grijswaarde in je afbeelding te kiezen (met nog steeds de bewerkte kopie van het blauwe kanaal zichtbaar)

Om een duidelijke selectie te krijgen moet je nu nog een heel klein beetje zelf de laatste ongemakken wegpainten in de quick mask-mode (zoals bij de highlights op de koepels en de struiken).

Maar nog beter zou natuurlijk zijn om een goede foto te gebruiken. Liefst een die niet gesmurft is :P

edit:
Wacht, layer mask.. ondergrond.. je wil er een andere lucht achter zetten? Nouja, dat kan dus ook op die manier :P

[ Voor 11% gewijzigd door Stukfruit op 18-08-2012 06:04 ]

Dat zit wel Schnorr.