• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-02 11:50
Hallo

Wederom zou ik graag op de expertise van tweakers beroep doen.

Ik heb een GA-890XA-UD3 met daarop een amd phenom 2 x4 cpu.
De laatste tijd had ik al heel vaak BSOD's, ik dacht dat deze aan mijn oc lagen en daarop heb ik meerdere keren de oc verlaagt, tot ik weer op stock speeds zat.
Vandaag steeds vaker bsod's, zelfs meteen na het booten.
Daarna als de pc opstart zie ik niks op mijn scherm maar hoor ik wel meteen 9 beeps.

Volgens de manual zou dat wijzen op een BIOS rom error.
Verder staat er geen uitleg bij en weet ik er ook weinig over.

Ik ben daarom maar op google gaan zoeken maar hier ben ik niet wijzer van geworden.
Naar mijn idee is er iets mis met het bios en moet dit gereset worden.
Heb hiervoor 10 min lang alle stroom (incl batt) eruit gehaald, zonder effect.

Ik ga nu verder het standaard lijstje af (hardware troubleshooten), maar daar ligt het probleem niet vermoed ik...

Iemand advies of bedenkingen hierover? Alvast bedankt!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
je zou nog even kunnen kijken of je met de dual bios nog wat kan fiedelen. ROM error houdt meestal in dat je ROM chip niet helemaal lekker meer is.

1.2 x 8 Mbit flash
2.Use of licensed AWARD BIOS
3.Support for DualBIOS™

Dus je kan nog kijken of het hotkeys zijn om van de tweede bios te starten. Misschien heb je geluk. Anders is mijn advies om te gaan kijken naar een ander mobo.

Carpe Diem

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:57
Wat voor een geheugen heb je, en heb je al geprobeerd met een enkele (of andere) module?

• larsg
@ muppet99

Hier had ik al voor gevreesd.
Kan ik via die back-up bios (zo heet het via de doos) nog lang werken of rma ik het beter?
En hoe kan ik starten vanaf die andere chip? op het scherm zie ik niks van de machine begint meteen met beepen. Gaat dat via een header fzo?

@ nielson ik heb mushkin geheugen, ben momenteel bezig dat een beetje te testen.

• larsg
Ben momenteel binnen, meteen backup's aan het nemen.

Kreeg daarvoor nog een post error.

Dat wordt dus een nieuw mobo...

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Destijds heb ik ook zo'n BIOS probleem gehad, contact gehad met fabrikant mobo, en die heeft een nieuwe chip geregeld. BIOS chip uitwisselen en draaien maar weer. Wellicht is het te proberen?

[ Voor 3% gewijzigd door keur0000 op 16-08-2012 14:22 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• larsg
keur0000 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:22:
Destijds heb ik ook zo'n BIOS probleem gehad, contact gehad met fabrikant mobo, en die heeft een nieuwe chip geregeld. BIOS chip uitwisselen en draaien maar weer. Wellicht is het te proberen?
Mits mogelijk zou ik het graag zo oplossen, maar het laaste wat ik ooit gesoldeerd heb is de aarding van een ikea opbergkast.

Ik stuur dit ding wel naar de garantie en daarna verkoop ik het.
Pagina: 1