Externe opslag, de Cloud

Pagina: 1
Acties:

• timacaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11-2023
Je kent het wel, de foto's. De foto's die je dan toch nog naast je 412+ ergens extern wil op slaan. Nu heb ik gezien dat je bij Amazon en de HiDrive van Strato in de cloud kan en dat de 412+ automatisch kan synchroniseren. Maar behalve het feit dat het daar best wel prijzig is, heeft er misschien iemand nog een ander bedrijf die dit aanbied?

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-01 20:05

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Voor jezelf, of bedrijfsmatig? Want voor een particulier is dat toch helemaal niet rendabel?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

OwnCloud is inderdaad een leuke optie; daarbij zijn er verschillende andere opensource (dus gratis/goedkoop) alternatieven te vinden.

Mocht je desondanks nog meer opties willen, kan je je ook even verdiepen in een Office 365 abonnement. Ik dacht vanaf een Euro of 7 en dan heb je ook meteen mail, agenda, stukje Sharepoint, SkyDrive en aanverwante zaken.
MaximusTG schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:57:
Voor jezelf, of bedrijfsmatig? Want voor een particulier is dat toch helemaal niet rendabel?
Want? Is het rendabeler om je NAS uit te laten branden of te laten jatten en jaren aan data kwijt te zijn?

* MAX3400 denkt graag in doem-scenario's :)

/edit: over OwnCloud gesproken; er zijn zeer veel hostingproviders die tegen zeer lage prijzen een VPS aanbieden; daar kan je makkelijk OwnCloud op installeren en heb je grofweg 500MB tot 50GB storage (inclusief de backup van de host).

[ Voor 47% gewijzigd door MAX3400 op 16-08-2012 14:01 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik bedoelde dat het toch qua kosten niet rendabel is om ownCloud op een eigen server te hosten, waar jezelf de opslag regelt met een RAID-setup, vergeleken met commerciele cloud-oplossingen. Maar een VPS is dan een mooie tussenweg idd.
Hoeveel zou dat dan kosten? En is dat goedkoper dan commerciele oplossingen?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• MAX3400

MAX3400

Ligt eraan wat "goedkoop" is; de ene vindt 5 Euro al teveel terwijl iemand anders voor 30 Euro (maandbedragen) graag zijn data ergens anders heeft staan.

Er zijn voldoende webhosting-fora maar als jij over 2 uur een oplossing wil, kost je dat 20 Euro per maand voor 1TB storage, 100Mbit-verbinding, 100GB backup-ruimte "naast" de server en volledig (!!) beheer over een Linux-server.

/edit: dit is trouwens een dedicated server. Wel met enige support maar niet op het OS & configuratie van de applicaties.

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 16-08-2012 14:20 ]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

MAX3400 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:17:
Er zijn voldoende webhosting-fora maar als jij over 2 uur een oplossing wil, kost je dat 20 Euro per maand voor 1TB storage, 100Mbit-verbinding, 100GB backup-ruimte "naast" de server en volledig (!!) beheer over een Linux-server.

/edit: dit is trouwens een dedicated server. Wel met enige support maar niet op het OS & configuratie van de applicaties.
Nulletje vergeten ergens? Anders zie ik graag een link voor deze specs, dedicated, slechts € 20/maand. Daarvoor wil ik rustig de boel zelf configgen :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-01 20:05
Voorlopig voor mezelf. Tot nu toe zet ik een vpn op, doe iets met scp of andere manieren. Ligt er ook telkens weer aan op wat voor een systeem ik zit. Maar goed voor mij is ownCloud vooral voor het toegankelijk hebben van data.
Voor het offsite backupen van data gebruik ik mijn pizzadoos vooralsnog niet. Thuis in heb ik natuurlijk mijn NAS, en op diezelfde locatie nog een replicatie, daarnaast nog een replicatie naar een andere locatie.

Het nadeel van mijn colocatie is dat er een 1TB datalimiet per maand op zit. En veel VPSen kennen ook een limiet. Nu zul je daar waarschijnlijk niet snel tegen aan zitten, maar ik heb me ook zitten bedenken dat je bv door een fout in een config opeens veel data heen en weer zet en dan moet je opeens bij gaan betalen. Zit ik niet op te wachten.
Het voordeel is dat je het in eigen hand hebt tot op zekere hoogte.

Maar hoeveel is een 'backup' je waard?

Ik heb dan toevallig de beschikking over 3 locaties, maar misschien kun je bij vrienden, kennissen of familie een systeem neerzetten en een bijdrage doen in de stroomkosten? Als je niet aan colo of vps wilt.

• MAX3400

MAX3400

VorCha schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:01:
...
Het nadeel van mijn colocatie is dat er een 1TB datalimiet per maand op zit.
Vaak is dit 1TB uitgaand (dus van hosted server naar internet/thuis); inkomend verkeer (dus naar de VPS toe) wordt amper nog berekend of in ieder geval tegen een lager tarief.

Daarbij, als je elke dag dus ongeveer 35GB aan data van je VPS naar huis synct, denk ik dat je echt een ander probleem hebt dan "even wat foto's in de cloud opslaan".

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wil je de data online beschikbaar hebben zodat je er overal bij kunt of wil je de data online gebackupped hebben?

• EdVe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:50
Bastien schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:32:
[...]

Nulletje vergeten ergens? Anders zie ik graag een link voor deze specs, dedicated, slechts € 20/maand. Daarvoor wil ik rustig de boel zelf configgen :)
Kijk dan 's naar OVH's isgenoeg. Wel een Celeron/Atom proc, maar wel 1 TB schrijf erin.. onbeperkt dataverkeer (geknepen na 5TB/maand) 14.99€ per maand exBTW. Oja, servertje staat dan wel in Frankrijk.

• MAX3400

MAX3400

EdVe schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:41:
[...]

Kijk dan 's naar OVH's isgenoeg. Wel een Celeron/Atom proc, maar wel 1 TB schrijf erin.. onbeperkt dataverkeer (geknepen na 5TB/maand) 14.99€ per maand exBTW. Oja, servertje staat dan wel in Frankrijk.
Servertje staat niet in Frankrijk; tegenwoordig krijg je een server in colo X en een IP van RIPE-block Y. De laatste public beta-server voor OVH Canada kon ik gewoon routeren over de 188-range die ze ook gebruiken voor "Engeland" en "Frankrijk", voor zover je nog van landen kan spreken bij hun infra.

Die 5TB is uitgaand verkeer oftewel je kan dagelijks gemiddeld 160GB naar huis kopieren en er is geen vuiltje aan de lucht. De backup die je bij die server krijgt is internal traffic, voor zover ik weet, dus je kan dagelijks je 100GB ruimte volschrijven met 1Gbit bandbreedte.

Pagina: 1