Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Bounce e-mail exchange - mailbox vol

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Van mijn collega krijg ik iedere keer, wanneer ik haar mail, de melding:

"Het bericht kan niet worden bezorgd, omdat het postvak van de geadresseerde vol is."

Ik kijk op de exchange server (Exchange 2003, Windows 2003 server) en zie dat mijn collega nog geen 1/10 van de rest van kantoor in gebruik heeft. Ik heb alle restricties eraf gehaald dus nu zou zij in principe geen limiet op haar mailbox moeten hebben... werkt niet... ik blijf bounce mailtjes krijgen!

Enig idee waar dit aan kan liggen? Welke informatie is nog meer wenselijk?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
Je hebt als het goed is 2 plekken waar een limiet kan staan:
1 - Op de exchange-server. Deze geeft default waardes aan. In exchange 2003 kun je dat terug vinden in de global settings
2 - In Active Directory. Hier kun je uitzonderingen maken op de defaults. Dus stel dat je als default 100mb hebt ingesteld, en je wilt 1 user meer ruimte geven, dan stel je dat daar in.

Let wel op dat je hierin de limieten in kilobytes opgeeft, en niet in megabytes.

iRacing Profiel

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Houd er ook rekening mee dat quota aanpassingen meestal pas na een kwartiertje effectief worden.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• kroegtijger
spone schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:17:
Houd er ook rekening mee dat quota aanpassingen meestal pas na een kwartiertje effectief worden.
Kan je ook forceren natuurlijk. Volgens mij is het genoeg om even de RUS te laten draaien dan.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het lek boven water is. Een andere collega was rustig tientallen mails van minimaal 100MB aan het doorsturen. Ik vond alles al zo rete traag!

Limiet is er nu weer op, alle mails haal ik uit de verzonden items en mailboxen om te voorkomen dat hij deze gaat archiveren.

Ook heb ik een limiet gezet van 10MB maximaal verzenden en 20MB maximaal ontvangen. Dat zal ze wel leren om de server te gebruiken om bestanden over te dragen.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb je de gebruikers uitgelegd hoe ze het dan wel moeten doen? Ik zelf ken weinig andere praktische manieren die voor een eenvoudige eindgebruiker inzetbaar zijn, zonder meteen alles bij een 3rd party te moeten stallen.

<< knip >>

Modbreak:Die laatste opmerking is niet nodig in het topic... Mocht je er melding van willen maken, doe dit dan via een topicreport. Dan bepalen de moderators wel of de topicstarter daar op aangesproken moet worden.

[ Voor 67% gewijzigd door Question Mark op 16-08-2012 19:17 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen weet dat ze bestanden via de netwerkserver over moeten dragen dus ik ga er vanuit dat het geen problemen op zal leveren. Wanneer ze extern gaan mailen dan gebruiken ze maar wetransfer.

- Mjah, vanaf 2003 heb ik om de zoveel tijd een vraag dus het is niet zo dat ik actief Tweaker ben :/ . Maar je hebt gelijk! Ik zal me eens vaker proberen te mengen in andere topics.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2012 14:20 ]

• kroegtijger
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:42:
Ik denk dat het lek boven water is. Een andere collega was rustig tientallen mails van minimaal 100MB aan het doorsturen. Ik vond alles al zo rete traag!

Limiet is er nu weer op, alle mails haal ik uit de verzonden items en mailboxen om te voorkomen dat hij deze gaat archiveren.

Ook heb ik een limiet gezet van 10MB maximaal verzenden en 20MB maximaal ontvangen. Dat zal ze wel leren om de server te gebruiken om bestanden over te dragen.
Helemaal mee eens met de ingestelde limiet van 10MB verzenden en 20MB ontvangen. Mail is nooit bedoeld voor bestands-overdracht. DAt je toevallig een documentje aan je bericht kan toevoegen wil niet zeggen dat het daarom ook de bedoeling is enorme bulken data over te zenden... Daar zijn andere methodes voor uitgevonden

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ik ervaar nu dat de Exchange extreem traag is en niemand meer knap in Outlook kan werken. De load van Exchange slaat ook pittig uit en in de prestaties grafiek is ook te zien dat het niet lekker gaat!

Afbeeldingslocatie: http://www.snabster.com/load.JPG

Is Exchange dan toch aan het archiveren geslagen? Zou ik die mails nog kunnen verwijderen of dat archiveren kunnen "killen"?

Het is op dit moment geen werken, het openen van een mail duurt in het ergste geval 1,5 minuut.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe moeten wij nu weten waar jouw Exchange omgeving mee bezig is? Wij hebben de inrichting niet uitgevoerd, en weten niet wat allemaal ingesteld staat.

Verder laat je een grafiek zien, waarbij niet valt af te lezen wat er gemonitored wordt (iets met geheu..., gemiddelde... en percenta....). En sowieso kennen wij de baseline van het systeem niet, dus kan er niet aangegeven wordt of het systeem het nu drukker heeft dan normaal....

Begin nu eens gewoon te troubleshooten. Kijk eens in de eventlog van het systeem en kijk of je errors, warnings ziet. Draai verder de Exchange Best Practise Analyzer eens. Kortom, iets meer eigen initiatief :)

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 16-08-2012 19:15 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• kroegtijger
En des noods gooi je er een rebootje tegen aan, kijk je even in de taskmanager welke processen er lopen en controleer je de virusscanner en het spamfilter even...

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 19:13:
Hoe moeten wij nu weten waar jouw Exchange omgeving mee bezig is? Wij hebben de inrichting niet uitgevoerd, en weten niet wat allemaal ingesteld staat.

Verder laat je een grafiek zien, waarbij niet valt af te lezen wat er gemonitored wordt (iets met geheu..., gemiddelde... en percenta....). En sowieso kennen wij de baseline van het systeem niet, dus kan er niet aangegeven wordt of het systeem het nu drukker heeft dan normaal....

Begin nu eens gewoon te troubleshooten. Kijk eens in de eventlog van het systeem en kijk of je errors, warnings ziet. Draai verder de Exchange Best Practise Analyzer eens. Kortom, iets meer eigen initiatief :)
Als ik systeembeheerder zou zijn dan had ik dat zeker gedaan. Ik vraag nu meer om advies omdat ik noodgedwongen de server moet onderhouden omdat het bedrijf wat het beheer deed failliet is en wij met de ellende blijven zitten.

Ik ga even dat "Exchange Best Practise Analyzer" proberen en kijken wat eruit komt. Met Process Explorer kwam ik er al achter dat de Exchange gemiddeld 80% load pakt.
Pagina: 1