Probleem met plaatsen RAM geheugen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Riquier
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-12-2024
Goeiedag,

Ik heb laatst een nieuwe pc gebouwd. Toen ik hem de eerste keer wilde starten ging hij aan en vlak daarna meteen weer uit. En dat herhaalde hij tot ik de voeding uit zette.
Later heb ik op een forum gelezen dat het misschien aan het werkgeheugen zou kunnen liggen. Ik heb toen 3 van de 4 bankjes uit het bord gehaald. De pc startte zonder problemen. Alles kunnen installeren.
Daarna heb ik in slot 3 nog een bankje gestopt en de pc weer aan gezet. Weer geen probleem.
Vervolgens slot 5, geen probleem. Toen kwam ik bij slot 7. Op het moment dat ik daar geheugen in prik krijg ik het zelfde probleem als waar t allemaal mee begon. Echter als ik dat zelfde bankje in slot 6 zet werkt alles prima.

Later heb ik geëxperimenteerd met verschillende slot combinaties:

slot1 + slot3 + slot4 - werkt wel
slot1 + slot3 + slot5 - werkt wel
slot1 + slot2 + slot3 + slot4 - werkt niet
slot1 + slot3 + slot5 + slot8 - werkt niet
slot1 + slot3 + slot5 + slot6 - werkt wel

Moederbord: MSI X79A-GD45 (8D) (8 RAM slots)
RAM: 4 x 4Gb corsair vengeance low profile
Processor: intel i7 3820

Ik heb inmiddels mijn bios geupdate. Dat maakt geen verschil.
Op de site van corsair staat dat dit geheugen gewoon moet werken met dit moederbord.

Ik heb geen ander moederbord of ander geheugen waar ik mee kan testen.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is en hoe dit opgelost kan worden?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
4 Dimm modules zou betekenen, slot 1 + 3 + 5 + 7.

Hou er rekening mee dat de nummering oploopt richting de processor. Dus het loopt niet van 1 t/m 8 maar 1 t/m 4 dan 8 t/m 5

• Riquier
Ah ja zo ver was ik ;) Dat was mijn eerste opstelling. En toen ik de pc wilde starten deed hij het niet.
Maar nu draait mijn pc op 1-3-6-5 (Om maar even je 1-2-3-4 8-7-6-5 aan te houden).

Ik weet trouwens ook niet of dit echt een probleem is. Pc draait namelijk gewoon om 16Gb en 1600Mhz.
Kan t problemen veroorzaken?

[ Voor 26% gewijzigd door Riquier op 16-08-2012 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riquier
Ik heb alle slots met 1 module getest. Ze doen het allemaal.
Ben er achter gekomen dat 1 module defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ok, dus omruilen en 1-3-7-5 weer proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-10-2024
Riquier schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:25:
Pc draait namelijk gewoon om 16Gb en 1600Mhz.
Kan t problemen veroorzaken?
Als je misschien 4 andere dimm's van iemand kan lenen, of als je nog 4 andere thuis hebt liggen, kan je die eens proberen in slot 1-3-7-5. maar dan wel met een andere capaciteit en met een andere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riquier
Ik stuur ze terug naar de winkel. Ben er achter dat zodra je de defecte dimm op dualchannel zet dat ie dan niet werkt. Als ik met de defecte dimm als enige aangesloten de pc start doet hij t wel. De andere dimm's werken wel dualchannel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Kleine correctie trouwens want je board werkt niet alleen op dual-channel maar ook op quad-channel wanneer je met 4 dimms of 8 dimms gaat werken. Maar het lijkt mij inderdaad dat 1 van de dimms niet helemaal fris is want normaal gesproken, mits in de goede slots, moeten 4 dims prima werken.

Ik heb zelf een Asus Sabertooth X78 met 4 maar Kingstond HyperX 4GB 1600 MHz dimms erin en dat werkt prima verder. Uit ervaring weet ik dat de Asus boarden vrij compatibel zijn met de HyperX dimms maar bij MSI weet ik dat eerlijk gezegd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riquier
Even afwachten :) Ik heb ze maandag verstuurd. En ik moest ze helaas alle 4 terug sturen omdat ze samen in een pakje zaten. Ik kan mn nieuwe pc dus lekker uitgeschakeld laten.
Hopen dat Alternate dit snel af kan handelen.

Weet je trouwens wat af van comptabiliteit? Heb ergens gelezen dat bepaalde merken andere niet accepteren. Of is dat onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Riquier schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:28:
Even afwachten :) Ik heb ze maandag verstuurd. En ik moest ze helaas alle 4 terug sturen omdat ze samen in een pakje zaten. Ik kan mn nieuwe pc dus lekker uitgeschakeld laten.
Hopen dat Alternate dit snel af kan handelen.

Weet je trouwens wat af van comptabiliteit? Heb ergens gelezen dat bepaalde merken andere niet accepteren. Of is dat onzin?
Klopt, vandaar dat ze de QVL lijsten maken waarop dan de door de fabrikant geteste dimms staan en die dus moeten werken met het betreffende board. Nu wil dat niet altijd wat zeggen en soms kan het best zijn dat bepaalde dimms wel werken maar dan niet in de QVL lijst staan.

Wat alleen niet uitmaakt is als er b.v. bij de laatste cijfers van het typenummer dan in plaats van 4G alleen 2G staat want dat heeft vaak te maken met een set. Geheugenfabrikanten duiden bv een set van 2 dimms dan aan met een 2 en een set van 4 dan met een 4 maar het zijn dan wel dezelfde dimms die getest zijn.

In elk geval is het altijd wel raadzaam om dimms aan te houden die op de QVL lijst staan want mits er natuurlijk niets kapot is aan het board moeten die altijd werken.

• Riquier
Er was dus inderdaad eentje kapot. Ik krijg een nieuw pakje geheugen opgestuurd. Maar jongensallejezus wat doet Alternate hier lang over zeg! -1

Nu ik nieuwe dimms heb gekregen van Alternate is mijn probleem nog steeds niet verholpen.
Ik heb het nieuwe geheugen weer zelf getest. Alle dimms doen het en werken ook samen in dualchannel.
Heb ook memtest gedaan in paren van 2 dimms op slot 1 en 3. Geen fouten gevonden.

Nog gaat mijn pc niet aan als ik quad channel wil gebruiken.

Moet ik van te voren iets in de bios veranderen qua instellingen voordat hij alle 4 de dimms accepteert?

[ Voor 60% gewijzigd door Riquier op 01-09-2012 14:08 ]

Pagina: 1