Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Minimale hoeveelheide open ruimte server hok

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Dit is lastig zoeken in google zeg. Ik denk dat dit meer gebaseerd is op ervaring dus daarom mijn vraag aan mijn mede tweakers.

Hoeveel vrije ruimte zou je om je servers/patchkasten willen hebben voor een goede optimale koeling?
Wij gaan verhuizen naar een ander pand maar de ruimte die beschikbaar wordt gesteld als server hok lijkt nogal eng klein.

Wat is raadzaam?
Huidige ruimte heeft een constante temp van 23c.

Thanks voor de input

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Dat hangt natuurlijk van meer factoren af: hoeveel verbruiken de servers, switches en ander apparatuur? Hoeveel koelvermogen heeft de ruimte?

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-11 19:07
In princiepe moet je voldoende hebben aan een meter voor en een meter achter de kast (maw, als de deuren open kunnen heb je voldoende ruimte)

Veel belangrijker zijn dingen als:

- heb je verhoogde vloer
- Kast open (honingraad) voor en achter, of gesloten deuren
- Waar hangt de airco, die wil je over het algemeen de koude lucht voor de kast hebben blazen, en de warme lucht van achter weghalen
- Hoeveel ruimte is er boven de kast

Wowhead profiel

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:01

Ethirty

Who...me?

Dat is toch simpel? Je wilt om je kast heen kunnen lopen en de voor- en achterdeur moeten open kunnen zodanig dat je je apparatuur erin kan schuiven. Dus zeg minimaal een meter rondom.

Het kan qua airflow met minder ruimte als je koeling voldoende krachtig is, maar fijn werken is het niet als je regelmatig in je kast moet zijn.

Laatst nog een kast ingericht waar de achterkant en 1 zijkant tegen de muur stonden. 1 zijkant halve meter ruimte en voorkant ook minder dan een meter. Zoveel mogelijk panelen en deuren eruit en met veel getier en wat krassen op mijn handen wel gelukt uiteindelijk, maar toekomstig onderhoud gaat minimaal 2x zoveel tijd kosten.

Uiteraard ziet dat soort klanten ook geen noodzaak voor airco, dus we zullen wel zien hoe lang de hardware het volhoud :X

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Verwijderd

Topicstarter
Dat weet ik eerlijk gezegd niet.
We hebben twee patchen kasten staan met wat SAN's en hier en daar een server maar niet gek veel bijzonders. Meeste staat in een data centre. Dus het gaat om switches, routers, een pbx doos en wat patch panels. Komt wel een hoop warmte van de kasten af, ik zeg gevoels matig iets van 30 graden hete lucht.

(Ik werk hier nog maar net, don't hate the lack of info)

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Volgens APC kan je tot 1kW af met passieve koeling. Dus een ventilatie rooster boven in de ruimte en onderin de ruimte, zodat je een natuurlijk luchtstroom krijgt. Daarna moet je actief gaan koelen. ( Ventilatoren of airco's als er meer warmte moet worden afgevoerd. ) 23 graden bij de luchtinlaat van de server is een prima temperatuur. Te koud en je krijgt last van condens. Dat is ook niet goed.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
En wat is de reden dat niet alles in een datacenter staat? Want dat is natuurlijk de mooiste oplossing...

iRacing Profiel

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

kroegtijger schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:18:
En wat is de reden dat niet alles in een datacenter staat? Want dat is natuurlijk de mooiste oplossing...
Omdat 't best lastig is om een utp'tje te trekken van je bureau naar je datacenter.

Sommige zaken moeten om praktische redenen lokaal staan, en voor andere zaken is dat gewoon handiger wegens benodigde beschikbaarheid of bandbreedte.

* CyBeR heeft hetzelfde verhaal.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

loves wheat smoothies

Je moet de btu gaan uitrekenen

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
BTU's waardes van enkele apparaten heb ik al benaderd ja.
Het gaat mij hier meer gewoon om wat voor ervaring mensen hier in hebben. Wat voor aanraders mensen hebben enzo.
Ik heb geen kijk op hoe de nieuwe ruimte zal zijn eigenlijk.
Ik kreeg gewoon de vraag "help jij is mee zoeken naar.. "

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

loves wheat smoothies

De ruimte maakt opzich niet zoveel uit, mits je de gegenereerde warmte maar kan afvoeren.
Met name temperatuur wisselingen zijn niet gewenst... het mag best continue 40 graden zijn.
Het voordeel van een grote (hoge) ruimte is dat je wat buffer hebt waar de warme lucht kan mengen met de koudere.
Valt je stroom uit (er van uitgaande dat je koeling niet aan je noodstroom voorziening hangt) dan kan de temp. erg snel oplopen in de korte tijd dat je systemen/san/appliances/netwerkapp bezig met een shutdown is (indien mogelijk).

Daarnaast heb je de diepte van je rack meestal aan zowel de voorkant als achterkant nodig om er spullen in te krijgen (en dan moet je er zelf ook nog achter passen).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• kroegtijger
CyBeR schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:43:
[...]

Omdat 't best lastig is om een utp'tje te trekken van je bureau naar je datacenter.
Dat kan je natuurlijk uitbesteden... Dat noemen we in de volksmond ook wel "internet" ;)
Sommige zaken moeten om praktische redenen lokaal staan, en voor andere zaken is dat gewoon handiger wegens benodigde beschikbaarheid of bandbreedte.

* CyBeR heeft hetzelfde verhaal.
Bij ons staat vrijwel alles de-centraal en is het meeste nog gevirtualiseerd ook. Er zijn maar verdomde weinig zaken die niet van afstand te regelen zijn. Wel moet je vooraf even goed nagaan wat je aan hardware aanschaft (dus nooit een server zonder management-kaart kopen!) en zorg dat je alles vooraf aansluit op de juiste poorten. DAn is het in principe geen probleem

iRacing Profiel

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
kroegtijger schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:04:
Bij ons staat vrijwel alles de-centraal en is het meeste nog gevirtualiseerd ook. Er zijn maar verdomde weinig zaken die niet van afstand te regelen zijn. Wel moet je vooraf even goed nagaan wat je aan hardware aanschaft (dus nooit een server zonder management-kaart kopen!) en zorg dat je alles vooraf aansluit op de juiste poorten. DAn is het in principe geen probleem
elk bedrijf is anders. bepaalde zaken performen als een drol wanneer je dit niet lokaal hebt staan. Appels met peren vergelijken.

1 meter rondom je racks vind ik erg karig, vooral aan de voorkant. lekker wurmen als je een server naar voren trekt uit de rails. t'is maar waar je van houd :)

@blackbird
Te koud en je krijgt last van condens.
vochtregulering in een serverruimte is toch best wel een must hoor, dan heb je bij "te koud" toch echt geen last van condens. Te droog is ook niet goed. lekker alles statisch enzo...

random google resultaat: http://www.pacific-air.nl...uter-en-serverruimte.aspx
nog een leuke blog entry: https://weblog.bit.nl/201...in-van-luchtbevochtiging/

[ Voor 9% gewijzigd door Razwer op 16-08-2012 19:38 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 10:25
Dat ligt er (ook) aan wat voor koelunits je gebruikt. Wij hebben recent op de zaak een aantal ruimtes ingericht met koelunits tussen de racks. Die kunnen zo ingesteld worden dat ze zijdelings direct de apparatenracks inblazen. Deuren aan voor en achterkant zitten op minder dan 20cm van de racks. Kunnen uiteraard open voor onderhoud en vervanging.

Scheelt ook aan koelkosten, je hoeft niet alle loze ruimte voor, achter, boven en onder te koelen.....

• kroegtijger
Razwer schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 19:34:
[...]

elk bedrijf is anders. bepaalde zaken performen als een drol wanneer je dit niet lokaal hebt staan. Appels met peren vergelijken.
Daar draaien een stuk of 40 klanten op, varierend van terminal servers tot PCoIP's. Er is vrijwel geen reden meer om het niet te doen wat dat betreft. Pas als je geen bandbreedte kan inkopen op enigszins acceptabel niveau loop je tegen beperkingen aan wat dat betreft.

iRacing Profiel

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

kroegtijger schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:04:
[...]

Dat kan je natuurlijk uitbesteden... Dat noemen we in de volksmond ook wel "internet" ;)
En dat "internet" voorziet ook in apparaten om je desktops aan te sluiten? "Switches" ook wel genoemd? Oh ja.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Razwer
kroegtijger schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 23:34:
[...]

Daar draaien een stuk of 40 klanten op, varierend van terminal servers tot PCoIP's. Er is vrijwel geen reden meer om het niet te doen wat dat betreft. Pas als je geen bandbreedte kan inkopen op enigszins acceptabel niveau loop je tegen beperkingen aan wat dat betreft.
Ik werk bij een software bedrijf, terrabytes aan klanten databases die binnen komen via externe hdd bijvoorbeeld.
Fat clients nodig ivm ontwikkel tools.
Input apparatuur wat getest moet worden waardoor bepaalde software lokaal moet draaien.
Afhankelijk zijn van een 3e partij voor het dataverkeer naar de werkruimte (lijn plat == bedrijf stil als je alles extern host) is een te groot risico en/of te duur om dat strak in te dekken (al paar keer heeft een koekenbakker de glasvezel in de straat doorgraven bijvoorbeeld).
Gezien we toch zat zelf moeten hosten, hosten we meteen alles zelf.
Zoals ik zei, elk bedrijf is anders.

• Razwer
CyBeR schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 23:37:
[...]

En dat "internet" voorziet ook in apparaten om je desktops aan te sluiten? "Switches" ook wel genoemd? Oh ja.
mjah een patch ruimte ontkom je niet aan, beetje een spuit 11 reactie vind ik.

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 11:29
Waar ik werk hebben we twee patchkasten staan in de 'serverruimte', hierin hebben we 4 switches waarvan 3 PoE (veel opgenomen vermogen in 1U!), een stuk of 6-7 servers, vijf PBX'en (telefoniebedrijf) en nog wat random andere meuk (wireless LAN controller, kleine PC's voor remote inbel sessies). Dit alles draait in een zeer mild geairconditionede ruimte, volgens mij zit er dezelfde koelunit in als in alle normale kantoorruimtes. De oppervlakte van de hele ruimte schat ik niet veel meer te zijn dan 7-8 m². In de zomer kan het er oplopen tot 35 graden, en zelfs bij deze hoge temperatuur vallen hooguit twee PoE switches uit. En dat komt volgens mij omdat het Alcatel krempel is, die wel vaker uitvallen, ook in de winter als het netjes 23-25 graden is.

Koeling is zeker belangrijk, maar m.i. is het ook vaak overrated, vooral voor kleinere omgevingen zoals waar wij het over hebben. Zolang je racks niet helemaal gevuld zijn met servers of blades, valt in mijn ervaring de warmteontwikkeling best mee. Uiteraard is koeler beter, maar laten we niet vergeten dat de meeste bedrijven hun servers na 4-5 jaar toch al vervangen. Ze hoeven niet 10+ jaar te kunnen draaien.

• kroegtijger
Razwer schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 04:27:
[...]

Ik werk bij een software bedrijf, terrabytes aan klanten databases die binnen komen via externe hdd bijvoorbeeld.
Tsja, er zit natuurlijk wel een limiet aan bandbreedte ;)
Fat clients nodig ivm ontwikkel tools.
Met VDI's is dat in principe ook niet nodig. Je kan aan resources toekennen wat je wilt zo'n beetje. Zelfs zware CAD-tekeningen zijn geen probleem, zolang je maar bandbreedte en resources hebt.
Input apparatuur wat getest moet worden waardoor bepaalde software lokaal moet draaien.
Ook daar is maar heel weinig van waar geen remote oplossing voor beschikbaar is; AnywhereUSB is bijvoorbeeld een prima oplossing, maar ook voor RS232 is er genoeg beschikbaar.
Afhankelijk zijn van een 3e partij voor het dataverkeer naar de werkruimte (lijn plat == bedrijf stil als je alles extern host) is een te groot risico en/of te duur om dat strak in te dekken (al paar keer heeft een koekenbakker de glasvezel in de straat doorgraven bijvoorbeeld).
Redundante verbindingen schelen dan al aanzienlijk.
Gezien we toch zat zelf moeten hosten, hosten we meteen alles zelf.
Zoals ik zei, elk bedrijf is anders.
Dat is zeker waar; niet altijd wegen de kosten op tegen de voordelen, en er zijn wel de nodige situaties waarbij het voordeliger is om zelf een goede ruimte in te richten met koeling, stroomvoorziening, blus-systemen etc. Vaak zijn dat de grotere bedrijven. Als je 2500,- per maand aan rackspace kwijt bent en een server-ruimte bouwen kost je 30.000,- is de keuze om die serverruimte te maken snel gemaakt. Dat is in een jaar terug verdiend.

iRacing Profiel

Pagina: 1