Toon posts:

PC voor audio producen - 500-650EUR

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet,

Mijn broer heeft de knoop doorgehakt om een nieuwe PC samen te stellen. Echter pols ik hier eerst eens voor een paar suggesties voor de build, vooraleer ik iets specifieks ga samenstellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Het systeem zal hoofdzakelijk gebruikt voor het producen van digitale muziek. Daarnaast ook voor het dagdagelijkse Internetgebruik, maar op gebied van applicaties zal het puur gericht zijn naar muziekproductie.
  • Cubase
  • Reason
  • Ableton Live
  • Fruityloops
  • NI Massive
  • + heel veel VST's.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is beperkt, maar dat is dan ook omdat we zuiver naar de prestaties kijken en niet naar de extra's.
  • 500 EUR minimum
  • 650 EUR maximum
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

De onderdelen die ik al heb en nog kan gebruiken zijn:
  • 1 x Antec EarthWatts 430 Watt PSU
  • 1 x Conceptronic Wireless card
  • 1 x externe geluidskaart
  • 1 x muis
  • 1 x toetsenbord
  • 1 x monitor
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Stabiliteit, rekenkracht en performantie (binnen het budget)

Qua componenten:
  • case
  • CPU
  • moederbord
  • RAM
  • grafische kaart
  • koeling
  • HDD (1TB = voldoende)
  • CD/DVD writer (geen bluray, of speciale dingen)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
  • Intel CPU
  • ASUS Mobo (indien de beste optie. Altijd goeie ervaringen met ASUS)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
De PC zal quasi nooit gebruikt worden voor gamen of voor zware grafische toepassingen. Ik veronderstel dat een film bekijken zowat het zwaarste zal zijn op grafisch gebied. Dus de grafische kaart is van ondergeschikt belang. Liever een iets betere CPU en een iets mindere graka.

Voorlopig heb ik dit samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Hitachi Deskstar 7K1000.D HDS721010DLE630, 1TB€ 76,40€ 76,40
1Samsung SH-D163C Zwart€ 12,85€ 12,85
1Antec New Solution VSK-2450P-EC€ 76,48€ 76,48
1Noiseblocker XL1 120MM, 120mm€ 7,50€ 7,50
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Corsair Vengeance Low Profile Blue CML16GX3M4A1600C9B€ 85,95€ 85,95
1Sapphire HD 6570 2GB DDR3€ 57,90€ 57,90
1MSI Z77A-G43€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 612,08

Alvast bedankt!

Groeten

xDama

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2012 10:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? :-(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2012 10:46 ]

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-04 10:19

FlyEragon

Alien Monkeys

Ik ken de applicaties niet maar heb je echt een losse videokaart nodig dan ? De ingebouwde intel videochip zou toch voldoende moeten zijn.

http://community.futurema...+Graphics+4000/benchmarks

[ Voor 22% gewijzigd door FlyEragon op 17-08-2012 10:50 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Heb zelf geen ervaring met deze doeleinden maar ben je van plan om te overclocken?
indien Nee, dan heb je niet de K versie nodig (i5-3570, scheelt een 15-20 euro :*) ) en ook een goedkopere moederbord
indien Ja, dan heb je nog een aftermarket cpu cooler nodig

[ Voor 15% gewijzigd door SmokingCrop op 17-08-2012 10:52 ]

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:24

Pixeltje

Woo-woohoo!

Het prijsverschil tussen de K en non-K is verwaarloosbaar klein (7 euro ofzo). De K versie bied mogelijkheden in de (nabije) toekomst, als je wat meer uit je processor wilt halen.

Verder denk ik een prima systeem, hoewel je nog een tientje kunt besparen op de grafische kaart. In principe voldoet de IGP van de processor ruimschoots voor HD films en alle andere grafische toepassingen buiten gamen of CAD/Design. Als je de videokaart helemaal schrapt zou je van het geld je processor kunnen upgraden naar een i7.

16 GB geheugen is meer dan genoeg, als je samples etc inlaad denk ik dat je een goede 8 GB voltrekt, misschien iets meer, maar geheugen kost bijna niets meer tegenwoordig, dus ik zou die 16GB lekker bestellen, teveel is nooit een probleem, te weinig altijd.

Harde schijf is prima, zeker voor dit soort toepassingen die niet perse gebaat zijn bij lage latencies die een SSD biedt tegenover een normale HDD. Als je in de toekomst toch meer snelheid en "snappyness" wilt, zou ik je wel aanraden om een SSD te kopen. Als is het er eentje van 128 GB voor Windows en programma's. data zou ik op de grote schijf pleuren.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Verwijderd

Topicstarter
@FlyEragon & Pixeltje: hmm, nu jullie het zeggen. De ingebouwde kaart zou inderdaad moeten volstaan. De 6570 mag er dan in principe uit. CPU is veel belangrijker, dus als ik dan eventueel een kwalitatieve upgrade kan doen naar een i7, is dat des te beter.

@Pixeltje: toevallig een goeie aanrader op gebied van een i7?

@SmokingCrop: nope, geen plannen om te overclocken, maar zoals Pixeltje zegt, het prijsverschil is te verwaarlozen en je weet nooit in de toekomst.

Alvast hartelijk bedankt jongens!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 14:09
Ik zou de Saphire-kaart inwisselen voor een XFX HD6570. Deze is namelijk passief gekoeld en scheelt dus weer iets in geluidsproductie.
Daarnaast zou ik er nog een SSD in zetten om de data waarin je aan het werk bent snel beschikbaar te hebben, en kan je de HDD vervolgens voor het opslaan gebruiken. Met een 128GB zou je daarmee prima uit de voeten moeten kunnen.
Mogelijk dat je nog additionele (exotische) hardware wil gaan aansluiten in de toekomst, dus zou ik in ieder geval een bord nemen met de nodige aansluitingen, waaronder FireWire wat nog wel eens gebruikt wordt.
--edit--
of inderdaad de 6570 er n zn geheel eruit ja ;)
Heb je voldoende in/outputs voor je audio? (wat voor hardware komt er nog aan te hangen?)

[ Voor 10% gewijzigd door kroegtijger op 17-08-2012 11:08 ]

iRacing Profiel

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:24

Pixeltje

Woo-woohoo!

Voor een SSD: pricewatch: Samsung 830 series 128GB
Samsung 830 series of een Crucial M4, die is nog iets goedkoper geloof ik. Werken beide prima en zijn lekker snel.

Voor een i7; pricewatch: Intel Core i7 3770 Boxed
Ik weet niet wat het snelheidsverschil met de i5 is, maar houd er rekening mee dat bovenstaande i7 geen K versie is. Dat is alleen een probleem als je wilt gaan overklokken. De K versie van de i7 3770 kost bijna 40 euro meer, dus dat lijkt me budgetoverschrijdend.

Zorg daarbij, (want kroegtijger heeft een punt) voor goede maar stille koeling. Het laatste wat je wilt is een PC die zoveel herrie maakt dat je de muziek niet lekker kunt samplen.

[ Voor 12% gewijzigd door Pixeltje op 17-08-2012 11:11 ]

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Losse kaart zeker eruit halen, de geintegreerde HD3000 en HD4000 chips zijn echt meer dan genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
@kroegtijger:

Yup, ik ga de kaart er gewoon uithalen. PC zal toch amper belast worden met grafische elementen, dus dan moet dat ruim volstaan. En moest het op een bepaald punt niet meer volstaan, kan ik het nog altijd uitbreiden met een graka.

Qua externe hardware zal het voorlopig beperkt blijven denk ik. MIDI-keyboard en een audio-interface en daar zal het voorlopig wel bij blijven. Misschien dat er op termijn nog wel 1 of 2 synths bijkomen, maar dat is toekomstmuziek. Audio zal via een externe kaart gebeuren normaal.

Op het gebied van die SSD's ben ik niet zo goed mee in feite. (laatste keer dat ik een systeem samenstelde, was daar zelfs geen sprake van). Dat zijn gewoon 'supersnelle' HDD's? Maar dat is in principe niet 100% noodzakelijk in dit systeem? Eerder een toevoeging om aangenamer te werken dan?

Voorlopig dit dan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec New Solution VSK-2450P-EC€ 76,48€ 76,48
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 265,-€ 265,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 613,18

• kroegtijger
SSD's zijn inderdaad te vergelijken met heel snelle HDD's. De prijs per GB is ook een stuk hoger dan van een gewone HDD, maar het geeft (afhankelijk van wat je precies gaat doen) een behoorlijke performance-boost, en zeker als je met audio aan het rommelen bent waarbij je heel veel disk-activiteit hebt is het toch wel prettig als dat snel door loopt lijkt me. Volgens mij is er ook niet zo gek veel rekenwerk te doen voor je processor, zolang je niet over al te gek veel kanalen gaat werken, maar is het meer in hoe snel die data aangeleverd kan worden. Daarom is veel geheugen en snelle storage erg prettig. Neem dan ook zowel je HDD als je eventuele SSD op SATAIII of sneller (sneller zal wel budgetair niet verantwoord zijn verwacht ik ;) ). Je bord heeft gewoon SATTAIII-controller erop zitten, dus je zou dan tot 600Gbps moeten kunnen gaan.
Ik neem aan dat je MIDI-devices gewoon via een adapter naar USB toe gaan, eventueel ingebouwd in je geluidskaart? Of maak je gebruik van andere interfaces?
De meeste hardware gaat tegenwoordig via USB of FireWire. Incidenteel kom je nog wel eens wat audio-hardware op RS232 tegen zoals een mixer, maar gezien dat de RS232-poort steeds vaker ontbreekt, met name op laptops, zie je dit bij de producenten van audio-hardware ook alleen maar minder worden. Het lijkt me zelf dat je hiermee wel een redelijk optimale configuratie hebt waar je in de toekomst verder mee kan gaan bouwen. Wil je richting echt professionele hardware voor je pc, dan gaat de knip zover open dat ik het bijna niet durf voor te stellen hier ;) (geluidskaartjes van ruim boven 1000,- zijn geen uitzondering helaas :X )

iRacing Profiel

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Die i7 3770 lijkt me ook geweldige overkill... beter het geld besteden aan goede monitors of een superstille CPU koeler. De i5 3450 is meer dan voldoende voor jouw doeleinden deze heeft echter als ingebouwde grafische kaart slechts de HD2500 aan boord. Op zich geen probleem, wil je echter iets meer power dan neem je gewoon de i5 3570(k) die heeft de HD4000 die al wat mee grafische power biedt.

Een SSD gaat je ook veel meer gevoel van snelheid geven dan die i7 3770.

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:54
Inrage schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 11:58:
Die i7 3770 lijkt me ook geweldige overkill... beter het geld besteden aan goede monitors of een superstille CPU koeler. De i5 3450 is meer dan voldoende voor jouw doeleinden deze heeft echter als ingebouwde grafische kaart slechts de HD2500 aan boord. Op zich geen probleem, wil je echter iets meer power dan neem je gewoon de i5 3570(k) die heeft de HD4000 die al wat mee grafische power biedt.

Een SSD gaat je ook veel meer gevoel van snelheid geven dan die i7 3770.
vergis je niet, die i5 kan je echt flink op zijn staart trappen met een programma als cubase, zeker als je ook gaat rewiren ed. ook geheugen is zo op, 16GB moet voldoende zijn mits je geen gekke dingen gaat doen (ontzettend veel synths tegelijk proberen te draaien bijvoorbeeld).

Verwijderd

Topicstarter
@Inrage: uiteindelijk is het 60 EUR meer, dus voor dat geld koop je geen deftige monitors :) (die zijn er trouwens al). Misschien inderdaad wel wat overkill, maar op lange termijn kan dat geen kwaad denk ik. En zoals Nilsepils zegt, Cubase kan heel wat eisen + als er dan nog eens redelijk wat VST's en andere DAW's aan het draaien zijn...

Ik heb er nu nog de SSD bijgeplaatst, dus het systeem zou compleet moeten zijn. Nogmaals iedereeen bedankt!!

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec New Solution VSK-2450P-EC€ 76,01€ 76,01
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 265,-€ 265,-
1Samsung 830 series 128GB€ 95,14€ 95,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 707,85

• Nilsepils
Ik weet alleen niet of die kast daadwerkelijk zo'n goede keuze is... zeker voor dat geld kan je volgens mij beter krijgen ;) volgens mij is de Silenceo 550 een veel betere keuze ;)

• kroegtijger
Nilsepils schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:05:
Ik weet alleen niet of die kast daadwerkelijk zo'n goede keuze is... zeker voor dat geld kan je volgens mij beter krijgen ;) volgens mij is de Silenceo 550 een veel betere keuze ;)
Lijkt mij ook, maar een case vind ik toch altijd wel erg persoonlijk, en zeker in die prijsklasse is het allemaal een beetje lood om oud ijzer voor mn gevoel. Pas bij de echt duurdere kasten wordt het interessant om naar de verdere specs te kijken.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Voor de case kijk ik feitelijk nooit heel diep naar de zaken. Ik heb altijd al Antec cases gebruikt en deze was vrij aantrekkelijk, omdat d PSU er al in zat.

De Silencio ziet er inderdaad wel beter uit, maar natuurlijk wel zonder PSU. Maar ik heb hier nog een Antec EarthWatts 430 Watt PSU liggen, dus eventueel kan ik dat dan combineren met de Silencio.

• manmetplok
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-08-2023
Je zou ook een mac mini kunnen overwegen.
Is qua rekenkracht misschien wat minder, maar je hebt wel pakketen als Logic tot je beschikking.

Ik gebruik zelf een mac mini uit 2011, en die trekt het heel behoorlijk.

• Nilsepils
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:19:
Voor de case kijk ik feitelijk nooit heel diep naar de zaken. Ik heb altijd al Antec cases gebruikt en deze was vrij aantrekkelijk, omdat d PSU er al in zat.

De Silencio ziet er inderdaad wel beter uit, maar natuurlijk wel zonder PSU. Maar ik heb hier nog een Antec EarthWatts 430 Watt PSU liggen, dus eventueel kan ik dat dan combineren met de Silencio.
Zeker omdat je al een voeding hebt is het niet nodig om een nieuwe te kopen, maar de antec is volgens mij een niet al te populaire kast, en ik kan er géén reviews over vinden, beetje dubieus dus. een Antec One kan ook nog mocht je toch voor een Antec willen gaan, ik heb zelf in een one hundred moeten bouwen maar dat vond ik persoonlijk geen pretje, ik ben in ieder geval erg blij met m'n CM 690II :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, erg handig zijn die Antec's inderdaad meestal niet, maar vaak wel prijs/looks/inhoud vrij aantrekklijk.

Maar de Selencio ziet er beter uit + dan gebruik ik mijn eigen PSU = weer wat centjes gespaard.
Pagina: 1