Veiling - in het verleden hetzelfde geboden?

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-10 21:09

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Er zijn al meerdere topics geweest over het bieden van hetzelfde bedrag, maar deze gebeurde instant op het moment dat ik hoger bood.

Afbeeldingslocatie: http://www.eggy.nl/images/veiling.png

Het hoogste bod tot op dat moment was €121 door rubb4r. Ik was in een gulle bui, dus besluit €125 te bieden. Op het moment dat mijn bod er komt te staan, staat ook ineens die van rubb4r er weer boven met die zelfde 125... maar wel geboden op 10 augustus.

Als dat echt zo geweest zou zijn, had ik nooit 125 kunnen bieden, want je moet er altijd een euro boven zitten. Dan maar weer een euro er bij om 'm mijn kant op te trekken, maar het voelt niet goed en lijkt me technisch ook niet te kloppen.

Weet rubb4r bijvoorbeeld dat z'n bod ineens is aangepast?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik gok dat hij op 10 augustus auto-bieden heeft aangezet met 125 als hoogste bod?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Oh... dat kan dus ook nog. In dat geval is er niks aan de hand, maar vind ik het niet heel duidelijk. En gezien de topics hierover ben ik niet de enige ;) Een berichtje er boven dat er door een auto-bieding een nieuw bod gedaan is en dat deze automatisch wint, dan weet iedereen hoe het werkt.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:24
Orion84 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:04:
Ik gok dat hij op 10 augustus auto-bieden heeft aangezet met 125 als hoogste bod?
Maar moet auto-bieden zich ook niet houden aan die regel '1 euro boven vorige bod'? Als Kaastosti 125 biedt, dan moet rubb4r - automatisch of niet - toch minstens 126 bieden?

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:31

rob_erwt

What does this button do?

vanaalten schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:58:
[...]

Maar moet auto-bieden zich ook niet houden aan die regel '1 euro boven vorige bod'? Als Kaastosti 125 biedt, dan moet rubb4r - automatisch of niet - toch minstens 126 bieden?
Nee, want dan geef je van te voren weg wat het autobod is en dat is ook weer niet de bedoeling. :)

Never underestimate the power of stupid people in large groups

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
...maar nu krijg ik een mailtje dat ik overboden ben en dat mijn laatste bod 126 was. Ik ga kijken, geen nieuw bod. Het bod van rubb4r heeft 'ie kennelijk zelf verwijderd en ik sta met 125 en 126 bovenaan. Technisch vast 'works as designed', maar het ziet er wel vreemd uit.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:24
rob_erwt schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:43:
Nee, want dan geef je van te voren weg wat het autobod is en dat is ook weer niet de bedoeling. :)
Kan je die wat meer uitleggen?
Ik heb geen ervaring met autobieden, maar ik neem aan dat je dan bijvoorbeeld 150 euro als max opgeeft. Als dan iemand anders ergens 125 biedt, dan zou de autobot toch op basis van jouw max 126 kunnen invullen - en dan geef je toch nergens iets weg?

• rob_erwt

rob_erwt

vanaalten schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 12:55:
[...]

Kan je die wat meer uitleggen?
Ik heb geen ervaring met autobieden, maar ik neem aan dat je dan bijvoorbeeld 150 euro als max opgeeft. Als dan iemand anders ergens 125 biedt, dan zou de autobot toch op basis van jouw max 126 kunnen invullen - en dan geef je toch nergens iets weg?
Dat klopt, maar steldat jij een bod wilt doen (van 125) op een veiling waar iemand al een autobod heeft ingesteld (van 150). In de huidige situatie wordt jouw bod van 125 gelijk overboden naar 126 euro.

Echter als je je in alle gevallen aan die +1 euro regel houdt, kan jij dus nooit een bod doen van 125, maar moet je minstens 151 euro bieden. Daarmee is het hele idee achter een autobod ongedaan gemaakt. Daarom geld die +1 euro regel dus alleen voor zichtbare boden.

Dit heeft dus idd als nadeel als jouw bod even hoog is als het autobod, je dan toch overboden bent omdat we bij gelijke boden (die dus alleen in deze situatie tegenkomen) het eerste gedane bod als hoogste beschouwen.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Echter als je je in alle gevallen aan die +1 euro regel houdt, kan jij dus nooit een bod doen van 125, maar moet je minstens 151 euro bieden.
Maar wat is praktisch het verschil tussen 125 euro bieden en een foutmelding krijgen dat er op die prijs al een max autobod staat, versus 125 euro bieden en aan het feit dat je direct overboden wordt zien dat er een max autobod van 125 stond?

In beide gevallen heb je de optie om het er bij te laten waardoor het autobod wint, of het autobod te overbieden.

Of mis ik nu iets?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Omdat als je het dan laat zitten, de prijs niet hoger wordt, wat wel het hele doel is van de veiling natuurlijk. :)

Overigens vind ik kaastosti's probleem wel interessanter, 125 en 126 als hoogste boden... dat voelt een beetje genept door het systeem.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Volgens mij gaat het erom, dat het max. autobod geheim is.
Dus:
- user A heeft een max. autobod van 150 ingesteld;
- het huidige bod (van user A) is 125;
- Bod 1: Als user B nu 126 biedt, dan wordt het autobod van user A ook 126;
- Bod 2: Als user B nu 150 biedt, dan wordt het autobod van user A ook 150;
- Bod 3: Als user B nu 151 biedt, dan heeft ie het hoogste bod.

Als de +1-regel zou gelden, dan zou het autobod van user A na Bod 1 op 127 moeten staan, en na Bod 2 op 151. Maar dat laatste mag niet maar omdat user A het bod eerder gedaan heeft zou ie met 150 nog wel het hoogste bod moeten hebben. Als er dan dus de ene keer staat dat user A heeft overboden met +1, en de andere keer heeft user A niet overboden met +1 (maar toch heeft ie nog steeds het hoogste bod), dan weet user B dus wat het max. autobod is :)
Hooglander1 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:36:
Omdat als je het dan laat zitten, de prijs niet hoger wordt, wat wel het hele doel is van de veiling natuurlijk. :)

Overigens vind ik kaastosti's probleem wel interessanter, 125 en 126 als hoogste boden... dat voelt een beetje genept door het systeem.
Ken het V&A-systeem verder niet, maar is dit niet altijd mogelijk (ook zonder autobod)? Ok, niet met een verschil van 1, maar een 'niet-autobod' kan vast ook verwijdert worden waardoor de twee hoogste biedingen van dezelfde user zijn?

[ Voor 26% gewijzigd door naitsoezn op 16-08-2012 14:43 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, ik was in de veronderstelling dat een autobod normaal gesproken dus wel gewoon +1 doet, maar alleen een bod evenaart als het max bereikt is.

Als hij inderdaad altijd het bod evenaart, dan is het een ander verhaal en is het inderdaad niet zichtbaar of een autobod op z'n max zit.

Edit:
Als ik de volgende post van Rob_Erwt lees, lijkt dat ook te zijn hoe het werkt:
rob_erwt in "Veilingen, biedingen en het botje"

Autobod overbiedt met de minimale marge, tot max. is bereikt...
Hooglander1 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:36:
Goed punt, dat is inderdaad een goede reden om een bod dat gelijk is aan een maximumbod niet te weigeren.

Sowieso heb ik geloof ik rob_erwt in "Veiling - in het verleden hetzelfde geboden?" niet helemaal goed gelezen, want ik snap inmiddels zelf niet meer waarom ik de vraag in Orion84 in "Veiling - in het verleden hetzelfde geboden?" stelde :X

[ Voor 67% gewijzigd door Orion84 op 16-08-2012 15:12 ]

Verwijderd

Hoor je met een autobod niet gewoon pech te hebben, als iemand toevallig net het bedrag biedt wat je als maximum hebt ingesteld?

• rob_erwt

rob_erwt

Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:37:
Hoor je met een autobod niet gewoon pech te hebben, als iemand toevallig net het bedrag biedt wat je als maximum hebt ingesteld?
Wij vinden van niet: diegene met het autobod, heeft als eerste aangegeven dat hij tot een bepaald maximum bedrag wil gaan. Diegene die op een later tijdstip dat max bod wil bieden is dus later en heeft effectief te laat dat bod gedaan.

Pff, om het te begrijpen is al lastig, maar om het uit te leggen is minstens zo lastig... ;)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het nut van een bieding accepteren van een bedrag wat er al staat, slaat toch nergens op. Dan is het niet meer een kwestie van de hoogste bieder, maar een kwestie van gunnen.

Een autobod die op 125 ingesteld staat, gewoon de gebruiker laten weten dat z'n max al bereikt is, en dat ie een ander bod kan doen, of een ander maximum in te stellen.

Als er straks 1000 tweakers het zelfde max invullen, zijn er 999 overbodige biedingen. Dat is toch onzinnig, en onnodige resources gebruiken.

Ey!! Macarena \o/

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 20:54

MeNTaL_TO

The future is not set

Ik vind het dan wel raar dat het autobod van 125 zichtbaar is, deze had (als die idd op 125 stond) niet zichtbaar moeten zijn bij een bod van ook 125 euro, maar wel zichtbaar moeten zijn bij biedingen tot die 125 euro. Lijkt me een niet geheel juiste (en duidelijk ook verwarringwekkende) manier van het laten zien van de biedingen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:19
rob_erwt schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:18:
[...]

Wij vinden van niet: diegene met het autobod, heeft als eerste aangegeven dat hij tot een bepaald maximum bedrag wil gaan. Diegene die op een later tijdstip dat max bod wil bieden is dus later en heeft effectief te laat dat bod gedaan.

Pff, om het te begrijpen is al lastig, maar om het uit te leggen is minstens zo lastig... ;)
Dat heeft ie wel aangegeven, maar niet aan de verkoper. Diegene die op een later tijdstip dat max bod wil bieden is de eerste die dat direct kenbaar maakt aan de verkoper. Daar gaat het volgens mij bij een veiling om.

Verwijderd

Inderdaad. Het autobieden kan je naar mijn inziens zien als een telefoonbieder bij een normale veiling. Je meldt tegen degene die aanwezig is bij de veiling: ik bied tot 10.000.

Vervolgens bied andere persoon X ook 10.000. Maar wacht, de telefoonbieder had als eerste de intentie om 10.000 te bieden. Dan heb je als telefoonbieder pech. Volgens het systeem van t.net heeft de telefoonbieder gewonnen.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Maar als die regels bij iedereen bekend zijn, dan is er toch niets oneerlijks en willekeurigs aan? Dan is het toch geen kwestie van wie het meer 'gegund' wordt?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

naitsoezn schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:12:
Maar als die regels bij iedereen bekend zijn, dan is er toch niets oneerlijks en willekeurigs aan? Dan is het toch geen kwestie van wie het meer 'gegund' wordt?
Maar het blijft het principe 'huis wint altijd' zoals bij blackjack.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

SinergyX schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:15:
[...]

Maar het blijft het principe 'huis wint altijd' zoals bij blackjack.
Uhm, die snap ik niet? Er is bij V&A toch geen huis? Iedereen 'speelt' toch tegen elkaar?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wellicht gewoon de boel anonimiseren. Gewoon het laatste bod laten zijn, en niet van wie. Pas bij het accepteren van het bod, de winnaar laten zien.

Maar ik blijf er bij dat je niet 2x dezelfde bieding moet accepteren. Of je biedt hoger, of je biedt gewoon niet. Als het hoogste bod exact is aan de max van de autobod, dan de gebruiker van de autobod op de hoogte brengen dat het maximum is bereikt, en daardoor geen bod kon worden uitgebracht.

Ey!! Macarena \o/

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

RaZ schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:18:
Wellicht gewoon de boel anonimiseren. Gewoon het laatste bod laten zijn, en niet van wie. Pas bij het accepteren van het bod, de winnaar laten zien.

Maar ik blijf er bij dat je niet 2x dezelfde bieding moet accepteren. Of je biedt hoger, of je biedt gewoon niet. Als het hoogste bod exact is aan de max van de autobod, dan de gebruiker van de autobod op de hoogte brengen dat het maximum is bereikt, en daardoor geen bod kon worden uitgebracht.
Je wilt het bod op zich wel registreren, voor het geval de autobieder niet reageert. Dan moet de verkoper contact kunnen zoeken met de gene die evenveel bood als het autobod.

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:35

Angeloonie

Cheeseburger Addict

[...]

Dat is dus het punt: het autobod heeft helemaal geen bod gedaan, dus degene die op een later tijdstip biedt is juist degene die dat bod als eerste doet. Dat jullie het autobod dan alsnog laten winnen is vreemd, want die is dus helemaal niet de eerste met dat bod. Dat die bieder de intentie heeft om tot dat bod te gaan is wat anders dan dat hij dat bod daadwerkelijk heeft staan, dat weet niemand namelijk nog.

Wat dat betreft slaat de post van Darkstone de spijker op zijn kop.

Ik ken verder geen enkele veilingsite waar een autobod gelijk kan/mag zijn aan het laatste bod. Kijk naar eBay bijv, daar ga je er altijd overheen, al zij het met €0,50, je kunt niet een gelijk bod uit brengen als iemand anders.

[ Voor 15% gewijzigd door Angeloonie op 16-08-2012 17:35 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

naitsoezn schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:17:
Uhm, die snap ik niet? Er is bij V&A toch geen huis? Iedereen 'speelt' toch tegen elkaar?
Bij gelijkwaardige biedingen wint de 'achter de schermen' bieding, metaforisch dus het huis :P

Maar imho is een autobod geen 'uitgesproken' bod, een autobod kan pas nadat iemand een bod plaatst, het is een reactie op een bod, maar negeert dus de +1 regel én wint zelfs daarmee de bieding.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Orion84 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:22:
[...]

Je wilt het bod op zich wel registreren, voor het geval de autobieder niet reageert. Dan moet de verkoper contact kunnen zoeken met de gene die evenveel bood als het autobod.
Dat is ook weer af te vangen. Maar laten we het anonimiseren even buiten beschouwing.

Waarom accepteert t.net een bod als die prijs er al staat? Vang een nieuw bod zou in mijn ogen altijd hoger moeten zijn. Of dat nu via een autobod gaat, of handmatig.

Met een autobod kan je de gebruiker wijzen op het feit dat het bod niet geplaatst wordt omdat het bedrag al geboden is.

Je kan met lagere of gelijke biedingen wel zorgen dat je de eerst volgende wordt, maar op een beetje veilig zal je nooit onder het laatste (en tevens hoogste) bod kunnen bieden.

Ey!! Macarena \o/

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:36
Dit vind ik niet logisch. Dat je bereid bent tot X te gaan betekent niet dat je ook X geboden hebt. Waarom zou dat voornemen “effectief” hetzelfde zijn als een daadwerkelijk bod? En had Kaastosti niet exact hetzelfde voornemen?

Het cruciale verschil tussen een auto-bod maximum en een bod is dat het laatste de daadwerkelijke verplichting met zich meebrengt om de geboden prijs te betalen, en het eerste niet. Als je een miljoen euro instelt als maximumbod, en je wint een veiling met een bod van 7 euro, dan betaal je 7 euro. De hoogte van het maximumbod is daarbij compleet irrelevant. Een maximumbod kun je ook op elk moment veranderen/intrekken, en een gewoon bod (in principe) niet.

Mijns inziens zouden gedane biedingen dus gewoon bepalend moeten zijn voor de uitkomst, en niets anders. Dat je een ander alleen kan overbieden met een euro verschil zou dan ook voor zowel handmatige als automatische biedingen moeten gelden.

Dat je maximumbod van 125 euro wordt geëvenaard is natuurlijk jammer, maar feitelijk is het niet veel anders dan wanneer Kaastosti direct 126 euro had geboden.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-10 13:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Angeloonie schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:33:
[...]

Dat is dus het punt: het autobod heeft helemaal geen bod gedaan, dus degene die op een later tijdstip biedt is juist degene die dat bod als eerste doet. Dat jullie het autobod dan alsnog laten winnen is vreemd, want die is dus helemaal niet de eerste met dat bod. Dat die bieder de intentie heeft om tot dat bod te gaan is wat anders dan dat hij dat bod daadwerkelijk heeft staan, dat weet niemand namelijk nog.
De autobod is geen machine die op eigen verantwoordelijkheid op een veiling gaat bieden. Hij handelt op basis van het bod van de gebruiker. De gebruiker doet een bepaald bod en geeft daarmee aan dat hij bereid is om dit bedrag te betalen voor het object. Het hoogste effectieve bod op de veiling is het één na hoogste bod plus een bepaalde verhoging die afhankelijk is van de hoogte van het bod. Zo zijn de regels van het spelletje. De winnaar van de veiling is de gebruiker die als eerste blijk heeft gegeven van de bereidheid tot het betalen van het betreffende bedrag. Op eBay ga je zelfs een bindende overeenkomst aan.
Ik ken verder geen enkele veilingsite waar een autobod gelijk kan/mag zijn aan het laatste bod. Kijk naar eBay bijv, daar ga je er altijd overheen, al zij het met €0,50, je kunt niet een gelijk bod uit brengen als iemand anders.
Op eBay is het bod van de hoogste bieder niet zichtbaar en kan het dus ook gebeuren dat twee gebruikers een gelijk bod doen. In dat geval wint de eerste:
If you and another bidder placed the same bid amount, the earlier bid takes priority.
Wat bij eBay wel gebeurt is dat de automatische bieding bij beide gebruikers tot het maximum bod en in dit geval dus een gelijk bedrag gaat. Dat zouden wij ook kunnen doen en doet wel meer recht aan de situatie (twee gebruikers bieden een gelijk bedrag).

In Tweakers 7 krijg je overigens een duidelijk melding als je bent overboden door een ander. Het is vervolgens aan de gebruiker om zijn bod te verhogen naar een bedrag waarmee de bieding van de andere gebruiker wordt overboden of het object te laten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Soultaker schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:45:
[...]

Het cruciale verschil tussen een auto-bod maximum en een bod is dat het laatste de daadwerkelijke verplichting met zich meebrengt om de geboden prijs te betalen, en het eerste niet. Als je een miljoen euro instelt als maximumbod, en je wint een veiling met een bod van 7 euro, dan betaal je 7 euro. De hoogte van het maximumbod is daarbij compleet irrelevant. Een maximumbod kun je ook op elk moment veranderen/intrekken, en een gewoon bod (in principe) niet.
Anders dan op eBay zijn veilingen op Tweakers niet bindend, je kunt elk uitgebracht bod sowieso gewoon verwijderen en wanneer je de veiling "wint", ben je ook niet verplicht, het betreffende artikel voor die prijs te kopen. Net zo goed als de verkoper niet verplicht is, aan de winnende bieder te verkopen, hij kan net zo goed een bod via email, of een lager bod accepteren, of gewoon niet verkopen. Daarom vind ik veilingen hier ook weinig zinvol :)

Heb zelf trouwens slechts bij een van drie hier "gewonnen" veilingen het betreffende artikel ook daadwerkelijk kunnen kopen.
Pagina: 1