File transfer traag via wifi?

Pagina: 1
Acties:

• N. Meijer
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-09 22:46
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een nas aangeschaft. (lacie network space 2. met Gbit)
En een nieuwe router geinstaleerd. (WNDR3700v3)

De lacie netjes met een cat5e (1,5 meter) cable aangesloten op de router. via de lacie tools zegt die gigabit.
En de laptop ook. Dan haal ik een snelheid van laat maar zeggen 20-25 Megebyte. (is nog langzaam, maar kan er mee door.)

Zodra ik de laptop pak met wifi 5ghz. haal ik nog maar een snelheid van 8-10Megabyte.
Hij geeft netjes aan, dat er een 300megabit verbinding is. en dat die maar 25 tot 30 % hiervan gebruikt (in taak beheer) en zit 5 meter van de router vandaan.

Nu komt mijn vraag. Waarom word er maar 25 tot 30 % gebruikt?
En is het mogelijk om dit te versnellen/vergroten?

Wie heeft een tipje ? :)

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 19:37
Let eventjes op de megabit <> megabyte aanduidingen. Verbeter het eventjes, dat maakt het verhaal duidelijker.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:22

lier

MikroTik nerd

Mijn tipje zou zijn om eens hier op GoT te zoeken naar gehaalde snelheden en op basis daarvan je verwachtingen (eventueel) aan te passen.

Verder is het handig als je ook nog je laptop (en specifiek netwerkkaart, drivers en OS) vermeld, dan kan er ook inhoudelijk gereageerd worden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• N. Meijer
Review op de lacie " ik kom uit op 54,81 MB/s,Schrijven haal ik een acceptabele waarde van 27,79 MB/s."

Mijn OS: Win 7 Ulti sp1 64 bit
I7 q720 @ 1,6Ghz
4gb ram
Intel Wifi Link 5100 AGN driver: 13.0.0.107 (nu geupdate naar 14.3.2.1)

Snelheden bedraad. Schrijven : 20-25 Megabyte Lezen 50 Megabyte
Wifi: schrijven 9-10 Megabyte lezen 9-10 Megabyte

Hoop dat ik de bit/byte nu wel goed heb staan.

Edit: ook wel handig op te weten, Heb een vertex 2 60gb ssd inzitten

Edit 2: net nog geprobeerd met firewall uit. en Geen beveiligings sleutel (gebruik wpa 2)
Maar zonder sleutel. blijft de snelheid op wifi 5ghz hetzelfde. (9-10 Megabyte)
2.4 ghz is zelfs maar 4,5 Megebyte

Edit 3: Ik blijf bezig :) er zijn maar 2 apparaten verbonden. De laptop, en de nas.

[ Voor 30% gewijzigd door N. Meijer op 16-08-2012 11:25 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-12 22:06
Wireless is gewoon niet zo snel als bedraad, ongeacht welk snelheidslabeltje er ook op plakken (dat is natuurlijk niet helemaal waar, maar meestal wel).

Je kan het beste de vaste computers gewoon met een snoer aansluiten.

If it ain't broken, tweak it!

• Brabix
  • Laatst online: 30-06 17:49
Vergeet ook niet dat wireless half duplex is.

• Mormeldier
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-11 17:00
Alle netwerken - bedraad of niet - delen hun medium met andere devices.

Als je een bedraad 1Gbps netwerk hebt zou je theoretisch 1024 / 8 = 128 MB/s moeten kunnen halen, maar in de praktijk haal je ongeveer 120 i.v.m. overhead. Als je een switch gebruikt heb je weinig tot geen "botsingen" met het verkeer van andere machines en kun je die snelheid ook echt halen.

In een wireless netwerk is ten eerste meer overhead omdat het medium minder betrouwbaar is. Ten tweede verliest je signaal kwaliteit bij elk muurtje waar het doorheen moet. Ook heb je wireless geen switch - dat is gewoon onmogelijk - dus bots je wel met het verkeer van anderen. Dat is niet alleen verkeer van je eigen wireless netwerk, maar ook dat van je buren. In de praktijk is 30-50% van de aangegeven snelheid heel netjes...

Zelf haal ik thuis ca. 40% van 130Mbit via WiFi en 120MB/s bedraad. Veel beter krijg je dat meestal niet...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Netwerksnelheden worden in Megabit per seconde (Mb/s) uitgedrukt, allicht handiger om dat aan te houden ipv MegaByte per seconde (MB/s).

WiFi-n wordt geadverteerd met snelheden van 150, 300, 450 of zelfs 600Mb/s. Helaas is dat onzinnige marketingblaat waarbij ze arbitrair 150Mb/s rekenen per antenne ( 8)7 ). Per frequentieband is maximaal 300Mb/s haalbaar, maar dat is de carrier bandwidth waar dus duplex vanaf moet (de helft) en vervolgens nog iets van 10% overhead. Per frequentieband kun je dus bij theoretisch perfecte verbinding 135Mb/s halen. Met simultaneous dualband zou je in theorie dus max 270Mb/s kunnen halen. Maar dat is theorie, praktijk is anders.

Uitgaande van een normale huissituatie kun je verwachten 60Mb/s met WiFi-n te halen in dezelfde kamer als de AP, 30-40Mb/s in andere kamers op dezelfde verdieping, 15-25Mb/s een verdieping hoger of lager, en verder weg mag je blij zijn als je überhaupt verbinding hebt.

8-10MB/s (wat jij meet) is dus 64-80Mb/s en is dus erg goed te noemen voor WiFi-throughput in dezelfde ruimte. Het probleem zit in je verwachtingen (op basis van onrealistische marketingblaat van fabrikanten), niet met een WiFi-netwerk wat technisch slecht werkt.

Overigens kan het nog erger, ik heb gisteren een powerline-setje getest dat "500 Mbps" beloofde. In de kleine lettertjes stond "real throughput speed = 95 Mbps". Beste wat ik eruit haalde, en dat was letterlijk met beide adapters naast elkaar op zelfde stekkerblok, was 50Mb/s, met real-world snelheden van 15Mb/s tot 30Mb/s onder goede omstandigheden en genoeg situaties (zoals 25m overbruggen naar keet in tuin, of 5m verderop in kamer vol electronische apparatuur) waar gewoon geen link te krijgen was. Dus hyperbool in WiFi-marketing valt nog mee...

Oslik blyat! Oslik!

• Mormeldier
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-11 17:00
Voor half-duplex hoef je het totaal niet door 2 te delen, tenzij dat bij WiFi wezenlijk anders is dan bedraad. Half-duplex geeft de maximale snelheid van beide richtingen samen (up en down) aan. Bij full-duplex kunnen beide richtingen de maximale snelheid halen.

Met half-duplex 300Mb/s zou je dus theoretisch per seconde gewoon 280Mb down + 20Mb up moeten kunnen doen.

• N. Meijer
Kwa afstand van de router,
Ik heb nog geprobeerd op de eerste verdieping. ong 15 meter, en 2 a 3 muren. heb ik nog 125-150 mbit.
Als ik beneden ben. geen muren, 300 mbit.

Op de eerste verdieping haal ik dezelfde snelheden als beneden.
Zelfs als ik er naast ga zitten. verandert de snelheid niet. blijft op 8-10Mb/s

En ik kan hier op het moment maar 2 andere wifi netwerken ontvangen.

Dus dat betekend dat als ik naar beneden loop. en een verbinding winst van 150 - 175mbit heb.
Ik er kwa Mb/s niks mee opschiet?!?! haha 8)7

Beetje weg gegooide specs dan |:(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mormeldier schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:38:
Voor half-duplex hoef je het totaal niet door 2 te delen, tenzij dat bij WiFi wezenlijk anders is dan bedraad. Half-duplex geeft de maximale snelheid van beide richtingen samen (up en down) aan. Bij full-duplex kunnen beide richtingen de maximale snelheid halen.

Met half-duplex 300Mb/s zou je dus theoretisch per seconde gewoon 280Mb down + 20Mb up moeten kunnen doen.
Het is bij WIFi wezenlijk anders dan bedraad ;)

Je moet het echt halveren, zo kom je uit op 135Mb/s per band voor n, 24Mb/s voor g en euh iets van 5Mb/s voor b.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1