Nieuwe grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy1999
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-02 23:16
Hallo,Ik wil een nieuwe grafische kaart kopen in verband met verouderde grafische kaart maar ik zit met een paar problemen. Ik heb namelijk geen idee welke ik zou moeten kopen omdat ik niet weet of het gaat bottlenecken ofzo daarom had ik graag wat feedback over welke grafische kaart ik zou moeten kopen. Hieronder staan de specificaties

Moederbord: Foxconn model eton 1.0, Socket 775 LGA
Ram: 4 gb
Processor: Intel pentium E5300 2.60GHz dualcore
psu: 300w standaard compaq psu
Huidige grafische kaart: Nvidia Geforce GT 220 sparkle uitvoering met een nieuwe Zalman VF700-AICu koeler en heatsinks

Alvast bedankt, Jordy

[ Voor 6% gewijzigd door jordy1999 op 16-08-2012 03:44 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

psu: 300w standaard compaq psu < Dat gaat waarschijnlijk probleem 1 worden voor elke fatsoenlijke gpu ben ik bang, Is die te vervangen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• jordy1999
Ja ik denk het wel maar dat is waarschijnelijk niet nodig want ik heb niet zo'n heel erg goede gpu nodig omdat een te goeie gaat bottlenecken

• Cobra8811
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-08 15:49
Waar voor zal de gpu voor gebruikt worden ?

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:56
Naja het punt is ik denk dat je met die 300 Watt voeding al met een 220 al een goede videokaart hebt hoor.

Zit er op je voeding eigenlijk wel een PCI-E 6-pins voedingskabel?

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Kun je ons vertellen waarom de GT220 niet (meer) voldoet? Welke spellen wil je kunnen draaien? Wat voor budget heb je in gedachten?

Zoals terecht opgemerkt hierboven:
De 300W Compaq voeding gaat een beetje goede videokaart niet trekken. Voedingen in merkcomputers zijn meestal zo uitgezocht dat ze voldoende zijn voor het verkochte systeem, maar schieten te kort bij een dergelijke upgrade. Je zult dus hoogstwaarschijnlijk ook ruimte moeten maken in je budget voor een nieuwe voeding.

De bottleneck voor een grafische kaart is vaak de processor. Ik zou hier vooralsnog niet al te veel aandacht aan besteden, want zo'n beetje elke recente kaart is sneller dan je GT220 en de cpu-bottleneck gaat pas een significante rol spelen wanneer je richting de high-end modellen gaat kijken.

Ergo, meer informatie is welkom om je van een passend advies te voorzien.

• jordy1999
Nou ja ik begin te merken dat de nieuwe valve spellen niet meer zo soepel beginnen te lopen en ook skyrim en WoW leiden aan mijn gpu in sommige gevallen zoals raids of battlegrounds ik gebruik mijn pc puur en alleen van gaming en ik ben van plan om rond de 100 euro uit te geven aan de gpu alleen en een 600w psu kost ook de wereld niet of 500.. Hoeveel heb ik op zijn minst nodig? oh ik was aant het denken aan een Nvidia gefore gts 450 of een ATI Radeon hd 6850 maar ik heb liever een nvida omdat die beter renderen en veel fijnere drivers hebben

• jordy1999
En volgens deze site http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine Zou het met de 450 nog net gaan

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-10-2024
ik gebruik mijn pc puur en alleen van gaming
Om eerlijk te zijn zou mijn advies zijn voor je, koop of bouw een nieuwe computer met betere specs aangezien een nieuwe videokaart alleen niet zal helpen vrees ik

Verwijderd

ik zou een q6600 cpu proberen te bemachtigen (of iets in die richting)

dan zou ik een 500w/600w voeding kopen hoefd niet een super duur merk maar beetje een goede voeding kan geen kwaad

dan zou ik gaan kijken naar een 2e hands 260gtx/280gtx of 550TI

zo kun je wel weer een tijdje gamen zonder problemen
maar al met al ben je dan wel wat meer kwijt dan 100E

ik heb even voor je gezocht(alles 2e hands)

V&A aangeboden: XFX GeForce GTX260 896MB DDR3 PCI-E (vga)

V&A aangeboden: Intel Core2Quad Q6600 (cpu)

V&A aangeboden: Corsair Builder CX500 V2 (PSU)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De CPU is ook de nieuwste niet meer (ook niet de oudste, hoor). De spellen die je noemt moet je er nog wel op kunnen spelen, maar verwacht geen wonderen. Een high-end GPU lijkt me dan ook overkill. Als je een upgrade doet zou ik een HD6670 nemen of zo. Een stuk sneller dan wat je nu hebt, maar heeft geen extra stroomaansluiting nodig en geeft ook geen enorme CPU-bottleneck. Ik vermoed dat de voeding dat ook wel aankan (maar ik geef geen garanties, als je dit nog wat zekerder wil weten zul je de voeding wat beter moeten onderzoeken).

Wat is trouwens de resolutie waarop je gamed? Een hogere resolutie vereist relatief meer van de videokaart.

Uitgaande van een niet-extreme resolutie (full-HD of lager):
Alles boven een HD6670 lijkt me wat overkill. Een HD68xx of zo zou nog kunnen maar daarboven haal je niet meer het maximale uit je videokaart. En om nou ook een CPU-upgrade (met een verouderd socket) en een PSU-upgrade te doen... dan kun je net zo goed even doorsparen voor een hele nieuwe pc. Socket 775-CPU's zijn vaak ook helemaal niet zo goedkoop, en eigenlijk ook niet meer echt up-to-date (ter vergelijking: E8xxx-CPU's zijn redelijk populair, maar slechts een matige upgrade terwijl je op een nieuwer socket voor 40,- een nieuwe CPU hebt die sneller is).

Oh, en dat NVidia beter rendered: de beeldkwaliteit ligt tegenwoordig zo dicht bij elkaar dat de verschillen alleen in zeer specifieke benchmarks te zien zijn, en beide merken hebben daarin hun positieve en negatieve kanten. In deze zou ik echter voor AMD gaan, omdat daarvan de low-end videokaarten zuiniger zijn en dat lijkt me wel belangrijk, tenzij je je PSU ook vervangt.

[ Voor 33% gewijzigd door bwerg op 16-08-2012 12:15 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
jordy1999 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 00:09:
Ja ik denk het wel maar dat is waarschijnelijk niet nodig want ik heb niet zo'n heel erg goede gpu nodig omdat een te goeie gaat bottlenecken
Die aanname zou ik niet te snel maken.

Juist bij compaq pc's worden voor de voedingen vaak afwijkende afmetingen/standaarden gebruikt. Al meerdere malen meegemaakt dat ik een voeding in een Compaq moest vervangen en dat dit uiteindelijk niet mogelijk was omdat de afmetingen niet klopte. Uiteindelijk kwam het neer op dremellen of een andere voeding zoeken.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• jordy1999
WoW 1920x1080 en De meeste fps games (grotendeels de counter - strike franchise ik houd niet zo van CoD) speel ik meestal op een ouder scherm maximaal 1024x768 maar meestal speel ik dan toch op 640x480 ofzo Maar kan een Nvidia geforce gts 450 nog? En dat de voeding niet te vervangen is lijkt me vrij raar want het is volgensmij gewoon een atx kast en betere processors voor de 775 LGA socket zijn niet te betalen want dan kan ik beter een nieuwe moederbord kopen maar dan zit ik nogsteeds tegen 200 - 250 euro in totaal aan en dat heb ik niet ik kan het mischien wel lenen van me ouders

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Je voeding zul je sowieso moeten vervangen als je een videokaart neemt in die klasse. Laat ik het zo stellen: De voeding die in je PC zit is gemaakt voor die PC. Als je er opeens een (stuk) krachtigere hardware in zet gaat die het gewoon niet uithouden. De voeding die momenteel in je systeem zit gaat niet constant 200W+ trekken. Daar is die gewoonweg niet op gebouwd.

Maargoed, een degelijk voeding + Videokaart hoeft echt geen 200-250 euro te kosten:
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 350W + pricewatch: Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE
Kost je ~160 euro. En nee: Nvidia kan niet tegen AMD op binnen deze prijsklasse.
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 12:10:
ik zou een q6600 cpu proberen te bemachtigen (of iets in die richting)

dan zou ik een 500w/600w voeding kopen hoefd niet een super duur merk maar beetje een goede voeding kan geen kwaad

dan zou ik gaan kijken naar een 2e hands 260gtx/280gtx of 550TI
De TS heeft al amper ruimte voor een GPU + voeding, let alone bovenstaande. Verder is dit geheel onnodig als je kijkt naar welke spellen de TS speelt.

Er kan altijd nog worden gekeken naar een upgrade setje (Een Phenom II quadcore bijv). Maar voor nu zou een nieuwe GPU ruim voldoende moeten zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 16-08-2012 13:10 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• jordy1999
Echt onzin ik ga echt nooit meer een factory made pc kopen

• ChojinZ
D4NG3R schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:07:

Er kan altijd nog worden gekeken naar een upgrade setje (Een Phenom II quadcore bijv). Maar voor nu zou een nieuwe GPU ruim voldoende moeten zijn.
Dan moet de TS wel eerst kijken of dat wel allemaal lukt. Als de case ook van Compaq is bestaat de kans dat de formfactor ook afwijkt waardoor je standaard (micro/mini) atx ook niet past.

@TS:

Welke kast heb je?
jordy1999 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:16:
Hehe, dat is een les die zo'n beetje elke tweaker vroeg of laat leert... ;)

[ Voor 21% gewijzigd door ChojinZ op 16-08-2012 13:18 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

jordy1999 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:16:
De bovenstaande PC is ook nooit bedoeld geweest om op te gamen :+ . Maargoed, over het algemeen kan je beter zelf een systeem opbouwen om dit soort problemen te vermijden.

Edit: Even wat anders, welke behuizing heb je? Want OEM PC's zijn veelal van ander formaat waardoor er geen ATX voeding of grotere videokaart in kan.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 16-08-2012 13:20 ]

• jordy1999
Oh ik kan hoogs waarschijnelijk nog een 450 watt voeding krijgen van een vriend is dat genoeg?

En zoals ik al heb gezegt heb ik volgensmij gwn een standaard atx kast

• jordy1999
Ik heb precies deze http://www.mt.nl/vergelij...pc-bundle-vn472aaabh.html Maar ik heb 1 gig ram toegevoegd een Nvidia geforce gt 220 en windows 7 ultimate 64bit

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

jordy1999 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 13:23:
Oh ik kan hoogs waarschijnelijk nog een 450 watt voeding krijgen van een vriend is dat genoeg?
"450 watt voeding" zegt niks. Welk merk en welk typenummer?
En zoals ik al heb gezegt heb ik volgensmij gwn een standaard atx kast
Weet je het zeker? Heb je eventueel fotos of een link naar je PC op de website van HP?
Dit lijkt een Micro-ATX behuizing te zijn, is deze full height of kunnen er alleen low-profile kaarten in?

Zou je misschien even kunnen opmeten hoeveel ruimte je hebt voor een videokaart? Zie deze foto:
http://lian-li.com/v2/tw/...c-60fnwx/pc-60fnwx-32.jpg

(Onderste lengte gaat het om, dus vanaf de uitbreidingspoort achterop, tot de HDD cages.)

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 16-08-2012 13:33 ]

• jordy1999
Die link heb ik net gegeven en die voeding heb ik nog niet veel informatie over het viel me alleen te binnen dat een vriend van me zijn voeding laatst had ge - upgrade en dat ik die eventueel kon hebben

• jordy1999
ik heb eerlijk gezegt geen idee maar in kan een foto maken van het binnenste van mijn pc als dat hulp heeft

ps: Ik denk dat ik ff niks kan posten ik krijg net een brief van ziggo dat een van onze computers is geinfecteerd met een internet worm en we hebben hier loads of pc's dus daar zijn we ff mee bezig

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Aan de andere kant .. als niemand er ooit in trapt door geen factory PC te kopen hadden wij ook nooit voor weinig geld snelle onderdelen..

uiteindelijk haal je het dus wel weer in door veel aanbiedingen te nemen op losse onderdelen etc...

Winkel prijs 3000... zelfbouw prijs 1400 >:)

[ Voor 36% gewijzigd door A87 op 16-08-2012 14:36 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• djunicron
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Meh, ik weet niet of je die machine wel moet gaan upgraden eigenlijk.

Beetje het boodschappenwagentje met 50 pk 1.0 motortje en dan met de musclecars het parkoers op willen. Je kunt er wel een 80 pk 1.6 turbo in zetten, maar het blijft een boodschappenwagentje. Of eigenlijk een kantoor pctje.

Het voorstel om een oude 775 Q6600, Q8x00 of Q9xx0 cpu te zoeken, een 500W voeding te plaatsen en een fatsoenlijke grafische kaart 2e hands te zoeken is wel een optie, maar vergeet niet dat je een kantoor georiënteerd moederbord hebt. En in de laagste klasse, want dat is wat kant-en-klaar betekend.

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar ik kan je van harte aanraden iets nieuws te bouwen, al is het van 2e hands hardware. Er zijn genoeg mensen die ondertussen langzaam hun i7's op 1336 sockets weg doen, dat lijkt mij dan een veel leukere 2e hands upgrade. Als je wat meer om je energie rekening geeft, kijk dan eens naar de huidige i5jes op 1155 of 1156 sockets.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Oh, ik noemde de HD6670 als goedkope oplossing, maar ik bedenk me nu dat de HD7750 nog een betere keuze is. Geen high-end, maar véél beter dan de GT220 en zeer energiezuinig, dus daarvoor hoef je je voeding niet te vervangen. Vereist ook geen extra stroomaansluiting.

Dat ding is verbazingwekkend krachtig voor de 55W die die (volgens de specs) verbruikt. De pc in deze review verbruikt in-game 160W, en dat is met een veel zwaardere CPU. Dat moet toch nog wel kunnen.

[ Voor 38% gewijzigd door bwerg op 16-08-2012 15:08 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• jordy1999
als ik een nieuwe processor pak pak ik zoiezo al een am3 - am3+ processor maar ik hoe geen battlefield te runnen met high op 100fps ik wil gewoon csgo op high met 50 - 60 fps kunnen spelen en dat gaat prima lukken met een nieuwe gpu en eventueel gpu. Ik ben pas 13 en ik heb niet van die ouders die hun kinderen alles geven als ik iets wil kopen/upgraden moet ik het zelf doen en ik heb op dit moment maar iets van 100 euro

• jordy1999
bwerg schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:03:
Oh, ik noemde de HD6670 als goedkope oplossing, maar ik bedenk me nu dat de HD7750 nog een betere keuze is. Geen high-end, maar véél beter dan de GT220 en zeer energiezuinig, dus daarvoor hoef je je voeding niet te vervangen. Vereist ook geen extra stroomaansluiting.

Dat ding is verbazingwekkend krachtig voor de 55W die die (volgens de specs) verbruikt.
Dat gaat m worden denk ik! dankjewel :*)

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-10-2024
Toen ik zelf nog een kant en klare computer had met een GT 220 heb ik die ge-upgrade naar een 6770. Het verschil was heel goed te merken. Het was ook geen probleem met mijn stroomvoorziening. Hij heeft me iets minder dan 100 euro gekost en hij zit nu nog steeds in mijn nieuwe zelfbouw. Ik raad jou daarom de 7770 aan, die gaat nog wel een tijdje mee en als je straks een groter budget hebt en een mischien een nieuw systeem wilt bouwen, kan je hem altijd nog gebruiken. Als hij dan in zijn eentje niet meer genoeg grafische kracht kan leveren kan je altijd nog een 2e kopen en ze samen laten draaien in crossfire.

Off topic/ In de tags staat ATI. Dat is ondertussen allang overgenomen door AMD

[ Voor 22% gewijzigd door len-art op 16-08-2012 15:30 ]

• ChojinZ
jordy1999 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:04:
als ik een nieuwe processor pak pak ik zoiezo al een am3 - am3+ processor maar ik hoe geen battlefield te runnen met high op 100fps ik wil gewoon csgo op high met 50 - 60 fps kunnen spelen en dat gaat prima lukken met een nieuwe gpu en eventueel gpu. Ik ben pas 13 en ik heb niet van die ouders die hun kinderen alles geven als ik iets wil kopen/upgraden moet ik het zelf doen en ik heb op dit moment maar iets van 100 euro
Ik snap dat je wil upgraden en wat spellen "lekkerder" wil spelen. Maar toch zou ik je geld in je zak houden.
Met 100 euro ga je er niet veel op vooruit helaas. Daarnaast zijn er teveel beperkingen aan je huidige systeem waardoor een upgrade wellicht niet mogelijk is.

Zo heb je voor een AM3 ook weer een nieuwe moederbord nodig. En wellicht nieuw geheugen + voeding.

Zit je zo alweer boven de 100 euro. En dan heb je geeneens een nieuwe videokaart...

• jordy1999
ChojinZ schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:28:
[...]

Zo heb je voor een AM3 ook weer een nieuwe moederbord nodig.
O really now?

• ChojinZ
Als je dat niet wist zou ik me toch nog even wat meer inlezen. Zulk soort zaken zijn wel belangrijk om te weten als je gaat upgraden.... ;)

• jordy1999
ooit gehoord van sarcasme?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Pardon? Ik probeer jouw te helpen en dan is dat de manier om mij te bedanken? Doe is ff niet zo bijdehand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

hahah .. 1999 ook .. ik was toen ook zo eigenwijs en dezelfde leeftijd :+ met ook zon pc

Ik zou zeggen laat die PC lekker links liggen. Upgraden ga je niet merken de PC is te bejaard oftewel.. antiek..oud verstoft.... vergaan.. versleten :+.. Elke euro die je er in stopt is weggegooid geld.

En je praat hier met mensen zoals mij die al PCtjes in elker sleutelde toen jij nog geboren moest worden 8).
Voor 100 euro koop je een compleet 2e hands systeem wat 2x zo snel is........................... if you know what I mean.
Laat die pc verstoffen en koop een keer iets nieuws

[ Voor 122% gewijzigd door A87 op 18-08-2012 03:21 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 16:45

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Moet het toch even niet eens zijn met bovenstaande posters. Upgraden kan wel degelijk zin hebben, maar dan moet je je computer in stadia aanpakken. Als je in 1x klaar wilt zijn is opnieuw beginnen de beste oplossing, maar als je je vingers vuil wilt krijgen kun je hier ook mee beginnen. Stap 1 zijn dan de voeding (ja echt. Een degelijke voeding is z'n geld waard), en videokaart.

Een leuke 400W van een degelijk merk is dan een goeie start, en kost eens 50 euro, maar die gaat dan ook even mee. Doe daar een redelijke videokaart bij (77X0 of 68X0, mocht je em goedkoop kunnen krijgen een 460 ofzo), en spaar verder voor upgrade deel 2. Die omvat dan je processor, geheugen en mammaplank. Eventueel ook je monitor en HDD nog eens aanpakken, en voila, een nieuwe computer, in stukkies. Kwak dit geheel in een mooi nieuw kastje (40 euro erbij), en klaar is Jordy.

Wat bovenstaande posters namelijk vergeten is dat niet iedereen op z'n 13e over 500 euro beschikt voor een nieuwe PC, en dat oud spul wel degelijk werkt ;) ps. 2ehands goed spul is ook prima, lees je in, en plunder V&A hier!

[ Voor 11% gewijzigd door FreezeXJ op 18-08-2012 07:01 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vragen over wat te kopen horen niet in Videokaarten en Beeldschermen, daar hebben we een apart subforum voor: Componenten Aankoopadvies

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1