Gez, Iemand die mij kan helpen met mysql backuppen

Pagina: 1
Acties:
  • 369 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
Beste mensen,

Ik heb deze vraag al eerder op het Ubuntu forum gevraagd alleen omdat tweakers actiever is hoop ik hier iemand te kunnen vinden die mij kan helpen met MySQL databases back-uppen. Het probleem is dat ik op Ubuntu werk en hij maar 10gb vrij maakt voor MySQL. Welke nu vrijwel vol zit. Alleen omdat ik zelf erg huiverig ben om met MySQL te gaan klooien (En mocht het verkeerd gaan heb ik een heel groot probleem) zoek ik iemand die mij hierbij kan helpen zodat ik niks fout doe en ook nog wat van kan leren.

Ik werk op Ubuntu 10.04 en moet een aantal GB back-uppen. Het zou fijn zijn als diegene mij kan begeleiden bij het verplaatsen van de databases naar een andere plaats. En als hij/zij wilt eventueel ook met auto back-ups. (Rsync is geïnstalleerd en volledig werkend, alleen MySQL db's files direct kopiëren kan niet)

Alvast bedankt ! :)

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 17:49
Wat je zou kunnen doen (ik draai zelf CentOS / Debian dus geen idee hoe de commando's precies zijn onder Ubuntu. Maar dat verschil moet niet zo groot zijn).

service mysqld stoppen.
mysql bestanden naar een nieuwe partitie kopieeren.
huidige partitie waar de mysql bestanden staan unmounten
nieuwe partitie op dezelfde plaats in het filesystem mounten
service mysqld starten.

Dat is het een beetje op zijn aller simpelst gezegd. Ik heb geen idee hoe de partitie indeling precies is maar als je de hele paritie waar de mysql bestanden op staan kopieert naar een nieuwe partitie, en dan de nieuwe partitie mount op de plaats van de oude (fstab aanpassen zodat het na een reboot ook blijft werken) dan kan er eigenlijk niet veel mis gaan. Zeker omdat je de bestanden kopieerd en dus op de oude partitie in takt laat.

Pas al alles werkt kun je de oude partitie wissen en opnieuw gebruiken voor iets anders.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 21:22

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Waarom niet je database exporteren ?

Als je je volledige databases wil backen gewoon mysqldump gebruiken :
code:
1
mysqldump -u [username] -p [password] [databasename] > [databasename].sql

je kan eventueel ook meerdere database namen tegelijkertijd backuppen zodat je geen losse file per DB krijgt maar 1 grote file :
code:
1
mysqldump -u [username] -p [password] [db1] [db2] [db3] [db4] > totalbackup.sql

Mijn voorkeur heeft altijd aparte files zodat je het makelijker en sneller kan dumpen en terug zetten :

code:
1
mysql -u [username] -p [password] [databasename] < [databasename].sql

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hiervoor hebben ze backups en clones uitgevonden om mee te spelen.

Tweakers heeft voor dit specifieke geval tevens http://tweakers.net/aanbod/ uitgevonden waar je dit beter kan plaatsen. Het forum is bedoelt voor eigen werk, hulp vragen als consultancy gaat via V&A. Daarom gaat deze op slot.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Dit topic is gesloten.