Harde schijf geeft meer ruimte aan dan op etiket! Help!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaerel
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-07-2024

Thaerel

|Waar Logica Stopt..|

Topicstarter
Beste Tweakers,

Vandaag een harde schijf gekregen van het systeembeheer op mn werk, omdat die niet goed genoeg meer zou zijn voor de raid opstelling op onze servers (maakte soms fouten), maar wel goed genoeg voor normale opslag.

Op het etiket staat dat het een 1,5 Tb schijf is en nu ik hem in de computer heb gezet geeft hij 4,09 Tb aan..

Hoe kan dit? Heb ik de schijf fout geïnstalleerd?

Ik hoor graag of jullie het weten of zoiets hebben meegemaakt!

Groeten,
Stefan

Verwijderd

Onderdeel geweest van array. Formateren en dan zou het goed moeten zijn.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Nee ook mbr wissen.
Indien dit nog niet goed is, laat een programma er nullen op zetten, http://www.dban.org/ als voorbeeld.

• Thaerel

Thaerel

|Waar Logica Stopt..|

Topicstarter
jan99999 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 05:49:
Nee ook mbr wissen.
Indien dit nog niet goed is, laat een programma er nullen op zetten, http://www.dban.org/ als voorbeeld.
Vanavond maar even proberen! Maar ben benieuwd of het lukt, want hij wilde me gister op momenten niet eens toegang geven tot de schijf..

Thanks allebei!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

raid opstelling op onze servers (maakte soms fouten), maar wel goed genoeg voor normale opslag
:? Een disk werkt of hij werkt niet... Als een disk in een RAID-array "fouten maakt", lijkt me dat er iets met de disk aan de hand is en dat 'ie voor normale opslag ook niet al te lang mee hoeft te gaan.

/edit: fouten zijn er in verschillende orde van grootte; sommigen zijn acceptabel maar niet wenselijk.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 16-08-2012 08:51 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:42

EnnaN

Toys in the attic

Wat ga je er mee doen? Want "maakt soms fouten" is ook niet goed genoeg voor 'gewone opslag', tenminste, niet voor mijn data.. Stuk is stuk, en als ie 'maar een beetje stuk' is, dan wordt dat vanzelf erger lijkt me.

Afrader wmb

sig

• Thaerel

Thaerel

|Waar Logica Stopt..|

Topicstarter
quote van het systeembeheer op het werk:

"nee, raidsets zijn omdat ze vaak in servers gebruikt worden heel gevoelig al voordat een shijf kapot is, zegt die kan maar beter vervangen, maar gewoon kan die dan nog jaren mee."

Nu weet ik het niet meer :9

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Vreemde zaak. Ik denk dat je het best even een tooltje van de hardeschijf fabrikant kan downloaden en daarmee een wipe / reset / low level format doen. Vaak heb je ook de optie om een volledige schijfcontrole te doen en dan weet je gelijk of de schijf inderdaad nog betrouwbaar is.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Verwijderd

Gaat denk ik gewoon om wat bad sectors, en de RAID setup waarin hij gebruikt wordt kan daar slecht tegen. Daar heb je inderdaad veel minder last van als single disk. Wel de SMART in de gaten houden: Current Pending Sector en UDMA CRC Error Count zijn je magische attributen.

Juiste antwoord hier is van Ciris. Door de schijf opnieuw te formatteren en initialiseren, schrijf je een nieuwe partitietabel naar de schijf en de juiste grootte wordt weer herkend. Omdat deze schijf de eerste disk was in de voormalige RAID-array, bevat hij de partitietabel van de grotere RAID-array in plaats van een partitietabel voor een enkele disk. De MBR is technisch gezien geen onderdeel van de partitietabel, het is de boot sector die de BIOS aanroept om van een schijf te kunnen booten.

Het beste kun je trouwens eerst de SMART veilig stellen voordat je hem formatteert, weet je ook gelijk of de schijf bad sectors had ja of nee.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2012 11:59 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:57

DDX

Beste even tooltje van fabrikant downloaden en extended diagnostics op de schijf loslaten.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:10
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:56:
Gaat denk ik gewoon om wat bad sectors, en de RAID setup waarin hij gebruikt wordt kan daar slecht tegen. Daar heb je inderdaad veel minder last van als single disk. Wel de SMART in de gaten houden: Current Pending Sector en UDMA CRC Error Count zijn je magische attributen.

Juiste antwoord hier is van Ciris. Door de schijf opnieuw te formatteren en initialiseren, schrijf je een nieuwe partitietabel naar de schijf en de juiste grootte wordt weer herkend. Omdat deze schijf de eerste disk was in de voormalige RAID-array, bevat hij de partitietabel van de grotere RAID-array in plaats van een partitietabel voor een enkele disk. De MBR is technisch gezien geen onderdeel van de partitietabel, het is de boot sector die de BIOS aanroept om van een schijf te kunnen booten.

Het beste kun je trouwens eerst de SMART veilig stellen voordat je hem formatteert, weet je ook gelijk of de schijf bad sectors had ja of nee.
Ik heb ervaring met bovenstaand. Schijf laten vallen toen ie in gebruik was (had geen kast) een jaar geleden, kreeg één SMART error. Op zich niets vreselijks, want hij draait nu nog steeds 24/7 en er zijn geen errors bij gekomen.
Succes met je nieuwe schijf! Leuke dingen. (Mijne was 1,5 TB Spinpoint van Samsung trouwens)
Pagina: 1