Een anderhalf jaar geleden was ik heel dicht betrokken bij de HW markt. Promotie op werk heeft hier echter een stokje voor gestoken, waardoor ik nu beroep wil doen op jullie 
Huidige PC:
- 60 GB Crucial M4
- 1 TB Spinpoint F1
- 2 TB External WD Green
- GA-MA790X-UD4 mobo
- Phenom II X4 940 BE
- Mugen 2 (met extra fan voor push-pull)
- CM690 (met wat extra casefans)
- CM RealPower M620
- 2x HD5770
- 4GB DDR2
Was oorspronkelijk met een HD4890 gekocht, met als doel er een tweede bij te steken (vandaar de overkill PSU), maar die dingen waren te luidruchtig voor me.
Dit alles hangt aan een 23" Dell IPS, etc. Randapparatuur ben ik tevreden over.
Gebruik:
- complexe excel scripts (als in: meer dan 20 minuten aan 100% cpu gebruik)
- games, alle genres maar vooral MMORPG (Guild Wars 2 bv)
Tekortkomingen:
- te luidruchtig, zelfs in idle
- niet genoeg (vooral grafische) rekenkracht
- te weinig RAM
Op zich is het zeker een optie om wat te knutselen aan dit systeem, maar heb besloten het integraal aan mijn vriendin te geven (mogelijk pluk ik de SSD er wel uit
) en mezelf eens te trakteren op iets nieuws.
Deze onderdelen uit de BBG ben ik zeker van:
edit: mobo: pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-D3H
Hierover twijfel ik:
GPU: ik heb slechte ervaringen met Crossfire/SLI. Te afhankelijk van drivers. Ik denk momenteel vooral aan een 670gtx. Enig voorstel betreffende welke uitvoering?
HDD: Is de 2TB Seagate uit de BBG nog steeds de beste keuze? Is het verschil in volume merkbaar tov bv een WD Green?
PSU: die uit de BBG is blijkbaar geen ideale keuze (zie discussietopic BBG september). Suggesties?
Cooling: ik ga overclocken. Een Mugen2 zit nu in mijn oud systeem, is er ondertussen geen beter alternatief op de markt? (weinig voordeel in waterkoeling als de efficiëntie even hoog ligt dan bij luchtkoeling, maar ik sta er voor open)
Huidige PC:
- 60 GB Crucial M4
- 1 TB Spinpoint F1
- 2 TB External WD Green
- GA-MA790X-UD4 mobo
- Phenom II X4 940 BE
- Mugen 2 (met extra fan voor push-pull)
- CM690 (met wat extra casefans)
- CM RealPower M620
- 2x HD5770
- 4GB DDR2
Was oorspronkelijk met een HD4890 gekocht, met als doel er een tweede bij te steken (vandaar de overkill PSU), maar die dingen waren te luidruchtig voor me.
Dit alles hangt aan een 23" Dell IPS, etc. Randapparatuur ben ik tevreden over.
Gebruik:
- complexe excel scripts (als in: meer dan 20 minuten aan 100% cpu gebruik)
- games, alle genres maar vooral MMORPG (Guild Wars 2 bv)
Tekortkomingen:
- te luidruchtig, zelfs in idle
- niet genoeg (vooral grafische) rekenkracht
- te weinig RAM
Op zich is het zeker een optie om wat te knutselen aan dit systeem, maar heb besloten het integraal aan mijn vriendin te geven (mogelijk pluk ik de SSD er wel uit
Deze onderdelen uit de BBG ben ik zeker van:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | LG GH24NS90 Zwart | € 15,62 | € 15,62 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 99,50 | € 99,50 |
| 1 | Intel Core i5 3570K Boxed | € 206,- | € 206,- |
| 1 | Samsung 830 series 128GB | € 98,95 | € 98,95 |
| 1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 44,20 | € 44,20 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 464,27 | |
edit: mobo: pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-D3H
Hierover twijfel ik:
GPU: ik heb slechte ervaringen met Crossfire/SLI. Te afhankelijk van drivers. Ik denk momenteel vooral aan een 670gtx. Enig voorstel betreffende welke uitvoering?
HDD: Is de 2TB Seagate uit de BBG nog steeds de beste keuze? Is het verschil in volume merkbaar tov bv een WD Green?
PSU: die uit de BBG is blijkbaar geen ideale keuze (zie discussietopic BBG september). Suggesties?
Cooling: ik ga overclocken. Een Mugen2 zit nu in mijn oud systeem, is er ondertussen geen beter alternatief op de markt? (weinig voordeel in waterkoeling als de efficiëntie even hoog ligt dan bij luchtkoeling, maar ik sta er voor open)