Game PC ~1200 (excl randapp)

Pagina: 1
Acties:

• vorda
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-02 15:07
Een anderhalf jaar geleden was ik heel dicht betrokken bij de HW markt. Promotie op werk heeft hier echter een stokje voor gestoken, waardoor ik nu beroep wil doen op jullie :)

Huidige PC:
- 60 GB Crucial M4
- 1 TB Spinpoint F1
- 2 TB External WD Green
- GA-MA790X-UD4 mobo
- Phenom II X4 940 BE
- Mugen 2 (met extra fan voor push-pull)
- CM690 (met wat extra casefans)
- CM RealPower M620
- 2x HD5770
- 4GB DDR2

Was oorspronkelijk met een HD4890 gekocht, met als doel er een tweede bij te steken (vandaar de overkill PSU), maar die dingen waren te luidruchtig voor me.
Dit alles hangt aan een 23" Dell IPS, etc. Randapparatuur ben ik tevreden over.

Gebruik:
- complexe excel scripts (als in: meer dan 20 minuten aan 100% cpu gebruik)
- games, alle genres maar vooral MMORPG (Guild Wars 2 bv)

Tekortkomingen:
- te luidruchtig, zelfs in idle
- niet genoeg (vooral grafische) rekenkracht
- te weinig RAM

Op zich is het zeker een optie om wat te knutselen aan dit systeem, maar heb besloten het integraal aan mijn vriendin te geven (mogelijk pluk ik de SSD er wel uit ;) ) en mezelf eens te trakteren op iets nieuws.

Deze onderdelen uit de BBG ben ik zeker van:
#ProductPrijsSubtotaal
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,62€ 15,62
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 99,50€ 99,50
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Samsung 830 series 128GB€ 98,95€ 98,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 44,20€ 44,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 464,27

edit: mobo: pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-D3H

Hierover twijfel ik:
GPU: ik heb slechte ervaringen met Crossfire/SLI. Te afhankelijk van drivers. Ik denk momenteel vooral aan een 670gtx. Enig voorstel betreffende welke uitvoering?
HDD: Is de 2TB Seagate uit de BBG nog steeds de beste keuze? Is het verschil in volume merkbaar tov bv een WD Green?
PSU: die uit de BBG is blijkbaar geen ideale keuze (zie discussietopic BBG september). Suggesties?
Cooling: ik ga overclocken. Een Mugen2 zit nu in mijn oud systeem, is er ondertussen geen beter alternatief op de markt? (weinig voordeel in waterkoeling als de efficiëntie even hoog ligt dan bij luchtkoeling, maar ik sta er voor open)

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:55

amas

Law of Nature: Chaos

Twee videokaarten is niet aan te raden, dit gaat gepaard met veel te veel gedoe (drivers, stroom, airflow etc...). Neem een flinke enkele kaart. Rond het €400 gebied kan ik je de pricewatch: Gigabyte GV-N670OC-2GD aanraden.
De keuze voor de HDD ligt eraan of je een SSD neemt. Zo ja, dan zou ik voor een zuinige 5400RPM WD green schijf gaan.
Voor een voeding kun je voor Corsair of XFX gaan.
Qua koeling is de Mugen 2 nog steeds koning. Haal die uit je oude PC en zet daar de Intel koeler in.

Nog een laatste opmerking over de keuze van de CPU. Je zegt dat je zeer complexe Excel scripts wilt uitvoeren, aangezien Excel HyperThreading ondersteunt heb je wellicht baat bij een i7 3770K.

edit: zie net dat je geen MoBo hebt. Valt deze pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-D3H in je prijscategorie?

[ Voor 8% gewijzigd door amas op 15-08-2012 21:00 ]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• vorda
Oeps, foutje in originele post. Die gigabyte moest er in.

Ik ben me bewust van de nadelen van Crossfire/SLI, heb er zelf twee jaar mee gezeten. Ik ben niet vies van wat knutselen (airflow, cabling, voeding), maar het feit dat één enkele driver update uitmaakte of mijn game aan 100% of 50% FPS draaide kon ik niet mee leven.

Ivm HDD: in mijn systeem hierboven zit inderdaad reeds een SSD. Ik zou ook de 60gb M4 uit mijn oud systeem meenemen waarschijnlijk.

[ Voor 78% gewijzigd door vorda op 15-08-2012 21:06 ]

Verwijderd

vorda schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 20:48:
GPU: ik heb slechte ervaringen met Crossfire/SLI. Te afhankelijk van drivers. Ik denk momenteel vooral aan een 670gtx. Enig voorstel betreffende welke uitvoering?
pricewatch: Asus GTX670-DC2-2GD5 is denk ik de meest stille.
HDD: Is de 2TB Seagate uit de BBG nog steeds de beste keuze? Is het verschil in volume merkbaar tov bv een WD Green?
Volume? Daar bedoel je opslag capaciteit mee? Of snelheid? Opslag nou ja dat ligt er natuurlijk maar net aan welke grootte je pakt. :p Snelheid, ja er is verschil maar als het echt merkbaar is, valt wat te betwijfelen.
PSU: die uit de BBG is blijkbaar geen ideale keuze (zie discussietopic BBG september). Suggesties?
Nog andere eisen naast stil?
Cooling: ik ga overclocken. Een Mugen2 zit nu in mijn oud systeem, is er ondertussen geen beter alternatief op de markt? (weinig voordeel in waterkoeling als de efficiëntie even hoog ligt dan bij luchtkoeling, maar ik sta er voor open)
Ik zou de Mugen 2 meenemen, is niet echt iets wat veel beter is ondertussen.

• vorda
Verkeerde woordkeuze van me: ik bedoelde geluidsdruk ipv volume.

Psu: betrouwbaar, voldoende aansluitingen (ook naar de toekomst toe. Wie weet wil ik ooit nog eens sli proberen) en inderdaad stil. Modulair is leuk meegenomen maar geen noodzaak.

Ergens wel jammer dat de Mugen 2 nog steeds aan de top staat, maar ja, hoeveel r&d kan je doen op een koelblok...

edit: http://www.techpowerup.co...0_Ti_Direct_Cu_II/33.html , lijkt me ook geen slecht idee voor GPU. Zal afhangen van budget en verkrijgbaarheid in Benelux in de nabije toekomst.

[ Voor 22% gewijzigd door vorda op 16-08-2012 20:35 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Het verschil in (geluids)volume tussen een 5400 rpm en 7200 rpm HDD hoeft niet zo groot te zijn wanneer je de harde schijven degelijk bevestigd (ophangen in of bevestigen met rubber). Ook maakt het natuurlijk uit waar de kast staat (dicht bij/ver weg) en of je de HDD's vaak laat opspinnen (geen idee hoe dat in het Nederlands heet) vanuit stilstand. Echter wanneer je een 128GB SSD neemt (genoeg voor de veelgebruikte programma's en games) kun je net zo goed een grote 5400 rpm HDD nemen.

Verder kun je inderdaad het beste die Mugen 2 meenemen, maar let wel even op dat je bevestigingsmateriaal hebt voor socket 1155/1156.

Die Asus videokaart komt uit de test van tweakers als beste uit de test, maar is wel heel slecht verkrijgbaar. Die Gigabyte die in de 2e post wordt aangeraden is ook erg stil en iets goedkoper (maar wel vanuit de fabriek iets minder overgeklokt).

Wanneer je wat zwaardere berekeningen uitvoert kan het voordeel hebben om een i7 te nemen. Een i7 3770k is zomaar 100 euro duurder. Als alternatief kun je gaan voor een pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed

Echter als je wilt gaan overklokken zou ik gewoon bij de i5 blijven. Een lichte overklok heeft meer prestatiewinst dan HT.

Als voeding misschien een pricewatch: be quiet! Efficient F1 500W voor de stilte?

• vorda
Bedankt voor al het advies!

Ik ga eens een finaal lijstje maken en dan op basis van budget beslissen tussen de 660ti of 670.
Heb heel goede dingen gelezen over de Asus koeler. Als ik het goed begrijp is deze dezelfde versie, enkel niet factory-overclocked? pricewatch: Asus GTX670-DC2-2GD5

edit: http://www.overclock.net/...-dc2-vs-asus-gtx-670-dc2t . Ok, de gewone is DC2 lijkt me voldoende dus, die is tenminste verkrijgbaar..

[ Voor 17% gewijzigd door vorda op 17-08-2012 19:15 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Qua stilte kan ik je vanuit eigen ervaring wel de Corsair Obsidian 550D pc-kast aanraden, vooral met als voordeel dat ie heel universeel inzetbaar is. Je kan namelijk panelen wegpakken wanneer je extra fans wilt installeren of als je puur voor stilte gaat houd je de panelen erop. Ook is de gehele kast van dempingsmateriaal voorzien en aluminium stoffilters die vastplakken als het ware met magneetjes.

Qua stille videokaart heb ik nu heel goede ervaringen met de Asus HD 7970 DirectCUII Top die echt heel stil is en zelfs bij volle stress onder het gamen. Ook de prestaties liggen zeker gelijk en zoniet hoger dan een GTX 670 dus in die zin ook nog wel een mogelijkheid.

Dan als je een cpu koeler wilt die heel goed koelt en zeer stil is dan kan ik je de Noctua NH-D14 absoluut aanraden en zelfs met een rpm van 800 de cpu prima koel houd zoals nu met het warme weer. Allemaal eigen bevindingen en ik bovenstaande componenten in mijn systeem heb zitten.

Wil ik nog wel aan toevoegen uit eigen ervaring dat harddisks nogal eens kunnen resoneren en mijn bevindingen nu heel goed zijn met de Western Digital RED, welke een variabel toerental heeft tot 7200 rpm en daardoor idle heel stil zijn. Plus zit er een electronisch stabiliteitssysteem in wat ook weer zorgt voor minder resonantie van de harddisk, hetgeen vaak alleen in de enterprise harddisks gebruikt werd.

[ Voor 17% gewijzigd door Roel1966 op 17-08-2012 19:25 ]

Pagina: 1