Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort een EOS 550D. Is het niet zo dat bv de sluitertijd gaat knipperen in de zoeker als deze zodanig lang is dat er bewegingsonscherpte kan optreden?

Het gebeurt iig niet. Of is dit een instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 19:45:
Sinds kort een EOS 550D. Is het niet zo dat bv de sluitertijd gaat knipperen in de zoeker als deze zodanig lang is dat er bewegingsonscherpte kan optreden?

Het gebeurt iig niet. Of is dit een instelling?
Volgensmij gebeurt dit niet en kun je dit ook niet instellen, nog nooit gezien in ieder geval. Het is ook niet goed te bepalen eigenlijk, 1/60s met een 35mm lens voor een portret is prima te doen maar voor een formule 1 auto veel te lang tenzij je bij een snel onderwerp als een springend persoon ofzo gaat flitsen, dan kan het weer wel dus ... het is lastig te bepalen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Ventieldopje op 15-08-2012 19:50 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:19
Die waarschuwing voor te lage sluitertijd heb ik wel gezien op compact camera's, maar nog niet op DSLR's. Op zich geen vreemde feature want de DIGIC cpu kan het wel vaststellen.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:12
M'n Sony waarschuwt daar wel voor dmv een icoontje dat gaat knipperen als de sluitertijd volgens de camera te lang wordt. Het houdt ook rekening met de brandpuntsafstand, alleen niet met stabilisatie. En als de flitser aan staat dan is het uiteraard ook geen probleem volgens de camera.
Maar blijkbaar heeft Canon dat niet, het kan handig zijn maar je leert wel vrij snel wat nog wel lukt en wat mis gaat bij bepaalde sluitertijden, daar heb ik nu geen icoontje meer voor nodig :)

[ Voor 5% gewijzigd door PowerUp op 15-08-2012 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Misschien dat het op de auto (of scene voorkeur) stand gebeurt? Ik heb werkelijk geen idee :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:03
Meende dat het zo was, maar zie dat het alleen gebeurd als je < 1/8000e komt en > 30s komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik gebruik deze camera ook vaak maar heb het nog nooit gezien, of nodig gehad.

Een simpele vuistregel is dat je de fractie van de sluitertijd niet minder wil hebben dan het aantal milimeter van je focale lengte. Als je de standaardlens van 18-55 mm gebruikt kan je dus op groothoekstand nog net op 1/20 schieten (waarbij je wel extra je best moet doen om de camera stil te houden), en in telestand op 1/60. Als je beeldstabilisatie aan hebt staan kun je beide door de helft doen tot 1/10 en 1/30.

Als je dat weet heb je dus helemaal geen waarschuwing nodig. Goed oefenen met het stilhouden van de camera, vooral bij het indrukken kan je een heleboel onscherpe foto's schelen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
vandijk schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 19:54:
Die waarschuwing voor te lage sluitertijd heb ik wel gezien op compact camera's, maar nog niet op DSLR's. Op zich geen vreemde feature want de DIGIC cpu kan het wel vaststellen.
Jup, zelfs mijn stokoude PowerShot A540 (DIGIC II) geeft een waarschuwing als je foto dreigt te mislukken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
jip_86 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:39:
Meende dat het zo was, maar zie dat het alleen gebeurd als je < 1/8000e komt en > 30s komt.
Wat wil zeggen dat je foto onder of overbelicht gaat worden. Daar is dat knipperen volgens mij voor. Dat je op een bepaalde instelling geen goed belichte foto kan maken, en dus je ISO, sluitertijd en/of diafragma moet aanpassen.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Verwijderd

PowerUp schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 20:21:
M'n Sony waarschuwt daar wel voor dmv een icoontje dat gaat knipperen als de sluitertijd volgens de camera te lang wordt. Het houdt ook rekening met de brandpuntsafstand, alleen niet met stabilisatie. En als de flitser aan staat dan is het uiteraard ook geen probleem volgens de camera.
Maar blijkbaar heeft Canon dat niet, het kan handig zijn maar je leert wel vrij snel wat nog wel lukt en wat mis gaat bij bepaalde sluitertijden, daar heb ik nu geen icoontje meer voor nodig :)
Wat mij betreft ook helemaal geen handige functie, want ik geloof nooit dat de camera rekening houd met hoe goed ik geoefend heb met het stilhouden van mijn camera.

Ik gebruik ook de vuistregel van Johnny. Alleen weet ik dat ik zelf vrij goed geoefend heb, dus ik kan op een crop camera gerust nog een stop langer stilhouden. Trouwens het is ook wel handig om te weten hoe goed je stabilisatie is. Johnny geeft aan dat je met stabilisatie een stop extra stil kan houden, maar met de canon en nikon stabilisatie zou je zelfs drie of vier stops moeten halen.

Om dat even in perspectief te plaatsen: De maximale sluitertijden voor een Canon 550 met 18-55 volledig ingezoomd worden dan ongeveer:
zonder stabilisatie: 1/60
Met stabilisatie: 1/60 * 2 (eerste stop) * 2 (nog een stop) * 2 (derde stop) = 8/60 = 4/30 = 2/15 = 1/8
Met een vaste hand (veel oefenen) nog een stop extra: 1/4

Als de camera dan nog geen icoontje laat zien... 8)7 8)7 Maar daarmee haal ik nog best een ratio van 75% of beter.

Echter iemand die nooit heeft geoefend met stilhouden van zijn camera, die haalt (zonder IS) wellicht nog niet eens de 1/60. Die moet wellicht op 1/120 gaan zitten om een ratio van beter dan 60% te halen.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:20

DataGhost

iPL dev

Sjekster schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:29:
< 1/8000e komt en > 30s

Wat wil zeggen dat je foto onder of overbelicht gaat worden.
Over- of onderbelicht* :)
Dat knipperen geeft aan dat de camera fysiek niet korter of langer kan belichten maar dat voor het ingestelde diafragma en belichtingswens wel nodig is. Langer is niet helemaal waar maar zonder bulb-stand of computer gaat 'ie niet langer dan 30sec. Verder is het inderdaad op een DSLR helemaal niet zo wenselijk als op een compactcamera, de doelgroep is in principe ook anders. Er zijn zat situaties waarin een lange sluitertijd juist gewenst is en ook geen enkel probleem gaat veroorzaken, dan is het alleen maar irritant als het gaat knipperen. Gewoon zelf nadenken. Haal 'm anders eens van het groene venstertje af :+

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:07

Polariteit

Fietsende fotografeur

Lijkt mij een redelijke nutteloze feature in je camera. Tenzij dat je camera het onderwerp en omstandigheden kan herkennen, en weet dat een olifant minder snel beweegt dan een kolibrie of het verschil weet tussen een rietkraag bij windstilte of bij een noordwesterstorm ;)

Maar ik heb ergens het vermoeden dat geen enkele camera dat kan :+

[ Voor 14% gewijzigd door Polariteit op 16-08-2012 09:14 ]

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik zou de functie er best op willen, niet voor mezelf maar omdat ik dan de camera sneller kan uitlenen aan mn moeder/zusje etc.

Ik kan hun wel vertellen dat ze op ongeveer 1/100 moeten zitten, maar als ze dan druk foto's aan het maken zijn, vergeten ze het toch weer. Als er dan een knipperding in hun oog prikt, dan denken ze er weer eventjes aan en voila: mooie foto's!

Ctrl+k

Verwijderd

Topicstarter
marceltuit schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 09:13:
Lijkt mij een redelijke nutteloze feature in je camera. Tenzij dat je camera het onderwerp en omstandigheden kan herkennen, en weet dat een olifant minder snel beweegt dan een kolibrie of het verschil weet tussen een rietkraag bij windstilte of bij een noordwesterstorm ;)

Maar ik heb ergens het vermoeden dat geen enkele camera dat kan :+
Bewegingsonscherpte ontstaat door het niet kunnen stilhouden van je hand en staat los van het onderwerp dat je fotografeert.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
Sibylle schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:50:
Ik zou de functie er best op willen, niet voor mezelf maar omdat ik dan de camera sneller kan uitlenen aan mn moeder/zusje etc.

Ik kan hun wel vertellen dat ze op ongeveer 1/100 moeten zitten, maar als ze dan druk foto's aan het maken zijn, vergeten ze het toch weer. Als er dan een knipperding in hun oog prikt, dan denken ze er weer eventjes aan en voila: mooie foto's!
DSLR's zijn niet bedoeld voor mensen die daar geen rekening mee kunnen houden :P En als je je camera toch aan hun wilt geven, zet 'm dan gewoon op Auto?

The devil is in the details.

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:07

Polariteit

Fietsende fotografeur

Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 12:20:
[...]

Bewegingsonscherpte ontstaat door het niet kunnen stilhouden van je hand en staat los van het onderwerp dat je fotografeert.
ehm, als je camera muurvast op statief staat en een foto maakt met een te lange sluitertijd van een olifant; dan heet dat ook bewegingsonscherpte hoor 8)7

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Iemand die een DSLR koopt/gebruikt weet zelf wel zo'n beetje wanneer er bewegingsonscherpte op kan treden. Als je op manual foto's schiet (en je koopt een DSLR nou eenmaal niet om volautomatisch foto's te schieten) dan weet je ook welke instellingen je moet gebruiken om een scherp plaatje uit je camera te halen.

Iemand die een kleine consumentencamera koopt (systeemcamera toch?) wil op een knopje kunnen drukken en aan het handje gehouden worden, wat dus óók inhoudt dat ze willen weten wanneer hun foto dreigt te mislukken. Andere doelgroep, andere hulpmiddelen ;)

Ontopic: ik heb zelf de 550D en heb deze functie nog nooit gezien. Moet ook zeggen dat ik het niet mis :+

[ Voor 8% gewijzigd door SomerenV op 16-08-2012 13:29 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Ventieldopje
Sibylle schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:50:

Hoezo dat dan, dan schiet je toch gewoon op Tv modus of op full auto? :>

www.maartendeboer.net

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Precies, ik zeg ook gewoon altijd "even het knopje op groen draaien voor je afdrukt"!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx voor alle reactie's.

Als eerste: ik heb redelijk basiskennis van fotografie en weet wanneer bewegingsonscherpte kan optreden.
De regel is 1/brandpuntsafstand is langste sluitertijd. Hierbij moet je ook rekening houden met de cropfactor zover ik weet. Dus bij een 100mm lens op een EOS 550D moet je niet schieten met een langste slutertijd van 1/100 maar 1/160 of sneller.

Juist omdat de berekening zo simpel is leek het me wel van toegevoegde functionaliteit in makkelijk in te bouwen in de firmware.

Daarnaast wilde ik graag proberen (mits de funtie dus was ingebouwd) of de camera dan ook rekening hield met IS lenzen.

Zelf heb ik de sigma 18-125 met beeldstabilisatie. Ik gebruik dan de 1/sluitertijd regel.

Dit is dus bij max. inzoom 1/125, als je daar nog eens de cropfactor bij meetelt is dit 1/200 sec. daarna kan ik de sluitertijd nog zo''n drie stoppen langer zetten. Dit i.v.m. de 3 a 4 stops die de fabrikant claimt te kunnen corrigeren. Ik hou dan de 3 stops aan voor de zekerheid. Moet zeggen dat het goed werkt.

Thnx allemaal voor het meedenken. Het zit er dus iig niet op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:09:
Ok thnx voor alle reactie's.

Als eerste: ik heb redelijk basiskennis van fotografie en weet wanneer bewegingsonscherpte kan optreden.
De regel is 1/brandpuntsafstand is langste sluitertijd. Hierbij moet je ook rekening houden met de cropfactor zover ik weet. Dus bij een 100mm lens op een EOS 550D moet je niet schieten met een langste slutertijd van 1/100 maar 1/160 of sneller.

Juist omdat de berekening zo simpel is leek het me wel van toegevoegde functionaliteit in makkelijk in te bouwen in de firmware.

Daarnaast wilde ik graag proberen (mits de funtie dus was ingebouwd) of de camera dan ook rekening hield met IS lenzen.

Zelf heb ik de sigma 18-125 met beeldstabilisatie. Ik gebruik dan de 1/sluitertijd regel.

Dit is dus bij max. inzoom 1/125, als je daar nog eens de cropfactor bij meetelt is dit 1/200 sec. daarna kan ik de sluitertijd nog zo''n drie stoppen langer zetten. Dit i.v.m. de 3 a 4 stops die de fabrikant claimt te kunnen corrigeren. Ik hou dan de 3 stops aan voor de zekerheid. Moet zeggen dat het goed werkt.

Thnx allemaal voor het meedenken. Het zit er dus iig niet op!
Het probleem is dus dat de berekening helemaal niet zo simpel is als jij zegt. Ik zal het nog een keer duidelijker uitleggen, misschien was mijn reactie te kort ;)

Ga uit van: 5DII + 35mm (geen cropfactor dus)

Portret van model in compleet donkere kamer (of pikkedonker buiten)
Je kunt hier gaan voor long-exposure en dus een sluitertijd nemen van 30 seconden of langer maar dan heb je sowieso beweging. We zitten immers lang onder de 1/35 seconden.

Maar klopt dat wel? Nee ... je kunt ook long exposure doen icm. flitsen, dit geeft waarschijnlijk een wazige bewogen achtergrond maar het model (je hoofdonderwerp) is scherp omdat de flits maar 1/200s (of korter) duurde!

Dan gaat je berekening van 1/(brandpunt * crop) al niet meer op :)

Formule 1
Volgens je berekening zou ik haarscherpe foto's moeten kunnen schieten van formule 1 auto's die met 300 km/h voorbij scheuren op 1/35s of laten we iets couranter zijn 1/60s. Dit gaat dus niet lukken, even afgezien van technieken als mee pannen etc.

Hedendaagse onderwerpen
Bij dit soort onderwerpen heb je de meeste kans van slagen met je berekening maar is geen garantie voor succes ;)

Trial and error is gewoon een goeie manier om het te leren en veel sneller dan elke situatie wiskundig uit te rekenen want elke situatie is weer anders. Bij situaties met weinig beweging en licht kan IS een uitkomst bieden, situaties met beweging en weinig licht bied IS vaak geen uitkomst want het stabiliseren van je camera is één ding ... je onderwerp blijft bewegen en dat is met een lage sluitertijd funest ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ventieldopje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:12:
[...]

Formule 1
Volgens je berekening zou ik haarscherpe foto's moeten kunnen schieten van formule 1 auto's die met 300 km/h voorbij scheuren op 1/35s of laten we iets couranter zijn 1/60s. Dit gaat dus niet lukken, even afgezien van technieken als mee pannen etc.
Ok, misschien ben ik ook niet heel duidelijk, maar ik doel alleen op bewegingsonscherpte door bewegingen van de hand, niet door bewegingen van het onderwerp en zonder gebruik van een flits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:01:
[...]

Ok, misschien ben ik ook niet heel duidelijk, maar ik doel alleen op bewegingsonscherpte door bewegingen van de hand, niet door bewegingen van het onderwerp en zonder gebruik van een flits.
In dat geval zal 1/(brandpunt * crop) + een beetje volstaan ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 13:01:
De basisregel van ventieldopje helpt je goed op weg, maar zoals ik al eerder aangaf: De vraag is hoe goed jij bent.

Ik haal regelmatig sluitertijden van 2/brandpuntsafstand en zelfs 3/brandpuntsafstand op FX. Echter als je mij op een zeilboot zet en het waait flink, dan haal ik wellicht niet beter dan 1/4*brandpuntsafstand.

De regel van ventieldopje (en trouwens ongeveer iedere andere persoon die reageerde in dit topic) is dus niet meer dan een basisregel, die je afhankelijk van vele verschillende omstandigheden (en eigen vaardigheden) aan moet/kunt/wilt passen.
Pagina: 1