Toon posts:

netwerk wijzigen wat denken jullie hier van

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de opdracht gekregen om het netwerk bij een klein bedrijf te gaan aanpassen
momenteel is het zo

internet -> firewall -> switch -> pc/servers

er zijn 2 internet aansluitingen aanwezig (adsl) waarvan 1 niet word gebruikt.

nu is het volgende
er zijn 2 servers waarvan 1 niet meer gebruikt word
als dhcp server word momenteel gebruik gemaakt van het modem wat het eigenlijk niet goed aankan.

nu moet het als volgt uit komen te zien
server 1 hoeft niet via het internet bereikbaar te zijn dit is dus geen probleem.
op server 2 moet de software komen te draaien (is maar 1 programma) die wel via internet benaderbaar moet zijn maar ook via het interne netwerk

hiervoor had ik het volgende in gedachte wat vinden jullie hier van Afbeeldingslocatie: http://xeon336.nl/wp/wp-content/uploads/2012/08/nieuwe-config.jpg

hier zijn zwart de modems geel de kabel rood de hw firewall blouw switchen bruin de werkstations grijs server 1 groen server 2

op server 2 (groen) komt dan de software te staan die via internet bereikbaar moet zijn

hier moet dus op komen een software firewall
een vpn server
het software pakket
en ik wou hier de dhcp server op laten lopen

er is geen budget om nieuwe apparatuur/software aan te schaffen

voor dhcp wil ik gewoon de taak die standaard in Windows server zit gebruiken
voor de vpn server dacht ik aan openvpn
alleen wat kan ik het beste voor de firewall nemen en heeft iemand misschien nog tips.

• Dennish1981
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12 16:19
Persoonlijk zou ik beide servers achter de firewall laten staan, en de server die wel beschikbaar moet zijn via een portforwarding rule doorsluizen.
Op deze manier hoef je geen extra software firewall te installeren.
Als de server inter ook makkelijk beschikbaar wil maken kun je dit oplossen middels een dns entry op je domain controller.

Je spreekt ook over een vpn oplossing ook dit is een optie die je standaard in windows server kunt vinden.