Welke NAS'en voor sync/backup tussen 2 locaties?

Pagina: 1
Acties:

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:14

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik wil bij m'n pa en bij mezelf een NAS gaan neerzetten voor opslag- en backupdoeleinden. Ik wil het volgende doen:
- Op beide plekken een NAS
- Voor elke computer enkele directories zoals Mijn Documenten automatisch synchroniseren met de lokale NAS
- Deel van de beschikbare ruimte lokaal op de computers mappen als netwerkschijf
- Dit geheel van opslag op de NAS over internet syncen (of op z'n minst backuppen) naar de andere NAS

Ik heb het uitgetekend:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/doxbmx.png

Ik weet dat Qnap en Synology het een en ander ondersteunen met backuppen naar een andere NAS via internet. Ik heb ook gekeken in de live-demo van Synology DSM, maar hier zijn de backup functies uitgeschakeld omdat het een demo is. Ik kom er niet uit of het mogelijk is wat ik wil. Wie kan mij vertellen met welke producten dit mogelijk is? Qua voorkeur heeft Synology, na enig onderzoek, een streepje voor bij mij qua functionaliteit en performance.

[ Voor 30% gewijzigd door JT op 15-08-2012 17:28 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Volgens mij kan iedere Synology dat out of the box.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik postte al voordat mijn post af was :P Ik weet dat Synology het een en ander kan, maar kan ik het allemaal zo configgen dat de opstelling die ik wil ingericht kan worden?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op een nas van een deftig merk kan dit inderdaad zo ingesteld worden.
Qnap, Synology en Netgear zijn de meest bekende denk ik :)
Persoonlijk heb ik een voorkeur voor Qnap (waar ik al erg lang mee werk en goede ervaringen mee heb), maar je kan zeker ook niet misgaan met de andere 2 merken ;)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Qnap heeft ook realtime syncmogelijkheden?

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Blegh, ik kom er niet uit. Cloudnogwat van Synology is niet wat ik zoek; deze maakt een map aan net als Dropbox maar dat wil ik júist niet. Ik wil bestaande directories syncen, zoals Mijn Documenten en Mijn Afbeeldingen en nog meer. Qnap kan ik niks over vinden hoe dat werkt, ook het installeren van de client heeft geen zin want je moet eerst verbinding maken. De oplossing van Netgear heeft betrekking op backup tussen NAS en externe dienst zoals Amazon S3. Wie kan mij vertellen bij welk merk ik terecht kan?

Ecodan warmtepomp

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-01 19:22
Synology met tijdlijn: Time Backup
Synology zonder tijdlijn: Shared Folder Sync

Qnap direct: realtime remote replication
Qnap op tijdschema: block-level remote replication

Netgear rsync

Pick your poison.

PC kant:
Leer hoe robocopy werkt (c:\windows\system32\robocopy.exe)
download Microsoft SyncToy

[ Voor 12% gewijzigd door hans_lenze op 22-08-2012 13:36 . Reden: Client spul toegevoegd ]

while (! ( succeed = try ()));

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Bedankt!

De Synology, Qnap en Netgear dingen zijn zo te zien allemaal server-server, daar heb ik inderdaad de nodige mogelijkheden van gezien :) Robocopy is one-way backup. Het gaat mij erom dat directories van mijn laptop automatisch realtime gesynced worden met dezelfde mappen op de NAS, 2-way.

SyncToy is leuk, maar helaas niet realtime en moet handmatig gedaan worden.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

ja kan ook een server-progje draaien op je laptop..
Ik draai op mijn workstation QtdSync. Werkt met Rsync protocol. Zal automatisch om de zoveel tijd mijn dataschijf (met muziek, foto's ea) bijwerken op m'n Qnap nas..
Werkt simpel, doeltreffend én gratis :)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ja maar is dat dan oneway/backup of 2way/sync? Dus als ik iets op de NAS zet in een gesyncte map dat dat dan ook op mijn laptop verschijnt?

Ecodan warmtepomp

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 12:33
Schopje voor een oud topic maar ik ben ook op zoek naar een soortgelijke oplossing en kom er niet uit.

Ben me er van bewust dat Qnap & Synology het een ander out of the box kunnen maar ik kan niet duidelijk vinden of de instapmodellen dat ook doen en welke modellen afdoende zijn.

Mijn situatie is nog iets anders aangezien ik wil backuppen & synchen tussen Nederland en Engeland.

A) Mijn thuisnetwerk in Londen aangesloten via Virgin 150mbit, alle PC's moeten de NAS share kunnen gebruiken (ook vanaf PS3 voor media center etc)

B) Het netwerk bij mijn ouders in NL aangesloten via Ziggo Alles-in-1+ 60 mbit, alle PC's moeten de NAS share kunnen gebruiken.

De NAS share is 1 grote folder (met veel subfolders) die vanaf beide locaties te gebruiken moet zijn en zo vaak mogelijk (liefst real-time) gesynchroniseerd moet worden tussen de 2 locaties.

Daarna nog een extra request - in het geval van CRC errors of HDD failures, misschien is het beter om op beide locaties extra redundancy te hebben dmv RAID.. geen idee welke RAID modus daarvoor het beste is, ik heb in het verleden een RAID-mirror gehad maar kreeg toen met Seagate schijf CRC errors en toen is mijn hele array naar de klote gegaan dat wil ik dus voorkomen.

Daarnaast moet de NAS ook een schijf van 3TB of 4TB aan kunnen..

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Instapmodellen van Synology doen dit prima zolang je ze gebruikt voor de normale NAS netwerktaken. Meer performance heb je nodig als je bijv als downloadstation voor binaries gaat gebruiken of diverse leuke Apps als Photostation.

Dus een DS213j aan beide kanten volstaat; Evt locale redundancy Raid1 of SHR (zorgt alleen voor snelle hersteltijd als een schijf faalt). Je zou de data op het andere NAS als backup kunnen zien, Echter, als je op 1 van de locaties per ongeluk data weggooit en hij synchroniseert dan ben je je dat op beide plaatsen kwijt natuurlijk.

Wil je meer gaan doen met het NAS dan kun je kiezen om op 1 of beide locaties een zwaardere versie neer te zetten.

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-01 23:48
Ik draai met 2 Synology's.

Op mijn thuislocatie Sync ik mijn laptops met CloudStation.
Deze maakt een folder aan genaamd CloudStation op je laptop.
Vervolgens heb ik de locaties van de folders die ik wil syncen aangepast, zodat deze onder ..\CloudStation\ vallen.
Alle folders onder ..\CloudStation worden direct en realtime gesynced met mijn Synology.
's Nachts maak ik een lokale backup naar een externe USB disk die gekoppeld zit aan mijn Synology.
Daarna wordt er een network backup job gestart die dezelfde "backup bronfolders" via het internet naar mijn andere Synology die bij mijn zusje staat backupped.

Verder heb ik thuis verschillende folders op de Synology als Shared Folder ingesteld, zodat iedereen erbij kan.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Pagina: 1