[Win7] Reboot and Select proper Boot device

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicalMagic
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-04 22:28
Een paar maanden geleden heb ik een anderhalf jaar oude 500GB externe harde schijf (3,5" 7200rpm) uit elkaar geschroefd om hem vervolgens in mijn computer te plaatsen (ik had op dat moment namelijk aleen een 320GB HDD in mijn computer, en dit begon toch behoorlijk krap te worden).

Vervolgens heb ik op deze nieuwe HDD Windows 7 geïnstalleerd (op de oude stond ook Windows 7). Toen ik mijn oude HDD uit mijn computer haalde, lukte het niet meer om mijn computer op te starten, want mijn PC gaf tijdens het opstarten de volgende melding:

Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key_

De enige manier om mijn computer op te starten was dus om mijn oude HDD in mijn computer te laten zitten, en tijdens het opstarten te kiezen voor de Windows 7 versie op de nieuwe HDD. Nu had ik dus een soort van dualboot waarbij ik 1 harde schijf eigenlijk alleen maar in mijn computer had zitten om mijn computer op te kunnen starten.

Gisteren dacht ik ineens, laat ik de Windows 8 Consumer Preview eens installeren op mijn oude HDD, en dat heb ik dan ook gedaan. Na het installeren werkte Windows 8 gewoon, dus ik heb er nog even mee gespeeld (kon veel drivers nog niet downloaden van mijn videokaart enz, dus het werkte allemaal niet zo heel goed), en daarna mijn PC afgesloten. Toen ik vanochtend mijn PC weer wilde opstarten, kreeg ik ook bij mijn oude HDD ineens de melding "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key".

Ik krijg nu dus met geen mogelijkheid Windows meer opgestart. Ik heb al geprobeerd mijn PC op te starten met een Windows 7 DVD, maar ik kan daarmee alleen maar naar de setup van Windows.

Aangezien ik alleen maar naar de setup van Windows kon komen bedacht ik me dat het misschien zou helpen als ik Windows 7 opnieuw zou installeren op mijn oude HDD, in de hoop dat deze HDD dan weer zoals vanouds zou fungeren als 'opstart HDD' en ik vervolgens alsnog toegang zou hebben tot Windows op mijn nieuwe HDD.

Tijdens de setup heb ik gewoon mijn oude HDD geformatteerd, en vervolgens klikte ik op 'volgende'. Maar nu krijg ik de melding: "Er kan geen nieuwe systeempartitie worden gemaakt en geen bestaande systeempartitie worden gevonden. Zie de logboekbestanden van Setup voor meer informatie."

Ik heb vervolgens de partitie verwijderd en een nieuwe partitie aangemaakt, maar dit geeft hetzelfde resultaat.

Nu zit ik dus volledig vast. Ik kan mijn nieuwe HDD wel gaan formatteren om Windows opnieuw te installeren, maar dan krijg ik natuurlijk dezelfde fout weer.

Ik ben verder ook niet zo bekend met recovery vanuit dos ofzo, dus misschien zit hier nog een oplossing? Ik zou alleen niet weten hoe.

Weet iemand wat ik nu zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Grote schijf in z'n eentje zetten, starten van installatie DVD, dan heb je onderaan, voordat je op "Installeer Nu" klikt, de optie voor herstel. Hiermee je opstartherstel doorlopen en gaan. Eventueel met Google erbij zodat je weet wat je moet doen in geval de automatische herstel niet werkt en je alles handmatig moet doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicalMagic
Ik heb nu alleen nog mijn nieuwe HDD van 500GB (de goede) aangesloten, maar als ik m'n computer via mijn Windows DVD opstart kom ik meteen in het installatiemenu (het menu waar je moet kiezen op welke schijf je Windows wilt installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je een "originele" dvd?
Hier een plaatje van Vista wat er bedoeld wordt, zit bij de setup van Win7 op dezelfde plek.

Afbeeldingslocatie: http://www.computerfeeling.nl/Plaatjes/reparatie1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicalMagic
Ik ben inmiddels al iets verder. Inderdaad een andere windows DVD gebruikt. Als ik nu opstartherstel doe, en daarna op voltooien klik start mijn computer zich opnieuw op, het probleem is dat mijn computer zich dan weer opstart naar de Windows DVD en ik weer vastzit op het begin van de Windows DVD. Ik kan wel weer naar Uw computer herstellen gaan, maar ik heb het net al hersteld. Als ik de computer dan nog een keer opstart en ik laat de DVD eruit, krijg ik weer dezelfde melding:

Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key_

Ik heb nog een keer geprobeerd het opstartherstel uit te voeren en wanneer ik op voltooien klik de DVD eruit te halen, maar dan wil hij automatisch weer naar mijn HDD booten en geeft hij de fout weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus heb je mijn post niet gelezen. Als de automatische faalt, moet je het handmatig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicalMagic
Ik ging er vanuit dat hij niet was gefaald want er staat gewoon dat het is gelukt, dus dat dat het probleem niet was. Heb je misschien een suggestie van een pagina waar ik kan vinden hoe ik het handmatig doe? Ik heb even op google zitten zoeken, maar ik kan eerlijk gezegd niks nuttigs vinden.

Ik heb deze trouwens even geprobeerd, maar dat werkt ook niet:
How to Manually Repair Windows 7 Boot Loader Problems

Het probleem is namelijk dat ik bij de System Recovery Options geen besturingssysteem zie staan.. Ik weet ook niet hoe ik naar load drivers ofzo moet gaan zoeken? Dus zit ik dan niet eigenlijk meer de boot van 'niets' te recoveren?

[ Voor 47% gewijzigd door PhysicalMagic op 15-08-2012 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicalMagic
Stel dat ik Windows op mijn 500GB HDD opnieuw installeer via de installatie CD, komt het dan automatisch weer goed met de bootloader? Of zit ik dan nog steeds met hetzelfde probleem? Ik heb namelijk bijna al mijn bestanden gebackupt, en de rest staat op mijn opslag HDD.. Dus in principe zou ik ook een nieuwe installatie uit kunnen voeren (was toch van plan binnenkort weer eens een cleane installatie te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je de partitie weg mietert en een nieuwe maakt, zal de installer zelf een /Boot maken van ongeveer 100 MB en is je probleem weg.

Hier vind je wat meer mogelijkheden om je BCD te herstellen. Dit zal je moeten doen, want je hebt geen C:\Boot of aparte partitie die 't bevat.

En de lokale mods zijn aan het genieten van vakantie of het mooie weer, ik schop deze even naar WOS voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicalMagic
Ik heb zojuist gemerkt dat bij mij idd de map /boot gewoonweg niet bestaat, dus elke keer als ik dingen wil kopieeren of iets met de map c:/boot wil doen, krijg ik de melding: kan het opgegeven systeempad niet vinden.

Hoe komt het dan dat ik dit probleem altijd al heb gehad? Ik heb de vorige keer wel de originele Windows 7 DVD gebruikt toen ik die 2e versie van Windows 7 op die andere harde schijf had gezet. Had ik dus eigenlijk mn andere HDD moeten ontkoppelen toen ik dit deed? Ik ben bang dat als ik nu dus formatteer en ik Windows opnieuw installeer, ik weer precies hetzelfde probleem krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is precies gekomen zoals je zegt. Je boot informatie, dus MBR en boot bestanden, staan/stonden op de oude schijf. Dit had je kunnen voorkomen als je de schijven in een andere volgorde had aangesloten, of de 320 los.

Aangezien je de 320 tijdelijk weer in je PC had gehangen ivm de boot problemen, zal je die weer gewoon eruit moeten halen en dan kan je zonder problemen Windows opnieuw installeren.

In de link die ik je gaf zeggen ze ook dat je de BCD opnieuw laat opbouwen. Aangezien je de melding krijgt "kan het opgegeven systeempad niet vinden", maak je simpelweg die map aan (C:\boot) en voer je de commando's uit die 'm vullen.

• PhysicalMagic
Ik heb inderdaad dit stukje uitgevoerd. (C:\boot\BCD bestond natuurlijk niet dus ik kon meteen nadat ik op c:\ mkdir boot had gedaan de 3e line uitvoeren)

Dat ging goed tot op het punt waar ik "bcdedit.exe /import c:\boot\bcd.temp" invoer, dan krijg ik de melding:
Kan het archief niet impoteren.
Kan het gevraagde systeemapparaat niet vinden.

attrib -h -s C:\boot\BCD

del C:\boot\BCD
bcdedit /createstore c:\boot\bcd.temp
bcdedit.exe /store c:\boot\bcd.temp /create {bootmgr} /d "Windows Boot Manager"
bcdedit.exe /import c:\boot\bcd.temp
bcdedit.exe /set {bootmgr} device partition=C:
bcdedit.exe /timeout 10
attrib -h -s C:\boot\bcd.temp
del c:\boot\bcd.temp

Ik weet niet wat dit inhoudt, maar de enige HDD die ik nog verbonden heb is de 500GB HDD met Windows erop, en ik kom gewoon op c:\ dus dat is wel de goede letter voor m'n boot drive.

Ook als ik de bootrec.exe /rebuildbcd uitvoer, staat er
totaal aantal gevonden windows installaties: 1
[1] C:\Windows
Wilt u deze installatie aan de opstartlijst toevoegen? Ja(J)/Nee(N)/Allemaal(A):
Dus dan doe ik: J
en dan staat er:
Kan element niet vinden.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, dan zit er maar 1 ding op: herinstalleren. Je bent nu al redelijk wat tijd kwijt in het proberen te herstellen van je systeem. In deze tijd had je 't waarschijnlijk al 3x opnieuw kunnen opzetten, maar goed, daar leer je weer niets van ;). Nu heb je iig wat geprobeerd, wat geleerd, en het werkt niet. Dan maar de grove methode.

Als de bestanden nog op de oude schijf staan, kan je die wel overnemen via de herstel console of anders een Linux live CD en opnieuw proberen.

• PhysicalMagic
Daar zat ik ook net aan te denken ja! Gelukkig zet ik alle belangrijke bestanden altijd op mijn opslag HDD, voor het geval dat dit dus gebeurt. Ik heb er in ieder geval weer wat van geleerd, maar blijkbaar heb ik met de vorige installatie iets dusdanig fout gedaan dat het nu (door mijzelf) niet meer te repareren valt. Dan is het waarschijnlijk maar beter ook dat ik gewoon een clean install doe, want dan weet ik in ieder geval zeker dat alles weer zo staat zoals het hoort. Het wordt alleen even een dagje installeren, maar gelukkig heb ik nog vakantie.

In ieder geval bedankt voor je hulp! En nu weet ik in ieder geval wat ik kan proberen als ik ooit nog zo'n fout tegen kom.

• Giga_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-01 05:12
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik gok

Je hebt gewoon op beide schijven een deel van de MBR staan die nodig is om op te starten, dat gebeurt vaker. Als je een chkdsk had uitgevoerd en daarna de commands fixmbr en fixboot had uitgevoerd met de goede schijf in je computer was het waarschijnlijk goed gegaan...

Daarna is je Windows 7 partitie op de schijf los benaderbaar. Dan sluit je via een USB case je andere HDD aan en formateer je deze via Rstudio, niet via windows want die delete de MBR niet..

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je niet alles leest, reageer dan aub niet. De commando's fixboot en fixmbr is legacy. Die worden sinds Vista niet meer gebruikt. Dat had dus nooit gaan werken.

• Giga_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-01 05:12
Try them and seeee what happends:)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Giga_ schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 19:22:
Try them and seeee what happends:)
Geen zak. Command not found. Dit is 7, geen XP.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
titelfix, een Windows OS genaamd Q is er niet :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 19:55
Hmmm erg fijn dat ik dit lees. Ik loop vandaag voor de 2de keer tegen hetzelfde probleem aan.

Ik had een 1 TB schijf van Samsung met daarop een werkende windows 7 met 2 partities op 1 schijf.
Windows 7 x86 met een Asus M5A78L LE moederbord (pc van schoonmoeder).
Opeens uit het niets kregen wij deze foutmelding, paar dagen daarvoor wel een paar updates van windows uitgevoerd, het valt ons niet meer te achterhalen of de pc na de updates nog werkend is geweest (we weten niet meer of er daarna nog iemand is geweest die gebruik gemaakt heeft van de PC).

De HDD werd in de Bios ook enkel aangeduid als "Hard Drive" (bij boot priority).

Vervolgens heb ik de HDD in mijn PC gezet met een andere SATA kabel (om een kapotte kabel of defect aan het moederbord o.i.d. uit te sluiten), om proberen daarop op te starten, zonder resultaat, hij bleef dezelfde foutmelding geven. Kon dus niet booten of in Windows.

Het zat dus naar mijn idee, letterlijk in de schijf en ik dacht dus, iets technisch/mechanisch.
Ik ging er daarom van uit dat het een defect aan de HDD was en gezien dat deze nog in de garantie termijn zat heb ik daarom RMA aangevraagd bij Azerty uit Raalte, het voorval uitgelegd en mocht de HDD dus komen inleveren. Hierbij aangegeven dat ik het zeer belangrijk vond om de schijf terug te krijgen na hun controle, gezien dat er belangrijke informatie op de schijf stond. Hun reactie was letterlijk:

Wij hebben uw harddisk getest en defect bevonden, helaas is deze niet meer leverbaar.
Als alternatief kunnen wij u het volgende product leveren. Blablabla...

Uiteraard het alternatief aanvaard... Ik kreeg er een Seagate HDD van 1 TB voor terug.

Zojuist partities aangemaakt, Windows 7 x86 geïnstalleerd, en alle drivers.
Vervolgens had hij 140 belangrijke updates gevonden voor het systeem, dit aangezet en ben erbij weggelopen. Toen ik terugkwam trof ik het magische scherm aan:

"Reboot and Select proper Boot device".

Ik ben dus met stomheid geslagen en nu ik dit lees vraag me ik me wel aantal dingen af.
Natuurlijk ook dom van mij om aan te nemen dat het aan schijf zelf lag en hiervoor RMA aan te vragen.
- Wat heeft Azerty in godsnaam getest?
- Is dit iets wat door Windows update veroorzaakt wordt (bios updates)?

Waar ik nog het meeste van baal is dat Azerty de Samsung schijf heeft opgestuurd naar haar leverancier, om daar ook RMA op te claimen, met andere woorden, mijn schoonfamilie is haar data kwijt terwijl de schijf waarschijnlijk niet fysiek kapot was. Ik voel me als vaste klant bij Azerty toch wel behoorlijk onwaardig behandeld. Hier ga ik denk ik nog wel een review van maken.

Maargoed, back on topic.

@ PhysicalMagic
Is het jou nog gelukt om je windows weer aan de praat te krijgen?
En weet je misschien wat de oorzaak hiervan was ?
Pagina: 1