Toon posts:

Videokaart dilemma HD7770 of HD6870 of anders

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Ik vroeg mij af of iemand mij kan helpen want ik ben nu al behoorlijk tijd aan het zoeken op het internet en ik begrijp er werkelijk geen snars meer van wat het verschil is tussen de verschillende kaarten. Ik ben simpel gezegd op zoek naar een kaart die WoW op ultra weet te ondersteunen met een I5 3570k.

Wat ik echter niet begrijp is wat de nummers bij o.a. ATI Radeon nou inhouden. Als voorbeeld.
de
AMD Radeon HD6870 Chip deze beschikt over 1024 MB GDDR5 Geheugen dat via een 256 bit brede interface aangesproken wordt. De GPU heeft een kloksnelheid van 900 MHz en het geheugen een snelheid van 4200 MHz. Prijs euro 159,-

maar dan een

Radeon HD7770 Chip deze beschikt over 1024 MB GDDR5 Geheugen dat via een 128 bit brede interface aangesproken wordt. De GPU heeft een kloksnelheid van 1000 MHz en het geheugen een snelheid van 4500 MHz. Prijs euro 119,-

Op het eerste gezicht geeft het nummer 7770 de indruk dat deze beter is dan de 6870. Ook de geheugen en kloksnelheid zijn hoger, maar de prijs is lager? Ligt dit dan aan de 128 bit interface?

Voor een n00b als mij is het erg lastig dit in te schatten. Als iemand mij enigzins op weg zou willen helpen heel graag, want ik blijf nu een soort van besluiteloos. Bij al die best buy guides zitten altijd vrij dure grafische kaarten, maar ik las dat wow metname afhangt van de cpu, vandaar dat ik naast die guides ook rondkijk voor een andere grafische kaart die wat betaalbaarder is.

Hoor het heel graag.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

Check deze opsomming/prestatielijst en doe je voordeel ;)
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

De 6870 is dus duidelijk beter/sneller enz.

[ Voor 17% gewijzigd door keur0000 op 15-08-2012 14:47 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:20
De 128bit vs 256bit interface heeft te maken met hoeveel paden/lanen er van de GPU naar het geheugen lopen. Meer paden betekent dat er meer data tegelijk verstuurd kan worden wat handig is bij hogere resoluties en anti-aliasing.

Ja de 7770 heeft hogere kloksnelheden, maar kijk eens naar het aantal streamprocessors in de GPU, de 6870 heeft daar meer van en kan dus veel meer instructies per seconde uitvoeren ondanks de iets lagere kloksnelheden.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Ha beiden onwijs bedankt. Ik heb inmiddels zoveel benchmarks achter de kiezen :D
Dat verschil in stream processors is inderdaad aanzienlijk. Dit is dus iets om op te letten begrijp ik. Dat klinkt althans wel logisch. Is het wellicht zo dat je de kloksnelheid moet vermenigvuldigen met de hoeveelheid streamprocessors en dan die waarde nemen om een goede vergelijking te kunnen makken?
640(SP) * 1000(MHZ) = 640.000 voor de 7770
1120(SP) * 900(MHZ) = 1.008.000 voor de 6870 (is aldus 57% hoger)

Of kun je beter op benchmarks afgaan?

In iedergeval onwijs bedankt beiden voor de info! ik heb nu een extra iets om op te letten. en die chart is ook fraai omdat het de prijs lijkt mee te nemen.

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

Benchmarks, wat je hierboven doet is onzin ;)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het eerste cijfer geeft alleen een nieuwere generatie aan (6 versus 7). Daarna volgt de eigenlijke 'klassering' van AMD. Daar zit je dus met resp. een 870 tegenover een 770.

Verder zijn de rebrands weer helemaal terug, wat inhoudt dat een AMD/nVidia een ouder model nemen (uit de 5000 reeks bv.) en daar een nieuw label op plakken (wat bv. met de 5770 gebeurd is vziw). Dat wordt dan bv. 6770 (niet zeker dat dat het exacte modelnummer is, maar je begrijpt de marketingtruc).

Dus idd: benchmarks vergelijken voor de games die je speelt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
3XPER7 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:07:
Benchmarks, wat je hierboven doet is onzin ;)
zou je dat willen toelichten wellicht? Mijn (leken) gedachte was namelijk, op basis van de onlangs verkregen kennis over streamproccesors, dat de hoeveelheid instructies in combinatie met de tijd die nodig is om de boel te verwerken ik vermoed dat daar kloksnelheid voor wordt gebruikt een aardige indicatie kan geven over de snelheid. Want in dezelfde tijd worden er meer instructies verwerkt.
Borromini schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:11:
Het eerste cijfer geeft alleen een nieuwere generatie aan (6 versus 7). Daarna volgt de eigenlijke 'klassering' van AMD. Daar zit je dus met resp. een 870 tegenover een 770.

Verder zijn de rebrands weer helemaal terug, wat inhoudt dat een AMD/nVidia een ouder model nemen (uit de 5000 reeks bv.) en daar een nieuw label op plakken (wat bv. met de 5770 gebeurd is vziw). Dat wordt dan bv. 6770 (niet zeker dat dat het exacte modelnummer is, maar je begrijpt de marketingtruc).

Dus idd: benchmarks vergelijken voor de games die je speelt.
Ah dat is goed om te weten. ze zouden die marketing lui de in het gevang moeten stoppen :D Dank voor de info!

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2012 15:15 ]

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

Nikeo

Jawelles

Je moet gewoon reviews lezen. Die scores die je noemt zijn niet echt te vertalen naar gameprestaties helaas.

Bij de buren van hardware.info zijn een paar goede overzichtelijke reviews gemaakt die makkelijk te vinden zijn via hun site

Verwijderd

Topicstarter
Nikeo schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:15:
Je moet gewoon reviews lezen. Die scores die je noemt zijn niet echt te vertalen naar gameprestaties helaas.

Bij de buren van hardware.info zijn een paar goede overzichtelijke reviews gemaakt die makkelijk te vinden zijn via hun site
Dank ik zal die nog eens doornemen :) Helaas wordt mijn spelletje niet altijd meegenomen in de reviews omdat deze meer zou afhangen van de cpu. Maar ik ga zeker even kijken dank!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-05 12:46

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Was HD7770 niet rebrand van HD6870 ?? Zoals nVidia dat altijd doet... O-)

Land van het eeuwige vuur

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:20
Nee, HD7700 en hoger is GCN.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Dank mensen! ik heb het idee dat ik nu meer weet dan eerst!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 09:41
nusupport schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:20:
Was HD7770 niet rebrand van HD6870 ?? Zoals nVidia dat altijd doet... O-)
Dan zouden ze toch ongeveer dezelfde specs moeten hebben? Er zit een flink verschil tussen die kaarten, de HD6870 zal grofweg zo'n 40% sneller zijn. Maar sowieso een compleet andere generatie chip... totaal geen rebrand, zelfs niet van een ander model.

Verwijderd

Topicstarter
Ha mocht iemand anders in WoW geinteresseerd zijn. Ik heb net iets gevonden wat wat een behoorlijk voorkeur geeft aan nvidea kaarten het valt mij daarbij wel op dat een gtx570 daar niet tussen staat.

linkje
Mocht iemand nog andere tips hebben, dan hoop ik natuurlijk graag, hopelijk kan ik anderen vervolgens helpen.

Verwijderd

Wat geeft dan precies de voorkeur aan Nvidia? AMD kaarten draaien meer dan prima met WoW. Ik draai WoW op 1080P ultra met een AMD 6550. Als jij een 6870 neemt dan zit je sowieso goed (overigens geeft Toms Hardware aan dat de 6850 qua bang for buck een hele goede keuze is voor WoW. De 6870 is net iets beter).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:50:
Wat geeft dan precies de voorkeur aan Nvidia? AMD kaarten draaien meer dan prima met WoW. Ik draai WoW op 1080P ultra met een AMD 6550. Als jij een 6870 neemt dan zit je sowieso goed (overigens geeft Toms Hardware aan dat de 6850 qua bang for buck een hele goede keuze is voor WoW. De 6870 is net iets beter).
Thanks XeNergy,
Dat maakte ik een beetje op uit de graphs, waarbij de framerate van de gtx series steeds hoger uit viel, naast mijn onwetendheid :). Desalnietemin ga ik waarschijnlijk voor de radeon vanwege de centjes :) zat al even te neuzen op gtx kaartjes, maar veel meer dan 200 euro wil ik niet betalen

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 21:53

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> CAA

Verwijderd

Koop gewoon lekker een overgeklockte 7770 met een goede koeler er op. je betaald dan ongeveer 145 euro, vebruik is maximaal 80 watt en je kan alle spellen tot battlefield 3 op ultra spelen zonder dat hij onder de 40 fps uitkomt. De drivers van de 7 serie zullen met de tijd beter worden waardoor het verschil bijna niet te merken meer is.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2012 21:21 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 09:41
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 21:21:
Koop gewoon lekker een overgeklockte 7770 met een goede koeler er op. je betaald dan ongeveer 145 euro, vebruik is maximaal 80 watt en je kan alle spellen tot battlefield 3 op ultra spelen zonder dat hij onder de 40 fps uitkomt. De drivers van de 7 serie zullen met de tijd beter worden waardoor het verschil bijna niet te merken meer is.
Hoezo? Een HD6850 heb je al voor minder en een HD6870 voor hetzelfde geld... beide kaarten slaan de HD7770 om de oren ;) Dat is eigenlijk wat de TS wilde weten.
Pagina: 1