Hosting gezocht: Website piek bezoek 250-300k per uur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 23:06

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Goedemiddag,

Voor een website ben ik op zoek naar wat informatie, ervaringen en tips over welke host te gebruiken.

De website is van een stichting die een weeshuis heeft opgezet in Mongolië. Daar is laatst een filmploeg langs geweest om beelden te schieten voor een TV uitzending.
De TV uitzending zal ergens in Oktober zijn. Naar aanleiding van de uitzending worden er in het uur daarna 250.000 tot 300.000 30k bezoekers verwacht.

De nieuwe website bestaat uit de volgende onderdelen:
-Tekst
-Veel foto's in fotoalbums
-Slider op de homepage
-Zo'n 300 max. YouTube filmpjes, waarop gereageerd moet kunnen worden.
-Een doneer systeem
-Een online nieuwsbrief
-Gegevens van max 500 kinderen, in een soort van profiel vorm
-Een google Maps applicatie
-Een zoekfunctie
-Gesloten gedeelte waarop ingelogd kan worden

De huidige website is verouderd en er komt een nieuwe website. Het CMS wordt waarschijnlijk Concrete 5.

Na gesproken te hebben met de huidige host blijkt dat zij sowieso niets kunnen betekenen omdat ze alleen shared servers aanbieden.
Heb bij diverse andere hosts offerte aanvragen uitstaan. Sowieso is er op het piek moment een dedicated server nodig. Mogelijk meer met uiteraard een load balancer.
Na dit piek moment kan er in principe worden over gegaan naar een shared host om de kosten te drukken.

Kan iemand mij tips geven waar op te letten met het kiezen van een host. Waarschijnlijk ga ik ook qua kosten uiteenlopende offertes binnen krijgen. Er is wel een budget maar zou toch graag willen weten wat gemiddelde kosten kunnen zijn voor een dergelijke host.

Alvast bedankt!

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

300K per uur = 83 per seconde.

Wat verwacht je dat die mensen het eerste/snelste aanklikken? Is dat een video? Is dat een plaatje?

Heb je statistieken (verwacht) van hoeveel dataverkeer een gebruiker de eerste 5 tot 10 minuten gaat verstoken?

Meten = weten, zeggen ze altijd... Ik kan best een webserver "bouwen" voor 83 hits per seconde maar dat wil niet zeggen dat ze ook maar vloeiend een gifje van 10KB mogen laden.

Misschien extra: als je mogelijk advertentieruimte kan reserveren, wil een host best nog wel eens meedenken met je als hij/zij na een TV-uitzending ineens 300K keer per uur aan potentiele klanten wordt getoond.

/edit: even heel snel gedacht, mits je een manier hebt om alles op te bouwen: 2 servers: 12 Opteron cores, 64GB RAM, 2x 1Gbit uplink... Eurootje of 500 incl IP-failover, loadbalancer etc.

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 15-08-2012 14:24 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Ik denk niet dat je kan zeggen 300k per uur = 83 per seconde. In de minuten direct na de uitzending zal het waarschijnlijk drukker zijn dan een uur na de uitzending.
Waarschijnlijk zijn de bezoekers geïnteresseerd in het bekijken van de profielen van de sponsorkinderen. Dit zal dus tekst en een foto zijn. Daarnaast in het bekijken van een YouTube filmpje. Voor zover ik weet is dit embedded en heeft dit als het goed is niet veel invloed op de host.

[ Voor 4% gewijzigd door Vae Victus op 15-08-2012 14:27 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 14:20:
/edit: even heel snel gedacht, mits je een manier hebt om alles op te bouwen: 2 servers: 12 Opteron cores, 64GB RAM, 2x 1Gbit uplink... Eurootje of 500 incl IP-failover, loadbalancer etc.
Dit zijn eigenlijk dingen die ik liever aan de host overlaat. Ik ga dit niet zelf hosten maar ben opzoek naar een hosting partner die dit kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Vae Victus schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 14:28:
[...]

Dit zijn eigenlijk dingen die ik liever aan de host overlaat. Ik ga dit niet zelf hosten maar ben opzoek naar een hosting partner die dit kan leveren.
Ja, ik gaf ook een voorbeeld van een host die ik ken... Met opbouwen bedoelde ik: hoe snel jij je site/inrichting op andere server(s) kan zetten bij een hostingpartij. Neemt niet weg dat zonder enige harde data geen enkele hostingpartij jou een offerte kan doen toekomen.

Oftewel; als je nu al een (test-)site hebt, laat je kennissen, vrienden, collega's etc. eens rustig rondklikken maar wel allemaal op dezelfde tijdstippen. Log dit en je weet "iets" meer aan bandbreedte.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 15-08-2012 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Volgens mij heeft True.nl zich goed bewezen met Tweakers.net.. Is dat geen idee?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
Ik lees zoiezo veel dingen die met puur een link uitbesteed worden aan een derde partij dus die dingen hoeven niet mee geteld te worden in de berekening van de totaal load van het systeem want een linkje aan klikken is niet meer dan een connectie opzetten naar de website en dan 1 of 2 acties uitvoeren op 1 of 2 pages bijv:

-Zo'n 300 max. YouTube filmpjes, waarop gereageerd moet kunnen worden. (link naar google klaar)
-Een doneer systeem (paypal of ideal partner)
-Een google Maps applicatie (google maps linkje)
-Een online nieuwsbrief (uitbesteedbaar bi9j een derde partij)

En zo nodig kun je veel static stuff door lighthttpd uitserveren enz.

[ Voor 5% gewijzigd door lordgandalf op 15-08-2012 14:42 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Amazon ec2?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:10

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Waarom denk je dat er 300.000 bezoekers komen?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Falcon schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 14:38:
Volgens mij heeft True.nl zich goed bewezen met Tweakers.net.. Is dat geen idee?
True is absoluut niet de webhoster achter tweakers...True host alleen het rack en de uplink(s)
Hardware ed. is van Tweakers...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:14

lier

MikroTik nerd

Inderdaad, heb je al gekeken naar de mogelijkheden van Cloud computing?
Gaat het om verkeer binnen NL of gaat het om globaal verkeer?
De piek belasting heb je genoemd (schalen met Cloud is heel eenvoudig), wat is de verwachte normale load?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:34
Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk cachebaar maakt en zet er varnish voor. Als je dat goed configureert kan je uitkomen op een cache hitrate van meer als 95% zodat je webserver een factor 20 minder requests krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-09 13:02
Ik denk dat je je bezoekersaantallen gigantisch verkeerd inschat. Wat trekt zo'n documentaire gemiddeld? 400k kijkers? Ik denk dat het dan heel naief is om uit te gaan dat je 300k totaal bezoekers krijgt. Ik denk dat als je er 1000 krijgt je blij moet zijn. Jij hebt het zelfs over 300k bezoekers _per uur_. Laten we eerlijk zijn, een weeshuis aan de andere kant van de wereld is nou niet echt een "hot topic" in Nederland.

Wij (hosting club) krijgen met regelmaat dergelijke vragen. Er is tot op de dag van vandaag nog nooit iemand geweest die zijn eigen schatting heeft gehaald. Er is zelfs nog nooit iemand bij in de buurt gekomen.

Als ik een verhoging in server belasting zie na aanleiding van een site die uitgebreid besproken is in een TV-programma is het al heel wat.

Tevens kun je misschien een afgeslankte statische versie van je site neerzetten. Statische content voor 300k bezoekers kan makkelijk op 1 server gehost worden. Die hoef je niet eens direct online te zetten, als je 'm maar klaar hebt staan voor het geval je website dusdanig druk bezocht wordt dat het niet meer lekker werkt.

Last but not least moet je je ook bedenken dat een setup die aan kan wat jij vraagt dus duizenden euro's per maand aan hosting gaat kosten. Levert die uitgave je ook iets op? Zo niet, dan is het misschien zinniger om te accepteren dat je website misschien even wat trager is of zelfs offline vlak na de uitzending. Hoeveel weeskindjes kun je immers wel niet 'redden' voor 1000 hostingeuros?

Bespaar jezelf de duizenden zo niet tienduizenden euros aan zinloze uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tozz schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:14:

Last but not least moet je je ook bedenken dat een setup die aan kan wat jij vraagt dus duizenden euro's per maand aan hosting gaat kosten. Levert die uitgave je ook iets op? Zo niet, dan is het misschien zinniger om te accepteren dat je website misschien even wat trager is of zelfs offline vlak na de uitzending. Hoeveel weeskindjes kun je immers wel niet 'redden' voor 1000 hostingeuros?

Bespaar jezelf de duizenden zo niet tienduizenden euros aan zinloze uitgaven.
Je hele verhaal raakt wal & kant :) Er zijn 2, 4 of wel 20 manieren om zaken als statische, dynamische en latere content te serveren; probleem is dat we nog steeds niets inzichtelijk hebben van de topicstarter.

Trouwens, tienduizenden Euro's? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

MAX3400 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:17:
[...]

Je hele verhaal raakt wal & kant :) Er zijn 2, 4 of wel 20 manieren om zaken als statische, dynamische en latere content te serveren; probleem is dat we nog steeds niets inzichtelijk hebben van de topicstarter.

Trouwens, tienduizenden Euro's? :o
Als je een externe partij vraag je site "300k visits/uur"-proof te maken, vind ik dat niet eens zo'n gek bedrag.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Kanarie schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 15:20:
[...]

Als je een externe partij vraag je site "300k visits/uur"-proof te maken, vind ik dat niet eens zo'n gek bedrag.
Ik heb eerder in dit topic al aangegeven dat 83 hits per seconde zeer eenvoudig te hosten is; dat hoeft geen tienduizenden Euro's te kosten, eerder een paar tientjes. Het gaat pas veel / heel veel / ontzettend veel geld kosten als de topicstarter kan aangeven wat er van de servers wordt geeist bij het geschat aantal actieve gebruikers.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:10

Nox

Noxiuz

Ik denk dat je met je 300k unieke bezoekers wel heel erg overschat.

Waar ga je dit uitzenden? Wie heeft dit onderzocht? (Ik wil wel eens weten waar ze dat op baseren). Zelfs de t.net frontpage haalt die 300k per uur niet eens denk ik.

Dus je moet wel een enorm veel te bieden hebben op je website dat naar aanleiding van je uitzending zoveel bezoekers binnenhaalt.

Dan kan je load-per-visitor misschien een orde of 3, 4 of 5 van omvang verschillen maar als je dan 100 maal zo weinig bezoekers haalt wordt het nog niet veel.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:10

Stewie!

Keen must die!

Je kan cloudflare voor je webhosting zetten, vooral handig als je statische paginas hebt en slechts één piek verwacht. Ga je structureel meer bezoekers krijgen, bouw dan infrastructuur uit.

[ Voor 35% gewijzigd door Stewie! op 16-08-2012 00:59 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:10

Nox

Noxiuz

Omdat ik nieuwsgierig was;

T.net trekt 3,5M unieke bezoekers per maand. Dat is per dag zo'n 115K. En dat zou dan in nog geen half uur moeten gebeuren. Dus als t.net zo'n enorm groot nieuws heeft dat de load van een dag in ongeveer een kwartiertje voorbij wandelt zijn ze ook down. Je serverpark moet dan dus groter zijn dan t.net. Bel MS of Google even, die kunnen je wel helpen denk ik ;)

En over je behoeften; ik zie veel statische content. Content die een hoge load hebben zoals youtube-filmpjes en donatie-systemen gaan doorgaans via andere servers. Als je via PayPal, SMS en iDeal een donatie kan doen host je zelf alleen maar de voorkant. De filmpjes staan gewoon op de youtube server. De enige echt zware dingen zijn de zoekopdrachten. Het inloggedeelte is toch alleen voor jullie. Alleen de reacties bijschrijven in de database kan voor wat problemen zorgen als dat geen youtube-reacties zijn maar reacties op je eigen website (waar ik wel even vanuit ga).

tldr; De tekst, foto's, nieuwsbrieven en profielen zijn allemaal statisch. De google maps applicatie, youtubefilmpjes en doneersystemen zijn allemaal extern gehost en daar hoef jij je niet druk om te maken.

[ Voor 50% gewijzigd door Nox op 16-08-2012 01:09 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Behalve het gesloten gedeelte, waarop ik niet meer bezoekers verwacht, is het allemaal statische content. Je zou voor dit incidentele geval prima de infrastructuur van http://www.coralcdn.org/ kunnen gebruiken en dan kun je dit desnoods op een servertje thuis hosten, ook met 300K bezoekers in een uur (tenzij er expres geddosd wordt waardoor de initiële 302 redirects gaan falen). Kosten: 0 euro (excl. implementatie) ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties zo ver. Ik zal nog eens navragen waar ze die aantallen vandaan halen. Waarschijnlijk ligt het een stuk lager. De mensen bij de stichting hebben dit zelf geschat.

Wat de precieze load van de pagina's zal zijn weet ik nog niet aangezien de nieuwe website nog gemaakt moet worden.

• Rob
  • Niet online

Rob

Op welke zender op welk tijdstip wordt het uitgezonden?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Na wat gesprekken gevoerd te hebben is het bezoekersaantal bijgesteld naar 30k. Wanneer de uitzending precies is weet ik niet. Als ik dat weet post ik het zeker hier.

Via een online load test kom ik uit op 1.3 mb pagina grootte. Dit is nog wel de test variant van de website.

[ Voor 38% gewijzigd door Vae Victus op 22-10-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Vae Victus schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 11:15:
Na wat gesprekken gevoerd te hebben is het bezoekersaantal bijgesteld naar 50k. Wanneer de uitzending precies is weet ik niet. Als ik dat weet post ik het zeker hier.

Via een online load test kom ik uit op 1.3 mb pagina grootte. Dit is nog wel de test variant van de website.
Nog wat relatief eenvoudige tips:
  • Cloudflare als CDN gebruiken, dan hoeft je server alvast niet de statische assets te serveren. De gratis variant kan alleen geen SSL, dus let daar op.
  • Draai YSlow en/of PageSpeed analyze over je site. Deze geven ook nog wat tips om de page size te verkleinen. Zo worden er bijvoorbeeld plaatjes geserveerd die in de browser resized worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l1dert
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-08 12:19
Het lijkt me dat je schatting nog veel te hoog is. Je haalt misschien 25k als je url in beeld komt bij in goed bekeken programma, maar veel programma's komen niet in de buurt van dergelijke cijfers. Het is heel lastig om mensen naar een website te laten gaan via een tv programma. Als de website geen duidelijke vermelding heeft in het tv programma (geen url in beeld) dan hoef je niet op extra bezoekers te rekenen.

Waarschijnlijk gaat het om een korte piek van hooguit een paar duizend bezoekers. Als je dat vooraf overlegt is met je hosting provider is dat denk prima mogelijk op een sharedhosting account. Om problemen te voorkomen kan je evt de populaire pagina's tijdelijk als een statische pagina aanbieden.

Neem anders even contact op met de omroep/redactie/programmamaker. Alle omroepen houden bezoekcijfers bij dus ze kunnen je waarschijnlijk wel vertellen hoeveel bezoekers je kunt verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
l1dert schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 00:45:
Het lijkt me dat je schatting nog veel te hoog is. Je haalt misschien 25k als je url in beeld komt bij in goed bekeken programma, maar veel programma's komen niet in de buurt van dergelijke cijfers. Het is heel lastig om mensen naar een website te laten gaan via een tv programma. Als de website geen duidelijke vermelding heeft in het tv programma (geen url in beeld) dan hoef je niet op extra bezoekers te rekenen.

Waarschijnlijk gaat het om een korte piek van hooguit een paar duizend bezoekers. Als je dat vooraf overlegt is met je hosting provider is dat denk prima mogelijk op een sharedhosting account. Om problemen te voorkomen kan je evt de populaire pagina's tijdelijk als een statische pagina aanbieden.

Neem anders even contact op met de omroep/redactie/programmamaker. Alle omroepen houden bezoekcijfers bij dus ze kunnen je waarschijnlijk wel vertellen hoeveel bezoekers je kunt verwachten.
De schatting is niet door mijzelf gemaakt maar door de mensen die bij de stichting betrokken zijn. Ik doe puur de hosting uitzoeken en moet er voor zorgen dat de website goed bereikbaar is. Heb ook al aangegeven dat dit nog steeds aan de hoge kant is. Tegelijkertijd heb ik wel de verantwoording om er voor te zorgen dat de site niet uit de lucht gaat als ik een verkeerde hosting kies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:48
Cloud is hiervoor oplossing. Zoals hierbovenngenoemd. Het is ook maar een enkele uitzending? Ik zou het dan eerder op 5000-10000 houden. Das een veer realisterser aantal.
Pagina: 1