[WiFi-Bereik] Draadloos netwerk onvoldoende

Pagina: 1
Acties:

• jlkiller
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:00
Hi tweakers,

Ik ben voor een vriend van me, die een eigen restaurant heeft, bezig om in het hele pand een gastnetwerk aan te leggen. Hij heeft zich via de Apple Store een Airport Extreme aan laten raden. Dit is dan ook mijn uitgangspunt om het wifi-netwerk op te zetten.

In principe is het restaurant gewoon een groot huis, met een tuin. Het tuin is het buitenterras. Om het signaal te ondersteunen is er ook nog een Airport Express aangeschaft om het signaal te laten versterken.

Dit alles heb ik ingesteld en ingezet. Gisterenmorgen heb ik het hele netwerk werkend gekregen. Echter, een paar uur later, was het signaal ineens zwak. Er zijn geen extra apparaten aangegaan, enkel de radio is aangezet en de telefoonlijn is terug geactiveerd. Beide heb ik gedeactiveerd, maar dit mocht geen oplossing bieden. Daarnaast zijn er lampen aangegaan, maar het lijkt me niet dit dat dit stoort op een wifi-signaal.

Ik ben al weken aan kloten met dit netwerk. Want het probleem is dat die Airport Extreme praktisch al zijn signaal verliest na een paar meter. Ik heb al geprobeerd om de Airport Extreme van locatie te veranderen, dit bood geen relaas.

De situatie is daar alsvolgt:

- Oud pand met diverse houten wanden e.d.
- Meerdere draadloze netwerken, tbv kassa & intern wifi
- Kassa heeft een volledige dekking door het hele restaurant. Hiervoor is ook een buiten-antenne ingezet.
- Verder ligt er een ADSL2-verbinding van KPN met een Thomson Speedtouch-router als modem en router. Ik heb hiervan de Wifi-function uitgezet, zodat deze niet zal storen met de Airport Extreme
- Er is uiteraard een grote keuken aanwezig met de gebruikelijke keuken-spullen
- Verder heeft alles een houtlook en zijn er geen gewapend-beton-muren e.d.

Het bizarre vind ik dat ik alles werkend heb gekregen in de ochtend, de infrastructuur weggewerkt heb (de routers zijn geen seconden of milimeter verschoven) en daarna werkt het ineens niet meer, zoals het daarvoor ook al niet deed.

Ik begin nu te vermoeden dat de Airport Extreme niet goed genoeg is... En wil dan ook met een buiten-antenne gaan werken.

Ik dacht eraan om een extra repeater in te zetten, met behulp van een Omni-richtantenne. Echter is dat een duurder grapje. Eigenaar wil echter dat het gewoon werkt en de kosten zijn van later belang.

Echter zit er een maar aan bovenstaand verhaal: het signaal heeft gewerkt. Zowel binnen als buiten, alleen niet in de keuken (maar dat is geen probleem), het is voor het restaurant gedeelte.

Hebben jullie nog tips of ideeën om dit probleem te verhelpen?

Hartstikke bedankt,

Jeroen

Mijn portfolio

• jlkiller
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:00
Iemand een idee..?

Mijn portfolio

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Installeer eens inSSIDer op een laptop en voer wat praktische tests uit. -80dB en alles daaronder is problematisch.
Ik dacht eraan om een extra repeater in te zetten, met behulp van een Omni-richtantenne. Echter is dat een duurder grapje. Eigenaar wil echter dat het gewoon werkt en de kosten zijn van later belang.
Een repeater is niet aan te raden. Maar een simpel access point met RP-SMA aansluiting en een omni daaraan hoeft echt niet veel te kosten. Het budget dat is uitgegeven aan die twee Airport Extremes is alleszinds een stuk hoger (dat is dan ook een keuze die ik totaal niet volg).

Kan je eventueel een plattegrond schetsen waar je e.e.a. op aanduidt?

[ Voor 4% gewijzigd door Petervanakelyen op 16-08-2012 19:55 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hoe is die express verbonden met het netwerk?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.