Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vanaf afstand beheren van thuisserver.

Pagina: 1
Acties:

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-11 11:35
Ik heb thuis een kleine server staan waar nu nog Windows Server 2008 R2 x64 draait. In de toekomst wil ik hier ESXi op gaan draaien. Deze zal ik vanaf afstand gaan beheren, aangezien de server in de meterkast staat waar ik hem dan ook graag wil houden. Op dit moment heb ik onderstaande configuratie:

Behuizing: Lian Li Mini-Q PC-Q07
Voeding: Be quiet! Pure Power BQT L7-350W
Moederbord: ASRock H61M-ITX
Processor: Intel Core i3 2120
Geheugen: Corsair XMS3 8 GB
Opslag: WD10EARS 1TB

Vanzelfsprekend is ESXi via Telnet te benaderen, maar ik ben niet altijd thuis en een VPN-verbinding is ook niet altijd handig. Ik wil de ESXi server in de toekomst kunnen benaderen via een webinterface waarmee ik de volledige controle heb (incl. overnemen van het scherm, het kunnen rebooten vanaf afstand, etc.). Nu ben ik op zoek naar iets wat daar voor zou kunnen zorgen. Ik weet bijvoorbeeld dat IBM een zogenaamde IMM (Integrated Management Module) heeft, maar ik heb geen IBM, dit is een zelfbouw machine.

Enig idee welke kaart ik er in moet steken? Een softwarematige oplossing bestaat denk ik niet, maar dat kan ik verkeerd hebben.

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 13:29
Als je van plan bent ESXi te gaan installeren heb je ook automatisch vSphere Web Access geïnstalleerd als ik mij niet vergis. Hiermee kan je webbased je ESXi installatie beheren.

Door middel van port forwarding rules kan je vervolgens je server bereiken indien je niet thuis bent.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Teamviewer is er ook voor linux. Dan kun je denk ik de ESXi console overnemen, maar je kunt hem ook gewoon op de OS'en installeren die je wilt beheren, net zo makkelijk. Is er voor Windows, Linux, Mac en zelfs mobile.
Geen poortforwarding of whatsoever nodig, werkt dwars door je firewalls heen :)

Enige waar je evt mee zit is als je een webserver draait, maar daar is makkelijk omheen te komen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Beunhaas91
thafusion schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:44:
Als je van plan bent ESXi te gaan installeren heb je ook automatisch vSphere Web Access geïnstalleerd als ik mij niet vergis. Hiermee kan je webbased je ESXi installatie beheren.

Door middel van port forwarding rules kan je vervolgens je server bereiken indien je niet thuis bent.
Daar had ik ook al over nagedacht, maar dan moet ik dus eerst de vSphere client installeren alvorens ik er mee aan de slag kan.
The Eagle schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:51:
Teamviewer is er ook voor linux. Dan kun je denk ik de ESXi console overnemen, maar je kunt hem ook gewoon op de OS'en installeren die je wilt beheren, net zo makkelijk. Is er voor Windows, Linux, Mac en zelfs mobile.
Geen poortforwarding of whatsoever nodig, werkt dwars door je firewalls heen :)

Enige waar je evt mee zit is als je een webserver draait, maar daar is makkelijk omheen te komen :)
Goed iets inderdaad, echter heb ik geen kennis van Linux en dus wordt dat lastig. Echter, met wat uitzoekwerk moet dat best mogelijk zijn om werkend te krijgen. Een webserver draaien zit in de pijplijn, maar ik neem aan dat de webinterface van Teamviewer ook op een andere poort te configureren is.

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Iedere ESXi server is te beheren met de vSphere client. Die moet je dus installeren om de server te kunnen beheren. Je hebt dan gewoon de controle over ESXi en je kan een console sessie op je VM's starten. Geen Teamviewer nodig dus... Overigens betwijfel ik of je Teamviewer op ESXi kan installeren, maar dat is een ander verhaal...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

TV is ook zonder install te draaien, dan zou je hem even in de .profile van ESXi moeten zetten ofzo.

Maar TV zou gewoon op de virtuele machines kunnen draaien, en hoef niet eens op de hypervisor zelf. Kun je iedere machine apart aanspreken. Bovendien kan TV ook gewoon een machine een reboot geven etc.
Enige kleine "workaround" die nodig zou zijn is dat je als je een VM die down is, up wilt brengen, je even op een draaiende VM in zou moeten loggen om van daar af de webinterface van de ESX machine te benaderen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Je hebt volgens mij ook VMware Virtual Infrastructure (VI) Web Access:

http://www.mygeekfinds.co...-access-on-vsphere-esx-4/

Ik zou de poorten voor de vSphere Client niet openzetten naar het internet, en tevens geen Teamviewer gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door Turdie op 15-08-2012 14:29 ]

• Beunhaas91
Linke Loe schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 13:55:
Iedere ESXi server is te beheren met de vSphere client. Die moet je dus installeren om de server te kunnen beheren. Je hebt dan gewoon de controle over ESXi en je kan een console sessie op je VM's starten. Geen Teamviewer nodig dus... Overigens betwijfel ik of je Teamviewer op ESXi kan installeren, maar dat is een ander verhaal...
Logisch, maar wat nu als de ESXi niet meer te benaderen is? Dan kom ik er niet meer bij.
The Eagle schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 14:08:
TV is ook zonder install te draaien, dan zou je hem even in de .profile van ESXi moeten zetten ofzo.

Maar TV zou gewoon op de virtuele machines kunnen draaien, en hoef niet eens op de hypervisor zelf. Kun je iedere machine apart aanspreken. Bovendien kan TV ook gewoon een machine een reboot geven etc.
Enige kleine "workaround" die nodig zou zijn is dat je als je een VM die down is, up wilt brengen, je even op een draaiende VM in zou moeten loggen om van daar af de webinterface van de ESX machine te benaderen.
Zie bovenstaande verhaal. Het idee is leuk, maar wat als ESXi er uit ligt? De kans is natuurlijk verschrikkelijk klein, maar toch. Ik wil dan het commando kunnen geven om de volledige machine opnieuw te starten.
shadowman12 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 14:28:
Je hebt volgens mij ook VMware Virtual Infrastructure (VI) Web Access:

http://www.mygeekfinds.co...-access-on-vsphere-esx-4/

Ik zou de poorten voor de vSphere Client niet openzetten naar het internet, en tevens geen Teamviewer gebruiken.
Handig, daarmee is het probleem van de vSphere te installeren, opgelost. Bedankt ook voor de link! Maar dan nog, zie bovenstaand. :)

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Als ESXi eruit ligt, heb je toch iets van een management kaart nodig, zoals ILO (HP) of DRAC (Dell). Dit zal niet standaard in jouw server zitten en ik weet ook niet of zoiets later nog toegevoegd kan worden.

• Beunhaas91
Dat is inderdaad de vraag. Het zit er standaard natuurlijk niet in, maar wellicht dat er een PCI kaart met een LAN-connector beschikbaar is voor zulke doeleinden (hetzelfde principe dus als IMM, ILO of DRAC).

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-10 21:36
Als je niet zo veel linux ervaring hebt waarom zou je dan cli dan wel webbased toegang willen hebben tot de ESXi host?

En mijn ervaring is dat je vrij weinig aan de ESXi host hoeft te doen. En als je updates wilt uitvoeren, doe dat dan als je thuis bent. Wat voor remote oplossing je ook hebt, niets kan op tegen fysieke toegang als er iets misgaat om wat voor reden dan ook.

Bij mij draait trouwens de gateway/router als vm op de ESXi host, is er iets mis met de host dan werkt die vm waarschijnlijk ook niet meer.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:23
Met VorCha ^. Wat wil je dan precies doen met console access tot de esxi? Je kan niet veel meer dan de server rebooten en de netwerkkaarten instellen. Niks wat je eventueel ook met ssh zou kunnen doen.

Als ik jou was zou ik kijken of ik openssh o.i.d. op de esxi host kan installeren en dan door middel van port tunneling kan je bij iedere machine/poort op je interne netwerk komen. Inclusief je vm's.
Desnoods open je ssh op je esxi host om die in noodgevallen te rebooten op afstand. En installeer je openssh op een linux vm/bitvise winsshd op een windows vm voor de port tunneling.

Op beide bovenstaande manieren heb je iedere vorm van remote access tot je eigen netwerk gecovered.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:23
Op ESXi kun je gewoon SSH aanzetten :Y (native-supported)

Edit: was al genoemd :Y)

Je kan eventueel ook de poort veranderen waarom de vspere client luistert naar iets willekeurigs. Dan kun je die gewoon forwarden in je router en kun je er ook happy bij? :)

[ Voor 64% gewijzigd door chaoscontrol op 15-08-2012 19:06 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Linke Loe schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 16:38:
Als ESXi eruit ligt, heb je toch iets van een management kaart nodig, zoals ILO (HP) of DRAC (Dell). Dit zal niet standaard in jouw server zitten en ik weet ook niet of zoiets later nog toegevoegd kan worden.
Die zijn er niet voor eigenbouw doosjes.

* alt-92 ziet probleem niet om op één guest dan de vSphere client te zetten als je dat graag wil.
Als die guest problemen levert qua stabiliteit heb je echt wel een ander probleem :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

alt-92 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 21:32:
[...]

Die zijn er niet voor eigenbouw doosjes.
Die zijn er dus wel:
http://www.progent.com/remote-server-management-cards.htm

Ze zijn echter onbetaalbaar, maar goed. Als je echt wilt dat je er altijd bij kan komen....

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De helft van die links op die reseller-site werkt niet omdat de produkten EOL zijn ( pricewatch: Aten IP9001 Remote Server Acces PCI Card (PCI) ) , en de andere helft (ilO en DRAC) werkt niet op andere systemen dan van die desbetreffende hardware boeren (HP en Dell respectievelijk).

Amazon e.d. kosten ze nog altijd rond de 400-600 dollar, dus om nou te zeggen dat het reel is..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

alt-92 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 20:41:
De helft van die links op die reseller-site werkt niet omdat de produkten EOL zijn ( pricewatch: Aten IP9001 Remote Server Acces PCI Card (PCI) ) , en de andere helft (ilO en DRAC) werkt niet op andere systemen dan van die desbetreffende hardware boeren (HP en Dell respectievelijk).

Amazon e.d. kosten ze nog altijd rond de 400-600 dollar, dus om nou te zeggen dat het reel is..
De vraag was of er een oplossing is, en die is er gewoon. Je zal je best moeten doen om ze te vinden en zoals ik al zei, onbetaalbaar, maar een reeele oplossing is het zeer zeker.

Ik zou het er niet voor over hebben :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Beunhaas91 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:40:
Ik heb thuis een kleine server staan waar nu nog Windows Server 2008 R2 x64 draait. In de toekomst wil ik hier ESXi op gaan draaien. Deze zal ik vanaf afstand gaan beheren, aangezien de server in de meterkast staat waar ik hem dan ook graag wil houden. Op dit moment heb ik onderstaande configuratie:

Behuizing: Lian Li Mini-Q PC-Q07
Voeding: Be quiet! Pure Power BQT L7-350W
Moederbord: ASRock H61M-ITX
Processor: Intel Core i3 2120
Geheugen: Corsair XMS3 8 GB
Opslag: WD10EARS 1TB

Vanzelfsprekend is ESXi via Telnet te benaderen, maar ik ben niet altijd thuis en een VPN-verbinding is ook niet altijd handig. Ik wil de ESXi server in de toekomst kunnen benaderen via een webinterface waarmee ik de volledige controle heb (incl. overnemen van het scherm, het kunnen rebooten vanaf afstand, etc.). Nu ben ik op zoek naar iets wat daar voor zou kunnen zorgen. Ik weet bijvoorbeeld dat IBM een zogenaamde IMM (Integrated Management Module) heeft, maar ik heb geen IBM, dit is een zelfbouw machine.

Enig idee welke kaart ik er in moet steken? Een softwarematige oplossing bestaat denk ik niet, maar dat kan ik verkeerd hebben.
Telnet toegang bij vSphere is niet beschikbaar, SSH echter wel, het is wel afhankelijk van de licentie die je gebruikt of het standaard aan staat of niet (bij gratis staat het uit!), maar kun je het wel inschakelen. Hou er echter rekening mee dat het unsupported is vanuit VMWare. De webinterface waar je naar refereerd werkt alleen in combinatie met vCenter zover ik weet, ik krijg het althans niet werkend op mijn vSphere machine, die niet lid is van een vCenter-omgeving.
thafusion schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:44:
Is volgens mij dus afhankelijk van de licentie, ik heb in vSphere (gratis licentie) géén optie om vSphere Web Access aan te zetten.

EDIT:
Heb wat SSH-commands van ESX gevonden om de vSphere Web Access te activeren:
Prerequisites
You must have root privileges to check the status and run the vSphere Web Access service.
Procedure
1 Log in to the ESX host using root privileges.
2 Type the command to check whether the Web Access service is running.
service vmware-webAccess status
A message appears that says whether the service is running.
3 (Optional) If vSphere Web Access is not running, type the command to start Web Access.
service vmware-webAccess start
(bron, pagina 13)

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 26-10-2012 13:44 ]

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Wat jij daar net zegt werkt alleen voor ESX 4.0.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

CptChaos schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:18:
Telnet toegang bij vSphere is niet beschikbaar, SSH echter wel, het is wel afhankelijk van de licentie die je gebruikt of het standaard aan staat of niet (bij gratis staat het uit!), maar kun je het wel inschakelen. Hou er echter rekening mee dat het unsupported is vanuit VMWare. De webinterface waar je naar refereerd werkt alleen in combinatie met vCenter zover ik weet, ik krijg het althans niet werkend op mijn vSphere machine, die niet lid is van een vCenter-omgeving.
Is volgens mij dus afhankelijk van de licentie, ik heb in vSphere (gratis licentie) géén optie om vSphere Web Access aan te zetten.
Heb wat SSH-commands van ESX gevonden om de vSphere Web Access te activeren:
(bron, pagina 13)
De web-interface in vCenter 5 is totaal vernieuwd ten opzichte van 4 en is nu een volwaardige interface waarbij je eigenlijk alles kan beheren. Deze web-interface is onderdeel van vCenter en zit niet in ESX. ESX heeft ook wel een web-interfaceje maar dat is maar klein en zeer beperkt en niet geschikt voor beheer.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1