Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hi mede-tweakerts,

Ik heb een vaag issue met mijn splinternieuwe notebook, de Lenovo Y580. Daarin zit, naast een 1 TB 5400t/pm hdd ook een 64Gb Samsung m-sata SSD. Deze wordt, volgens diverse fora, gebruikt als caching ssd en zou als GPT disk i.p.v. een Basic disc geformat zijn.
Nu maak ik standaard van elke nieuwe laptop direct een image, voordat de fabrieksinstallatie kan plaats vinden, via een Ubuntu live usb stick. Tot mijn verbazing kon diskpart geen GPT, of welke partitionering dan ook, op de SSD vinden. Gdisk kon er ook al geen chocolade van maken. Via een R-drive bootusb ben ik uiteindelijk wel in geslaagd op images te maken.
Na de fabrieksinstallatie van Windows 7 zou ik, volgens een tutorial online, via diskmanager de SSD moeten kunnen omzetten van GPT naar Basic om zodoende Windows standalone op de SSD te kunnen installeren. Maar de SSD laat zich niet initialiseren en geeft een foutmelding dat de schijf niet kan worden gëinitialiseert.
Het vreemde is dat de m-sata SSD goed lijkt te werken, en dat is ook zo want de laptop start razendsnel op. Na het maken van de restore DVD's heb ik de laptop opnieuw met Gparted en SSD volledig gewist. Vanaf een eigen Windows USB stick installeerde ik Windows 7 op de SSD, althans zo had ik dat ingesteld.
Na de installatie gecheckt of ik nu wel een basic disk heb maar nog steeds dezelfde initialisatie error op de SSD, maar werken doet het wel. Nu heb ik best wel wat ervaring met het partitioneren van hdd's en restoraties van data maar ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie. In het BIOS kan er maar weinig ingesteld worden.
Ik kan nog proberen om de HDD te verwijderen en dan de install over nieuw te doen maar een secure erase gaat niet lukken omdat hdparm aangeeft dat de SSD frozen is. Bij een standaard SSD kun je deze even uit de laptop halen en dan terugsteken maar ik vrees dat dat trucje bij m-sata niet gaat werken.
Dus hierbij de vraag of jullie vakbroeders nog suggesties hebben. Ik overweeg om de m-sata te vervangen door een Crucial M4 m-sata SSD want ik heb het vermoeden dat Lenovo iets geblokkeerd heeft in de firmware van deze SSD.

[ Voor 3% gewijzigd door regmaster op 15-08-2012 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De m-sata SSD wordt als caching SSD gebruikt. Neem dit topic eens door: Studie laptop voor opleiding CMD

Het is dus gewoon mogelijk een M4 te kopen en deze in het m-sata slot te plaatsen. Je kunt deze aftermarket SSD niet als caching SSD meer gebruiken, maar met een voldoende grote SSD (128GB minimaal) kun je prima je OS en software hierop kwijt. En natuurlijk is het direct draaien vanaf een SSD sneller dan de default combinatie van een HDD en een caching SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

shappie schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 11:50:
Het is dus gewoon mogelijk een M4 te kopen en deze in het m-sata slot te plaatsen. Je kunt deze aftermarket SSD niet als caching SSD meer gebruiken.
Hij heeft het over een M4 mSATA en die kan je wel als caching SSD gebruiken.

@topicstarter: heb je je trucje met installeren/clonen ook al geprobeerd met CloneZilla? Daar hoor ik vaker positievere berichten over.

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 15-08-2012 11:54 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
shappie schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 11:50:
De m-sata SSD wordt als caching SSD gebruikt. Neem dit topic eens door: Studie laptop voor opleiding CMD

Het is dus gewoon mogelijk een M4 te kopen en deze in het m-sata slot te plaatsen. Je kunt deze aftermarket SSD niet als caching SSD meer gebruiken, maar met een voldoende grote SSD (128GB minimaal) kun je prima je OS en software hierop kwijt. En natuurlijk is het direct draaien vanaf een SSD sneller dan de default combinatie van een HDD en een caching SSD.
Allemaal gelezen en uiteraard kan ik de m-sata vervangen door een andere. Maar caching kun je uitzetten door de SSD als basic primary disc aan te maken, en dat krijg ik niet voor elkaar, om de één of andere vage reden.

ik vraag me af wat de ervaring is van andere eigenaren van de Lenovo met de 64Gb m-sata SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 11:53:
[...]

@topicstarter: heb je je trucje met installeren/clonen ook al geprobeerd met CloneZilla? Daar hoor ik vaker positievere berichten over.
Heb ik geprobeerd met andere tools maar op de één of ander manier wordt de SSD niet als standalone gebruikt.
Ik ga nog proberen om de hdd te verwijderen en de SSD via de windows setup te wissen en opnieuw te installeren. Maar zien of dat gaat werken. Kost overigens een berg tijd dat gedoe. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 11:53:
[...]

Normaal leek mij dit ook het geval maar Omni in "Studie laptop voor opleiding CMD" heeft ook een Y580 en zegt dat aftermarket SSD's niet meer als caching SSD kunnen worden gebruikt. Lenovo zou dit geblokkeerd hebben. Al zie ik geen reden een aftermarket SSD als caching SSD te gaan gebruiken. In dat geval kun je veel beter de m-sata SSD als primaire schijf gebruiken.

@regmaster: Misschien kun je het aan @OnderDeMotorkap vragen. Uit zijn post blijkt dat het ook niet vanzelf ging, maar uiteindelijk wel is gelukt (OnderDeMotorkap in "Studie laptop voor opleiding CMD").

[ Voor 10% gewijzigd door shappie op 15-08-2012 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
shappie schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:04:
[...]

Normaal leek mij dit ook het geval maar Omni in "Studie laptop voor opleiding CMD" heeft ook een Y580 en zegt dat aftermarket SSD's niet meer als caching SSD kunnen worden gebruikt. Lenovo zou dit geblokkeerd hebben. Al zie ik geen reden een aftermarket SSD als caching SSD te gaan gebruiken. In dat geval kun je veel beter de m-sata SSD als primaire schijf gebruiken.

@regmaster: Misschien kun je het aan @OnderDeMotorkap vragen. Uit zijn post blijkt dat het ook niet vanzelf ging, maar uiteindelijk wel is gelukt (OnderDeMotorkap in "Studie laptop voor opleiding CMD").
Thanks voor de tip, ik ga het hem even vragen.

edit:
Het is uiteindelijk gelukt maar met veel gepruts. Ik hen het toch nog voor elkaar gekregen om de SSD via hdparm geheel gewist te krijgen. Na het verwijderen van de HDD was het een eitje om de SSD geïnstalleerd te krijgen. Nu heb ik dus ook een werkende SSD met Windows 7 erop. Nu nog uitvogelen hoe ik de HDD nog zover kan krijgen om de ruim 900 gb vrij te geven zonder de gehele schijf te moeten wissen. Het grootste blok staat gepartitioneerd met 'other', via Gparted zal ik wel kunnen omzetten. Gaat vast lukken :)

[ Voor 25% gewijzigd door regmaster op 16-08-2012 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien een beetjes of topic maar deze laptop is in de aanbieding bij mediamarkt maar de spec's op hun site zijn anders dan bij de anderen die hem aanbieden welke moet ik geloven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 19:17:
misschien een beetjes of topic maar deze laptop is in de aanbieding bij mediamarkt maar de spec's op hun site zijn anders dan bij de anderen die hem aanbieden welke moet ik geloven
Ik heb de i5 versie daar besteld dus ik zal binnenkort weten hoe het precies zit. Ook ik vond het raar dat de spec's op de MM-site anders waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De i5 versie heb ik via MediaMarkt binnengekregen. Ze hadden (gelukkig) de specs verkeerd op hun site staan.
Pagina: 1