Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PW] Pricewatch trendgrafiek: mediaan en aslabels voor views

Pagina: 1
Acties:

• Virtlink
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-11 22:13
Ik heb een paar suggesties voor de pricewatch trendgrafiek.
  • In plaats van het gemiddelde (of erbij) de mediaan laten zien. Die ligt dicht bij het gemiddelde maar is representatiever. Nu kan een (foutief) extreem hoge of lage prijs het gemiddelde erg beïnvloeden, terwijl de mediaan dan niet zou moeten veranderen. De mediaan is dan altijd de prijs waarvoor het artikel ongeveer verkrijgbaar zou moeten zijn, terwijl het gemiddelde dat soms niet is.
  • Ik mis een schaalverdeling voor de views-grafiek. Het is nu absoluut onduidelijk of er nu veel of weinig vies voor een bepaald artikel zijn.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=316388
Hoeveel views?

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:30

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Ik verplaats 'm even naar Lieve Devvers, wij Pricewatch-mensen kunnen hier weinig mee vrees ik :-(

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-11 12:58
Ondanks dat een mediaan inderdaad een stuk robuuster is bij (foutieve) uitschieters, denk ik niet dat heel veel mensen ook direct weten wat de mediaan is. Dat zou je natuurlijk wel kunnen oplossen door gewoon de term 'gemiddelde' te blijven gebruiken, maar dat zou weer niet helemaal eerlijk zijn. In het kader van toegankelijkheid is het daarom niet de juiste oplossing. Het toevoegen van de mediaan zou ook niet helder zijn voor de gebruiker, omdat het veelal vaak bij elkaar zal liggen en zit je nog steeds met bovenstaande.

De schaalverdeling bij aantal views is inderdaad een erg leuke & interessante nice to have. Die zou je op de rechter verticale as kunnen zetten.

In Tweakers 7.0 zal de prijsgrafiek echter even verdwijnen, maar komt het wel weer terug. Ik zet de schaalverdeling op de wishlist (maar dat garandeert nog niks ;))

Verwijderd

Ik heb altijd gedacht dat het gebrek aan schaalverdeling een feature was. Met een schaalverdeling is het gemakkelijk voor de concurrent om statistieken te verzamelen. Geen idee of jullie dat erg vinden.

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-11 12:58
Dat zou best eens kunnen ja. Dat gaan we dan even uitzoeken of dat echt zo is :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 23:31:
Ik heb altijd gedacht dat het gebrek aan schaalverdeling een feature was. Met een schaalverdeling is het gemakkelijk voor de concurrent om statistieken te verzamelen. Geen idee of jullie dat erg vinden.
Klopt, het is vooral als trend-indicatie bedoeld. We zouden nog wel kunnen kijken of er een manier is om een onderlinge verhouding tussen producten wat duidelijker te maken.
Bovendien kost een gevulde rechteras natuurlijk ook weer ruimte, waardoor het grafiekvlakje zelf kleiner wordt :P

Het grootste nadeel van een mediaan tonen is dat we dat niet met terugwerkende kracht kunnen doen. Want die data hebben we niet verzameld (en die miljarden prijzen waar het uit af te leiden zou zijn hebben we uiteraard ook niet bewaard). Het eennagrootste nadeel is dat (My)SQL er geen functie voor heeft en dat het dus ineens veel meer werk is om die gegevens te gaan verzamelen.

Kortom, ik zie het niet zo gauw gebeuren dat we dat nu nog gaan invoeren.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Al met al zou het handiger zijn om de uitschieters eruit te filteren, maar als het goed is was die feature toch al ooit eens gebakken? Of denk ik nu ooit iets gelezen te hebben wat niet waar is?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Misha schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 23:23:
De schaalverdeling bij aantal views is inderdaad een erg leuke & interessante nice to have. Die zou je op de rechter verticale as kunnen zetten.
Het is een must-have. Sommige producten krijgen altijd ongeveer hetzelfde aantal views en hun grafiek ligt dan aan de bovenkant, terwijl dat bij producten die even heel populair waren en veel views kregen maar baarbuiten weinig lijkt het of ze helemaal niet populair zijn omdat je de streep zich helemaal beneden bevindt. Je kan producten gewoon niet vergelijken zo.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

witeken schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 18:36:
[...]

Het is een must-have. Sommige producten krijgen altijd ongeveer hetzelfde aantal views en hun grafiek ligt dan aan de bovenkant, terwijl dat bij producten die even heel populair waren en veel views kregen maar baarbuiten weinig lijkt het of ze helemaal niet populair zijn omdat je de streep zich helemaal beneden bevindt. Je kan producten gewoon niet vergelijken zo.
Dan hoeft het nog geen must-have te zijn...

Hangt er vanaf wat t.net er mee wil bereiken. Ik geloof dat het eerst sowieso een grappige gimmick was en nu niet meer dan indicatief bedoeld is. Zo lang het doel niet vergelijken is, is het ook geen must-have ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Hooglander1 op 28-08-2012 18:37 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hooglander1 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 18:37:
Dan hoeft het nog geen must-have te zijn...
Ach, een schaalverdeling hebben betekent natuurlijk nog niet dat je daadwerkelijk as-labels toont :)
Hooglander1 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 18:06:
Al met al zou het handiger zijn om de uitschieters eruit te filteren, maar als het goed is was die feature toch al ooit eens gebakken? Of denk ik nu ooit iets gelezen te hebben wat niet waar is?
Ik geloof wel dat er wat verzachting van de data in zit, maar of dat (nog) helemaal goed werkt weet ik eigenlijk niet. Zo vaak kijken we niet naar die code :P
Pagina: 1