Raid met verschillende groottes hdd`s

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnout963
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 21:54
Hallo,

Ik heb op het moment zeer veel hdd`s in mijn pc. Alles zonder raid. Ik ben van plan om alles in een server te bouwen zodat iedereen lokaal er toegang tot heeft. Nou wil ik het toch wel aardig veilig hebben dus ben ik van plan om alles in raid te zetten. Het enige probleem is dat het niet allemaal dezelfde hdd`s zijn. Ik wil graag betrouwbaarheid en snelheid. Ik ben al even aan het googlen gewesst maar kom er zelf niet uit. Welke raid kan ik het beste kiezen?

Schijven:

4x 1TB
2x 250 GB
1x 500 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je alle schijven in 1 array wilt zetten gaan ze uit van de kleinste schijf*, dat betekent dus dat je van iedere disk maar 250GB kan gebruiken.

Ik zou die 4 1TBs evt in een RAID zetten (RAID 5 of 10) en die 2 250GBers evt in een RAID1.

Welke level voor jou het meest interessante is, kun je hier vinden RAID FAQ

*met uitzondering van wat specifieke controllers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
burnout963 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 21:53:
Nou wil ik het toch wel aardig veilig hebben dus ben ik van plan om alles in raid te zetten.Ik wil graag betrouwbaarheid en snelheid.
RAID is geen backup en beschermd je hooguit tegen het hardware falen van een disk. Afhankelijk van je RAID nivo kan er 1 of meerdere disken tegelijk uitvallen.

RAID beschermd dus niet tegen stommiteiten, virussen en andere vormen van data corruptie.

Zorg daarom ten allen tijde voor een backup (plan) om je belangrijkste data veilig te stellen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnout963
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 21:54
@terw_dan
Bendankt voor het linkje, ik was er na op zoek maak kon het niet vinden.

@redfoxert
Wat ik op de hdd`s heb staan zijn gewoon mijn downloads en onbelangerijk spul. De dingen die ik dan echt nodig heb backup ik zeer goed.

Bedankt voor jullie reacties!
Het word 4x 1TB RAID 5 en 2x 250GB RAID1 of 0
1X 500 GB Dump schijf.