Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-09 20:43

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een Edifier S550 (productpagina)

Ik heb ook een mooie Creative X-Fi Elite Pro die het toelaat om de crossover frequentie in te stellen van de subwoofer. Nu heb ik al gemerkt dat door een beetje te spelen met de crossover frequentie je snel wat meer rijker geluid kan creëren dan met een platte instelling.

Tot nu toe heb ik nergens de door de fabrikant gespecificeerde crossover frequentie gevonden, en na wat googelen ook niet. Volgens Edifier hebben de speakers de volgende frequentie bereiken:
  • Subwoofer: 20Hz - 120Hz
  • Satellites: 150Hz - 20kHz
Is er een theoretisch correcte instelling hiervoor te bedenken?
Volgens wat topics moet je tussen de laagste frequentie van de satellieten en de hoogste frequentie van de subwoofer in gaat zitten. Aangezien de geluidskaart stapjes van 10Hz aan kan heb ik de crossover frequentie nu op 130Hz gezet.
Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Uitproberen wat het beste klinkt. Die satellieten zullen niet veel doen onder de 150Hz, de subwoofer zal het daar nog prima doen. Dus met filteren op 150Hz krijg je geen 'gat' tussen de subwoofer en de satellieten. Maar met zo'n hoge crossoverfrequentie hoor je waar de subwoofer staat, dus misschien klinkt een lagere frequentie toch beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
TBTL schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:11:
Uitproberen wat het beste klinkt. Die satellieten zullen niet veel doen onder de 150Hz, de subwoofer zal het daar nog prima doen. Dus met filteren op 150Hz krijg je geen 'gat' tussen de subwoofer en de satellieten. Maar met zo'n hoge crossoverfrequentie hoor je waar de subwoofer staat, dus misschien klinkt een lagere frequentie toch beter.
Mja ik had ook zo'n gedachte. Een beetje bas is ok, maar het hoeft ook weer niet belachelijk hard.
Maar de satellieten hebben wel een mid-range speaker en een tweeter. 150Hz moeten ze dan toch nog wel aan kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Als je de crossover op 150 Hz zet dan zou je - volgens de specificaties - een gat hebben van 30 Hz. De subwoofer gaat maximaal tot 120 Hz volgens jouw gegevens. Dus dat die twee niet overlappen is al behoorlijk apart. Ergens heb ik het idee dat die gegevens niet kloppen. Al kan je sowieso helemaal niets met deze getallen. Je weet niet hoe ze gemeten zijn. Gemeten bij -3 dB lijkt me sterk, want ik zie die subwoofer echt geen 20 Hz halen. Maar staat de crossover in iets als de Edifier S550 niet vast? Bij veel (eigenlijk alle) PC-setjes is dat wel zo.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
FeaR schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:30:
Maar staat de crossover in iets als de Edifier S550 niet vast? Bij veel (eigenlijk alle) PC-setjes is dat wel zo.
Ah, vandaar dat die subwoofer maar tot 120Hz gaat, de woofer + kast zelf kunnen prima een stuk hoger komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Hoger is normaliter ook het probleem niet, alleen wil je dat niet. Je wilt van je subwoofer geen middentoner maken natuurlijk. Een crossover van boven de 100 Hz is eigenlijk al niet grappig. Maar zoals gezegd twijfel ik toch aan de genoemde frequenties, dan zou je out of the box al een gat van 30 Hz hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
FeaR schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:30:Ergens heb ik het idee dat die gegevens niet kloppen. Al kan je sowieso helemaal niets met deze getallen. Je weet niet hoe ze gemeten zijn. Gemeten bij -3 dB lijkt me sterk, want ik zie die subwoofer echt geen 20 Hz halen. Maar staat de crossover in iets als de Edifier S550 niet vast? Bij veel (eigenlijk alle) PC-setjes is dat wel zo.
Daar zeg je wat. In de handleiding staat niks van frequenties vermeld. Ook op de Chinese site (herkomst van het merk geloof ik) staat niks vermeld over frequenties, alleen op de internationale site staan deze vermeld.

Dit setje kan trouwens ook alleen maar analoog geluid aan. Jij denkt dat de cross-over er al ingebakken zit dus? Dat wil dus zeggen dat er filters in zitten die van alle kanalen subwoofer geluid weg filteren en op de subwoofer er bij worden gezet. Ik dacht dat in een 5.1 omgeving de boxen gewoon apart werden aangestuurd. Zelf dacht ik dat in de subwoofer gewoon alleen een versterker zat en ander benodigd spul, maar dat soort filters niet.

Misschien toch maar eens contact opnemen met Edifier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

5.1 is ook met een dedicated LFE-kanaal. Alleen wordt er bij dit soort PC-setjes ook een subwoofer bij gezet om de middentonen deels mee te laten doen. Puur omdat de satellieten die frequenties niet aankunnen. Dus met een film gaat de LFE gewoon naar de subwoofer maar onder de xxx Hz (120 - 150) gaat het ook naar de subwoofer. Dubbele functie dus. Overigens is dat deels naar de subwoofer sturen wat je in gewone home cinema's ook ziet. Alleen ligt het dan veelal op 60 - 80 Hz omdat de gebruikte speakers de lagere middentonen wel weer kunnen geven.

Ik denk inderdaad dat de crossover deels vast ligt. Lager zetten kan je hem altijd, want dan stuur je vanaf jouw PC het signaal gewoon niet naar de subwoofer. En wat er niet is kan je ook niet aanpassen. Dus zet de crossover op 40 Hz en er gaat tot 40 Hz naar je subwoofer. Echter zal je dan heel veel missen. Maar alsj jij de crossover op 200 Hz zou zetten (ik noem maar iets geks) dan zal de set zelf nog steeds de gestelde crossover aanhouden. Die 200 Hz ligt namelijk boven de vastgestelde frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Als het filter inderdaad ingebouwd zit kunnen de satellieten het best ongefilterd zijn ('large') en de crossoverfrequentie zo hoog mogelijk, of op bypass o.i.d. . Om te testen of het filter zit ingebouwd kan je de satellieten op large instellen, en dan wat muziek met bas luisteren. Als het op een normaal tot hoog volume al begint te kraken bij de bassen zijn ze niet gefilterd, als het pas vervormt op oorlogssterkte wel.

[ Voor 18% gewijzigd door TBTL op 14-08-2012 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
FeaR schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:47:
Maar alsj jij de crossover op 200 Hz zou zetten (ik noem maar iets geks) dan zal de set zelf nog steeds de gestelde crossover aanhouden. Die 200 Hz ligt namelijk boven de vastgestelde frequentie.
Duidelijk verhaal, maar het klinkt wel anders als ik de crossover op 200Hz zet of gewoon uit zet.
TBTL schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:52:
Als het filter inderdaad ingebouwd zit moeten de satellieten het best ongefilterd zijn ('large'). Om dat te testen kan je de satellieten op large instellen en dan wat muziek met bas luisteren, als het op een normaal tot hoog volume kraakt zijn ze niet gefilterd, als het pas vervormt op oorlogssterkte wel.
Large? als in een speaker met volledig bereik? Tenminste zo noemt Microsoft dat dan. Op dit moment staan ze daar al op namelijk.

De speakers zelf hebben eigenlijk nooit gekraakt, wat misschien ook komt omdat ik hem nooit zo ver open draai. Op dit tijdstip is dat sowieso niet mogelijk om te testen, anders krijg ik boze buren over de vloer :+
Pagina: 1