Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Volvo V40 1.9D 2003 elektrische problemen

Pagina: 1
Acties:

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 21:14

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik plaats dit bericht naar aanleiding van problemen die mijn vader op dit moment heeft tijdens zijn vakantie in Frankrijk. Hij heeft mij geconsulteerd, mogelijk (hopelijk) komen er wat antwoorden via dit forum.

Auto:
Volvo V40 1.9D (115 pk) MY 2003

Problemen:
Vlak voor aankomst op de bestemming liep de meter van de koelvloeistoftemperatuur vlug op. Vlak voor het rode gebied is mijn vader gestopt en heeft na het laten afkoelen van de motor de bestemming weten te bereiken.

Na twee dagen is hij weer met de auto gaan rijden en deden de koelingsproblemen zich niet voor. Wel waren er problemen met de elektronica van één bepaalde zekeringkast; deze werkte niet meer. Wat exact niet meer werkte heeft hij mij telefonisch medegedeeld en kan ik me niet precies meer herinneren. Hij gaf aan een plaatselijke garagist te bezoeken om te kijken of de hoofdzekering(en) intact waren.

Welnu, ik krijg nu het volgende sms-bericht van hem (letterlijk geciteerd):

"Het probleem neemt bizarre vormen aan. Een groot deel van de elektra waarvan de zekeringen in de interieure zekeringkast zitten werkt niet, waar onder clignoteurs, sigarettenaansteker, remlichten, alarmlichten, airco, stoelverwarming, achterruitverwarming,. Sommige dingen werken wel, waar onder radio en cruise control. En dit terwijl alle zekeringen en hoofdzekering intact zijn. Dit is gecontroleerd door de plaatselijke garagist die er verder niet uit kwam. Storing in het elektrisch systeem die de mecanicien "bizar" noemt. Dit triggert mij. Hier moet toch gewoon een verklaring voor zijn?".

Opmerking: Circa een half jaar geleden is er een probleem geweest met de koplampen, waarbij volgens mij de garage waar de Volvo altijd in onderhoud is "iets heeft doorgelust".

Zouden jullie jullie licht hier eens over kunnen schijnen? Ik bezorg mijn vader graag een onbezorgde vakantie . Bij voorbaat hartelijk dank!

Verwijderd

Een voorkomend probleem kan loszittende relais zijn vlak bij je zekerinkastje. Maar dat is puur op de gok. Weet alleen bij slechte solderering dat die dingen warm worden en problemen / storingen kunnen geven.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord. Schakelt dit relais de gehele zekeringkast?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ik neem aan dat alle zekeringen zijn nagekeken. :)

Ik vermoed dat er iets mis zit in het sleutelcontact. De problemen zijn te groot voor een probleem met de massa-aansluiting.

Raad eens aan om de spanning op de achterlichten te controleren met een multimeter. Maar dan met 1 pin op massa van de accu, en de ander bij de plus van het achterlicht. En meet daarna het eens andersom. Wat zijn de waarden uit die metingen?

Edit: De sigarettenaansteker is misschien makkelijker om aan te meten.

[ Voor 8% gewijzigd door Onbekend op 14-08-2012 19:29 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Het contactslot, daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt voor je tip!

Mijn vader is overigens totaal niet technisch onderlegd en is nu nog op zijn vakantieadres in Frankrijk. Het verhaal met de multimeter zal hij niet zelf kunnen doen, maar de garagist wellicht wel!

Edit: er wellicht ook een relatie met de koelproblemen?

[ Voor 12% gewijzigd door TB op 14-08-2012 19:34 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 20:49
Koelvloeistoftemperatuur metertje werkt toch ook elektrisch, die zal dan ook kuren vertonen misschien?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Laat je pa de ANWB Alarmcentrale bellen. Die auto is niet mer te vertrouwen. Als het idd het contactslot is kan dat ding ook tijdens het rijden ineens in het stuurslot blijven hangen. Trust me, dat wil je niet :X

Alarmcentrale zorgt voor vervangend vervoer en repatriering van de auto naar huis. Tevens spreken zij waarschijnlijk iets beter Frans als je pa, en zijn ze bij de ANWB technisch een stukje beter onderlegd ;)

Gewoon doen, daar zijn ze voor :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 20:49
Ik gok eigenlijk op een massa probleem dat invloed heeft op verschillende electrische systemen. Gezien de vermelding van het probleem met de koplampen waar 'iets is doorgelust'

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
FastFred schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 11:59:
Ik gok eigenlijk op een massa probleem dat invloed heeft op verschillende electrische systemen. Gezien de vermelding van het probleem met de koplampen waar 'iets is doorgelust'
Dat iets is doorgelust is waarschijnlijk de linker en de rechter koplamp op elkaar aangesloten. In de V40 zit namelijk links onder het stuur een zogenaamde CEM (Central electronics module geloof ik). Hier zitten een aantal schakelingen in en dergelijke en wat hier vaak aan kapot gaat is de aansturing van 1 koplamp. Ik heb t ook gehad en een nieuw tweedehands (eigenlijk twee want de eerste van de sloop had hetzelfde probleem) kastje loste de problemen gedeeltelijk op. Mijn lampen branden nu wel prima maar het groot licht blijft niet aan en de achterruitewisser heeft alleen nog maar de interval stand.

Ik vermoed dus dat het aan dit kastje ligt maar kan het uiteraard niet met zekerheid zeggen. Dit komt in ieder geval veel voor een kastje van de sloop kost je ongeveer 70 euro dacht ik, een hele nieuwe was iets van 400....

Misschien bij een volvo dealer/handelaar langsgaan en kijken of ze zo'n kastje uit een occasion erin kunnen zetten om te testen?

Zonder het kastje werkt de auto overigens ook gewoon, alleen heb je dan geen verlichting en een aantal andere systemen ook niet O-)

Hier is trouwens een linkje met info over de CEM.

flickr iRacing Profiel

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

The Eagle schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 21:30:
Laat je pa de ANWB Alarmcentrale bellen. Die auto is niet mer te vertrouwen. Als het idd het contactslot is kan dat ding ook tijdens het rijden ineens in het stuurslot blijven hangen. Trust me, dat wil je niet :X
Nee, het slot zal het probleem niet zijn, maar het contact van het slot. Het stuurslot gaat (meestal) mechanisch, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Het slotcontact vind ik wel de meest aannemelijke theorie.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Clignoteurs, sigarettenaansteker, remlichten, alarmlichten etc gaan niet via het contact slot of een relay.
Dat is het dus niet.

Wat bij de V40 nog wel vaak voorkomt is dat de kabelschoenen niet goed zijn gekrompen aan de aanvoerkabels en massa kabels. De kabel of de kabelschoen kan dan gaan oxideren en op den duur maakt hij geen contact meer.

Beste is gewoon alles vanaf de accu met een multimeter doormeten dan kom je het probleem van zelf tegen.

[ Voor 11% gewijzigd door Part op 18-08-2012 21:53 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Klinkt inderdaad als een probleem van een aantal relais die niet bekrachtigd worden en waardoor de halve installatie (zo te horen vooral de interieur verbruikers) niet op komt.

De hoofdrelais kunnen nog wel eens een boosdoener zijn, maar de alarmlichten gaan al rechtstreeks via de accu dus die lopen niet door een relais, alleen door een zekering.

Koplampen, remlichten, sigaretaansteker enz. lopen wel via één van de hoofdrelais, waarvan de stuurstroom door het contactslot loopt. Doen een aantal apparaten het wel als het contactslot in de accesoire-stand ("radiostand", ACC positie) staan en niet als de auto op contact staat? Start de motor zelf wel en hoe gedragen de apparaten zich met motor aan of motor uit?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Stoney3K schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 22:51:
Klinkt inderdaad als een probleem van een aantal relais ...

Koplampen, remlichten, sigaretaansteker enz. lopen wel via één van de hoofdrelais, ....
Remlichten en sigaret aansteker lopen bij een V40 dus niet via een relay.
Trap de rem maar eens in zonder sleutel in het contact. De remlampen gaan gewoon branden.
Sigaret aansteker blijft bij de V40 ook gewoon spanning geven zonder sleutel. Vandaar dat het dus zeker geen relay is die deze problemen veroorzaakt.
Pagina: 1