Toon posts:

Vragen betreffende aanschaf SSD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit al een lange tijd te denken aan een SSD voor mijn nieuwe laptop. Ik heb express een i7 gekocht zodat ie een beetje snel zou zijn. Nu is mijn 5400rpm HDD als het ware een bottleneck in het systeem. Vandaar mijn overweging om een SSD te nemen.

1e vraag: Is 128 gigabyte voldoende?

De laptop heb ik gekocht omdat ik er een nodig was voor mijn studie. Ik zal er dus hoofdzakelijk mee bezig zijn voor mijn studie (Word.PowerPoint etc.). Het zou nog wel eens kunnen dat mijn laptop (zware) programma's moet draaien. Voor de rest speel ik zo nu en dan een game (MW3) en zit ik veel op het internet. Ik hoop dat de kenners zo een beetje een inschatting kunnen maken of 128 gig voor dit gebruik voldoende is.

2e vraag: Hoe installeer ik deze SSD

Misschien domme vraag, maar ik zal mijn hele besturingssyteem erop moeten zetten, maar ik heb GEEN CD'tje met een Windows 7 intallatie bij mijn laptop gekregen. Hoe los ik dit op? En weet iemand precies (mssn linkje) hoe je zo'n ding moet aansluiten en evt. installeren?

Alvast bedankt,

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:11

amas

Law of Nature: Chaos

De hoeveelheid opslag is gebonden aan je persoonlijke gebruik. Zet je er veel programma's op, veel games etc... Mijn laptop wordt voornamelijk voor schoolwerk gebruikt en ik heb dan ook genoeg aan 64GB. Zelfs mijn desktop heeft maar een 96GB schijf waarvan ik nog geen 60GB gebruik. Maar nog belangrijker is of jij een laptop hebt met 2 HDD sloten. Mocht je er namelijk maar één hebben dan wordt het een stuk lastiger.
Optie 1: je hebt 2 sloten. Difficulty: easy. Schroef de laptop open, leg je SSD in het lege slot. Klaar.
Optie 2: je hebt 1 slot. Difficulty: hard. Je heb nu twee keuzes. Ga je je HDD vervangen door de SSD en lever je ruimte in? Of koop je een bracket zodat je je DVD-drive eruit sloopt en vervangt door de SSD?

Je zult Windows inderdaad opnieuw moeten installeren op je SSD. Ook hier heb je twee mogelijkheden.
Optie 1: ergens op je laptop staat de product key van je Windows versie. Download nu de Windows image van het internet af en gebruik je eigen productcode.
Optie 2: Maak een image van je huidige HDD en zet deze op je SSD.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Op 128 GB kan je veel kwijt, en waarschijnlijk is het voldoende. Maar als je voor een 256 GB exemplaar kiest, krijg je daar waarschijnlijk geen spijt van. Enige overweging : heb je 174 euro -over- voor zo een schijfje.

verder zou ik wel een schone install doen. De key staat al onder op je laptop, kwestie van even win7 downloaden en op een bootable usb stickie zetten.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb zelf een 120GB ssd en heb nog 40GB over na installeren van al mijn standaardprogramma's e.d. De opslag heb ik op mijn 2e harddisk, maar daar kun je ook een externe harddisk (of harddisk ipv dvd-drive) voor gebruiken.

Wat betreft windows installeren: http://www.pcworld.com/ar...s_7_without_the_disc.html
De code staat op de sticker onderop je laptop of soms bij Dell onder de accu, die invoeren en klaar.
Wat TheAmassa zegt over een image maken zou ook kunnen, maar ik heb dan het gevoel dat je een nieuwe Porsche uitrust met een cassetterecorder... Het werkt wel, maar toch net niet eigenlijk...