iMac G5 gekregen!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-10 00:22
Dag tweakers,

Ik heb laatst van een oom en tante een iMac G5 gekregen (kapot), toen ik dat hoorde natuurlijk gelijk het aanbod aangenomen om te kijken of er nog wat mee te doen valt...

De specs zijn als volgt:
17 inch iMac G5 (ALS)
2GB RAM
340GB HDD
2GHz G5 processor

Het eerste wat ik zag toen ik hem voor het eerst opstartte was dat 'ie geen besturingssysteem kon vinden.
Ik had het ding helemaal kaal gekregen, dus zonder installatie-dvd. Toen heb ik ubuntu voor PowerPC op een cd'tje gebrand en gezien dat bijna alles nog werkte, behalve de harde schijf die niet herkend werd. Opengeschroefd en er een andere hdd ingeplaatst om vervolgens een versie van Mac os x te installeren, want wanneer je de wifi driver van ubuntu inschakelde crashde deze en wilde niet meer opstarten, daar had ik natuurlijk nog uren mee kunnen prutsen... maar omdat ik een zeer lui persoon ben heb ik dat niet gedaan (en Mac os x is wel een mooi besturingsysteem). Ergens een .iso gezocht van mac os x 10.4 :X en toen geinstalleerd, dat draaide allemaal goed, maar ik wilde eigenlijk toch wel 10.5 draaien die op een dual-layer dvd-r moest worden gebrand. Helaas waren die in de plaatselijke winkel niet te koop dus toen heb ik de harde schijf opnieuw gepartitioneerd met een 10GB partitie voor de installatie van 10.5. Een 10.5 iso gedownload en deze als back-up van de 10GB partitie aangewezen in het schijfhulpprogramma en op "terugzetten" geklikt.

Ik heb hem toen alles werkte nog opengemaakt, nieuwe koelpasta aangebracht (AS5), wat stof verwijdert en de fan die onderin de iMac zit van zijn behuizing ontdaan, die trilde namelijk tegen de onderkant aan waardoor er een wat hoger geluid te horen was.

Nadat 10.5 met succes geïnstalleerd was, heb ik er een torrent-client opgezet met remote control en er Urban Terror op gespeeld en dat werkte... daar was ik wel door verrast :D

Dus vanaf heden gebruik ik het als download-bak en om af en toe met iemand anders samen urban terror te spelen :D EDIT: Hij word ook gebruikt als jukebox en om minecraft op te spelen. (Einde edit)

Weet iemand anders hier nog andere dingen om met deze iMac g5 te doen, behalve uit het raam gooien en weggeven aan het "helprandomtweakeraaneenimacg5fonds"?

Ik zou natuurlijk ook kunnen proberen om als een tweaker het scherm proberen te solderen aan een dvi kabel (het schijnt te kunnen)... nouja dat laat ik denk ik over aan de echte tweakers :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FaCwxl.jpg

Sorry voor mijn belabberde schrijfstijl

Maurits

Die mbp heb ik pas sinds december vorig jaar en daarvoor had ik een laptop met 1GB ram (ge-upgraded van 512) 40GB HDD en een 2.0Ghz processor... Dus ik heb al jaren geprutst met oude zooi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:37

Osxy

Holy crap on a cracker

Cool story bro...

Maar seriously, de PPC generatie macs kunnen nog maar heel weinig draaien. Meest geschikt is hij dus inderdaad als download bak en jukebox want veel meer kan je er niet mee wbt. hedendaagse toepassingen.

Mogelijk dat je nog wat oude classic games kan opzoeken.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Owja... Ik gebruik hem idd ook nog als jukebox :D
Ik weet dat het niet zoveel meer kan draaien, maar ik vind het leuk om te proberen wat er nog wel op kan.
Hij kan zelfs minecraft draaien als je een flatland map genereerd, dan draait die op de hoogste instellingen op 90FPS (ook als je er wat grotere dingen in bouwt).

[ Voor 0% gewijzigd door mauritso op 14-08-2012 17:29 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Oke dus niemand hier die een beter idee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 23:27
mauritso schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 00:22:
Oke dus niemand hier die een beter idee heeft?
Webserver, onderzoeks bakje om te zien hoe OS X naast normaal werk wel allemaal niet kan.. Macports

gewoon een leuk systeempje om mee te spelen dus. niet echt om zwaar werk op te doen..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
PPC iMac's zijn nog leuk te gebruiken als beveiligings computers ben ik achtergekomen!

M'n pa die heeft een loods en die staat aan de andere kant van Drachten (woonplaats) en die wil hij een beetje in het zicht houden, hij heeft in z'n loods dezelfde G5 staan als jij hebt (weliswaar met 1 gig RAM :F ) maar daar heeft hij z'n netwerk camera's op aangesloten, iMac staat in verbinding met een server oid. server linkt beelden door naar internet, en thuis kunnen wij de beelden van de camera's bekijken! (en m'n pa heeft het zelfs zo ver gekregen dat hij real time beelden OOK op z'n iPhone kan bekijken xD)

Dus als je zoiets in gedachten hebt, is daar zo'n G5'je prima voor!

Anders: server bak voor minecraft, desktop-iPod, HTPC (met een beetje geknutsel wil dat prima, wil ik je evt. ook wel mee helpen ;) )
jah, dat was het wel, er zit een ruk-gfx in dus daar kan je ook niks mee.

pff jah, verder weet ik het zo ook niet, een email/internet bak voor opa en oma?? oid.
verder kan je hem weinig voor gebruiken, m'n pa heeft hem (voordat z'n nieuwe iMac binnenkwam) altijd als zaken EN prive computer gebruikt (eigen bedrijfje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:40

franssie

Save the albatross

Stoer dat je ;m aan de praat gekregen hebt!
Ik ben zelf een groot OSX gebruiker, helaas kan je met een G5 niet veel spannende dingen meer doen. Maar als je een classy scherrm in je keuken wilt om (met een klein BT HTPC draadloos toetsenbordje) recepten op te zoeken is ie natuurlijk wel je bling-ding!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
franssie schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 00:49:
Ik ben zelf een groot OSX gebruiker, helaas kan je met een G5 niet veel spannende dingen meer doen. Maar als je een classy scherrm in je keuken wilt om (met een klein BT HTPC draadloos toetsenbordje) recepten op te zoeken is ie natuurlijk wel je bling-ding!
die had ik zelf nog niet eerder gehoord!
leuk idee!

Misschien kan je het zo ombouwen dat je hem in je auto kan hangen oid.
Een iMac gebruikt immers een laptop CPU&GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ze zijn vooral (tenminste, mijn Powermac G5 DP) rock-solid. Die dingen zijn kwalitatief een stuk beter dan 90% van het x86 spul dat je op de markt tegen komt. Dat geldt ook voor de Macs en elite-versies van laptops van HP en de dure Dells.

Ik heb hem hier nog staan om toch soms langdradige dingen op aan te zetten, je kan hem gewoon lekker laten draaien, alle G5's na ~2003 hebben prima power management zodat de CPU vanzelf wel op een laag pitje gaat staan, kan je gewoon als 'server' gebruiken. Bijna alle grote open source software kan je via MacPorts (en soms nog via Fink als binary package) installeren, en anders zelf compilen. Ook Java werkt verassend goed, hoewel je geen echt recente versies meer kan verwachten. Misschien de soylatte openjdk, die schijnt nu op PPC goed te werken, maar mijn Java code heeft meestal geen moeite met Java 1.5. Dan heb je het flash probleem, dat is dat flash gewoon niet meer bijgewerkt wordt. Gelukkig is veel in HTML5 te vinden, vooral op Vimeo en vaak ook op Youtube. iTunes is zelfs nog 100% up-to-date! Dat is ook wel leuk, je kan hem dus ook als homesharing ding neerzetten als er meerdere mensen graag muziek kopieren.

Daarnaast zit er natuurlijk firewire 400 op, dus je kan hem ook als lompe externe schijf gebruiken (target mode), of als je iets met Forth wil doen (leren), kan je ook de open firmware prompt tevoorschijn pakken (opstarten met interrupt in of hotkey cmd+alt+o+f) en daar lekker klooien. Als je iets verkeerd doet gewoon PRAM reset en je kan verder.

Je hebt waarschijnlijk Gigabit ethernet, dus snel netwerken wil wel lukken, zit ook Bluetooth in, dus daar kan je misschien ook wel leuke dingen mee doen (dacht dat je er bijv. met shairport en PPP<->Bluetooth in principe een draadloze speaker van kan maken, maar dan niet met de interne boxen want die zijn.. 'niet zo geweldig', maar met wifi werkt shairport net zo prima).

Gezien er geen Snow Leopard of hoger op kan, kan je hem helaas niet als Bonjour Proxy gebruiken, dat kan soms wel handig zijn, maar wat je wel kan doen is hem als Time Machine server gebruiken. Why? Om dat het HFS+J en AFP heeft, en hoewel je dat prima op een linux bak kan doen, heb je deze iMac al en kan je hem daar dus voor gebruiken (o.a.).

Ik denk dat je er het meeste aan hebt om als 2e scherm te gebruiken als je aan het multitasken bent. Stel dat je bijv. zit te gamen en even iets wil opzoeken, of als je muziek wil luisteren, maar het volledige overzicht graag hebt, naast dat je op je laptop al fullscreen bezig bent, of als je live streams van sport of nieuws kijkt (en wat dacht je van een elgato eye tv), of anders misschien puur als backup machine. Je kan er altijd een recente FireFox of TenFourFox (wat ook gewoon voor 10.5 is, met PPC optimalisaties en de laatste updates van FF) op zetten, en dan heb je een perfecte web-bak.

Wat je misschien mist als je kan/wil programmeren, is een bruikbare versie van Xcode, daar heb ik nog wel een DMG van staan die niet zo stokoud is (die op de DVD is OUD). Eclipse en NetBeans draaien prima. TextWrangler ook wel.

Qua email client is de ingebouwde Mail.app van 10.5 nog prima te doen (die van 10.4 niet echt meer). Maar ik denk je dat een webmail gebruiker bent en waarschijnlijk ook iCloud gebruikt.

Als je een webcam op 't ding wil hebben, de meeste UVC video class usb cams doen het wel. Specifiek de cheap-ass logitec C160 doet het erg goed, kan je met EvoCam ook nog eens streamen als je dat leuk vind. Of met EvoBarcode als barcode scanner gebruiken....

Er is van alles mee te doen. De kans is groot dat je gebruik af gaat hangen van wat je uberhaupt met computers doet.

Edit:

- niet geschikt voor car-pc, met een powermac g5 is het wel te doen, maar dat komt door de tolerantie van de PSU, in de iMac schijnt dat tegen te vallen

- cpu is geen laptop cpu, de G5 is nooit als 'laptop' versie beschikbaar gemaakt, ook nooit een G5 laptop geweest

- In de keuken is inderdaad bling, in de kamer ook. Je kan ook voor dat type iMac nog nette VESA adapters krijgen, stel je voor, een hangende iMac met draadloos toetsenbord en muis.. en je kan er ook nog eens DVD'tjes en CD's in doen!

[ Voor 6% gewijzigd door johnkeates op 17-08-2012 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
gast, bluetooth zit hier dus niet in, daar heb je een apart dongletje voor nodig.
en PPC's zijn totaal niet rock-solid, ik had, wanneer ik random stuff gelijk aan een rekenmachine applicatie opstartte crashte de gehele computer.

het klinkt heel raar maar door een hardwarematige fout in de computer ging dat ding spacen bij de rekenmachine applicatie e.d. echt heel raar fenomeen.

maargoed, een kennis van m'n pa (architect) gebruikte in die tijd ook diezelfde iMac's maar had precies het zelfde probleem :S

maar voor de rest doet dat ding het prima met bijv. internetten, muziek luisteren, filmpje kijken etc.

ohja tuurlijk, de PPC serie was/is GEEN laptop CPU *SORRYYYYY*

Maar de iMac's met de Core ix CPU's er in(en nieuwer), dat zijn allemaal laptop CPU's en GPU's

[ Voor 11% gewijzigd door w4v3g0d op 17-08-2012 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hardwarejunk schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 00:58:
gast, bluetooth zit hier dus niet in, daar heb je een apart dongletje voor nodig.
en PPC's zijn totaal niet rock-solid, ik had, wanneer ik random stuff gelijk aan een rekenmachine applicatie opstartte crashte de gehele computer.

het klinkt heel raar maar door een hardwarematige fout in de computer ging dat ding spacen bij de rekenmachine applicatie e.d. echt heel raar fenomeen.

maargoed, een kennis van m'n pa (architect) gebruikte in die tijd ook diezelfde iMac's maar had precies het zelfde probleem :S

maar voor de rest doet dat ding het prima met bijv. internetten, muziek luisteren, filmpje kijken etc.

ohja tuurlijk, de PPC serie was/is GEEN laptop CPU *SORRYYYYY*

Maar de iMac's met de Core ix CPU's er in(en nieuwer), dat zijn allemaal laptop CPU's en GPU's
Dat klinkt inderdaad raar, welke rekensom voerde je in? ;)

PPC processors zitten al in de eerste PowerBooks, de G5 heeft inderdaad nooit een laptop bereikt na de PowerBook G4's kwamen de Macbooks. Er zit ook een PPC processor in de Xbox 360 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Er zit ook een PPC processor (G3) in dat marsrovertje Curiousity. Ook wordt het nog steeds door IBM verder ontwikkeld voor hun cluster computers. Ik zeg rock solid.

[ Voor 43% gewijzigd door franssie op 17-08-2012 10:10 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Je kan er altijd een recente FireFox of TenFourFox (wat ook gewoon voor 10.5 is, met PPC optimalisaties en de laatste updates van FF) op zetten, en dan heb je een perfecte web-bak.
Wait, wut? Firefox heeft toch helemaal geen PPC versie meer? Enkel TenFourFox en Safari hebben nog recente versies als ik me niet vergis, of zijn er nog (degelijke) PPC browsers?

Mijn dual PowerMac G5 staat wat stof te happen naast mijn bureau. Eens een extra HDD in gooien en als TimeMachine target gebruiken voor m'n MBP, maar het zou leuk zijn om deze nog te gebruiken voor andere zaken.

Ik heb deze machine ooit gekregen, zonder originele install CD helaas. Is er ergens een universal install DVD te vinden van 10.5.8?

[ Voor 31% gewijzigd door Darkstar op 17-08-2012 10:48 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris10r
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:42
Darkstar schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:46:
[...]
Wait, wut? Firefox heeft toch helemaal geen PPC versie meer? Enkel TenFourFox en Safari hebben nog recente versies als ik me niet vergis, of zijn er nog (degelijke) PPC browsers?
Apple is helaas een tijdje geleden gestopt met het updaten van Safari voor Leopard. Alleen iTunes wordt nog steeds geüpdatet.

Een modernere Safari kan je vinde in de vorm van leopard-webkit (met betere ondersteuning voor html5 en h264 video's :o)

http://code.google.com/p/leopard-webkit/

Er is een recente Firefox (Aurora channel) voor powerpc Leopard: Aurorafox.

http://code.google.com/p/aurorafox/

Deze gebruikt de geoptimaliseerde altivec code van TenFourFox maar dan met een veel recentere Firefox basis.

En anders altijd nog Camino :)

http://caminobrowser.org/
Ik heb deze machine ooit gekregen, zonder originele install CD helaas. Is er ergens een universal install DVD te vinden van 10.5.8?
Als je gaat zoeken op internet vindt je vast wel de images van Leopard of van de Mac Box Set Leopard.
Daar zit gelijk iLife ‘09, iWork ‘09 en Leopard 10.5.6 in. Updates naar 10.5.8 kan je nog altijd van Apple downloaden via de update functie.

Voor het kijken van films raad ik altijd de VLC powerpc versie aan. Die is nog efficiënter dan Quicktime van Apple zelf. Op die iMac G5 zou je dan nog zelfs 1080p h264 video's kunnen kijken als ze geen extreme bit-rate hebben.

Deze software gebruik ik nog iedere dag op mn Powerbook G4 samen met Xcode en de Qt sdk voor mijn studie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Zelf heb ik een tijd een mac mini g4 gebruikt voor iTunes om de streamen naar een airport express via airplay. Streamen naar een apple tv kan natuurlijk ook. Verder nog Sickbeard, Couchpotato en dergelijke om je downloads te automatiseren. Prima als basis voor een mediahub, aangezien het Apple concept uitgaat van een centrale pc met iTunes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
To_Tall schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 00:26:
[...]

Webserver, onderzoeks bakje om te zien hoe OS X naast normaal werk wel allemaal niet kan.. Macports

gewoon een leuk systeempje om mee te spelen dus. niet echt om zwaar werk op te doen..
Er staat een Macbook pro met leuke specs naast :D (daar pruts ik ook graag mee).

Webserver zou ik inderdaad kunnen proberen.
Misschien word die binnenkort wel gebruikt daarvoor.
hardwarejunk schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 00:35:
PPC iMac's zijn nog leuk te gebruiken als beveiligings computers ben ik achtergekomen!

M'n pa die heeft een loods en die staat aan de andere kant van Drachten (woonplaats) en die wil hij een beetje in het zicht houden, hij heeft in z'n loods dezelfde G5 staan als jij hebt (weliswaar met 1 gig RAM :F ) maar daar heeft hij z'n netwerk camera's op aangesloten, iMac staat in verbinding met een server oid. server linkt beelden door naar internet, en thuis kunnen wij de beelden van de camera's bekijken! (en m'n pa heeft het zelfs zo ver gekregen dat hij real time beelden OOK op z'n iPhone kan bekijken xD)

Dus als je zoiets in gedachten hebt, is daar zo'n G5'je prima voor!

Anders: server bak voor minecraft, desktop-iPod, HTPC (met een beetje geknutsel wil dat prima, wil ik je evt. ook wel mee helpen ;) )
jah, dat was het wel, er zit een ruk-gfx in dus daar kan je ook niks mee.

pff jah, verder weet ik het zo ook niet, een email/internet bak voor opa en oma?? oid.
verder kan je hem weinig voor gebruiken, m'n pa heeft hem (voordat z'n nieuwe iMac binnenkwam) altijd als zaken EN prive computer gebruikt (eigen bedrijfje)
Ik heb niet echt ergens beveiligings-camera's hangen :P

Inzetten als minecraft-server gaat goed totdat je bukkit+plugins wil gaan gebruiken, de meeste plugin-devs voor bukkit ontwikkelen voor java 6 en de standaard java gaat tot 5.x
Om een nieuwere versie van java te installeren moet je wel veel voor prutsen en veel geduld voor hebben dus dat doe ik wel wanneer ik zin heb om te prutsen ;)

Over gebruiken als HTPC: Weet jij een manier om die iMac wat stiller te krijgen? Ik heb wat dingen aangepast zodat het minder geluid maakt, maar het is nog lang niet stil.

Opa en oma (wonen in Drachten overigens), die hebben volgensmij nog een computer met ms-dos staan, die ik als ik een keer weer kom zo mag mee nemen 8)
Die computer is al minstens 15 jaar niet gebruikt (waarschijnlijk wel langer.)
Oftewel mijn opa en oma weten amper wat computers/email is/zijn
franssie schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 00:49:
Dank je.
Met de G5 kun je misschien geen spannende dingen doen, maar ik vind het leuk om uit een oud ding nog zo veel mogelijk te krijgen 8)
Toen mijn moeder hem voor het eerst zag was ze er helemaal verliefd op xD helaas had zij er niet echt een "nut" voor gevonden.
Als je naar de foto kijkt zie je dat er een apple wireless keyboard voor ligt :D
hardwarejunk schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 00:51:
[...]

die had ik zelf nog niet eerder gehoord!
leuk idee!

Misschien kan je het zo ombouwen dat je hem in je auto kan hangen oid.
Een iMac gebruikt immers een laptop CPU&GPU
Geweldig dit...
Kijk hier even: mauritso (profiel)
Ik denk niet dat ik die iMac in een van mijn speelgoedautootjes kwijt kan, sorry :P.
(Hint 2: het gaat om de leeftijd...)

En mijn vader heeft een lease-auto, dus dat gaat ook al niet werken.
Toch bedankt voor het antwoord!
johnkeates schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 00:53:
Ze zijn vooral (tenminste, mijn Powermac G5 DP) rock-solid. Die dingen zijn kwalitatief een stuk beter dan 90% van het x86 spul dat je op de markt tegen komt. Dat geldt ook voor de Macs en elite-versies van laptops van HP en de dure Dells.

Ik heb hem hier nog staan om toch soms langdradige dingen op aan te zetten, je kan hem gewoon lekker laten draaien, alle G5's na ~2003 hebben prima power management zodat de CPU vanzelf wel op een laag pitje gaat staan, kan je gewoon als 'server' gebruiken. Bijna alle grote open source software kan je via MacPorts (en soms nog via Fink als binary package) installeren, en anders zelf compilen. Ook Java werkt verassend goed, hoewel je geen echt recente versies meer kan verwachten. Misschien de soylatte openjdk, die schijnt nu op PPC goed te werken, maar mijn Java code heeft meestal geen moeite met Java 1.5. Dan heb je het flash probleem, dat is dat flash gewoon niet meer bijgewerkt wordt. Gelukkig is veel in HTML5 te vinden, vooral op Vimeo en vaak ook op Youtube. iTunes is zelfs nog 100% up-to-date! Dat is ook wel leuk, je kan hem dus ook als homesharing ding neerzetten als er meerdere mensen graag muziek kopieren.

Daarnaast zit er natuurlijk firewire 400 op, dus je kan hem ook als lompe externe schijf gebruiken (target mode), of als je iets met Forth wil doen (leren), kan je ook de open firmware prompt tevoorschijn pakken (opstarten met interrupt in of hotkey cmd+alt+o+f) en daar lekker klooien. Als je iets verkeerd doet gewoon PRAM reset en je kan verder.

Je hebt waarschijnlijk Gigabit ethernet, dus snel netwerken wil wel lukken, zit ook Bluetooth in, dus daar kan je misschien ook wel leuke dingen mee doen (dacht dat je er bijv. met shairport en PPP<->Bluetooth in principe een draadloze speaker van kan maken, maar dan niet met de interne boxen want die zijn.. 'niet zo geweldig', maar met wifi werkt shairport net zo prima).

Gezien er geen Snow Leopard of hoger op kan, kan je hem helaas niet als Bonjour Proxy gebruiken, dat kan soms wel handig zijn, maar wat je wel kan doen is hem als Time Machine server gebruiken. Why? Om dat het HFS+J en AFP heeft, en hoewel je dat prima op een linux bak kan doen, heb je deze iMac al en kan je hem daar dus voor gebruiken (o.a.).

Ik denk dat je er het meeste aan hebt om als 2e scherm te gebruiken als je aan het multitasken bent. Stel dat je bijv. zit te gamen en even iets wil opzoeken, of als je muziek wil luisteren, maar het volledige overzicht graag hebt, naast dat je op je laptop al fullscreen bezig bent, of als je live streams van sport of nieuws kijkt (en wat dacht je van een elgato eye tv), of anders misschien puur als backup machine. Je kan er altijd een recente FireFox of TenFourFox (wat ook gewoon voor 10.5 is, met PPC optimalisaties en de laatste updates van FF) op zetten, en dan heb je een perfecte web-bak.

Wat je misschien mist als je kan/wil programmeren, is een bruikbare versie van Xcode, daar heb ik nog wel een DMG van staan die niet zo stokoud is (die op de DVD is OUD). Eclipse en NetBeans draaien prima. TextWrangler ook wel.

Qua email client is de ingebouwde Mail.app van 10.5 nog prima te doen (die van 10.4 niet echt meer). Maar ik denk je dat een webmail gebruiker bent en waarschijnlijk ook iCloud gebruikt.

Als je een webcam op 't ding wil hebben, de meeste UVC video class usb cams doen het wel. Specifiek de cheap-ass logitec C160 doet het erg goed, kan je met EvoCam ook nog eens streamen als je dat leuk vind. Of met EvoBarcode als barcode scanner gebruiken....

Er is van alles mee te doen. De kans is groot dat je gebruik af gaat hangen van wat je uberhaupt met computers doet.

Edit:

- niet geschikt voor car-pc, met een powermac g5 is het wel te doen, maar dat komt door de tolerantie van de PSU, in de iMac schijnt dat tegen te vallen

- cpu is geen laptop cpu, de G5 is nooit als 'laptop' versie beschikbaar gemaakt, ook nooit een G5 laptop geweest

- In de keuken is inderdaad bling, in de kamer ook. Je kan ook voor dat type iMac nog nette VESA adapters krijgen, stel je voor, een hangende iMac met draadloos toetsenbord en muis.. en je kan er ook nog eens DVD'tjes en CD's in doen!
Ik gebruik hem op dit moment vooral voor iTunes en download-bak (langdradig ding...)
Ook al een beetje geklooid met openfirmware :D

Ik vond de speakers eigenlijk nog goed als je bedenkt dat het ingebouwde speakers zijn van een iMac uit 2005. Er zijn wel anders speakers aangesloten

Eigenlijk heb ik bijna nooit dingen die ik wil/zou moeten back-uppen, want ik maak niet echt foto's, cd's kun je opnieuw rippen, games kun je opnieuw downloaden (steam) enz.

Het is inderdaad een handig ding om even wat op te zoeken in je respawn-tijd :D of het laden van een TF2 game... (dat duurt lang O.o). Firefox staat er trouwens al op.

Voor het programmeren lijkt me die macbook pro ernaast handiger 8)
Ik ben op dit moment nog aan het spelen met Python, dus het maakt niet echt uit waarop ik dat doe, maar als je in andere programmeertalen het spul wilt compilen kun je dat toch beter op een krachtigere machine doen? Of de wachttijden voor lief nemen.
Maar ik ben toch wel geinteresseerd in die .dmg, als je die naar mij zou kunnen sturen zou dat fijn zijn.

Ik gebruik inderdaad webmail (hotmail, maar nadat het naar outlook is gegaan word er overgeschakeld naar mijn gmail account...), maar ik gebruik iCloud niet echt, behalve voor de back-ups van mijn iPod (touch). (Wow ik lijk hier echt een apple-fanboy.

Graag verwijs ik jullie naar mijn gebruikersprofiel: mauritso (profiel)
Hier zou je uit kunnen opmaken dat ik niet echt heer en meester ben in het huis waarin ik verblijf :P

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
[...]

Mijn dual PowerMac G5 staat wat stof te happen naast mijn bureau. Eens een extra HDD in gooien en als TimeMachine target gebruiken voor m'n MBP, maar het zou leuk zijn om deze nog te gebruiken voor andere zaken.

Je kunt er een vinden op TPB :+
chris10r schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:46:
[...]

Apple is helaas een tijdje geleden gestopt met het updaten van Safari voor Leopard. Alleen iTunes wordt nog steeds geüpdatet.

Een modernere Safari kan je vinde in de vorm van leopard-webkit (met betere ondersteuning voor html5 en h264 video's :o)

http://code.google.com/p/leopard-webkit/

Er is een recente Firefox (Aurora channel) voor powerpc Leopard: Aurorafox.

http://code.google.com/p/aurorafox/

Deze gebruikt de geoptimaliseerde altivec code van TenFourFox maar dan met een veel recentere Firefox basis.

En anders altijd nog Camino :)

http://caminobrowser.org/

[...]

Als je gaat zoeken op internet vindt je vast wel de images van Leopard of van de Mac Box Set Leopard.
Daar zit gelijk iLife ‘09, iWork ‘09 en Leopard 10.5.6 in. Updates naar 10.5.8 kan je nog altijd van Apple downloaden via de update functie.

Voor het kijken van films raad ik altijd de VLC powerpc versie aan. Die is nog efficiënter dan Quicktime van Apple zelf. Op die iMac G5 zou je dan nog zelfs 1080p h264 video's kunnen kijken als ze geen extreme bit-rate hebben.

Deze software gebruik ik nog iedere dag op mn Powerbook G4 samen met Xcode en de Qt sdk voor mijn studie. ;)
VLC staat er ook al op (dat is een bevestiging van hoe goed je suggestie was :) ), en die presteert inderdaad nog best wel goed.
Erapaz schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:35:
Zelf heb ik een tijd een mac mini g4 gebruikt voor iTunes om de streamen naar een airport express via airplay. Streamen naar een apple tv kan natuurlijk ook. Verder nog Sickbeard, Couchpotato en dergelijke om je downloads te automatiseren. Prima als basis voor een mediahub, aangezien het Apple concept uitgaat van een centrale pc met iTunes.
Wat ik aan apparaatjes heb ligt eigenlijk allemaal op dat bureau (+ipod touch) en als ik muziek luister dan kan ik het gewoon over die speakers op datzelfde bureau doen :) .

Edit:

Voor de geinteresseerden
Specs Macbook Pro
- Intel i7 2.2Ghz 2675QM
- 4GB ram (binnenkort 16GB)
- 64GB Crucial M4 + 500 GB 5400Rpm OEM hdd (optibay achtig ding vorige week erin gezet)
(Late 2011)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

mauritso schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 17:16:
Dag tweakers,
<>
Weet iemand anders hier nog andere dingen om met deze iMac g5 te doen, behalve uit het raam gooien en weggeven aan het "helprandomtweakeraaneenimacg5fonds"?
<>
Dan ben je eruit, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Uit het raam gooien doe je alleen met windows machines en dit is een hele slechte en flauwe grap.
Helaas voor jou heb ik al meerdere goede suggesties :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

hee - het waren je eigen woorden 8)

maar goed dat je er wat mee gaat doen uiteindelijk

[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 18-08-2012 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 17:24

World Citizen

FreeReef.nl

Maak er een casemod-behuizing van... een raam zit er al in :)
Of bouw er een scherm in en haal er de rest uit, alsof het dus een apple scherm is.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
franssie schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 09:08:
hee - het waren je eigen woorden 8)

maar goed dat je er wat mee gaat doen uiteindelijk
Het waren mijn eigen woorden... met voorbeelden die waarschijnlijk toch niet zouden gebeuren ;)

Als je het doorgestreepte stukje leest zou je daar uit kunnen op maken dat ik niet ondergegooid word/werd met leuke computers en laptops, dus ik heb hiervoor heel veel dingen gedaan met oud spul en kijken wat er allemaal nog wel op werkt (Met linux natuurlijk ipv windows, aangezien het nog bruikbaar moest zijn).
World Citizen schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 09:24:
Of bouw er een scherm in en haal er de rest uit, alsof het dus een apple scherm is.
Dat zou wel kunnen, maar zoals eerder te lezen valt ben ik blij dat ik hem helemaal werkend heb gekregen, dus ben ik eigenlijk niet van plan om hem nu al te slopen. Op dit moment sowieso geen computer met of zonder kast liggen (wat je op dat bureau ziet is van mij en ik heb nog wel redelijk wat onderdelen liggen, maar geen "goed" spul.) en ik heb op dit moment geen geld om uit te geven aan dat soort spul, omdat ik nog aan het sparen ben voor 16GB ram voor die macbook ernaast :D

En het is mogelijk om het originele scherm te wiren aan een dvi kabel (toch 1440*900), maar nu ik hem helemaal werkend heb gekregen vind ik dat toch een beetje zonde.

Voor de mensen die nog steeds niet naar mijn profiel gekeken hebben; Ik ben 14 jaar oud en ik heb dus niet zo heel veel geld (die macbook is in december gekocht en sindsdien ben ik blut of bijna blut...) en qua computer ben ik blij met mijn mbp, dus het is niet waarschijnlijk dat ik computeronderdelen ga kopen voor een case-mod of een beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:25
Leuk projectje! Voor wat het gebruik betreft heb ik een jaar geleden een 20" iMac G5 (iSight, 2.1 GHz, 2.5 GB) een paar maanden gebruikt als hoofdcomputer. Daarna weggedaan voor een aluminium iMac, en waarschijnlijk net op tijd want nu heb ik hier thuis een identieke maar kapotte G5 van een vriend liggen :-(

Een prachtig ding was 't wel :)

In ieder geval is 't dingetje met Leopard erop nog een heel leuke computer, eventueel voor een familielid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Weet je het probleem van die kapotte van je vriend al?
Als het ook een ALS is dan is de PSU waarschijnlijk het probleem, maar ik weet niet of dat bij de 20" iSight ook dat probleem zou kunnen zijn.

Ja het is zeker een erg mooi ding

Het is wel een leuk ding, maar de meeste famillieleden hebben al een computer met windows... en de meeste hebben ook kinderen die spelletjes willen spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
mauritso schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:43:
Weet je het probleem van die kapotte van je vriend al?
Als het ook een ALS is dan is de PSU waarschijnlijk het probleem, maar ik weet niet of dat bij de 20" iSight ook dat probleem zou kunnen zijn.

Ja het is zeker een erg mooi ding

Het is wel een leuk ding, maar de meeste famillieleden hebben al een computer met windows... en de meeste hebben ook kinderen die spelletjes willen spelen...
Het probleem weet ik niet zeker, maar de PSU is inderdaad de hoofdverdachte. Misschien een condensator kapot, maar dat moet ik eens testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
World Citizen schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 09:24:
of je ruilt de iMac voor een (oud) apple cinema display (zo'n aluminium ding met die witte zijkantjes :D prachtige dingen ;) ) dat is wat praktischer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
J.Appleseed schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 20:07:
[...]

Het probleem weet ik niet zeker, maar de PSU is inderdaad de hoofdverdachte. Misschien een condensator kapot, maar dat moet ik eens testen :)
Met 2e en 3e generatie iMacs waren er geen problemen met de condensatoren dacht ik, als je hem open hebt ben je daar ook wel snel achter ;)
hardwarejunk schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 20:11:
[...]

of je ruilt de iMac voor een (oud) apple cinema display (zo'n aluminium ding met die witte zijkantjes :D prachtige dingen ;) ) dat is wat praktischer denk ik.
Die apple cinema displays zijn inderdaad erg mooi :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
mauritso schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 00:21:
[...]

Met 2e en 3e generatie iMacs waren er geen problemen met de condensatoren dacht ik, als je hem open hebt ben je daar ook wel snel achter ;)

[...]

Die apple cinema displays zijn inderdaad erg mooi :9~
Ik heb 'm al uit elkaar gehaald en er is geen zichtbare schade. De PSU geeft alleen nauwelijks nog stroom door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Voor andere mensen die net zoals ik nog een powerpc mac hebben:
*snip* linken naar abandonware is helaas niet toegestaan. Zie ook Abandonwarez.

Een site met "abandonware", games die niet meer door de ontwikkelaar ondersteund worden.
Hier staan dus veel links van oudere games en utilities die werken op ppc macs.

[ Voor 22% gewijzigd door Daedalus op 21-08-2012 18:17 ]

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 21:41

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Nadeeltje: Spotify word uitgefaseerd voor de G5's :(

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Pagina: 1