Upgrade kit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-09 17:51
Dag allemaal,

Al jaren op het forum aan het neuzen, maar nog nooit lid geworden: het werd dus tijd! :)

enfin, ik zit met het volgende. Ik heb een pc van 4 jaar oud en ik wil het in de komende maanden langzaamaan gaan upgraden. Belangrijkste: ik wil het zelf gaan doen (inbouwen) wat dat lijkt me een leuke uitdaging. Bovendien moet het game proof zijn (niet hardcore, maar casual)

Mijn mogelijke update set:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper 412S€ 29,90€ 29,90
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Club3D Radeon HD 7770 GHz Edition€ 112,45€ 112,45
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 72,95€ 72,95
1Corsair XMS3 CMX12GX3M3A2000C9€ 87,04€ 87,04
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 126,95€ 126,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 596,29

Mijn vragen hierbij:
1) belangrijkste: past dit bij elkaar?
2) wat voor voeding is hierbij nodig? Sites die dit berekenen komen rond de 400 watt uit. Ik heb een voeding van 430. Is dat afdoende? (Corsair 430)
3) gaat dit in een coolermaster Cm 690 kast?
4) zijn er betere alternatieven w.b. mobo, proc en video?
5) andere tips oid?

Brandt maar los :) en bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> CAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
ah, my bad! ty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 00:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

Even de specs van je PC'tje nu, maakt het wat makkelijker om tips te geven :)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
Bij deze: sommige onderdelen kloppen niet precies, maar zijn niet in de pricewatch te vinden. Komt verder nagenoeg overeen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690€ 0,-€ 0,-
1MSI P45 NEO3-FR€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR667D2N5/2G€ 26,95€ 53,90
1Intel Core 2 Duo E8400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Corsair Builder CX430€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E HDMI€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 53,90

De DVD writer wil en de hardeschijf wil ik het liefst behouden (als dat compatibel is)
- Samsung Writemaster SH-S223F
- WD caviar blue WD 6400 AAKS 640 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:47

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Is dit je huidige pc?
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690€ 0,-€ 0,-
1MSI P45 NEO3-FR€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR667D2N5/2G€ 26,95€ 53,90
1Intel Core 2 Duo E8400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Corsair Builder CX430€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 4850 512MB GDDR3 PCI-E HDMI€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 53,90

In die behuizing zou het in ieder geval makkelijk moeten passen allemaal.
Antwoorden op je vragen:
1: Ja.
2: Die zou in theorie meer dan voldoende moeten zijn, maar ik kan geen uitgebreide specs vinden.
3: Ja.
4: Moederbord kun je beter deze nemen pricewatch: Gigabyte GA-H77-D3H , omdat je met die CPU toch niet echt kunt overclocken, je dan nog steeds de mogelijkheid tot CFX hebt en een paar tientjes minder kwijt bent.
Processor is gewoon een goede keuze, mits je niet wilt gaan overclocken.
Videokaart zou ik het persoonlijk wel waard vinden om twee keer zoveel uit te geven en voor een 7850 (OC) te gaan. Maar natuurlijk kun je met deze kaart wel alle spellen spelen.
5: Een 128GB SSD nemen ipv een 64GB, omdat dat toch net over het randje is van wel of niet ook games en dergelijke erop te kunnen zetten.
8GB dual-channel geheugen ipv 12GB triple-channel, omdat je eigenlijk als gamer niets hebt aan meer dan 8GB en ook ondersteunt Ivy Bridge niet meer dan dual-channel.
Een mooi 1080/1200p scherm erbij nemen als je die nog niet hebt.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een triple channel kit is niet zo handig aangezien s1155 geen triple channel ondersteun, en het dus op single channel zal draaien. Aangezien je budget niet extreem ruim is zou ik gewoon een 8GB-kitje met "normale" snelheden nemen voor 40,-. Kun je dat eventueel in een iets snellere videokaart steken, al is een HD7800 dan nog wat buiten bereik dus een HD6870 zou kunnen. Grotere SSD is ook een optie, de 128GB-versie is niet zo duur meer. Maar je kunt die 40,- ook gewoon in je spaarvarkentje stoppen. :P

Verder lijkt het me wel aardig in balans. En ja, die voeding moet dat wel aankunnen. Deze CPU en GPU zijn allebei erg zuinig.

Oh ja, en wat RoofTurkey zegt: moederbord kun je iets op besparen, een luxe mobo is niet echt nodig als je geen zware eisen hebt. Crossfire zou ik trouwens niet voor gaan als je daarmee nog wat kunt besparen, je videokaart is toch niet high-end dus als je meer grafische kracht wilt kun je beter één snellere kaart gebruiken dan een extra HD7770.

[ Voor 21% gewijzigd door bwerg op 14-08-2012 13:53 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
Bedankt voor de reacties. RAM dus sowieso veranderen en mobo.

Ik zag ook de i5 2320 proc. Is die beter dan de 3450 of niet? qua prijs maakt het weinig verschil.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2320 Boxed€ 159,95€ 159,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Nee, die is van vorige generatie en presteert een tikkeltje slechter.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
Wat betreft de videokaart: een HD6870 is toch niet sneller dan een 7770? waar zit het verschil in?

Edit: ik kom dan op zoiets uit: is dit soort RAM beter geschikt? scheelt 40 € met eerste setup. (video kaart laat ik jullie nog even over vechten, tot ik het verschil tussen die twee weet)

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper 412S€ 29,90€ 29,90
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Samsung 830 series 128GB€ 98,95€ 98,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 44,45€ 44,45
1Gigabyte GA-H77-D3H€ 85,30€ 85,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 425,60

[ Voor 91% gewijzigd door ptholemy op 14-08-2012 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Dat geheugensetje is inderdaad veel beter geschikt voor jouw upgrade.

Hoewel je met een 6870 toch wel een beetje meer fps zult krijgen in games, weegt dat naar mijn mening niet op tegen het verschil in stroomverbruik, geluidsproductie en het is gewoon nieuwer (waardoor het zijn waarde langer zal houden).

Nogmaals zou ik persoonlijk een 7850 toch wel echt de investering waard vinden, maar anders dan is een 7770 met een hele hoge (factory) overclock wel de beste keuze vind ik.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Inderdaad, HD6870 is iets sneller en ook nog niet bepaald oud dus daarom vind ik dat ook nog geen verkeerde koop, maar de HD7770 is ook prima.

HD7850 is natuurlijk leuk, maar ook fors duurder. Als je het er voor over hebt een prima kaart.

[ Voor 25% gewijzigd door bwerg op 14-08-2012 14:45 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
Goed, ik heb het plaatje wel compleet denk ik. Nog even ter controle: De DVD brander + oude HD kan zonder meer overgezet worden lijkt mij?

- Samsung Writemaster SH-S223F
- WD caviar blue WD 6400 AAKS 640 GB

en de vraag die ik steeds vergat: Ik wil op de CPU een stille cooler: Cooler Master Hyper 412S iemand een ervaring daarmee?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze laatste vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Als de brander en HDD gewoon via SATA kunnen worden aangesloten, dan wel. Worden ze via zo'n rare brede kabel (IDE geloof ik) aangesloten, dan niet. Ik gok van wel eerlijk gezegd.

Ja, ik ken iemand die hem op zijn i5 3570k had gezet en die vond hem heel erg goed (maar dat was wel een 'noob', dus dat zegt ook weer niet zo heel veel).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
RoofTurkey schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:56:
Als de brander en HDD gewoon via SATA kunnen worden aangesloten, dan wel. Worden ze via zo'n rare brede kabel (IDE geloof ik) aangesloten, dan niet. Ik gok van wel eerlijk gezegd.
Dat heet P-ATA....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
En die beide zijn S-ATA zag ik via Google.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
Ok, dit is helder. Nu nog het volgende. De updates wil ik geleidelijk gaan aanschaffen. Aangezien het mobo, proc en ram in een keer moeten wil ik beginnen met Windows te updaten naar 7 (nu Vista) en een SSD aan te schaffen (de samsung 128 in principe)

Nu het volgende: waar moet ik op letten als ik de SSD aansluit op mijn mobo?: MSI P45 NEO3-FR

Om het goed op te sommen wil ik dus het volgende doen:
1) SSD kopen en aansluiten op Mobo
2) Verse Vista installatie op SSD
3) Windows 7 Update daarover heen.
4) oude HD er weer aansluiten en windows software daarvan verwijderen
5) Klaar!

Ik hoef dan als ik later de rest upgrade niet meer windows enzo te installeren want dat staat er dan al op de SSD.

Graag advies en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

In principe hoef je dan niets meer te veranderen lijkt me aan dat stappenplan, behalve in de bios de raid mode (geloof ik) op "AHCI" zetten om optimaal te kunnen genieten van de SSD.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
Het feit dat mijn mobo geen sata 600 heeft maar 300 is geen bezwaar (los van de snelheid)?

Weet iemand of bij samsung een bracket wordt bijgeleverd? Wat daar lees ik verschillende verhalen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

ptholemy schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 13:53:
Het feit dat mijn mobo geen sata 600 heeft maar 300 is geen bezwaar (los van de snelheid)?
Lijkt me geen probleem (bij mijn MSI mobo merk ik behalve snelheid iig geen verschil).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
Ok, weet ik voor nu weer even genoeg! Bracket zit er niet bij zag ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kun je met W7 upgrade niet gewoon een clean install doen ? Dat kon tot nu toe met alle voorgaande evrsies wel. Als het neit nodig is, zou ik niet upgraden maar clean installen.

http://www.mydigitallife....r-empty-blank-hard-drive/

[ Voor 27% gewijzigd door KillerAce_NL op 20-08-2012 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
Ik heb de Vista dvd en via werk een 7 update. Dus die wil ik idd clean gaan installeren. Upgraden bedoelde ik de hardware mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
nieuw moederbord (+proc + geheugen) + slim bezig zijn = nieuwe instal van windows.

En inderdaad windows gewoon vers installeren, niet updaten vanaf vista en vooraf AHCI enablen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
Haha, ik blijf bezig: heb geduld met mij ;)

Het volgende:
Ik heb mn kast opengemaakt om alvast even te spieken hoe het aansluiten in zijn werk gaat. Nu zie ik dat mijn HD met een Rode brede sata kabel is aangsloten en er nog een voeding kabel aan vast zit met 4 connectors (1 rode draad, 2 zwart 1 geel)

2 vragen:

1) Ik neem dus aan dat de samsung SSD ook op de voeding moet met een 4 punts conncector?
2) Zit er bij de SSD een sata kabel bij? want die heb ik niet zover ik weet!

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
Reepje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 14:32:
nieuw moederbord (+proc + geheugen) + slim bezig zijn = nieuwe instal van windows.

En inderdaad windows gewoon vers installeren, niet updaten vanaf vista en vooraf AHCI enablen..
hm.. dat zou betekenen dat ik 7 volledig moet kopen en dat is vrij duur in vergelijking met een update naar 7. (20 €)

Ik neem aan dat een verse install van vista en dan de update toch geen probleem zou mogen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
Via Zercom de volledige upgrade kit besteld (met breacket + kabels etc)

Mocht iemand nog willen reageren op de installatie dan hoor ik het graag.

Update zal volgen als het spul binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

ptholemy schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 14:35:
[...]

hm.. dat zou betekenen dat ik 7 volledig moet kopen en dat is vrij duur in vergelijking met een update naar 7. (20 €)

Ik neem aan dat een verse install van vista en dan de update toch geen probleem zou mogen zijn?
Als je mijn link doorleest, dan zie je dus dat je geen upgrade oeft te doen, maar dat je een clean install kunt doen vanaf upgrade media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
KillerAce_NL schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:19:
[...]

Als je mijn link doorleest, dan zie je dus dat je geen upgrade oeft te doen, maar dat je een clean install kunt doen vanaf upgrade media.
blinde koe, heb je link niet eens gezien! Ik vraag me alleen af of dat wel kan. Ik heb namelijk een losse dvd gekocht met de volgende beschrijving:

LET OP!
• Het betreft hier de DVD-versies van de producten, downloadversies komen nog beschikbaar
• Zoals altijd betreft het hier een Upgrade. Er moet dus al een legale Windows-versie op je pc staan

Activatie van Windows 7 vindt plaats door het correct overnemen van de product key die gedrukt staat op de gele sticker op de achterkant van het Slim hoesje.

Activatie van Windows 7 is niet mogelijk indien de bits niet overeenkomen, dus van 32-bits naar 64-bits of andersom is niet mogelijk.

Activatie van Windows 7 is niet mogelijk indien er een niet-legitieme versie van Windows XP of Vista in gebruik is.

Vista moet er dus eerst op worden gezet. Ik zal het wel proberen op jou manier, maar het schijnt ook dat de desktop upgrade van samsung zeer eenvoudig bestaande software en OS kan overnemen. Wellicht probeer ik dat wel.

[ Voor 17% gewijzigd door ptholemy op 20-08-2012 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
Overigens.. AHCI functie: hoe kan ik zien of mijn mobo dit ondersteunt?

onder raid staat het: over het hoofd gezien!

[ Voor 26% gewijzigd door ptholemy op 20-08-2012 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zumbrink
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-09 08:58
ptholemy schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:29:
[...]
Vista moet er dus eerst op worden gezet. Ik zal het wel proberen op jou manier, maar het schijnt ook dat de desktop upgrade van samsung zeer eenvoudig bestaande software en OS kan overnemen. Wellicht probeer ik dat wel.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de manier zoals in de link hieronder "option one" (de makkelijkste) prima werkt.
EDIT: Dit komt trouwens helemaal overeen met wat KillerAce_NL linkte.

http://www.sevenforums.co...de-windows-7-version.html

Zoals je aangeeft heb je al een oude Windows versie dus dit is volkomen legaal.

[ Voor 41% gewijzigd door Zumbrink op 20-08-2012 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
Ok ik ga het proberen.. Ik snap alleen nog niet dat het kan als ze stellig beweren dat er al een Windows versie op moet staan.

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptholemy
UPDATE:

vandaag de dvd met wi 7 update en de Samsung SSD ontvangen.

Helaas werkte de wi 7 dvd niet als install disk dus moest ik toch VISTA eerst installeren. In het begin werkte het allemaal voor geen meter en klooide ik wat aan in de bios. het werkt nu allemaal wel en ik heb AHCI + IDE (was een optie in bios, RAID staat op AHCI) en WI 7 geinstalleerd. Volgens mij werkt het goed. Opstarttijd ligt iig rond de 15-33 sec.

De eerste fase in de upgrade is daarmee klaar en over een paar maanden gaan we verder kijken.
Pagina: 1