Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voedingskabels

Pagina: 1
Acties:

• The_Dreadlord
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 09:09
Hoi allemaal,

Aangezien ik er gisteren achter kwam dat m'n videokaart (Sapphire HD6950) twee 6 pin pci-e kabels verwacht vanuit de voeding (Antec VP450P) en ik stom genoeg daar bij de aanschaf van m'n voeding niet rekening mee heb gehouden is bij dezen de vraag wat te doen?

Twee opties die ik gevonden heb:
- 2x Molex naar 6 pin Pci-e aansluiting
- 6 pin Pci-e naar 2x 6 pin Pci-e aansluiting (een splitter dus)

Wat ik me afvraag is of beide opties veilig zijn (kan de voeding hier goed mee overweg) en welke van de twee de voorkeur geniet? Of zijn er wellicht andere (betere) mogelijkheden (die geen andere voeding verlangen)?

Op verschillende fora (ook hier) kom ik namelijk zeer wisselende meningen tegen en het is niet mijn bedoeling de hardware om zeep te helpen (zover dat kan).

Alvast bedankt voor de input!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 16:32
is een beetje afhankelijk van de voeding en of deze genoeg vermogen kan leveren.
Het lijkt me het handigst om de 6pin te splitsen.

iRacing Profiel

• The_Dreadlord
Het is een 450W voeding. Vanuit verschillende bronnen heb ik opgemaakt dat dit voldoende moet zijn voor de CPU, GPU, HDD en DVD-drive.
Volgens een berekening op http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp zou m'n setup rond de 380W nodig hebben.
Maakt dit verder nog iets uit?

• kroegtijger
The_Dreadlord schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:35:
Het is een 450W voeding. Vanuit verschillende bronnen heb ik opgemaakt dat dit voldoende moet zijn voor de CPU, GPU, HDD en DVD-drive.
Volgens een berekening op http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp zou m'n setup rond de 380W nodig hebben.
Maakt dit verder nog iets uit?
Waarschijnlijk dat het dan inderdaad wel goed moet gaan :)

iRacing Profiel

• The_Dreadlord
Ben even langs de Paradigit gegaan en daar raadden ze mij de twee molex naar pci-e aan. Dit, omdat dan de stroom van twee kabelbundels gehaald kan worden ipv twee keer van dezelfde. Klonk als prima advies dus ga nu aan de slag met deze kabel.
Desalniettemin bedankt voor de input!

• kroegtijger
The_Dreadlord schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 00:29:
Ben even langs de Paradigit gegaan en daar raadden ze mij de twee molex naar pci-e aan. Dit, omdat dan de stroom van twee kabelbundels gehaald kan worden ipv twee keer van dezelfde. Klonk als prima advies dus ga nu aan de slag met deze kabel.
Desalniettemin bedankt voor de input!
Is ook een mogelijkheid inderdaad, maar heeft weer als nadeel dat er aan die kabelboom waar de molex aan zit, nog veel meer hangt / kan komen te hangen, en die 6 pins weer helemaal dedicated is.

iRacing Profiel

• The_Dreadlord
kroegtijger schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 09:27:
[...]

Is ook een mogelijkheid inderdaad, maar heeft weer als nadeel dat er aan die kabelboom waar de molex aan zit, nog veel meer hangt / kan komen te hangen, en die 6 pins weer helemaal dedicated is.
Maar zoals de adviseur zei moet ik het dus over twee kabelbomen spreiden. Dan komt er toch niets extra's op die molexen te hangen? Of begrijp ik hier iets verkeerd?
Hij raadde een splitter in elk geval af, omdat de stroom dan sowieso maar van 1 boom komt.

• kroegtijger
The_Dreadlord schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:13:
[...]

Maar zoals de adviseur zei moet ik het dus over twee kabelbomen spreiden. Dan komt er toch niets extra's op die molexen te hangen? Of begrijp ik hier iets verkeerd?
Van dié molexen inderdaad niet nee, maar van de rest die aan diezelfde kabelboom hangt en mogelijk gebruikt gaat worden wel natuurlijk ;)
Hij raadde een splitter in elk geval af, omdat de stroom dan sowieso maar van 1 boom komt.
Ook dat zegt op zich weinig, omdat je niet weet wat er op die 6pins aan max belasting mag hangen, en hoeveel die kaart opneemt. Daarnaast weet je ook niet hoe die voeding intern werkt, want mogelijk dat alles gewoon aan elkaar hangt met 1 grote zekering is afgezekerd en that's it... In dat geval dondert het dus helemaal niets, omdat intern het dan 1 grote kabelboom is. Een beetje knappe voeding heeft dat in ieder geval niet zo zitten, dus ik ga er voorzichtig vanuit dat het bij jou ook niet het geval is ;)

iRacing Profiel

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

kroegtijger schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 09:27:
[...]

Dedicated is niet zo relevant als je niet weet wat het verbruikt
3 HD's en 3 12Cm fans samen zijn nog geen 50 Wat, een 6950 kan iets van 150W verstoken, een beetje cpu/mobo kan ongeveer tot hetzelfde komen.
Dus dedicated is een beetje loos begrip :)
Dus het ligt meer aan welke stekkers op welke rails van de voeding zit, om te kijken welke het beste is.
Helaas vinden veel fabrikanten het niet nodig te vermelden welke lijnen op welke raisl zitten :(
kroegtijger schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 10:37:
[...]

Van dié molexen inderdaad niet nee, maar van de rest die aan diezelfde kabelboom hangt en mogelijk gebruikt gaat worden wel natuurlijk ;)

[...]

Ook dat zegt op zich weinig, omdat je niet weet wat er op die 6pins aan max belasting mag hangen, en hoeveel die kaart opneemt. Daarnaast weet je ook niet hoe die voeding intern werkt, want mogelijk dat alles gewoon aan elkaar hangt met 1 grote zekering is afgezekerd en that's it... In dat geval dondert het dus helemaal niets, omdat intern het dan 1 grote kabelboom is. Een beetje knappe voeding heeft dat in ieder geval niet zo zitten, dus ik ga er voorzichtig vanuit dat het bij jou ook niet het geval is ;)
Das een beetje een foute aanname. :)
De eerste atx specs zei dat er niet meer dan X (16? iets in die orde van grote) ampere over een lijn mocht, dus hadden alle voedingen meerdere rails van 16A. Wat dus bovenstaande tot gevolg kan hebben dat sommige rails over belast worden , terwijl andere staan te niksen. Daarom is die restrictie later verhoogd, en toen zelfs komen te vervallne. Dus juist de duurdere/betere voedingen zijn nu vaak toch weer single rail. Of zoals jij het noemt "alles aan elkaar gehangen".

Om even aan te geven hoe wazig meerdere rails kunnen zijn.
Mijn pc (amd 720, 6950 en een 450W voeding met 380W op de 12v rails) werkte ruim een jaar goed.
Tot ik 1 hd verving door een ssd en meteen windows opnieuw installeerde.
Alles werkt prima, tot ik een game opstarte, dan viel het scherm uit.
Dus ik ging er van uit dat het een driver iets moest zijn :), alleen na veel geklooi nog steeds niet gevonden.
Bleek het uiteindelijk toch een voeding probleem te zijn :0
Er komen 2 "kabelbomen" uit mijn pc, en die hangen blijkbaar allebei aan andere rails ,
dus afhankelijk van welke molex ik pak, werkt het wel of niet :)

[ Voor 60% gewijzigd door heuveltje op 15-08-2012 12:21 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
heuveltje schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 11:30:
[...]

3 HD's en 3 12Cm fans samen zijn nog geen 50 Wat, een 6950 kan iets van 150W verstoken, een beetje cpu/mobo kan ongeveer tot hetzelfde komen.
Dus het ligt meer aan welke stekkers op welke rails van de voeding zit, om te kijken welke het beste is.
Helaas vinden veel fabrikanten het niet nodig te vermelden welke lijnen op welke raisl zitten :(
En als je voeding een single 12V rail heeft, maakt het ook allemaal niet zoveel uit voor de voeding. 150W kan de bedrading (qua doorsnede) makkelijk aan.

• kroegtijger
heuveltje schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 11:30:
[...]

Met dedicated bedoel ik dan ook dat je zeker weet dat er geen andere devices aan zullen gaan komen; ook niet in de toekomst. Dat weet je vanaf je molex niet helemaal zeker.
[...]

Das een beetje een foute aanname. :)
De eerste atx specs zei dat er niet meer dan X (16? iets in die orde van grote) ampere over een lijn mocht, dus hadden alle voedingen meerdere rails van 16A. Wat dus bovenstaande tot gevolg kan hebben dat sommige rails over belast worden , terwijl andere staan te niksen.
Dus juist de duurdere/betere voedingen zijn nu vaak toch weer single rail. Of zoals jij het noemt "alles aan elkaar gehangen"
16A is wat je groepenkast normaal gesproken maximaal levert per groep; vandaar dat daar je max in zit.
Uiteraard gaat natuurlijk wel gewoon P=UxI op, dus je kan er wel meer uit krijgen als je het voltage laat zakken. Dat is dan ook precies wat je voeding doet. Die gaat van 230V naar 12V, met een max opgenomen vermogen van 450W. Dat is dus op 230V nog geen 2A, maar ga je uit van 450W op 12V, dan kom je plots op 37,5A. Als er niet meer dan 16A op je kabelboom mag staan en die werkt met 12V, dan kom je dus op 192W max

iRacing Profiel

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

kroegtijger schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 11:43:
[...]

Met dedicated bedoel ik dan ook dat je zeker weet dat er geen andere devices aan zullen gaan komen; ook niet in de toekomst. Dat weet je vanaf je molex niet helemaal zeker.

[...]
Dat er maar 1 kabel aan hangt maakt iets niet dedicated of gedeelt, dat hangt af van waar die kabel intern naar toe gaat. ALs je maar 2 rails hebt hangen de molexen en pcie vaak aan dezelfde rail, dus dan is er uberhaubt niets dedicated
16A is wat je groepenkast normaal gesproken maximaal levert per groep; vandaar dat daar je max in zit.
Dat heeft er dus geen klap mee te maken :?
Uiteraard gaat natuurlijk wel gewoon P=UxI op, dus je kan er wel meer uit krijgen als je het voltage laat zakken. Dat is dan ook precies wat je voeding doet. Die gaat van 230V naar 12V, met een max opgenomen vermogen van 450W. Dat is dus op 230V nog geen 2A, maar ga je uit van 450W op 12V, dan kom je plots op 37,5A. Als er niet meer dan 16A op je kabelboom mag staan en die werkt met 12V, dan kom je dus op 192W max
En 3x3 is 9 :?
Sorry ik heb geen flauw idee waar je met bovenstaande rekensom heen wilt.

Atx V2.0 stelde het max op 16A per rails
Vandaar dat je 2 rails had 1 voor de 4pin mobo/cpu. en 1 voor de rest.
Zwaardere voedingen hadden zelfs 3 of 4 rails.

Atx V2.1 verhoogde dat al tot 18A en introduceerde de pci-e connector.

en sinds V2.3 is er geen max meer wat 1 rails mag leveren. (vandaar de single rails voedingen nu de "mode" zijn)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• The_Dreadlord
Helaas kan ik de bovenstaande discussie niet volgen, aangezien ik weinig van voedingen afweet.
Wel weet ik dat ik de twee kabels waar de molex-uitgangen aan zitten alleen gebruik om naar de 'nieuwe pci-e' te leiden. Heb ook geen flauw idee wat er op een molex-aansluiting aangesloten zou moeten worden.

• kroegtijger
heuveltje schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:16:
[...]

Dat er maar 1 kabel aan hangt maakt iets niet dedicated of gedeelt, dat hangt af van waar die kabel intern naar toe gaat. ALs je maar 2 rails hebt hangen de molexen en pcie vaak aan dezelfde rail, dus dan is er uberhaubt niets dedicated
Dat zeg ik dan ook, en het heeft dan ook geen enkele meerwaarde meer om voor molexen te kiezen ipv die ene kabel op te splitsen; het hangt immers toch aan dezelfde rail :')
[...]

Dat heeft er dus geen klap mee te maken :?
Afhankelijk waar die 16A die genoemd wordt over gaat. Gaat dat over wat de input is van die voeding, of wat de output is? Dit aangezien die 16A zowel hetgeen is waar je groepenkast op afgezekerd is, als wat het max is per rail.
[...]

En 3x3 is 9 :?
Sorry ik heb geen flauw idee waar je met bovenstaande rekensom heen wilt.
Dat je op 12V met een max van 16A tot 192Watt kan gaan. Neemt de videokaart meer op dan 192Watt, dan kan je het niet van 1 rail afhalen.
Atx V2.0 stelde het max op 16A per rails
Vandaar dat je 2 rails had 1 voor de 4pin mobo/cpu. en 1 voor de rest.
Zwaardere voedingen hadden zelfs 3 of 4 rails.

Atx V2.1 verhoogde dat al tot 18A en introduceerde de pci-e connector.

en sinds V2.3 is er geen max meer wat 1 rails mag leveren. (vandaar de single rails voedingen nu de "mode" zijn)
Dat van ATX v2.1 en v2.3 wist ik niet; daar zit nogal een essentieel puntje in.
Mocht TS dan een ATX v2.3 voeding hebben, dan dondert het dus helemaal niets meer mits het op 1 rail zit waar e.e.a vanaf komt, en juist dan zou ik voor het splitten van de 6pins kiezen omdat dit qua kabelmanagement een stuk netter is. Maar zoals ik vanaf mn eerste post al aangaf, hangt het puur af van hoe die voeding in elkaar zit

iRacing Profiel

• kroegtijger
The_Dreadlord schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 13:10:
Helaas kan ik de bovenstaande discussie niet volgen, aangezien ik weinig van voedingen afweet.
Wel weet ik dat ik de twee kabels waar de molex-uitgangen aan zitten alleen gebruik om naar de 'nieuwe pci-e' te leiden. Heb ook geen flauw idee wat er op een molex-aansluiting aangesloten zou moeten worden.
molex werd vroeger gebruikt voor IDE-disks, CD/DVD-drives, CPU-coolers etc. Nog steeds wel, maar wordt heel snel al minder (gelukkig... klote-stekkertjes wilden nooit uit elkaar :') )

iRacing Profiel

• The_Dreadlord
Bedankt voor de opheldering.
Hieronder ook even de specs van mijn voeding (naar aanleiding van de een na laatste post):

Specificaties en afbeeldingen - Merk en Type
Merk Antec
Type VP450P
Eerste prijsvermelding maandag 29 november 2010
Vermogen 450W
Voedingtype ATX12V 2.3
Fabrieksgarantie 2 jaar carry in

Dus als ik de reacties goed begrijp, komt alle stroom over alle voedingskabels van dezelfde bron en maakt het dus ook niet uit waar ik wat op aansluit (zolang het binnen de grenzen van het kunnen blijft)?

• kroegtijger
Toch niet helemaal. Even nagezocht:

Power Supply Features

POWER: 450 watts of Continuous Power
ATX: ATX12V version 2.3 compliant
12V: Dual +12V rails ensure greater system stability
FAN: 120mm
PROTECTION:
Over Current Protection (OCP)
Over Voltage Protection (OVP)
Short Circuit Protection (SCP)
Over Power Protection (OPP)

2 12V rails dus. Dan is het logischer de load te spreiden

iRacing Profiel

• The_Dreadlord
Hartelijk dank, dan weet ik hoe het zit!
Pagina: 1