Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Ik wil binnen nu en 2 weken een home server/ media speler bouwen. En voor de hoofdsoftware zat ik te twijfelen tussen Windows home server 2011 en Windows Server 2012. Windows server kan ik gratis krijgen via school (MSDNA) en home server kopen (40 euro).

Wat wil ik ermee doen:
  • Media streamen
  • Mail server
  • Accounts creeeren voor vrienden/ familie (Max 7)
  • Back-up server
Kunnen deze punten met beide software pakketten? En is windows server 2012 veel minder gebruiksvriendelijk dan Home Server 2011?

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Het enig (merkbare) verschil in gebruikers gemak in WHS2011 is het Dashboard. Uiteraard kent WHS2011 wel meer beperkingen (zie MS site). Gezien de vraag zou ik voor WHS2011 gaan. WHS ondersteund ook UPNP. Iets wat Server 2012 niet doet.
Gebruik je UPNP niet en ben je bekend met Windows Server OS dan moet je voor Server 2012 gaan. Gratis is goedkoper dan €40 en minder is meer (minder features = meer stabiliteit ?!).

Ik stond zelf voor dezelfde keuze maar ik kon Server 2012 niet gratis krijgen. Ik ben dan voor 'the-next-best-thing' gegaan wat WHS2011 is. Voor €40 krijg je nergens een Windows Server OS. Maar ik ben wel bekend met Windows Server OS waardoor het installeren, configureren en beheren voor mij geen grote onbekende is. Accounts en shares aanmaken gaat nu eenmaal eenvoudiger in WHS 2011.

Héél kort;
Technisch bekend met WSOS? --> Server 2012
Technisch onbekend met WSOS? --> WHS2011

[ Voor 3% gewijzigd door AvanCade op 14-08-2012 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
AvanCade schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:06:
Het enig (merkbare) verschil in gebruikers gemak in WHS2011 is het Dashboard. Uiteraard kent WHS2011 wel meer beperkingen (zie MS site). Gezien de vraag zou ik voor WHS2011 gaan. WHS ondersteund ook UPNP. Iets wat Server 2012 niet doet.
Gebruik je UPNP niet en ben je bekend met Windows Server OS dan moet je voor Server 2012 gaan. Gratis is goedkoper dan €40 en minder is meer (minder features = meer stabiliteit ?!).

Ik stond zelf voor dezelfde keuze maar ik kon Server 2012 niet gratis krijgen. Ik ben dan voor 'the-next-best-thing' gegaan wat WHS2011 is. Voor €40 krijg je nergens een Windows Server OS. Maar ik ben wel bekend met Windows Server OS waardoor het installeren, configureren en beheren voor mij geen grote onbekende is. Accounts en shares aanmaken gaat nu eenmaal eenvoudiger in WHS 2011.

Héél kort;
Technisch bekend met WSOS? --> Server 2012
Technisch onbekend met WSOS? --> WHS2011
I agree, WHS is echt toegespitst op thuisgebruik en vooral de backup en streaming functies zijn ideaal als je niet veel poespas wil en eventueel wat minder kennis hebt van MS servers. Daarnaast kun je bijvoorbeeld hMailserver installeren en roundcube of squirelmail voor de webmail en je hebt een mooie thuis-oplossing die, gekeken naar jou vraagstelling, zeer geschikt lijkt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Hartelijk dank voor jullie snelle reacties. Ik denk dat ik voor 2012 ga, omdat ik enig (niet veel) ervaring heb met server 2008. En toch liever een extra schijf wil kopen dan het os mijn budget is niet groot genoeg om beide tegelijk te komen, lukt het os echt niet dan zal ik inmiddels ewn maand verder zijn en whs2011 alsnog kopen.