HTPC, Server, beveiliging

Pagina: 1
Acties:

• Rubm93
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09-2022
•Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik wil als het mogelijk is een HTPC maken, maar die ook de beveiligings cameras rond ons huis weer geeft en opslaat. Verder wil ik graag dat de HDD vanaf andere PC's kan worden geopend, voor back ups, muziek en films, En dit systeem moet kunnen download als het even kan. (torrents) ik zou alleen niet weten hoe dit moet.

•Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet geheel onbelangrijk, maar als dit alles kan rond de 1000euro

•Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Niet veel alleen een 2tb WD 7200rpm HDD

•Wat denk je allemaal nodig te hebben?
4x 2tb, en die vervolgens in raid-5(?)(goed keuze?) zetten.

•Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen voorkeuren

•Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
hij moet eigenlijk geluidstil zijn, en zo min mogelijk energie gebruiken om dat die 24/7 aan zal staan.

ik heb nog niet zelf geprobeerd omdat ik nog niet precies weet hoe dit zal moeten werken.

UPDATE!:
Omdat de NAS op een andere locatie zal komen te staan dan in de woonkamer of kantoor mag deze geluid maken, als is dat bij de huidige oplossing geen probleem omdat deze zo goed als stil is.
Het plan is nu als volgs:
Een aparte NAS en een aparte HTPC hierdoor kan een zuinig NAS worden gekozen en mag de HTPC wat meer slurpen. Verder zal de 2tb HDD die ik op dit moment heb back-up worden voor het NAS systeen(belangrijke data).

NAS:
#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 139,-€ 278,-
1Synology Disk Station DS212+€ 275,-€ 275,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 553,-

en de HTPC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 37,95€ 37,95
1Sony NEC Optiarc AD-7640S Zwart€ 44,95€ 44,95
1Streacom F7C€ 76,50€ 76,50
1Rapoo Rapoo 9060 Blade II - Toetsenbord + Muis€ 29,-€ 29,-
1Crucial CT51264BD160B€ 24,38€ 24,38
1Mini-box picoPSU 150-XT + 80W Adapter Power Kit€ 63,15€ 63,15
1Samsung 830 series 64GB€ 63,-€ 63,-
1Asus P8H77-I€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 430,88

welke mss AMD zal worden omdat die niet altijd aanstaat en AMD beter ingebouwde GPU heeft.

UPDATE:
toetsenbord/muis zal vervangen worden voor:
pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard

[ Voor 68% gewijzigd door Rubm93 op 15-08-2012 17:21 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Ik zou om te beginnen eens wat meer onderzoek doen naar wat voor onderdelen er bij jouw eisen horen. Bijvoorbeeld wat voor systeem kun je gebruiken als HTPC/fileserver. Nu zijn er hier al meerdere topics over de laatste paar dagen, dus je zou prima hier info kunnen verzamelen.

Vervolgens kijk je wat voor systeemeisen een pc (minimaal) moet hebben die de beveiligingscamera's weer kan geven en op kan nemen. Is dit systeem minder krachtig dan de HTPC config, dan zit je goed. Is deze krachtiger dan pas je het aan.

Bij je onderzoek moet je inderdaad goed kijken naar HDD configuraties aangezien je zal werken met meerdere video streams die opgenomen en afgespeeld moeten worden. Misschien is een raid-5 niet eens optimaal (hoewel ik hier weinig ervaring mee heb) en zijn losse disks met een degelijke backup methode wel beter. Zo hou je de meeste taken gescheiden.

• Rubm93
Ja klopt ik was al bezig met een onderzoekje en een setupje. Maar ik weetniet precies als het mogelijk is om een HTPC te maken die gebruik maakt van HDD die ook door andere PC geopend kunnen worden.
Ik zal binnen een uurtje mijn setup hier plaatsen wat ik van plan was.

• jaapsander
Ja hoor, je kan je HTPC prima zo instellen dat alle harde schijven (of een gedeelte, wat je maar wilt) gedeeld worden met het netwerk.

• Rubm93
oke dan zal ik uitzoeken hoe dat werkt. heeft dat nog een specafieke naam?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 14:09
hij moet eigenlijk geluidstil zijn, en zo min mogelijk energie gebruiken om dat die 24/7 aan zal staan.
Dit gegeven lijkt mij al reden genoeg om naar een NAS over te stappen voor centrale storage. Neem er dan wel een waar je een iSCSI-connectie naar kan maken; niet allemaal ondersteunen dit.

Vaak kunnen deze ook nzb's en torrents afhandelen. Daarmee zou dat onderdeel ook al opgevangen moeten zijn. Dan hou je nog de HTPC-taken over... Ik neem aan dat je van XBMC gebruik wil gaan maken als front-end? Voordeel daarvan is, is dat je de database ook kan centraliseren. Mocht je dan nog een 2e XBMC-bak ergens gaan bouwen, dan kan je met 1 database af. Dan is het 't handigst om een NAS te nemen die ook je database kan draaien, in dit geval MySQL.

Had je nog voorkeuren voor software van je beveiligingscamera's? (freeware of betaald, en welk budget?) over hoeveel camera's gaat het, welke types, en welke functionaliteiten wil je daarin? (live kijken, webbased, opnemen en zo ja: hoe lang wil je terug kunnen gaan, bewegingsdetectie etc.). In XBMC zit er wel (bepertke) functionaliteit hiervoor, maar je kan naar mijn mening beter naar dedicated software hiervoor gaan die je webbased kan gaan benaderen.
Ik zou daarom voor een redelijk grote SSD in je HTPC kiezen, zodat je de video-bestanden daar opslaat per uur, en die vervolgens naar je NAS laat zetten. De meeste software hiervoor kan dit zonder problemen afhandelen. Ligt er overal een goede netwerkverbinding? Of ga je nog over delen wireless? zeker vanaf je HTPC naar je NAS zou ik niet voor wireless kiezen in verband met de grote data-hoeveelheden die je gaat krijgen bij simultaan full hd video in combinatie met het wegschrijven van de beelden van de beveiligingscamera's.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Rubm93 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:13:
oke dan zal ik uitzoeken hoe dat werkt. heeft dat nog een specafieke naam?
sharing... Maar gegeven de vraag die je stelt begin ik wel een klein beetje af te vragen of je dit wel zelf moet willen gaan doen of dat je dit gaat uitbesteden... :{

iRacing Profiel

• Rubm93
ja dat klopt ik heb hiermee niet veel ervaring, maar ik vind het wel heel leuk :D
en je moet het toch een keer leren lijkt mij?
en wil me veel gaan inlezen voor het bouwen.

ook zal ik hulp krijgen van iemand die voor bedrijfen server heeft gemaakt en geplaatst

Ik lees kroegtijgers reactie nu nog eens goed denk dat dit een goede optie is.
een NAS en een apart HTPC.
ik zal nu zoeken naar opties voor de camera's.

[ Voor 42% gewijzigd door Rubm93 op 14-08-2012 13:30 ]

• Lord Driminicus
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-05 20:54
Als ik je wensen goed begrijp ben ik het met Kroegtijger eens. Ik zou voor een NAS kiezen voor het centraal opslaan en voor de beveiligingscameras. Met cameras in combinatie met een NAS heb ik geen ervaring, maar ik weet wel dat er een module in de 'Synology Disk Station'-serie zit waarmee dat moet kunnen. Andere NAS-en kunnen dat vast ook, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Het downloaden van films ed. met een NAS is prima mogelijk, in de Synology zit ook een download module.

Dan hou je inderdaad alleen een HTPC over, die kan films en muziek prima vanaf een NAS lezen.
Ik heb voor mijn eigen HTPC een SSD gekocht zodat de opstart-tijd aanzienlijk wordt verkort, zodat deze alleen aan hoeft te staan wanneer ik er gebruik van wil maken. (Ik gebruik zelf MediaPortal, maar XBMC is ook een erg goed programma.)

• Rubm93
ik denk aan XBMC voor de HTPC, omdat ik daar veel goede berichten van hoor.
en ja ik was van plan 64gb ssd te kopen voor software, en besturingsprogramma.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:20
Een synology-NAS heeft al een videosurveillancesysteem ingebouwd voor meerdere camera's en kan verder alles wat je wil, ook event. MySQL database, behalve het HTPC-deel. Zowieso véél zuinger dan welke PC dan ook.

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 14-08-2012 13:34 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:38
Misschien is het handig om in dit verhaal ook aan een UPS te denken.....

• Rubm93
ja goed mee gedacht maar er hoeft geen UPS te komen want het is niet een zeer beveiligde plek(het gaat om een opslaag naast huis waar nu een aantal keer gereedschap en materialen gestolen is.), en er is al een soort van UPS in huis waar zonne energie word opgeslagen voor nachtstroom als dit op is gaat er weer stroom van netwerk worden geplukt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:38
Oke.

Je hebt trouwens voor camerabeveiliging kant en klare DVR's (Digital Video Recorder). Daar prik je je camera('s) aan, en dan neemt ie op.

Voorbeeldje: http://www.camerashop24.nl/products/2-standalone-dvr-4-ch-1/

Is misschien ook het overwegen waard, zeker gezien de prijs (250). Zou jammer zijn als er net wordt ingebroken, en je server aan het rebooten is vanwege een crash of een of andere update, en je daardoor geen camera beelden hebt.

• Rubm93
ja das waar maar dat zou wel heel toevallig zijn denk ik?
verder ben ik me nu aan het inlezen over synology-NAS die lijken mij een hele goede oplossing maar dat wat jij voorstel lijkt me ook een goede optie :D

• kroegtijger
Ik ken de videosurveilence van de Synology niet, maar mogelijk dat dit al volstaat.
Anders kom je al snel uit bij pakketten als Griffid, wat waarschijnlijk wel een stukje uitgebreider is, maar waar ook een prijskaartje aan hangt.
Met name de wens van je cams maken de hardware die je nodig hebt nog even een vraagtekentje, maar mocht je het op je NAS dan af kunnen, dan kan je met je HTPC doen wat je wilt, aangezien alle services die je wenst al door de NAS worden afgehandeld.

iRacing Profiel

• Rubm93
Ja dit ben ik nu aan het uitzoeken, hoe ik het beste de camera's kan opslaan live is wens/ geen must. verder kan met NAS en HTPC de rest worden afgedekt.

• kroegtijger
Even nagezocht, en dit doet waarschijnlijk al wel wat je wilt. Zie voor meer info http://www.synology.com/surveillance/index.php?lang=us
Voor een lijst van compatible cams: http://originwww.synology.com/support/camera.php?lang=us

Met een synology kan je dus prima af. Een DS412+ lijkt me dan wel een aangewezen model hiervoor. Met een DS212+ kom je denk ik storage te kort, en een RS812+ zou denk ik niet meer in budget gaan passen en is daarnaast ook nog eens een rackmount-model.

In dat geval is alleen nog een HTPC nodig. Voor hardware zijn er wat dat betreft al genoeg topics voorbij gekomen.

iRacing Profiel

• Rubm93
bedankt :D
ja dat van HTPC kan ik wel finden hier op de forum.

• Rubm93
Ik heb nu deze set-up:

NAS:
#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 139,-€ 278,-
1Synology Disk Station DS212+€ 275,-€ 275,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 553,-

HTPC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 37,95€ 37,95
1Crucial CT51264BD160B€ 24,38€ 24,38
1Mini-box picoPSU 150-XT + 80W Adapter Power Kit€ 63,15€ 63,15
1Samsung 830 series 128GB€ 98,95€ 98,95
1Asus P8H77-I€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,88

hebben jullie hier nog aanmerkingen/verbeteringen over?
ik heb trouwens gekozen voor de DS212+ omdat anders de prijs te hoog word van de 2tb hdd maak een extrene hdd voor één van de systemen, of bouw hem in.
Kan je een NAS aan elk netwerk verbinden? of heb je hier nog aparte routers voor nodig? thuis hebben we een netwerk gemaakt van Jack45 kabels, een een patchkast. Wat is het slimst om de NAS aan te sluiten?(heb nog nooit met een NAS gewerkt :$
verder denk ik dat de HTPC een goedkoper motherboard mag hebben omdat deze alleen maar 1 ssd heeft aangesloten. zelf zat ik hieraan te denken: pricewatch: Asus P8H77-I

• Stefke
Die synology hang je gewoon aan een poort van je router.

Kijk ook even na of de 212+ schijven van die grootte aankan.

En zorg dat het moederbord de juiste aansluitingen voor je audio heeft (optisch?)

[ Voor 26% gewijzigd door Stefke op 14-08-2012 18:27 ]

• Rubm93
ja die synology kan deze hdd aan, ik had daar al naar gekeken. ze hebben zo'n lijstje waar in staat welke ze allemaal supporten.
owhja van dat mobo had ik daar nog niet naar gekeken :$ was ik eerlijk gezecht vergeten.
Ik zat eens te kijken naar de HTPC case maar daar kan niet elke dvd-speler is, omdat er geen klepje omhoog kan?
dus denk dat dit de enigste optie is:
pricewatch: Sony NEC Optiarc AD-7640S Zwart

Ik kwam met een raar idee, omdat ik 2 3tb schrijven in de NAS zal plaatsen (raid JBOD) zal ik geen back ups maken, nu heb ik die 2tb hdd nog is het mogelijk die aan te sluiten op de eSATA, USB 2.0 of USB 3.0. en daar back ups op laten maken?
(ik lees nu net op de site dat er een back up kan worden gemaakt op een USB stik dus ik verwacht dat het mogelijk is om de back-up te laten maken op een externe hdd)
Ik wou de HDD dan ik zoiets stopen: pricewatch: Sharkoon Rapid-Case 3.5" SATA USB3.0
Klopt dit?

Verder heb ik besloten om door een synology NAS te gaan omdat hier camera's worden ondersteund. hier zal ik dan lecensies voor bij kopen, en voor met media deel zal ik een HTPC bouwen. Alleen weet ik niet als deze NAS de beelden live kan streamen naar de HTPC(is geen must, maar wel wens :*) )

[ Voor 89% gewijzigd door Rubm93 op 14-08-2012 22:53 ]

• Stefke
De meeste HTPCcases hebben gewoon een klepje in de een of andere vorm.

• Rubm93
ja maar deze case heeft een dune sleuf zoals op de foto is te zien, daardoor kan er geen klepje op een neer. dit staat ook min of meer op de site van hun beschreven. maar mijn vraag was meer zijn er nog meer van deze optische drives die dit kunnen zoals de sony NEC optiarc. want de bleu ray variant hiervan is maar liefs 120euro.

• jaapsander
Ja er zijn meer drives die in dat kastje passen. Zoek op slimline en gij zult vinden: http://tweakers.net/price...hTigFLaCtrTH3XEV7OEKXc_4A

Verder zou ik voor de HTPC overwegen om een AMD setup te nemen. Iets minder zuinig (maar geen probleem aangezien je een NAS hebt) maar een betere balans tussen CPU en GPU kracht, de mogelijkheid om 3D af te spelen en goedkopere moederborden. Als je bij de Intel setup blijft, dan zou ik inderaad een goedkoper moederbord nemen, bijv: pricewatch: Asrock H67M-ITX Maar die Asus is ook prima.

Voor een AMD setup zou je zoiets kunnen nemen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 68,95€ 68,95
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 53,40€ 53,40
1Samsung 830 series 128GB€ 98,95€ 98,95
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 25,60€ 25,60
1AMD A4-3400 Boxed€ 48,95€ 48,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,35

De voeding is goedkoper, maar net zo sterk (beide een 80W adapter wat de beperkende factor is). Het geheugen is iets sneller. Het moederbord is behoorlijk compleet voor z'n prijs. Je zou zelfs nog kunnen overwegen om een 64GB SSD te nemen om nog wat te besparen. W7 + XBMC en wat standaardprogramma's zal ongeveer 30GB in beslag nemen. En als je je best doet nog veel minder.

In mijn ervaring is het werken op de bank met een toetsenbord en losse muis niet echt praktisch. ik gebruik daarvoor een pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard Vind je een losse muis echter wel fijn, dan is die rapoo natuurlijk prima.

En al nagedacht over een losse afstandsbediening? Als je goedkoop wilt kun je een http://www.dealextreme.co...ver-for-pc-1-cr2025-26368 bestellen. Moet je wel even je best doen om het kabeltje en de receiver uit het zicht weg te werken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik kwam met een raar idee, omdat ik 2 3tb schrijven in de NAS zal plaatsen (raid JBOD) zal ik geen back ups maken, nu heb ik die 2tb hdd nog is het mogelijk die aan te sluiten op de eSATA, USB 2.0 of USB 3.0. en daar back ups op laten maken?
2x 3TB in JBOD levert vaak 6TB bruto ruimte op; hoe ga je dat backuppen naar een 2TB USB-disk?

Ik mis een beetje een focus in dit topic; elke optie die men aandraagt, ga je zelf "ineens" onderzoeken en lijkt handig, fijn, slim en komen er nieuwe boodschappenlijstjes en vragen van je.

Verder mis ik ook een heel groot gedeelte over je "beveiliging"; in de startpost heb je het over meerdere camera's maar ik heb een vermoeden dat je even de combi NAS + opslaan beelden, nog niet volledig hebt overdacht, niet in de laatste plaats omdat onbekend is of deze camera's op IP-basis hun gegevens kwijt kunnen, of ze een aparte machine met software nodig hebben en wat de overhead is van opgeslagen data.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Rubm93
@MAX:
ik denk dat ik hier niet helemaal duidelijk in ben geweest niet alle data hoeft geback up te worden zoals als film en muziek. maar belangrijke data wel.

Over de camera's ben ik al uit die kan ik kopen aan de synology techniek, waarmee die beheerden. en beelden kan opslaan, ect. de camera's zijn geschrikt voor de synology nas.

verder over dat onderzoeken ik had aan die optie van synology niet gedacht dus daar heb ik me moet over inlezen.

@jaap:
ja ik dacht er ook aan om een 64gb ssd er in te plaatsen maar opzicht voor de prijs maakt het niet heel veel uit maar alle beetjes. (in een 2de htpc had ik gisteren al een64gb sdd in geplaatst).
Ja van die muis zal je wel gelijk hebben dit is wel een mooi alternatief, en die afstandsbediening is wel goedkoop maar vind hem er ook zo uit zien. en ja weg werken van een kabeltje moet geen probleem zijn kan ergens wel naar binnen gelust worden met een beetje creatifiteit :D
Ik ben persoonlijk heel erg fan van intel, maar van AMD en de ingebouwde GPU is waar als heb ik geen 3d tv :P. dus ik denk dat AMD wel een mooi alternatief is omdat je nooit weet wat voor tv er aan komt.

[ Voor 43% gewijzigd door Rubm93 op 15-08-2012 10:23 ]

• kroegtijger
Backup naar externe HDD zal natuurlijk prima werken, maar het is niet veilig. De disk staat immers direct naast de unit zelf, dus bij brand, blikseminslag e.d. ben je nog steeds alles kwijt.
Data die écht belangrijk is, zoals contracten, verzekerings-gegevens etc, kan je het beste óf "in the cloud" opslaan mits je dit op een vertrouwde manier kan doen, óf op een data-drager plaatsen die een lange levensduur kent (zoals een USB-stick) en deze bij vrienden/familie neer leggen.
Minder belangrijke data hoef je dan niet per sé offsite te backuppen, en kan dan eventueel ook op die externe HDD. Wat nog mooier zou werken is als je op een andere locatie in je LAN een 2e (goedkope) NAS plaatst. Als je daarvoor een trage storage neemt voor een euro'tje of 100 a 150 volstaat dat prima als het alleen om het repliceren van data gaat. Denk daarbij aan iets eenvoudigs als een Sitecom MD-253. Die kan je voor 80,- al krijgen. Zet je er 2 disks SATAII disks in en ben je weer helemaal klaar.
Zet deze dan uiteraard achter een andere aardlek en bij voorkeur ergens anders in het pand, bijvoorbeeld de Synology beneden in de meterkast, en de sitecom op zolder of iets dergelijks. Dan kan je relatief goedkoop een knappe backup maken, en de echt belangrijke info ligt ook nog eens offsite. Dan kan er weinig nog mis gaan.

64GB SSD is in principe voldoende, maar mocht je gaan overwegen om ook een PVR van je HTPC te maken, dan is 128GB toch wel iets prettiger in verband met data die voor TimeShift nodig is. Anders volstaat 64GB ruimschoots, zeker aangezien je ook geen temporary downloads hebt want die handelt je Synology dan al af.

[ Voor 10% gewijzigd door kroegtijger op 15-08-2012 10:27 ]

iRacing Profiel

• Rubm93
dat van een PVR was ik eigenlijk niet van plan te gaan doen, ik was gewoon van plan een eenvoudige HTPC te bouwen (na dat het idee met een aparte NAS was ontstaan). En ik had nog even thuis overlegt en er komt misschien een extra UPS voor de NAS. verder is die data die er op staat wel van belang maar niet wereld belang. ook zal de data al worden opgeslagen op de locale schrijf van één van de pc die in het kantoor staat. die heeft een eigen aardzekering.

• kroegtijger
In dat geval zal de Synology en een willekeurige HTPC volstaan. Wat betreft de HTPC staan er ondertussen toch al wel topics zat die uiteindelijk allemaal op hetzelfde advies neer komen zo'n beetje... Lees die eens door en hak op basis daarvan een knoop door.

iRacing Profiel

• Rubm93
ja klopt dat ik zal vanavond wanneer ik thuis kom nog even een totaal plaatje hier plaatsten. over wat ik wil gaan bouwen.

• Rubm93
Is het misschien slim om toch voor de Synology Disk Station DS412+ te gaan aangezien deze 2 Ethernet 1Gbps portjen heeft en die camera's dan op 1 van die porten naar de Synology te laten gaan zodat deze niet over het netwerk hoeven te gaan. dus een apartnetwerkje voor de camera's...

(als dit heel dom is zeg het dan maar :P)

• MAX3400

MAX3400

Ten eerste: verdiep je nog eens in het gebruik van Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif; het zelfstandig kicken of meerdere malen achter elkaar posten, kan je een slotje opleveren op je topic. Uitzondering is dat als er langere tijd niet in een topic is gereageerd en je even een subtiel schopje wil geven aan je topic.

Maar, 2x 1Gbps; je verwacht dus dat je Synology met 1x 1Gbps dus regelmatig 120MB/s verkeer heeft en dat eventuele beelden van de camera niet meer kunnen worden weggeschreven? Of vind je 2x 1Gbps mooier klinken en heb je geen enkele meting/verwachting van de bandbreedte die je gebruikt op je Synology?

Tja, ik kan het dan nog verder uitrekken: waarom dan niet een 2e NAS alleen voor de camera's?

• Rubm93
nee dat bedoel ik niet omdat als de camera's allemaal via de router gaan, en als er 5 computers aan staan is dat niet te belastend voor de router. En ja ik weet hoeveel data er door een 1gbps kabel gaat :P. Heb meerdere instralaties er voor aangelegd. meer dan 100km van dat rot spul getroken. Maar van routers heb ik geen enkel verstand.

En de router van ons die stopt er af en toe opeens meer voor 2tot5 minuten. dus dan zal er geen data verloren gaan (beelden) als er op een apart netwerkje wordt gewerkt.

sorry van het niet editen.

[ Voor 19% gewijzigd door Rubm93 op 16-08-2012 10:24 ]

• Stefke
Je koopt natuurlijk wireless IP camera's..

• MAX3400

MAX3400

En de router van ons die stopt er af en toe opeens meer voor 2tot5 minuten. dus dan zal er geen data verloren gaan (beelden) als er op een apart netwerkje wordt gewerkt.
En, een defecte router is wel reden om de rest van de apparatuur er wel op aan te sluiten? Ik zou bijna zeggen: ga eerst eens regelen dat wat er nu staat vlekkeloos werkt want anders kan je de opmerkingen bijna wel verwachten "ja, hebben we 900 Euro geinvesteerd en nog steeds hapert alles 2 tot 5 minuten".

En dan vooruitlopend; hoe ga je zonder andere router / switch de camera's eventueel aansluiten op een eventuele 2e Gbit-port? Of hoe ga je daar een tweede netwerk op realiseren?

• Rubm93
Nee ons huis staat in de midel of no where. maar de ontvangst van het internet is niet altijd goed want we hebben geen kabel in ons gebied. maar wanneer de router weinig of niet ontvang reset hij zich zelf.

Ik heb thuis alles voor een nieuwe netwerk, jack45, kabel, ect.
verder was ik van plan op niet wireless te gaan verbinden maar bepabeld, omdat er mensen in ons huis nog al bang zijn voor stallingen/en andere draadlose verbinding. (ze willen dit zo veel mogelijk beperken, omdat ze denken dat dit niet goed voor je is. is natuurlijk ook waar bij grote hoeveelheden.)
verder heb ik thuis een switch/patchkast liggen van een oude bibilioteek.

[ Voor 6% gewijzigd door Rubm93 op 16-08-2012 10:46 ]

• kroegtijger
Rubm93 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:43:
Nee ons huis staat in de midel of no where. maar de ontvangst van het internet is niet altijd goed want we hebben geen kabel in ons gebied. maar wanneer de router weinig of niet ontvang reset hij zich zelf.
Dan zou ik dat eerst eens oplossen... Het feit dat WAN1 down gaat zou geen invloed op de LAN-kant moeten mogen hebben. Een fatsoenlijke router zal misschien de interface van WAN1 resetten, maar niet het hele device. Overigens zal je bij een normale setup (dus LAN met switches aan elkaar knopen, router op switch zetten en dus niet alles via de router laten switchen) hier nooit last van moeten kunnen hebben. Misschien is het raadzaam om een goede switch aan te schaffen? In dat geval zou ik voor een gigabit-switch kiezen die, indien budget het toelaat, ook PoE doet. Er komt steeds meer hardware, en met name zaken als camera's, die via PoE kunnen werken.

Ik zou zelf wel voor de 412+ kiezen, maar niet met voornaamste redenen de 2 LAN-connecties, maar de mogelijkheid om er nog 2 disks bij te plaatsen in de toekomst. De 2 LAN-connecties zijn natuurlijk ook leuk, maar zullen je weinig meerwaarde gaan bieden verwacht ik, tenzij je dermate goed weet wat je aan het doen bent dat je er ook wat mee kan, maar dan zou dit topic ook niet bestaan ;)

iRacing Profiel

• Rubm93
ja ik denk dat ik daar dan maar eens moet kijken. Maar ik dacht dat het misschien wel mooi was om een apart netwerkje te maken voor de camera's. maar dit raden jullie dus af?
en dat was ook een mooi voordeel van de 412 waar ik aan dacht :D

• kroegtijger
Als je met VLAN's gaat werken zul je in ieder geval een managed switch moeten hebben, en eigenlijk een layer3-switch zodat je ook weer tussen die VLAN's kan gaan routeren. Daar hangt een stevig prijskaartje aan. Alternatief is dat je 2 fysieke switches neemt en een router om die 2 switches weer aan elkaar te knopen... Kan ook, maar is imho allerminst fraai.
Ik zie eigenlijk weinig redenen om naar VLAN's over te stappen voor je. Er is geen reden om een administratieve scheiding te maken verwacht ik, en het maakt het nodeloos complex. Met goede hardware zal je er geen problemen mee hebben. De bottleneck zal niet je GB-netwerk zijn, maar eerder de read/write-capacity van je disks in je NAS.

iRacing Profiel

Pagina: 1