Het probleem is dat je speakers kunt kopen van 10 euro, maar ook van 10.000 euro.
Over het algemeen kun je gerust zeggen dat speakers van 10.000 euro veel beter klinken dan die van 10 euro, maar het verschilt heel erg per persoon. misschien kom je voor 5000 euro wel speakers tegen die helemaal klinken zoals jij zelf wilt, terwijl die van 10.000 net iets 'missen'.
Daar komt nog bij dat niet alleen de speaker, maar ook de versterker invloed heeft op hoe de speaker klinkt (een aantal mensen geeft zelfs aan te kunnen horen welk type speaker-kabel er gebruikt wordt, maar dat is een hele andere (en zeer uitgebreide) ander topic:
zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5
Omdat je aangeeft dat je er zelf nog niet zoveel vanaf weet, zou ik je aanraden om wat voorzichter te beginnen dan gelijk 2500 euro uit te geven aan een stel speakers. Voor enkele honderden euros kun je met wat goed zoeken ook een heel eind komen.
De reacties die je nu krijgt zijn op zich wel begrijpelijk. Je geeft zeer weinig informatie, terwijl je toch al een keuze gemaakt lijkt te hebben tussen twee modellen. Helaas geef je voor het waarom van je keuze van de twee modellen ook geen informatie, en je geeft ook niet aan op welk type versterker je de speakers gaat aansluiten.
Dan blijft er niet zoveel anders over dan met heel algemene antwoorden te komen, waar ik het overigens wel mee eens ben: je zult altijd zelf moeten gaan luisteren.
Nogmaals: voor 2500 kun je een eind komen. Besluit of je dit daadwerkelijk alleen aan speakers wilt uitgeven, en of je geen versterker en andere zaken ernaast nodig hebt, en ga dan eens luisteren naar de volgende merken (puur persoonlijk, betekent zeker niet dat ik gelijk heb):
Focal
Monitor Audio
Klipsch
Ga gerust naar een Hifi zaak, maak een luister afspraak en bespreek met hen wat je budget is.
Neem zelf CD's of platen mee die je door en door kent, zodat je ook de verschillen hoort en weet waar je op moet letten.
Veel succes!