Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

nieuwe stereo vreceiver of toch 2.1/5.1

Pagina: 1
Acties:

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06:36
Beste Teakers,

Ik wil mijzelf graag voorstellen, en meteen een beroep doen op jullie kennis.

Mijn naam is Floris,36, wonend in een klein dorpje bij Amsterdam.
Ik ben pas verhuisd, en nu mijn vrouw en ik alles een beetje op orde hebben is het tijd om de wat "luxe"zaken aan te pakken.

Zo wil ik graag mijn oude 5.1 receiver gaan vervangen voor een andere receiver.
De oude receiver is een ca. 12 jaar oude Sherwood, die kuren gaat vertonen (volume loopt opeens op, kraken enz.)

Wat wordt erop aangesloten:
- xbox 360 (optisch)
- UPC HDmediabox (optisch of hdmi)
- sony bluray (optisch,digitaal of hdmi)
- cd speler (nog te kopen)
- bluetooth audio receiver aangesloten op de AUX ingang

Tv is een panasonic 3d plasma

Speakers
Hoewel ik een hele 5.1 set heb, wil ik zowiezo geen gebruik meer gaan maken van de Gale rearspeakers ivm draden
Eventueel kan ik de centerspeaker (Eltax) wel gebruiken bij een 3.1 opstelling
Ik wil wel mijn Yamaha NS-200 speakers (6 Ohm, nom 100W/max 300W), en de subwoofer (150W) gebruiken

Waar gebruik ik de set voor
- games spelen op de xbox
- cd's luisteren
- radio luisteren
- films kijken (af en toe)

Budget
Ik heb een budget van 400 euro voor de receiver

wat heb ik zelf bekeken
In eerste instantie heb ik gekeken naar een 2.1 receiver, deze:
http://tweakers.net/pricewatch/294400/kenwood-ra-5000.html
Juist omdat deze Dolby Virtual speaker heeft , en HDMI ingangen (makkelijk om tv/dvd/Mediabox aan te sluiten en wellicht ook nodig bij de opvolger van de xbox360?)

Later las ik dat je de nieuwe generaties 5.1 receivers ook kan instellen dat ze alleen de 2.1 of 3.1 opstelling aansturen. Maar hoe zit dit dan met de stereo performance?
Kan je makkelijk "switchen" tussen een geluidsprofiel dat je gebruikt bij een film kijken (in 2.1 of 3.1), en tussen een profiel dat je gebruikt bij cd/radio luisteren (2.0/stereo)

Op zich neig ik wel naar een receiver met hdmi ingangen, al is het maar om future-proof te zijn.
Zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd zie?

En hoe is de stereo-performance van een 5.1 receiver? (heb naar deze gekeken; http://tweakers.net/pricewatch/313008/yamaha-rx-v473.html en naar de Onkyo 414.

Groeten Floris

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ben eerlijk gezegd nog geen receiver tegen gekomen die een 3.1 opstelling aan kan. Meestal is het 2.1 of 5.1. Op zich ook niet heel onlogisch trouwens, aangezien bij een 5.1 stream alle kanalen apart worden aangestuurd.

De meeste receivers die 5.1 aan kunnen kunnen ook 2.1 of 2.0 aan. Zeker als je een redelijk merk koopt (Denon, Marantz, Onkyo, Yamaha, etc) kun je instellen of je een sub gebruikt (de .1) of niet.

Bedenk je ook dat er draadloze rearspeakers bestaan, wellicht is dat een optie :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• flo-rist
The Eagle, bedankt voor de info, ik weet van het bestaan van draadloze speakers af, maar ook dat is geen optie voor me. Ik wil gewoon geen speakers achter, zoveel films kijk ik nou ook weer niet :)

Ben wel benieuwd naar het kwaliteit verschil tussen een echte 2.1 versterker en een 5.1 versterker uit dezelfde prijsklasse.

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-11 20:30
The Eagle schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:44:
Ik ben eerlijk gezegd nog geen receiver tegen gekomen die een 3.1 opstelling aan kan. Meestal is het 2.1 of 5.1. Op zich ook niet heel onlogisch trouwens, aangezien bij een 5.1 stream alle kanalen apart worden aangestuurd.

De meeste receivers die 5.1 aan kunnen kunnen ook 2.1 of 2.0 aan. Zeker als je een redelijk merk koopt (Denon, Marantz, Onkyo, Yamaha, etc) kun je instellen of je een sub gebruikt (de .1) of niet.

Bedenk je ook dat er draadloze rearspeakers bestaan, wellicht is dat een optie :)
Mijn Marantz SR6001 is vrij instelbaar, voor/achter/center/sub en zijspeakers zijn allemaal apart te activeren en te regelen qua onderlinge volume offset.
Een moderne mid range receiver kan dat waarschijnlijk ook wel, als je het bij onkyo of marantz houdt lijkt me dat sowieso geen probleem.

Edit: mijn punt is dat 3.1 voor deze versterkers waarschijnlijk geen probleem oplevert.

[ Voor 4% gewijzigd door DrEvil1986 op 14-08-2012 10:41 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik snap je punt, maar je zult ook mijn punt snappen als ik zeg dat je een 3.1 vrijwel altijd een 5.1 signaal zult moeten voeren, omdat anders de center een beetje nutteloos staat te wezen. Of je moet veel multichannel luisteren, maar dan nog mis je twee kanalen.

Tuurlijk, je kunt de rearspeakers gewoon weglaten, maar dan mis je bij films de helft. Dat schiet ook niet op. Dat je in een receiver een kanaal deactiveert of qua volume afregelt wil namelijk nog niet zeggen dat het geluid van de rears naar de fronts gevoerd wordt ;)
Heb zelf een Denon AVR2311 en daar kan wat jij zegt uiteraard ook, maar ik geloof niet dat je van een dergelijke setup uiteindelijk heel vrolijk wordt. Dan liever een paar simpele rears erbij, hoeft niet eens veel te kosten of groot te zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 10:05
Als je receiver geluid downmixt van 5.1 naar 4.x, 3.x of 2.x dan gooit hij die andere kanalen echt niet weg. Daar moet je je niet druk om maken.

Als je een 3.1-opstelling stereo voer en je doet niets aan duplicatie of upmixing dan zal de centre inderdaad niks staan te doen, maar dat is met een 5.1-opestelling net zo goed..

Dat gezegd hebbende is het inderdaad vrij makkelijk om een tijdelijk een paar goedkope surround eraan te hangen om 't zaakje compleet te maken.

[ Voor 56% gewijzigd door HarmoniousVibe op 15-08-2012 00:18 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-11 21:54

DjVe

Hatsaflats!

HarmoniousVibe schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 00:16:
Als je receiver geluid downmixt van 5.1 naar 4.x, 3.x of 2.x dan gooit hij die andere kanalen echt niet weg. Daar moet je je niet druk om maken.

Als je een 3.1-opstelling stereo voer en je doet niets aan duplicatie of upmixing dan zal de centre inderdaad niks staan te doen, maar dat is met een 5.1-opestelling net zo goed..

Dat gezegd hebbende is het inderdaad vrij makkelijk om een tijdelijk een paar goedkope surround eraan te hangen om 't zaakje compleet te maken.
Volgens mij heb je gelijk...op mijn Pioneer miste ik met een 3.1 opstelling niets, behalve het effect :)

Ik zou overigens een Pioneer VSX921 aanraden die prima in je budget past :)

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 22:27
Ik heb de verschillende 2.1 opties in de pricewatch bekeken en het aanbod lijkt me beperkt. Een aantal daartussen zijn zelfs geen 2.1 maar stereoversterkers of juist weer verkeerd geplaatste 5.1 receivers en de rest heeft meestal geen HDMI. Dit afgezien van het feit dat een 2.1 systeem je centerspeaker niet ondersteunt.

Het lijkt me dus eigenlijk dat je zult moeten kiezen tussen een goede stereoweergave met een stereoversterker of een 5.1 receiver die meer kan maar compromissen moet sluiten voor het geld. En gezien het feit dat al je apparatuur dan wel optisch dan wel via hdmi wordt aangesloten lijkt de laatste keuze de meest voor de hand liggende.

Ik weet natuurlijk niet wat voor kwaliteit die Sherwood receiver was, maar gezien de leeftijd is de kans groot dat een goede 5.1 receiver van 400 Euro betere geluidskwaliteit bied. Ik zou zelf eens kijken naar receivers als de Denon AVR-1912, de Yamaha RX-V671 of de Pioneer die hierboven is genoemd. Die zitten allemaal precies in je budget.

• flo-rist
Allemaal bedankt voor de tips, ik ga me komende week eens verdiepen in het 5.1-aanbod.

Verwijderd

Ee goed 2.1 set kun je bouwen dmv de AVI ADM 9.1 speaker icm passende subwoofer echt een topset. Je kunt 2e hands kijken naar het passieve AVI neutron V 2.1 set.
Pagina: 1