Vraag over Gigabit, switch en wifi bereik via Ad-hoc netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Beste medetweakers.

Graag had ik wat meer details en tips gekregen over hoe ik mijn thuisnetwerk het beste configureer met oog op performance voor het kopieren van en naar een thuisserver die binnen enkele weken in gebruik genomen zal worden.

Momenteel kan ik de server beneden zetten, en deze zo via de ingebouwde switch van mijn ISP moden/router hangen aan het thuisnetwerk. Dit is de oplossing met de minste aanpassingen en kabels. Het probleem is dat deze maar tot 100 mbit gaat wat niet echt ideaal is wanneer 2 PC's op hetzelfde moment bezig zijn. Ik heb hierdoor gedacht aan Teaming, want het mobo heeft 2 gigabit poorten van realtek en ondersteunt dit. Echter vind ik die managed switches en de cat 6 kabels gewoon te duur voor het moment.

De vraag is dus of de volgende config aan te raden is:
Modem naar poort 1 voor internet, server instellen als router via Internet Sharing Protocol en Ad-hoc, via poort 2 (met cat 6 kabel) naar de wan-poort van een Belkin router met ingebouwde gigabit switch, via de andere poorten op de switch met behulp van cat 6 kabels naar de PC en Mac.

Nu zit ik met de vraag hoe het zit bij zo een server voor het bereik. Is een simpele usb N stick goed, of is het beter dat ik zo van die wireless kaarten pak met meerdere antenna's ?

Verder, is het een bottleneck als ik cat5 kabels gebruik, en zo ja ga ik maar 100 mbit kunnen halen of ietsje meer met 1000 mbit hardware ?

De laatste vraag: is de extra prijs van de cat6 apparatuur het waard voor ene thuisserver of zal 100 mbit goed genoeg zijn voor het streamen van full hd mkv's over het netwerk ? Dat backups traag gaan kan me niet schelen...

Alvast bedankt

I7 960 @ 4.2Ghz-Coolit eco alc c240-2*HD6850 CFX-CM690II-6GB Corsair Vengance ram cl8-2*OCZ SSD in Raid0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ten eerste: cat6 is niet nodig. cat5e doet ook gigabit zonder problemen. Sterker nog, 1000BASE-T is ontworpen op met cat5e te werken.

Ten tweede: koop een gigabit switch en zet die direct bij je modem. Prik al je huidige kabels in je modem en uiteraard eentje extra tussen je modem en je nieuwe switch.

Klaar.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
CyBeR schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 01:53:
Ten eerste: cat6 is niet nodig. cat5e doet ook gigabit zonder problemen. Sterker nog, 1000BASE-T is ontworpen op met cat5e te werken.

Ten tweede: koop een gigabit switch en zet die direct bij je modem. Prik al je huidige kabels in je modem en uiteraard eentje extra tussen je modem en je nieuwe switch.

Klaar.
Ahzo, dat bespaart natuurlijk heel veel moeite. Nu is de vraag of er een verschil zit tussen cat 5 en cat 5e, of of dit gewoon een andere benaming is voor hetzelfde product door verschillende fabrikanten ?

Verder, een draadloos ad-hoc netwerk is supersimpel te configureren, maar gaat de tweede nic op mn moederbord weldegelijk internet doorgeven in de switch ?

I7 960 @ 4.2Ghz-Coolit eco alc c240-2*HD6850 CFX-CM690II-6GB Corsair Vengance ram cl8-2*OCZ SSD in Raid0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah, cat5 is een oudere standaard die eigenlijk niet meer bestaat. Strict gezien is dat niet goed genoeg voor gigabit, maar in de praktijk kom je er meestal wel mee.

Ik zou geen ad-hoc wifi-netwerk opzetten eigenlijk. Waarom wil je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
CyBeR schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 01:59:
Ah, cat5 is een oudere standaard die eigenlijk niet meer bestaat. Strict gezien is dat niet goed genoeg voor gigabit, maar in de praktijk kom je er meestal wel mee.

Ik zou geen ad-hoc wifi-netwerk opzetten eigenlijk. Waarom wil je dat?
Omdat de firewall in windows home server veel geavanceerder is en omdat mijn router wat slecht bereik geeft door de ouderdom. Soms is ie ook instabiel. Een nieuwe router met beter bereik dan deze (welke als zeer goed is normaal, heb gewoon een groot huis en veel muren) zal me heel veel kosten.

En ik dacht dat ik misschien een superrouter kon maken met een PC, ale toch het bereik verbeterne in dat opzicht. Ik zal eens expirementeren met een laptop en deze als router gebruiken en kijken wat het geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nja je kunt best je WHS als router gebruiken maar afhankelijk van je internetprovider en wat voor modem je hebt kon dat wel 's een slecht idee zijn.

Wifi zou ik verder met een echt access point doen ipv met een server. Ad-Hoc netwerken vanaf een computer blijft toch eigenlijk vrijwel altijd inferieur aan een echte access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
CyBeR schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 02:08:
Nja je kunt best je WHS als router gebruiken maar afhankelijk van je internetprovider en wat voor modem je hebt kon dat wel 's een slecht idee zijn.

Wifi zou ik verder met een echt access point doen ipv met een server. Ad-Hoc netwerken vanaf een computer blijft toch eigenlijk vrijwel altijd inferieur aan een echte access point.
Ok bedankt voor je snelle reacties.

Kun je nader verklaren waarom je zegt dat dat afhankelijk vand e ISP een slecht idee zou zijn ? Ik heb Belgacom VDSL2, 30 Mbit down en ongeveer 5 up. De verbinding vertraagt niet wanneer meerde PC's ana het downloaden zijn door een soorrt van splitsings. iedere PC krijgt eigenlijk haar eigen verbindin (ingewikkeld om uit te leggen). De moden is een BBox 2 door sagem gemaakt.

De router die ik heb is een Belkin n+ F5D8235-4 v1000 met firmware 1.01.28.

Verder heb ik helemaal geen downloadlimiten. Je krijgt 500 GB Standaard en daarna kun je schijfjes van 20 GB bijbestellen zoveel je maar wil. Ik heb al eens mensen gezien die meer dan een TB hebben gedownload per maand met hetzelfde abbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Oh, niet omwille van snelheid of dataverkeer of watdanook (dat is hier in Nederland niet een probleem waar wij van af weten) maar omdat je mogelijk achter een dubbele NAT zit op het moment dat je dat doet en je hebt een modem die je niet kunt laten bridgen. Helaas heb ik geen idee wat de stand van zaken in België is wat dat betreft.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 14-08-2012 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
Ahzo idd nu snap ik het.

Even ter info, net een laptop gekoppeld aan mijn Belkin router een cat 5e kabel. Er stond op de kabel zelf 10/100/1000 BASE-T dus je hebt helemaal gelijk :)

Ik haalde bij het kopieren van een bestand vanaf mijn PC naar de laptop tussen de 55-86Mb/s wat eigenlijk meer is dan verwacht en zeker niet slecht !

Draadloos via N300 haalde ik tussen de 8 a 9.6MB/s wat dus een ramp is. Nu ga ik de laptop eens koppelen aan de andere router die enkel en alleen 10/100 ondersteund en kijken wat ik haal.

Pagina: 1